
Vielä kerran SP:n lastuista...
Tais olla aika herkkä aihe kun kaikilla tuntuupi olevan jotain painavaa sanottavaa
Nuita suurempia ongelmia SP:llä on lastuissaan ollut lieneeki enemmän suurempi tehoisissa,uudemmissa koneissa joissa hienommat järjestelmät. Tämä mun autohan on kuitenkin tälläinen vanhempi jossa moottorinohjaus on uusien saabien ohjausjärjestelmiin verrattuna paljon vanhemmanaikaista. Tosiasia kuitenkin on että jos ja mitä todennäköisemmin kun se kiekkarajoitin ottaa mullakin vastaan niin kierroksia on verraten paljon. 7000rpm ei ole huipputehon kanssa kovinkaan paljoa tekemistä vakionokkaisessa koneessa, eikä auto kiihdy sen kovempaa vaikka sitä kuinka vinguttaisi noilla kierroksilla. Ainut mihin sillä lienee merkitystä on huippunopeus jos vain löylyä löytyy tarpeeksi noissa nopeuksissa minkä nuo huippukierrokset mahdollistais...

Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Joo, Maptun Stage-5 ainakin kiekuu siinä 7000: nen nurkille.
Tuosta voi tsekata, se 0-100km/h missä neula vikisee
http://personal.inet.fi/cool/lts/videot.htm
Tuosta voi tsekata, se 0-100km/h missä neula vikisee

http://personal.inet.fi/cool/lts/videot.htm
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: Vielä kerran SP:n lastuista...
Mua kiinnosti joku aika sitten samainen aihe ja väänsin siitä topicinkinjarska kirjoitti:Ilmeni jälleen uusi mielenkiintoinen asia näistä sp:n lastuista. En tiedä onko kyseinen "ominaisuus" vain omassa lastussani vai ovatko muut huomanneet saman mutta lastussa ei tunnu olevan ollenkaan kierrosten rajoitintaNormaalistihan meno katkeaa kaiketi 6050rpm jälkeen, itselläni kiertää nyt lastun vaihdon jälkeen ainakin 7000rpm, enempää en ole uskaltanut kokeilla kierrättää ettei tule koneesta muutakin pihalle kuin pakokaasua! Liekö lastussa joku vika vaiko vaan ominaisuus...7000rpm on muuten yhtä kuin 290km/h, ainakin teoriassa jos vain voimaa riittää
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=#34374
Eli löytyi se rajoitin sieltä SP:n softastakin, mut meinas vaan usko loppua ekoilla testeillä

Nyt kun kone remppa alkaa olla ajankohtainen ensikesää silmälläpitäen niin täytyypi kaiketi kasata kansi ja tietysti muukin kone sillä silmällä että uskaltaa ilman suurempaa jännitystä vedättää isommillakin jengoilla...Saas nähdä saanko ensi kesäksi niin paljon voimaa kasaan että uskaltaa haaveilla tuosta teoreettisesta 290km/h, se ois jo aika paljon vanhalle tonnikalalle ja mille tahansa muullekkin autolle
Toisaalta eipä tuommosia nopeuksia tulisi varmaan koskaan ajeltua vaikka sellainen laite olisikin jolla pääsis... 


Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Mua taas tomaatti miehenä kiinostaa lähinnä mihin/miten tuota rajaa saisi nostettua kun se on nyt vakiorajoilla. Johtunee elektronisesti ohjatun laatikon elektroniikasta sitten taas tuo, ei sillä että siitä haittaa olisi, mutta kysyn maptunilta kyllä kun vaihdan ton T5->T7 miten se onnistuu jos sitten ollenkaan heidän kautta. Voi mennä saabin merkkihuollon puolelle.
9-3.1972
[b]9000cst[/b] kirjoitti:Eikö tästä ollut joskus aikaisemmin juttua, että SP rukkaa saabin omia moottorin suojajärjestelmiä lastuissaan, jopa poistaa joitakin suojauksia, joten en yhtään ihmettele jos kierrosterajoitinta löydy. Maptun Maptun Maptun ...
Kovasti säkin liputat maptunin puolesta. Eikös sunkin kiesissä ollut jotain vatkaamista kyseisen firman boxilla? Aasimaista suolailla toisten firmojen tuotteita.
Pitäsköhän sun ostaa maptunin selkälippu farkkuliiveihis?
Saab ng900 2.0T, ajettu 321 123km.
Bochps penkissä 143 hp.
Bochps penkissä 143 hp.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Tihrusta mittaristasi mahd tarkkaan paljonko on vauhtia kun kierrosneula näyttää 2000rpm. Kerro nopeus kolmella niin saat sen 6000rpm ja 3,5:llä ni sit sulla on se 7000rpm nopeuskin tiedossa...Speedou kirjoitti:Mää näistä laskuista ymmärrä, mutta mitä pitäs olla vauhtia 9-3 Aerolla, kun vitosella on tuo 6000rpm, entäpä sitten nostetulla rajoittimella joku 7000rpm?
Tietty silloinkin puhutaan mittarinopeudesta ja kumikin saattaa hiukan kasvattaa ulkohalkaisijaa pyörintänopeuden kasvaessa. Top Fuel dragstereissa toi renkaan ulkohalkaisia muuttuu jo niin että voidaan puhua "välityssuhteen" muuttumisesta, mut ei kai nää Saab-laskelmat ihan niin vakavasti otettavia olekkaan...
...ja on muuten vähän erilaiset gummitkin kuin dragstereissa

Ei minulla ole ongelmia maptunin toimittamien laitteiden tai osien kanssa, kaikki pelaa. Jos tarkoitat ahtopaineen heittelyä se johtuu löysästä hukkaporttia onjaavasta kellosta. Odotan parhaillaan uutta kelloa. Joten pidä suusi supussa jos et tiedä mistä puhutkarppa kirjoitti:[b]9000cst[/b] kirjoitti:Eikö tästä ollut joskus aikaisemmin juttua, että SP rukkaa saabin omia moottorin suojajärjestelmiä lastuissaan, jopa poistaa joitakin suojauksia, joten en yhtään ihmettele jos kierrosterajoitinta löydy. Maptun Maptun Maptun ...
Kovasti säkin liputat maptunin puolesta. Eikös sunkin kiesissä ollut jotain vatkaamista kyseisen firman boxilla? Aasimaista suolailla toisten firmojen tuotteita.
Pitäsköhän sun ostaa maptunin selkälippu farkkuliiveihis?

Muille sitten selvennykseksi että sanoin vain että olen kuullut huhua ja että minulla ei ole varaan SP:n viribokseihin varsinkin jos niitä seuraa huhu saatikka oikea ongelma, lisäksi SP:ltä ei löydy automaattiin lastua, näin sp sanoi.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04