Vielä kerran SP:n lastuista...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Tais olla aika herkkä aihe kun kaikilla tuntuupi olevan jotain painavaa sanottavaa :lol: Nuita suurempia ongelmia SP:llä on lastuissaan ollut lieneeki enemmän suurempi tehoisissa,uudemmissa koneissa joissa hienommat järjestelmät. Tämä mun autohan on kuitenkin tälläinen vanhempi jossa moottorinohjaus on uusien saabien ohjausjärjestelmiin verrattuna paljon vanhemmanaikaista. Tosiasia kuitenkin on että jos ja mitä todennäköisemmin kun se kiekkarajoitin ottaa mullakin vastaan niin kierroksia on verraten paljon. 7000rpm ei ole huipputehon kanssa kovinkaan paljoa tekemistä vakionokkaisessa koneessa, eikä auto kiihdy sen kovempaa vaikka sitä kuinka vinguttaisi noilla kierroksilla. Ainut mihin sillä lienee merkitystä on huippunopeus jos vain löylyä löytyy tarpeeksi noissa nopeuksissa minkä nuo huippukierrokset mahdollistais...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Joo, Maptun Stage-5 ainakin kiekuu siinä 7000: nen nurkille.
Tuosta voi tsekata, se 0-100km/h missä neula vikisee :D
http://personal.inet.fi/cool/lts/videot.htm
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Vielä kerran SP:n lastuista...

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

jarska kirjoitti:Ilmeni jälleen uusi mielenkiintoinen asia näistä sp:n lastuista. En tiedä onko kyseinen "ominaisuus" vain omassa lastussani vai ovatko muut huomanneet saman mutta lastussa ei tunnu olevan ollenkaan kierrosten rajoitinta 8O Normaalistihan meno katkeaa kaiketi 6050rpm jälkeen, itselläni kiertää nyt lastun vaihdon jälkeen ainakin 7000rpm, enempää en ole uskaltanut kokeilla kierrättää ettei tule koneesta muutakin pihalle kuin pakokaasua! Liekö lastussa joku vika vaiko vaan ominaisuus...7000rpm on muuten yhtä kuin 290km/h, ainakin teoriassa jos vain voimaa riittää 8)
Mua kiinnosti joku aika sitten samainen aihe ja väänsin siitä topicinkin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=#34374

Eli löytyi se rajoitin sieltä SP:n softastakin, mut meinas vaan usko loppua ekoilla testeillä :D
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Nyt kun kone remppa alkaa olla ajankohtainen ensikesää silmälläpitäen niin täytyypi kaiketi kasata kansi ja tietysti muukin kone sillä silmällä että uskaltaa ilman suurempaa jännitystä vedättää isommillakin jengoilla...Saas nähdä saanko ensi kesäksi niin paljon voimaa kasaan että uskaltaa haaveilla tuosta teoreettisesta 290km/h, se ois jo aika paljon vanhalle tonnikalalle ja mille tahansa muullekkin autolle 8) Toisaalta eipä tuommosia nopeuksia tulisi varmaan koskaan ajeltua vaikka sellainen laite olisikin jolla pääsis... 8O
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Piti munkin laskea toi mahdoton 7000rpm vitoselle. Jos mun tonnari kiertäis ton vitosella niin vauhtia olisi 330-335km/h :twisted:

Taitaa jäädä saavuttamatta ikuisesti vaikka vielä meinaankin reipastaa tuo kulkinetta...
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mua taas tomaatti miehenä kiinostaa lähinnä mihin/miten tuota rajaa saisi nostettua kun se on nyt vakiorajoilla. Johtunee elektronisesti ohjatun laatikon elektroniikasta sitten taas tuo, ei sillä että siitä haittaa olisi, mutta kysyn maptunilta kyllä kun vaihdan ton T5->T7 miten se onnistuu jos sitten ollenkaan heidän kautta. Voi mennä saabin merkkihuollon puolelle.
9-3.1972
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Mää näistä laskuista ymmärrä, mutta mitä pitäs olla vauhtia 9-3 Aerolla, kun vitosella on tuo 6000rpm, entäpä sitten nostetulla rajoittimella joku 7000rpm?
STCF #3
karppa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 23:20

Viesti Kirjoittaja karppa »

[b]9000cst[/b] kirjoitti:Eikö tästä ollut joskus aikaisemmin juttua, että SP rukkaa saabin omia moottorin suojajärjestelmiä lastuissaan, jopa poistaa joitakin suojauksia, joten en yhtään ihmettele jos kierrosterajoitinta löydy. Maptun Maptun Maptun ...


