Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Löysin halvalla Greddyn-RS kopio dumpin. Hieno kromattu härpätin pinkiksi elaksoidulla tratilla vihellysreikineen jne.

Ihmetyttää että miten te olette säätäneet (te jotka tunnustatte omaavanne "tunink" dumpit) kikottimet?

Jos on riittävän löysä jousi jotta sakkausta ei esiinny tyhjäkäynnillä kaasutellessa, niin dumppi vetää koko ajan ilmaa läpi. Jousesta loppuu myös puhti stg3 ahdoilla ja vihellys alkaa ahtojen noustessa riittävän korkealle.

Onko vaan paska dumppi, vai onko jousikuormitteisten dumppien säätö kellopelihommaa?
Pitääkö jousen olla just niin tiukka että dumppi pysyy kiinni tyhjäkäkynnilla.
Pikkusakkaaminen tyhjäkäynnilla kaasutellessa kuuluu tuninkihenkeen ja äänimailmaan?
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mun mielestä oikein säädettynä kuuluu avautua vasta korkeilla ahdoilla, siihen asti kuuluu olla kiinni.

eli, sulla on siinä liian löysä jousi.

itsehän oon heittäny mäkeen kokonaan tollaset vuotoherkät kapistukset.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Sillon ku siellä jousen takana (imusarjassa) on sama paine ku edessä, ni ei sen jousen löysyyden hirveesti pitäis merkata, eri asia esim. moottoritiellä kaasua keventäessä, kun ahtoputkessa ja imusarjassa on eri paineet...

paskalta dumpilta siis kuulostaisi...

Mutta eikai se pikku sakkailu haittaa :D
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Niijja saahan niitä uusia turpoja kaupasta :P




like_a_glove kirjoitti:mun mielestä oikein säädettynä kuuluu avautua vasta korkeilla ahdoilla
Hmmm... :roll:
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

hmmm?? :roll:

suomennanko? :lol:

eli siis mun mielestä jousen oltava sen verran kireellä ettei suhauttele joltain 0,5bar paineilta vaan vasta esim. 1,3bar.

suhahdus 0,5 bar tod.näk aiheuttaa vuotoa esim 1,5 bar paineella...

jos vielä jäi jotain epäselvää niin kysy ihan suoraan vaan.... :wink:

tottakai kaikki riippuu siitä mitkä on tavoite paineet ja käyttötarkoitus...

en vaan ymmärrä miksi pitää kovalla vaivalla hankitut ilmat heittää harakoille...itsehän alan miettimään dumpin laittamista heti kun rupee ahtoletkut poksahtelemaan irti kaasua nostaessa, ei ole ollu vielä ongelmaa alle 2,0 bar...

jos sitten vaan haluaa sitä sihinää kuunnella niin toki siitä vaan, dumppi niin löysälle että sihahtelee jo 0,1bar paineella... :lol:

ja kyllä, uusia turboja saa kaupasta ja vanhoja voi huollattaa alan liikkeissä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kerro nyt minullekin että miksi dumppi alkaa vuotamaan isoilla paineilla?
ei ainakaan minun järjelle aukea kun männän molemmilla puolilla on sama paine ja toisesta suunnasta painaa jousi, eli paineet kumoavat toisensa ja jousi pitää dumpin kiinni, jos siinä siis yhtään on esijännitystä ja ohjausletku tarpeeksi iso että ehtii virrata dumppiin yhtä nopeasti kuin ahdot nousevat.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Dumpinhan ei tule suhahdella missään vaiheessa ahdoilla! Mikäli suhahtelee, niin säädetty pävi tai on rikki.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itsellä on kans säädettävä dump-valve,olikohan joku forge merkkinen tai vastaava,laadukas sinällään,muistaakseni uusi maksoi yli pitkälti 100egeä..

Sitä just mietin et onko sillä mitään merkitystä kun jousi on kirrattu maksimiin,mut suhahtaa jo aika pienellä paineella kaasua hellittäessä,imusarjan paine nollan tienoilla niin dumppi suhahtaa jo selvästi löysätessä..toimii ihan normaalisti muuten ja ahtaa pyynnit niinkuin pitää..

Muistelisin vaan jossain topicissa lukeneeni et tuo orkkis by-bass ei välttämättä kestä 1.5bar ahtoja pitkään? siks kait tuo suhisija sinne ilmaantui..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Niinhän sen pitää toimiakkin, että kaasun hellityksessä päästää ahtoputkista paineet pihalle. Siis mikä teillä nyt on ongelmana?
NG9-3 Aero MY05
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

korostan tuota että tyhjäkäynnilä vuotaa kokoajan.
Imusarjassa kova alipaine, kaasuläpän toisella puolella käytännössä "normi" ilmanpaine.
Kaasua painaessa dumppi vetää kiinni.

Silloin kun sakkaa, niin dumppi aukeaa -> sihahtaa, mutta ei riittävästi, sakkausssoundia kuuluu sihahduksen jälkeen. Tämä varsinkin pieniltä painelta pudotessa.
mikkoimp kirjoitti: ohjausletku tarpeeksi iso että ehtii virrata dumppiin yhtä nopeasti kuin ahdot nousevat.
Tämä :roll:
Orkkis pikku alipaineletku mikä boschilaisessa on käytössä.
Letkua on varmaan joku ~40cm koska kierretty hienosti alumiinisen imutorven ympäri.

Nimenomaan ahtojen noustessa on F&F soundi kuulunut.


Taidan kokeilla vielä kerran.
Esijännitys sen verran että ei hengitä tyhjäkäynnillä.
Järeämpi ja lyhyempi letku imusarjasta dumpin nipalle.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Jonninjoutava ulospuholtava ja viheltävä dumppi

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

juu ei mulla ole ongelmia..omiani vaan höpötin.. :oops: Saa kait sen dumpin suhahtamaan vasta korkeammilla ahdoilla jos laittaa jäykempää jousta..no sama kait tuo..kunhan toimii..

sori ot..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin