9-5 aeroon voimaa
Re: 9-5 aeroon voimaa
Vakio nokat on kyllä niin löysät että ne kannattaisi vaihtaa jo 250hv kohdalla kireämpiin. T5 nokat on ihan järkevä valinta n. 400hv tehoihin asti, alaväännöstä ei paljoa häviä ja vetoalue siirtyy isommalla ahtimella muutenkin sen muutaman sata kiekkaa ylemmäs eli enemmän siinä voittaa kuin häviää..
Männäthän siellä se heikoin paikka on, sen jälkeen venajouset. 3" rööri koko matkalta kanattanee olla jos lähemmäs 400hv toivot, n. 300hv voi pärjäillä vielä 2,5" loppuosalla jos melutason mataluus on tärkeä.
Männäthän siellä se heikoin paikka on, sen jälkeen venajouset. 3" rööri koko matkalta kanattanee olla jos lähemmäs 400hv toivot, n. 300hv voi pärjäillä vielä 2,5" loppuosalla jos melutason mataluus on tärkeä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 aeroon voimaa
Joo, nuo männätkin minulla on jo hankinta listalla...
Maptunillahan olisi tuohonkin, tuollainen "tuning-kit", mutta siinäkin vierastan tuota ahdinta, aluminisoitua putkistoa ja jokseenkin turhaa filtteriä ilmanputsarikoteloon...
Ja Specin kytkimestäkin on tullut monenlaista tietoa luettua, tiedä sitten onko vika itse tuotteessa vai käyttäjissä...
Putkistohan menee varmasti siihen asti, kun pinnoitteeseen tulee kolo/lohkeama, josta ruoste lähtee leveämään ja mitä nyt muita merkkejä olen laitellut, niin nuo tuning-suodattimet on aina laskettu turhiin hankintoihin ja alkuperäisillä ollaan tähänkin asti täällä menty.
Ei kyllä ole tarkoitus lähellekkään 400hv ottaa tuosta autosta irti.
Noilla tehoilla oleva etuveto, ympärivuotisena käyttöautona olisi vähintäänkin "mielenkiintoinen" talvella.
Pelkästään kesäkäytössä olevasta laitteesta jos olisi kyse, niin tarina voisi olla toinen.
Ja käyttö-/harrasteautosta on tosiaan kyse, niin matkustus mukavuudesta en halua paljoa uhrata, niin sen vuoksi olen kahden vaiheilla, tuon putkiston kanssa...
Nuo T5 nokat ei taida ihan heittämällä mennä paikalleen?
Ja mistähän noita jäykempiä venttiilijousia kannattaisi kysellä?
Tarkoitus olisi kasata mylly kerralla sille mallille, ettei tarvitsisi joka kuukausi hermoilla, että mikä paikka siellä nyt antautuu.
Maptunillahan olisi tuohonkin, tuollainen "tuning-kit", mutta siinäkin vierastan tuota ahdinta, aluminisoitua putkistoa ja jokseenkin turhaa filtteriä ilmanputsarikoteloon...
Ja Specin kytkimestäkin on tullut monenlaista tietoa luettua, tiedä sitten onko vika itse tuotteessa vai käyttäjissä...
Putkistohan menee varmasti siihen asti, kun pinnoitteeseen tulee kolo/lohkeama, josta ruoste lähtee leveämään ja mitä nyt muita merkkejä olen laitellut, niin nuo tuning-suodattimet on aina laskettu turhiin hankintoihin ja alkuperäisillä ollaan tähänkin asti täällä menty.
Ei kyllä ole tarkoitus lähellekkään 400hv ottaa tuosta autosta irti.
Noilla tehoilla oleva etuveto, ympärivuotisena käyttöautona olisi vähintäänkin "mielenkiintoinen" talvella.
Pelkästään kesäkäytössä olevasta laitteesta jos olisi kyse, niin tarina voisi olla toinen.
Ja käyttö-/harrasteautosta on tosiaan kyse, niin matkustus mukavuudesta en halua paljoa uhrata, niin sen vuoksi olen kahden vaiheilla, tuon putkiston kanssa...
Nuo T5 nokat ei taida ihan heittämällä mennä paikalleen?
Ja mistähän noita jäykempiä venttiilijousia kannattaisi kysellä?
Tarkoitus olisi kasata mylly kerralla sille mallille, ettei tarvitsisi joka kuukausi hermoilla, että mikä paikka siellä nyt antautuu.
Re: 9-5 aeroon voimaa
No nämä nyt ainakin menee heittämällä, softaa joutuu vähän säätämään tosin.Juhaska kirjoitti:Nuo T5 nokat ei taida ihan heittämällä mennä paikalleen?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9-5 aeroon voimaa
Tämä on hyvä tietää, kiitosta vain...G-mies kirjoitti:No nämä nyt ainakin menee heittämällä, softaa joutuu vähän säätämään tosin.Juhaska kirjoitti:Nuo T5 nokat ei taida ihan heittämällä mennä paikalleen?
Matti
Softa puoli minulla olikin jo tiedossa, että se vaatii vähän "ruuvausta".
Tuli eilen kahvikupposen ääressä etsittyä, noita venttiilijousia ja ainoat mitkä siihen hätään löysin oli maptunin kauppaamat ja nekin vaatisi kannen modausta sopiakseen tuohon omaan myllyyn...
Speedpartsilta ei ainakaan nettisivulta löytynyt jousia, kuten ei myöskään abbotracingiltä, mutta noitahan voisi kuitenkin kysyä, esim PCS:stä, tai email:ina abbotracingiltä...
Hakusessa saattaa tovin ollakkin osat, kun en ensisijaisesti etsi sitä halvinta, vaan toimivinta ratkaisua.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Hei,
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
Itse voin omasta kokemuksesta suositella, ostin 2,5" ja sopivuus 100% ja kaikki hilut oli ruostumatonta, jopa kannatinkumien kiinnitys klipsut. Kunnon tavarasta tehty, Vaimentimen saumatkin olivat hienoa jälkeä. Hitsaussaumoista päätellen putkistot on ihan käsityötä. Putki on ollut kiinni 2vuotta, rätillä kun kiillottaa mistä vaan niin peilipinta tulee esiin .
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
Itse voin omasta kokemuksesta suositella, ostin 2,5" ja sopivuus 100% ja kaikki hilut oli ruostumatonta, jopa kannatinkumien kiinnitys klipsut. Kunnon tavarasta tehty, Vaimentimen saumatkin olivat hienoa jälkeä. Hitsaussaumoista päätellen putkistot on ihan käsityötä. Putki on ollut kiinni 2vuotta, rätillä kun kiillottaa mistä vaan niin peilipinta tulee esiin .
Re: 9-5 aeroon voimaa
Hmm, tuolla näyttäisi olevan myös 3" rosteriputkisto ja dp:kin löytyisi samaa kaliperia, mutta vm: 98-03.Henrikki kirjoitti:Hei,
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
Itse voin omasta kokemuksesta suositella, ostin 2,5" ja sopivuus 100% ja kaikki hilut oli ruostumatonta, jopa kannatinkumien kiinnitys klipsut. Kunnon tavarasta tehty, Vaimentimen saumatkin olivat hienoa jälkeä. Hitsaussaumoista päätellen putkistot on ihan käsityötä. Putki on ollut kiinni 2vuotta, rätillä kun kiillottaa mistä vaan niin peilipinta tulee esiin .
Onkohan noissa niin paljon eroa, kun oma vastaa loppupäätä (-05) tästä korimallista?
Ettei esim, kannakkeet ole erikohdissa tai lambda-anturien paikat yms?
Hinta ei kyllä olisi paha...
Edit: Niin ja metallikatilla, eli virtausta ei taida olla tavoitteisiin nähden tarpeeksi.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Hei,
En ole huomannukkaan että putkistoja on vain 03 asti. Vähän mutu tuntumalla mennään, mutta oliskohan erona takapuskurin muotoilu? Downpipessa ei pitäisi olla eroja vuosimallien välillä, (paitsi alkupään vehkeissä on vain yksi lambda) Kaikissa putkissa mitä olen nähnyt on paikat kahdelle anturille...
En ole huomannukkaan että putkistoja on vain 03 asti. Vähän mutu tuntumalla mennään, mutta oliskohan erona takapuskurin muotoilu? Downpipessa ei pitäisi olla eroja vuosimallien välillä, (paitsi alkupään vehkeissä on vain yksi lambda) Kaikissa putkissa mitä olen nähnyt on paikat kahdelle anturille...
Re: 9-5 aeroon voimaa
Takapuskuri on tosiaan hieman erinlainen ja ulostulo on hieman eri kohdassa Pre-facelift mallissa...
Alunperin suunnittelin, että hoitaisin ensin voimansiirron kuntoon, mutta suunnitelmat vähän muuttuivat ja osien hankinta alkaa sittenkin konehuoneen puolelta.
Niinpä päätin hankkia tuon ahtimen ensimmäisenä ja tuo abbotracingin TD04-hybrid on nyt vahva ykkös-vaihtoehto.
Täytyy vielä selvitellä pari juttua, ennen kuin laitan tilauksen vetämään.
Hiljaa hyvä tulee...
Alunperin suunnittelin, että hoitaisin ensin voimansiirron kuntoon, mutta suunnitelmat vähän muuttuivat ja osien hankinta alkaa sittenkin konehuoneen puolelta.
Niinpä päätin hankkia tuon ahtimen ensimmäisenä ja tuo abbotracingin TD04-hybrid on nyt vahva ykkös-vaihtoehto.
Täytyy vielä selvitellä pari juttua, ennen kuin laitan tilauksen vetämään.
Hiljaa hyvä tulee...
Re: 9-5 aeroon voimaa
Mä laitoin -04 sedaniin ton Altin 3" rosteriputken ja meni paikalleen tosi helposti. 2.0t kori kun oli niin takapuskuriin joutui vähän leikkaamaan lisää tilaa. Äänet ei todellakaan häiritse ajossa. Parkkipaikalla saattaa joku kommentoida, mutta sisälle ei ajossa häiritse. Päästöjen kanssa ei ollu leimalla ongelmia kun lämpösellä koneella halliin ajoin. Ja nyt viinalla ei ainakaan ole sitäkään vähää.
Re: 9-5 aeroon voimaa
sama itsellä mutta 3" putkisto ja auto 9-3Henrikki kirjoitti:Hei,
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
Itse voin omasta kokemuksesta suositella, ostin 2,5" ja sopivuus 100% ja kaikki hilut oli ruostumatonta, jopa kannatinkumien kiinnitys klipsut. Kunnon tavarasta tehty, Vaimentimen saumatkin olivat hienoa jälkeä. Hitsaussaumoista päätellen putkistot on ihan käsityötä. Putki on ollut kiinni 2vuotta, rätillä kun kiillottaa mistä vaan niin peilipinta tulee esiin .
9-3.1972
Re: 9-5 aeroon voimaa
Omat suunnitelmat kehityy hiljakseen tässä, mutta venttiilijousien kohdalla on nyt ollut vähän ongelmia...
Valmiita jämerämpiä jousia en ole onnistunut löytämään mistään ja teettäminen on käynyt mielessä, mutta jousien mitat on hakusessa, että osaisiko joku tämän mallin kannen sielunelämään perehtynyt sanoa vakio jousien mitat?
Samalla kävi mielessä myös uusien venttiilien teettäminen, mutta onkohan tuo sitten niin tarpeellista, jos haluaa vain kestävän paketin n.+300hv tehoille?
Venttiilien mitat olisi siis myöskin hakusessa.
Vakio kantta ei siis ole tarkoitus sen enempää modata, mutta vakio osat (vakio koossa) olisi tarkoitus päivittää lujempiin.
Tämän vuoksi olen ajatellut, että hankkisin toisen kannen uusille nokille, jousille yms, ja pitäisi tuon nykyisen paikallaan olevan vakiokunnossa.
Kyseessä on tosiaan itselle ensimmäinen tämän mittakaavan projekti, että moottoriin vaihdetaan yli puolet osista, niin pitää suunnitella asiat mahdollisimman hyvälle mallille.
Hyvin suunniteltu on jo puoliksi perseellään, vai miten se oli...?
Valmiita jämerämpiä jousia en ole onnistunut löytämään mistään ja teettäminen on käynyt mielessä, mutta jousien mitat on hakusessa, että osaisiko joku tämän mallin kannen sielunelämään perehtynyt sanoa vakio jousien mitat?
Samalla kävi mielessä myös uusien venttiilien teettäminen, mutta onkohan tuo sitten niin tarpeellista, jos haluaa vain kestävän paketin n.+300hv tehoille?
Venttiilien mitat olisi siis myöskin hakusessa.
Vakio kantta ei siis ole tarkoitus sen enempää modata, mutta vakio osat (vakio koossa) olisi tarkoitus päivittää lujempiin.
Tämän vuoksi olen ajatellut, että hankkisin toisen kannen uusille nokille, jousille yms, ja pitäisi tuon nykyisen paikallaan olevan vakiokunnossa.
Kyseessä on tosiaan itselle ensimmäinen tämän mittakaavan projekti, että moottoriin vaihdetaan yli puolet osista, niin pitää suunnitella asiat mahdollisimman hyvälle mallille.
Hyvin suunniteltu on jo puoliksi perseellään, vai miten se oli...?
Re: 9-5 aeroon voimaa
Venttiileiden kestossa ei ole miään ongelmaa, venajousissa voi olla jos kierrättä yli 6000 ja/tai on kovat pakopaineet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 aeroon voimaa
Hmm, hyvä tietää...
Ei ole tarkoitus huudattaa yli kuuden tonnin, kun ei mistään kierroskoneesta ole kyse alunperinkään.
Tuo oikeastaan sulkeekin itseltä pois tuon toisen kannen hankinnan, että jos sittenkin vain tarkistaisi alkuperäisen kunnon, huoltaa jos tarvetta on ja hommaisi siihen ne uudet nokat...
Suunnittelu siis jatkuu.
Ei ole tarkoitus huudattaa yli kuuden tonnin, kun ei mistään kierroskoneesta ole kyse alunperinkään.
Tuo oikeastaan sulkeekin itseltä pois tuon toisen kannen hankinnan, että jos sittenkin vain tarkistaisi alkuperäisen kunnon, huoltaa jos tarvetta on ja hommaisi siihen ne uudet nokat...
Suunnittelu siis jatkuu.
Re: 9-5 aeroon voimaa
Venttilijousista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=15
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=15
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: 9-5 aeroon voimaa
Omalla kohdalla projekti nytkähti hieman eteenpäin, kun laitettiin ahdin tilaus menemään, tuonne ihmemaa Oziin.
Saa sitten nähdä, että mikä tiilenpuolikas paketista paljastuu, kun paketti on kädessä.
Ei mutta vakavasti, niin vähän hitaanlaisesti hommat etenee, kun muutkin harrastusket ja elämä vaatii vähän panostusta, niin kovin nopealla aikataululla ei osia saa tilattua.
Hiljaa hyvä tulee ja ajan kanssa miettien...
Muutenpa onkin jo melko hyvin selvillä, että mitä hankitaan, mutta suuttimia mietin vielä, kun biopower softakin on käynyt mielessä.
Toki lähin tankkaus-asema ei ole ihan tuossa kulmantakana, mutta eipä tuo haittaisi, kun tuntuu nuo asemat tulevan koko ajan lähemmäs pohjoista ja en itsekkään välttämättä jatkuvasti kruisaile täällä jumalan seläntakana.
Kytkinkin vielä aiheuttaa tuumailua, kun en haluaisi mitään on/off kisakytkintä, mutta kestoa pitäisi silti löytyä hieman yli 500nm, ihan vain varmuuden vuoksi.
Ja voimansiirtoon liittyen olen myös katsellut, noita uusia kevyempiä vauhtipyöriä, mutta en nyt varsinaisesti ole mitään päättänyt, sen suhteen...
Putkiston puolesta päätin varalta laittaa 3" röörin kokomatkalta, mutta sitä että minkä valmistajan tuotteeseen päädyn on vielä harkinnassa.
Saa sitten nähdä, että mikä tiilenpuolikas paketista paljastuu, kun paketti on kädessä.
Ei mutta vakavasti, niin vähän hitaanlaisesti hommat etenee, kun muutkin harrastusket ja elämä vaatii vähän panostusta, niin kovin nopealla aikataululla ei osia saa tilattua.
Hiljaa hyvä tulee ja ajan kanssa miettien...
Muutenpa onkin jo melko hyvin selvillä, että mitä hankitaan, mutta suuttimia mietin vielä, kun biopower softakin on käynyt mielessä.
Toki lähin tankkaus-asema ei ole ihan tuossa kulmantakana, mutta eipä tuo haittaisi, kun tuntuu nuo asemat tulevan koko ajan lähemmäs pohjoista ja en itsekkään välttämättä jatkuvasti kruisaile täällä jumalan seläntakana.
Kytkinkin vielä aiheuttaa tuumailua, kun en haluaisi mitään on/off kisakytkintä, mutta kestoa pitäisi silti löytyä hieman yli 500nm, ihan vain varmuuden vuoksi.
Ja voimansiirtoon liittyen olen myös katsellut, noita uusia kevyempiä vauhtipyöriä, mutta en nyt varsinaisesti ole mitään päättänyt, sen suhteen...
Putkiston puolesta päätin varalta laittaa 3" röörin kokomatkalta, mutta sitä että minkä valmistajan tuotteeseen päädyn on vielä harkinnassa.