Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
komea auto on kyllä!
tohon venymä asiaan vielä että torniosa ne kattoo sellasesta saksalaisesta kirjasta mille vanteelle saa olla minkäkilevynen rengas, kyllä mulla on mennyt 10'' leveellä vanteella 215 kumi läpi vaikka ovat kirjasta kattoneet hankalahan soli siihen vanteelle saaha! poliisitkin ovat vain kehuneet ko näyttää komialta
ja kyllä, vanteet eivät ole saabissa.
tohon venymä asiaan vielä että torniosa ne kattoo sellasesta saksalaisesta kirjasta mille vanteelle saa olla minkäkilevynen rengas, kyllä mulla on mennyt 10'' leveellä vanteella 215 kumi läpi vaikka ovat kirjasta kattoneet hankalahan soli siihen vanteelle saaha! poliisitkin ovat vain kehuneet ko näyttää komialta
ja kyllä, vanteet eivät ole saabissa.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Todellakin itselle näitä autoja rakennetaan! Mielestäni erittäin hieno, jos ei yksi hienoimmista aeroista mitä olen nähnyt Ja renkas valinta mielestäni korostaa hienosti vanteita...
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7641
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/muut% ... haveri.JPGLiikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
Luku 3 Alustamuutokset
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselistomassoilla ja teholle sopivat.
2. Auto on muutoskatsastettava, jos
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26mm
tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30mm
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51mm eikä leveyttä enempää kuin 102mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
Päätös tuli voimaan 1 päivänä marraskuuta 1998.
Kuvassa oleva rengas ei vielä välttämättä putoa vanteelta, mutta uskokaa
että se ei enää ole kaukana.
Muutama viikko sitten näin tällaisen tapauksen, aivan livenä.
Kyseessä ei ollut tosin "venytetty" rengas vaan normi rengas,( joku 225 matalaprofiili ) ajoneuvo oli ajautunut
asfaltin reunaan ja tipahtanut siitä yli hiekalle, vesi oli tosin syönyt melko syvän
ojan tuohon hiekkaan.
Tästä seurasi totaalinen vanteen hajoaminen, vauhdin ollessa huimat 50km/h.
Tavallinen rengas olisi selvinnyt tästäkin pelkällä säikähdyksellä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Tuo STRO-Normistohan on pelkkä suositus, joten en näe tässä rikotun mitään lakia?
Tyylikäs Saab, ehkäpä yksi parhaista korimalleista joita se on koskaan valmistanut ja näyttää nyt entistä paremmalta. Jatka hyvää työtä.
Tyylikäs Saab, ehkäpä yksi parhaista korimalleista joita se on koskaan valmistanut ja näyttää nyt entistä paremmalta. Jatka hyvää työtä.
Ajan Vw:llä
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Minuteman, kun nyt tykkäät noita faktoja esitellä, niin minkä takia venykumit olisivat laittomat tai edes vaaralliset? Ei ainakaan STRO-normiston perusteella, kuten yllä jo todettiin. Mieto veny ei varmasti ole yhtään sen vaarallisempikaan kuin se ensiasennettu pullakumi 6,5" peltien päällä joka varmasti pyörähtää pois vanteelta tarpeeksi lujaa mutkaan ajaessa, oli sitä ilmaa siellä riittävästi tai ei, been there done that. Eli täysin vaaralliset kumit sullakin alla.
Rengasvalmistaja itse määrittää asennusleveydet tietylle vanteelle. Itsellä on täysin lailliset venykumit alla, myös useampia kymmeniä kertoja poliisit pysäyttäneet ja kertaakaan ei ole asiasta mainittu(kuten ei katsastuksessakaan).
Päivittäin tulee sellasta auton rotiskoa ja kuskia milloin missäkin kunnossa, että pienin huolenaihe on ne venykumit harrasteautossa.
Rengasvalmistaja itse määrittää asennusleveydet tietylle vanteelle. Itsellä on täysin lailliset venykumit alla, myös useampia kymmeniä kertoja poliisit pysäyttäneet ja kertaakaan ei ole asiasta mainittu(kuten ei katsastuksessakaan).
Päivittäin tulee sellasta auton rotiskoa ja kuskia milloin missäkin kunnossa, että pienin huolenaihe on ne venykumit harrasteautossa.
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Siis, oliko se nyt sitten tavallinen rengas vai ei?9000CD23T kirjoitti:Muutama viikko sitten näin tällaisen tapauksen, aivan livenä.
