ahtoilman lämpotila ahdetussa koneessa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

ahtoilman lämpotila ahdetussa koneessa

Viesti Kirjoittaja jani »

Oletteko mitanneet ahtoilman lämpötiloja turbo saabeistanne kiinnostaisi tietää mitä lämpötiloja mitattu ja miten muuttuu ahtopainella lämpötilaan vaikuttaa tietenkin ulkolämpötila . Itse tein mittauslaitteen ja ajattelin kokeilla mitä lämpötiloja 9000 turbossa.
Viimeksi muokannut jani, Ke Joulu 08, 2004 16:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
KariM
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 14:59

Viesti Kirjoittaja KariM »

Mittasin joskus -86 900 t8 IC:stä lämpöjä. Ulkona +20°C ja maksimi ahtopaine 0.8bar. Ahtimen jälkeen pidemmässä vedossa lämpö nousi hiukan toiselle sadalle. IC jäähdytti noin 60°:een.
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Mittasin viimekesän helteillä ahtoilman lämpötiloja termoparilla ja sain seuraavanlaisen tuloksen. Moottorille menevä ilma välijäähdyttimen jälkeen oli aina korkeintaan 10 astetta ulkoilman lämpötilaa korkeampi. Eli ulkona +20 -> moottorille menevä ilma +30 ja ulko +28 ->moottoriin +38. Lämpötilaa ahtimen jälkeen en mitannut mutta mittaushetkellä autona oli 900T16-85 jossa tavalliset "pikku" viritykset, vakio ahdin ja ei vakio välijäähdytin 8)

Ps. Mittausnetkellä noin 1,1bar ja 5000rpm
Onko se sitten paljon vai vähän, siihen haluaisin mielipiteitä.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Minkäs firman cooleri köllöttelee keulalla vai onko omaa valmistetta? Aika hyvin tuntuu toimivan viilennys :) . Minullekin kelpaisi tuommoinen 8).

Kyllähän tuosta koneesta voi hyvällä välijäähyllä ottaa reilustikkin enemmän pihalle kuin 1.1bar. Tosin tuo paine taitaa vakio to3:lla olla kyllä sitä luokkaa, mitä turbohuollon äijät maksimissaan suosittaa. Ei meinaa paineet päästä purkautumaan pienestä pakopesästä :? .
Foxbody turbo
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Valmistajaa en tiedä enkä tiedä mistä se peräisin koska se oli autossa jo ostohetkellä. Alumiinia se ei ole eikä muutenkaan ihmeellisen näköinen. Tavallista "syylärikennon" näköistä. Reilun kokoinen ja kuulemma optimoitu tähän autoon - edellisen omistajan mukaan. Myös vesijäähdytin on jotain muuta valmistetta, koska välijäähdytin on sen verran reilunkokoinen että vakio syyläri ei sinne mahtuisi.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tällainen tieto tuli nordic:lta kun kyselin IC omaan autooni.
We tested it on a 9-5 aero.
Whit stock intercooler was it 92degres inlet tempreture in 6000rpm.
Whit the intercooler was it 41 whit full boost and 6000rpm.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin