9-5 aeroon voimaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakio nokat on kyllä niin löysät että ne kannattaisi vaihtaa jo 250hv kohdalla kireämpiin. :) T5 nokat on ihan järkevä valinta n. 400hv tehoihin asti, alaväännöstä ei paljoa häviä ja vetoalue siirtyy isommalla ahtimella muutenkin sen muutaman sata kiekkaa ylemmäs eli enemmän siinä voittaa kuin häviää..

Männäthän siellä se heikoin paikka on, sen jälkeen venajouset. 3" rööri koko matkalta kanattanee olla jos lähemmäs 400hv toivot, n. 300hv voi pärjäillä vielä 2,5" loppuosalla jos melutason mataluus on tärkeä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Joo, nuo männätkin minulla on jo hankinta listalla...
Maptunillahan olisi tuohonkin, tuollainen "tuning-kit", mutta siinäkin vierastan tuota ahdinta, aluminisoitua putkistoa ja jokseenkin turhaa filtteriä ilmanputsarikoteloon...
Ja Specin kytkimestäkin on tullut monenlaista tietoa luettua, tiedä sitten onko vika itse tuotteessa vai käyttäjissä...

Putkistohan menee varmasti siihen asti, kun pinnoitteeseen tulee kolo/lohkeama, josta ruoste lähtee leveämään ja mitä nyt muita merkkejä olen laitellut, niin nuo tuning-suodattimet on aina laskettu turhiin hankintoihin ja alkuperäisillä ollaan tähänkin asti täällä menty. :)

Ei kyllä ole tarkoitus lähellekkään 400hv ottaa tuosta autosta irti.
Noilla tehoilla oleva etuveto, ympärivuotisena käyttöautona olisi vähintäänkin "mielenkiintoinen" talvella. :lol:
Pelkästään kesäkäytössä olevasta laitteesta jos olisi kyse, niin tarina voisi olla toinen.
Ja käyttö-/harrasteautosta on tosiaan kyse, niin matkustus mukavuudesta en halua paljoa uhrata, niin sen vuoksi olen kahden vaiheilla, tuon putkiston kanssa...

Nuo T5 nokat ei taida ihan heittämällä mennä paikalleen? :?
Ja mistähän noita jäykempiä venttiilijousia kannattaisi kysellä?

Tarkoitus olisi kasata mylly kerralla sille mallille, ettei tarvitsisi joka kuukausi hermoilla, että mikä paikka siellä nyt antautuu. :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juhaska kirjoitti:Nuo T5 nokat ei taida ihan heittämällä mennä paikalleen?
No nämä nyt ainakin menee heittämällä, softaa joutuu vähän säätämään tosin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

G-mies kirjoitti:
Juhaska kirjoitti:Nuo T5 nokat ei taida ihan heittämällä mennä paikalleen?
No nämä nyt ainakin menee heittämällä, softaa joutuu vähän säätämään tosin.

Matti
Tämä on hyvä tietää, kiitosta vain...
Softa puoli minulla olikin jo tiedossa, että se vaatii vähän "ruuvausta". :)

Tuli eilen kahvikupposen ääressä etsittyä, noita venttiilijousia ja ainoat mitkä siihen hätään löysin oli maptunin kauppaamat ja nekin vaatisi kannen modausta sopiakseen tuohon omaan myllyyn...
Speedpartsilta ei ainakaan nettisivulta löytynyt jousia, kuten ei myöskään abbotracingiltä, mutta noitahan voisi kuitenkin kysyä, esim PCS:stä, tai email:ina abbotracingiltä...
Hakusessa saattaa tovin ollakkin osat, kun en ensisijaisesti etsi sitä halvinta, vaan toimivinta ratkaisua.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Hei,

http://www.a-alt-avgassystem.fi/

Itse voin omasta kokemuksesta suositella, ostin 2,5" ja sopivuus 100% ja kaikki hilut oli ruostumatonta, jopa kannatinkumien kiinnitys klipsut. Kunnon tavarasta tehty, Vaimentimen saumatkin olivat hienoa jälkeä. Hitsaussaumoista päätellen putkistot on ihan käsityötä. Putki on ollut kiinni 2vuotta, rätillä kun kiillottaa mistä vaan niin peilipinta tulee esiin 8).
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Henrikki kirjoitti:Hei,

http://www.a-alt-avgassystem.fi/

Itse voin omasta kokemuksesta suositella, ostin 2,5" ja sopivuus 100% ja kaikki hilut oli ruostumatonta, jopa kannatinkumien kiinnitys klipsut. Kunnon tavarasta tehty, Vaimentimen saumatkin olivat hienoa jälkeä. Hitsaussaumoista päätellen putkistot on ihan käsityötä. Putki on ollut kiinni 2vuotta, rätillä kun kiillottaa mistä vaan niin peilipinta tulee esiin 8).
Hmm, tuolla näyttäisi olevan myös 3" rosteriputkisto ja dp:kin löytyisi samaa kaliperia, mutta vm: 98-03.
Onkohan noissa niin paljon eroa, kun oma vastaa loppupäätä (-05) tästä korimallista?
Ettei esim, kannakkeet ole erikohdissa tai lambda-anturien paikat yms?
Hinta ei kyllä olisi paha...

Edit: Niin ja metallikatilla, eli virtausta ei taida olla tavoitteisiin nähden tarpeeksi. :D
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Hei,

En ole huomannukkaan että putkistoja on vain 03 asti. Vähän mutu tuntumalla mennään, mutta oliskohan erona takapuskurin muotoilu? Downpipessa ei pitäisi olla eroja vuosimallien välillä, (paitsi alkupään vehkeissä on vain yksi lambda) Kaikissa putkissa mitä olen nähnyt on paikat kahdelle anturille...
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Takapuskuri on tosiaan hieman erinlainen ja ulostulo on hieman eri kohdassa Pre-facelift mallissa...
Alunperin suunnittelin, että hoitaisin ensin voimansiirron kuntoon, mutta suunnitelmat vähän muuttuivat ja osien hankinta alkaa sittenkin konehuoneen puolelta.
Niinpä päätin hankkia tuon ahtimen ensimmäisenä ja tuo abbotracingin TD04-hybrid on nyt vahva ykkös-vaihtoehto.
Täytyy vielä selvitellä pari juttua, ennen kuin laitan tilauksen vetämään. :)
Hiljaa hyvä tulee... :D
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja arto »

Mä laitoin -04 sedaniin ton Altin 3" rosteriputken ja meni paikalleen tosi helposti. 2.0t kori kun oli niin takapuskuriin joutui vähän leikkaamaan lisää tilaa. Äänet ei todellakaan häiritse ajossa. Parkkipaikalla saattaa joku kommentoida, mutta sisälle ei ajossa häiritse. Päästöjen kanssa ei ollu leimalla ongelmia kun lämpösellä koneella halliin ajoin. Ja nyt viinalla ei ainakaan ole sitäkään vähää.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Henrikki kirjoitti:Hei,

http://www.a-alt-avgassystem.fi/

Itse voin omasta kokemuksesta suositella, ostin 2,5" ja sopivuus 100% ja kaikki hilut oli ruostumatonta, jopa kannatinkumien kiinnitys klipsut. Kunnon tavarasta tehty, Vaimentimen saumatkin olivat hienoa jälkeä. Hitsaussaumoista päätellen putkistot on ihan käsityötä. Putki on ollut kiinni 2vuotta, rätillä kun kiillottaa mistä vaan niin peilipinta tulee esiin 8).
sama itsellä mutta 3" putkisto ja auto 9-3
9-3.1972
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Omat suunnitelmat kehityy hiljakseen tässä, mutta venttiilijousien kohdalla on nyt ollut vähän ongelmia...
Valmiita jämerämpiä jousia en ole onnistunut löytämään mistään ja teettäminen on käynyt mielessä, mutta jousien mitat on hakusessa, että osaisiko joku tämän mallin kannen sielunelämään perehtynyt sanoa vakio jousien mitat?
Samalla kävi mielessä myös uusien venttiilien teettäminen, mutta onkohan tuo sitten niin tarpeellista, jos haluaa vain kestävän paketin n.+300hv tehoille?
Venttiilien mitat olisi siis myöskin hakusessa.
Vakio kantta ei siis ole tarkoitus sen enempää modata, mutta vakio osat (vakio koossa) olisi tarkoitus päivittää lujempiin.
Tämän vuoksi olen ajatellut, että hankkisin toisen kannen uusille nokille, jousille yms, ja pitäisi tuon nykyisen paikallaan olevan vakiokunnossa.

Kyseessä on tosiaan itselle ensimmäinen tämän mittakaavan projekti, että moottoriin vaihdetaan yli puolet osista, niin pitää suunnitella asiat mahdollisimman hyvälle mallille. :)

Hyvin suunniteltu on jo puoliksi perseellään, vai miten se oli...? :lol:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Venttiileiden kestossa ei ole miään ongelmaa, venajousissa voi olla jos kierrättä yli 6000 ja/tai on kovat pakopaineet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Hmm, hyvä tietää...
Ei ole tarkoitus huudattaa yli kuuden tonnin, kun ei mistään kierroskoneesta ole kyse alunperinkään. :)
Tuo oikeastaan sulkeekin itseltä pois tuon toisen kannen hankinnan, että jos sittenkin vain tarkistaisi alkuperäisen kunnon, huoltaa jos tarvetta on ja hommaisi siihen ne uudet nokat...
Suunnittelu siis jatkuu. :)
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 aeroon voimaa

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Omalla kohdalla projekti nytkähti hieman eteenpäin, kun laitettiin ahdin tilaus menemään, tuonne ihmemaa Oziin. :)
Saa sitten nähdä, että mikä tiilenpuolikas paketista paljastuu, kun paketti on kädessä. :lol:

Ei mutta vakavasti, niin vähän hitaanlaisesti hommat etenee, kun muutkin harrastusket ja elämä vaatii vähän panostusta, niin kovin nopealla aikataululla ei osia saa tilattua.
Hiljaa hyvä tulee ja ajan kanssa miettien...

Muutenpa onkin jo melko hyvin selvillä, että mitä hankitaan, mutta suuttimia mietin vielä, kun biopower softakin on käynyt mielessä. :)
Toki lähin tankkaus-asema ei ole ihan tuossa kulmantakana, mutta eipä tuo haittaisi, kun tuntuu nuo asemat tulevan koko ajan lähemmäs pohjoista ja en itsekkään välttämättä jatkuvasti kruisaile täällä jumalan seläntakana. :D

Kytkinkin vielä aiheuttaa tuumailua, kun en haluaisi mitään on/off kisakytkintä, mutta kestoa pitäisi silti löytyä hieman yli 500nm, ihan vain varmuuden vuoksi.
Ja voimansiirtoon liittyen olen myös katsellut, noita uusia kevyempiä vauhtipyöriä, mutta en nyt varsinaisesti ole mitään päättänyt, sen suhteen...

Putkiston puolesta päätin varalta laittaa 3" röörin kokomatkalta, mutta sitä että minkä valmistajan tuotteeseen päädyn on vielä harkinnassa.
Vastaa Viestiin