Kyseessä ei ollut tosin "venytetty" rengas vaan normi rengas...
Tästä seurasi totaalinen vanteen hajoaminen, vauhdin ollessa huimat 50km/h.
Tavallinen rengas olisi selvinnyt tästäkin pelkällä säikähdyksellä.
Jos vanne hajoaa niin se ei ole renkaan syy. Vaarallisempaa kuin matalaprofiilirengas on se että ostetaan noita 50-150e (200-600e sarjat) vanteita jotka saa käsin taivutettua mutkalle. Niitä on suomessakin myyty satoja tuhansia muutaman vuoden aikana. Hirveetä kuraa myydään halvalla (sisäänostohinta on n15-40e/kpl). Hyvä vanne ei hajoa kovinkaan herkästi. Kaikissa länsimaisissa autoissa on alkuperäisvanteina erinomaista laatua olevat vanteet ja ei hajoa kuvatulla tavalla.
Mitä tulee tuohon aloitusviestin renkaaseen niin siinä ei stro normistolla ole mitään virkaa jos renkaan valmistaja on hyväksynyt renkaan 9" leveälle vanteelle. valmistajan hyväksynnät menee AINA stro normien ohi. Joissakin tapauksissa renkaan kylkeen on jopa paistettu lukemat, mutta useimmiten tarvitaan todiste paperilla.
Ko. paperin kun on katsastusmiehelle kouraan lätkäsyt niin on se sormi suuhun eksynyt aina.
sikäli siis on turha suu vaahdossa selitellä vaarallisesta asennuksesta kun se ei sitä ole. Vianor vain teki itsestään epä-ammattimaisen. Hyvä rengasliike saa liki mitä tahansa renkaita mille tahansa vanteelle asianmukaisilla työkaluilla. Jos ei saa, kannattaa vaihtaa rengasliikettä sellaiseen joka (o)saa.
ja onko se sitten turvallisempaa ajella uusilla hyväksytyillä, lievästi venytetyillä renkailla kuin 1982 paistetuilla ensiasennus Rollstereilla? Niitä tuntuu näkyvän liikenteessä paljon enemmän.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7641
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Oli tai on tavallinen normi matalaprofiili rengas.Siis, oliko se nyt sitten tavallinen rengas vai ei?
Ja vieläpä oikean levyinenkin ko..vanteelle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Kuten edellä kerrottu, kun valmistaja ei ole suunnitellut renkaitaan niiksi "venykumeiksi", niin renkaan profiilin pakottaminen väärään muotoon ja pingotukselle rasittaa olkapäätä ja kylkeä kohtuuttomasti tavalla jota siihen renkaaseen ei ole suunniteltu eikä sitä rengasta suunniteltaessa ole "osattu" ottaa huomioon.Jombe kirjoitti:Minuteman, kun nyt tykkäät noita faktoja esitellä, niin minkä takia venykumit olisivat laittomat tai edes vaaralliset?
Tuollaisen asennuksen kestävyys on kysymysmerkki, ja yleinen liikenne on vihoviimeinen paikka testata sitä että kestääkö se. Aivan sama jos jollakin toisella, tai ennen on kestänyt.
AKE:lta on onneksi tulossa täsmennyksiä vanteen ja renkaan keskinäisen leveyden suhteeseen joten nuo typeryydet karsiutunevat lähiaikoina liikenteestä pois.
Ei liity tässä käsiteltävään asiaan millään tavalla.Jombe kirjoitti:Päivittäin tulee sellasta auton rotiskoa ja kuskia milloin missäkin kunnossa, että pienin huolenaihe on ne venykumit harrasteautossa.
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Oisko parasta siirtyä umpikumeihin, ettei vaan pääse puhkeamaan?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Ja sulla oli jotain lähdettä tälle, muuta kuin oma mutuilu?Minuteman kirjoitti:Kuten edellä kerrottu, kun valmistaja ei ole suunnitellut renkaitaan niiksi "venykumeiksi", niin renkaan profiilin pakottaminen väärään muotoon ja pingotukselle rasittaa olkapäätä ja kylkeä kohtuuttomasti tavalla jota siihen renkaaseen ei ole suunniteltu eikä sitä rengasta suunniteltaessa ole "osattu" ottaa huomioon.Jombe kirjoitti:Minuteman, kun nyt tykkäät noita faktoja esitellä, niin minkä takia venykumit olisivat laittomat tai edes vaaralliset?