Kovasti säkin liputat maptunin puolesta. Eikös sunkin kiesissä ollut jotain vatkaamista kyseisen firman boxilla? Aasimaista suolailla toisten firmojen tuotteita.

Pitäsköhän sun ostaa maptunin selkälippu farkkuliiveihis?
Saab ng900 2.0T, ajettu 321 123km.
Bochps penkissä 143 hp.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Speedou kirjoitti:Mää näistä laskuista ymmärrä, mutta mitä pitäs olla vauhtia 9-3 Aerolla, kun vitosella on tuo 6000rpm, entäpä sitten nostetulla rajoittimella joku 7000rpm?
Tihrusta mittaristasi mahd tarkkaan paljonko on vauhtia kun kierrosneula näyttää 2000rpm. Kerro nopeus kolmella niin saat sen 6000rpm ja 3,5:llä ni sit sulla on se 7000rpm nopeuskin tiedossa...

Tietty silloinkin puhutaan mittarinopeudesta ja kumikin saattaa hiukan kasvattaa ulkohalkaisijaa pyörintänopeuden kasvaessa. Top Fuel dragstereissa toi renkaan ulkohalkaisia muuttuu jo niin että voidaan puhua "välityssuhteen" muuttumisesta, mut ei kai nää Saab-laskelmat ihan niin vakavasti otettavia olekkaan...
...ja on muuten vähän erilaiset gummitkin kuin dragstereissa :D
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Just kokeilin aamulla. n. 90km/h kun mittarissa 2000rpm. Ei taitais mun stage 1:ssä riittää puhti ajella edes 6000rpm ja 270km/h ... pitää lähtee kokeilemaan...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

karppa kirjoitti:Pitäsköhän sun ostaa maptunin selkälippu farkkuliiveihis?
Mää aattelin ainaskin ostaa kun ei ole vasta kuin lippis,paita ja pari tarraa+virit.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

karppa kirjoitti:
[b]9000cst[/b] kirjoitti:Eikö tästä ollut joskus aikaisemmin juttua, että SP rukkaa saabin omia moottorin suojajärjestelmiä lastuissaan, jopa poistaa joitakin suojauksia, joten en yhtään ihmettele jos kierrosterajoitinta löydy. Maptun Maptun Maptun ...


Kovasti säkin liputat maptunin puolesta. Eikös sunkin kiesissä ollut jotain vatkaamista kyseisen firman boxilla? Aasimaista suolailla toisten firmojen tuotteita.

Pitäsköhän sun ostaa maptunin selkälippu farkkuliiveihis?
Ei minulla ole ongelmia maptunin toimittamien laitteiden tai osien kanssa, kaikki pelaa. Jos tarkoitat ahtopaineen heittelyä se johtuu löysästä hukkaporttia onjaavasta kellosta. Odotan parhaillaan uutta kelloa. Joten pidä suusi supussa jos et tiedä mistä puhut :!:

Muille sitten selvennykseksi että sanoin vain että olen kuullut huhua ja että minulla ei ole varaan SP:n viribokseihin varsinkin jos niitä seuraa huhu saatikka oikea ongelma, lisäksi SP:ltä ei löydy automaattiin lastua, näin sp sanoi.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Milli kirjoitti:
karppa kirjoitti:Pitäsköhän sun ostaa maptunin selkälippu farkkuliiveihis?
Mää aattelin ainaskin ostaa kun ei ole vasta kuin lippis,paita ja pari tarraa+virit.
Juu ja ne tarrat pitää kans kiinnittää auton kylkeen ...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

MAPTUN YEAH :!: :!: :!: :wink:
9-3.1972
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Sen tiedän, että kierroslukumittari näyttää aivan himpun vajaa 6000, kun mittarissa on 260 :twisted: Mutta mittari ei tuosta noussut, vaikka kierrokset menivät hieman yli 6000, sitten alkaa puhti loppua :(
STCF #3
Vastaa Viestiin