Tuollaisen asennuksen kestävyys on kysymysmerkki, ja yleinen liikenne on vihoviimeinen paikka testata sitä että kestääkö se. Aivan sama jos jollakin toisella, tai ennen on kestänyt.
Et sitten viitsinyt kommentoida juttuani niistä pullakumeista ja niiden vanteelta pyörähtämiseltä. Sullahan oli kovin huolenaihe näissä venyrenkaissa, että ne pyörähtävät pois vanteelta väistötilanteessa...
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Lähde on enkä sitä sinulle kerro.Jombe kirjoitti: Ja sulla oli jotain lähdettä tälle, muuta kuin oma mutuilu?
Et sitten viitsinyt kommentoida juttuani niistä pullakumeista ja niiden vanteelta pyörähtämiseltä. Sullahan oli kovin huolenaihe näissä venyrenkaissa, että ne pyörähtävät pois vanteelta väistötilanteessa...
Juttujasi "pullakumeista" en kommentoi koska nyt ei ole kyse niistä.
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Sergey
Liittynyt: To Loka 06, 2011 9:07 am
Viestit: 1
Jombe
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 9:18 pm
Viestit: 2
Ja molemmilla yllättäen ainoat viestit mitä kirjoitettu juurikin tässä topicissa.
Liittynyt: To Loka 06, 2011 9:07 am
Viestit: 1
Jombe
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 9:18 pm
Viestit: 2
Ja molemmilla yllättäen ainoat viestit mitä kirjoitettu juurikin tässä topicissa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Aika kovasti on nillä poliisi sedillä sulle asiaa ja vielä venykumi aikana? Mua ei oo ajokorttiaikana etes pysäytetty noin monta kertaa (29v ollu ajokortti hallussa).Jombe kirjoitti: Itsellä on täysin lailliset venykumit alla, myös useampia kymmeniä kertoja poliisit pysäyttäneet ja kertaakaan ei ole asiasta mainittu(kuten ei katsastuksessakaan).
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Sanotaankonyt näin että jos vähänkin pyörii MUILLAKIN autoaiheisilla foorumeilla kuin Saapas-klubilla niin nimimerkki Sergey luulisi olevan tuttu, varsinkin vanne- ja rengasaiheisissa keskusteluissaTuha kirjoitti:Sergey
Liittynyt: To Loka 06, 2011 9:07 am
Viestit: 1
Jombe
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 9:18 pm
Viestit: 2
Ja molemmilla yllättäen ainoat viestit mitä kirjoitettu juurikin tässä topicissa.
Ja tollasta omaan Saabiin ensi kesäksi, alle 225/40 ja vanteethan on RH:n Toplinet 10x18 et20, jakokin on 5x112, hui.
Ois hienoa saada sediltä jotain faktaakin noista vaarallisuusväittämistä, nimimerkillä venykumeilla yli 20tkm/kesä ilman onglemia.
Itse tiedän enemmän tapauksia missä ns. normaali kumi on räjähtänyt ""tavallisen" leveältä vanteelta kuin näitä laittomia venykumitapauksia joissa olisi ollut vastaavia ongelmia.
Ja suurin osa kaveripiiristä ajelee näillä ns. laittomilla venysetupeilla eli jonkin tason kontrastia löytyy molempiin suuntiin tässä "lailliset" vs. "laittomat" asettelussa .
Netistä löydetyt todistekuvat eivät vielä paljoa kerro, itsekin muistelen nähneeni kuvia rikkouteneista renkaista ihan internetissäkin, eikä se vielä tarkoita että kaikki kumit olisivat skeidaa(?).
Eka postaus foormille eli uskotavuus on todennäköisesti se nolla, mutta pakkohan sitä on jostain aloittaa.
-Eero
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Väärä asennus on edelleenkin väärä asennus siitäkin huolimatta että kavereillakin on.
Asia olisi kokonaan eri, jos rengastehtaat tekisivät valmiiksi profiililtaan "venykumin" näköisiä tuotteita, kuin että normaali rengas revitään väärään muotoon, rasitetaan runkoa tavalla jota ei itse edes ymmärretä ja suoritetaan tämä vieläpä yleisessä liikenteessä.
Asia olisi kokonaan eri, jos rengastehtaat tekisivät valmiiksi profiililtaan "venykumin" näköisiä tuotteita, kuin että normaali rengas revitään väärään muotoon, rasitetaan runkoa tavalla jota ei itse edes ymmärretä ja suoritetaan tämä vieläpä yleisessä liikenteessä.