Ikkunan tummennus
olis kans tarkotus lykätä omaan sabaan kalvot kaikkiin muihin laseihin, paitsi tuulilasiin. ite en aio enää ees yrittää, ku laitoin joskus kaverin riisikippoon pelkkiin takasivulaseihin kalvot, ni ärräpäät lenteli siihen malliin, että en viitti enää ruveta siihen, vaan vien auton tuttuun mainostoimistoon kelmutettavaks. hintaa en oo viel ehtiny kysymään.
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Takalasin tummennos
Tosi hyvät ohjeet riisipussilta! Aioinkin alkaa tummentamaan NG900 takasivuja ja takalasia, mutta ongelmaksi tuli laadukkaitten kalvojen löytäminen ja kalvorullien koko. En löytänyt Oulun liikkeistä Sungardin tai 3M:n kalvoja.. Olisiko kenelläkään vinkkejä mistä löytyisi?
Toinen ongelma oli siis tuo kalvorullien koko takalasia ajatellen. Rullien maksimikorkeus oli 76cm ja takalasin tummennusta vaativan alueen korkeus oli n. 85 cm. Löytyykö noita kalvoja siis suurempina rullina, koska en haluaisi tehdä takalasia kahdesta eri kappaleesta?
Toinen ongelma oli siis tuo kalvorullien koko takalasia ajatellen. Rullien maksimikorkeus oli 76cm ja takalasin tummennusta vaativan alueen korkeus oli n. 85 cm. Löytyykö noita kalvoja siis suurempina rullina, koska en haluaisi tehdä takalasia kahdesta eri kappaleesta?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
-Tuossahan on hyvät ohjeetriisipussi kirjoitti:Tummennus ei ole vaikeaa jos on oikeat työtavat tiedossa ja laadukkaat materiaalit, sekä työvälineet.
Ensinnäkin bilteman kalvot kannattaa jättää ostamatta. Sungard, 3M ym. laatumerkit sopivat. Kalvojen ero on asennuksen onnistumisessa ja kestossa. Kalliimmat kalvot kestävät jopa koiran raapimista ja tarvikeliikkeen eivät edes ikkunan avaamista.
Tarvitaan ohut ns. tapetti veitsi (kuin mattoveitsi, ohuempi vaan)
kunnollinen ikkunalasta, vaikka mattoveitsen terä tai partaterä, suihkepullo, kuumailmapuhallin ja jäykkä muovi ja/tai huopalasta ja astianpesuainetta, perus fairy on parasta.
Aloitetaan ikkunan pesulla ja raapataan kaikki epäpuhtaudet ja röpelöt matto tai partaterällä, myös ulkopuoli pestään huolella. (älä katko terillä takalasin lämppärin elementtejä) Ikkunoita ei koskaan pyyhitä millään kankaalla ym. pelkästään lastalla!
Pane fairyä ruiskaus sumutinpulloon ja perään vettä, voi käyttää aika reilustikkin fairyä, tehdessä huomaa mikä on sopiva määrä
Puretaan rullalta ikkunaan tarvittava reilu pala, huomioitavaa on että on otettava aina rullalta siten että rulla on pystysuorassa ikkunaan nähden.
Pala asetetaan pestyn ikkunan ulkopuolelle johon on suihkutettu fairyvettä keskelle ikkunaa poikittainen kaistale koko matkalle.
Tarkista kalvon reunasta avaamalla että kalvo on oikein päin, tietenkin liimapinta on nyt ulospäin lasista ja suoja muovi on ulommaisena, kalvohan laitetaan ikkunan sisälle, ei ulkopuolelle Niitäkin on tosin nähty...
Aletaan asettelemaan kalvoa ikkunan muotoon, ajetaan ylimääräiset pussit pystysuoriksi pusseiksi, ei koskaan vaakasuoraan.
Lämmitetään pussia kuumailmapuhaltimella jolloin se kutistuu.
Lastalla vetäistään pussin yli kun se on kutistettu, pystysuunnassa.
Kannattaa jakaa kalvon löysyys tasaisesti mataliin pusseihin.
Kun lämmität kalvoa, tarkkaile sen käyttäytymistä. Laadukkaat kalvot menee silleen siksakiksi kuin käärme, kun on lämmitetty tarpeeksi.
Pussi eivät tottakai siliä kertavedolla, vaaditaan jonkunverran muokkaamista. Näin muotoillaan kalvo ikkunaan käyväksi sen ulkopuolella. Varsinkin hyvien kalvojen ei täydy istua 100%, loppu saadaan sit asennusvaiheessa.
Leikkaa jostakin muovista (esim. pakasterasian kansi, ohut) joku 10-15mm halkaisijaltaan oleva ympyrä. Laita se veitsen kärjen alle ikkunaa vasten, tämä helpottaa huomattavasti kalvon leikkaamista ja et naarmuta lasia etkä tuhoa tiivisteitä.
Leikkaa kalvo sopivaksi, huomioi paljonko kalvo sopii mahdollisen tiivisteen alle tai jos takalasissa on se röpelöreuna, ettei jää vajaaksi.
Sivuikkunoissa kannattaa jättää reilusti alas ja sivuille tiivisteen alle materiaalia.
Kastellaan ikkuna reilusti! Kalvosta muovi pois ja reilusti heti liimapintaan nestettä, sitä ei juuri koskaan ole liikaa.
Kalvo autoon, sen voi paiskata mihin kohti vaan kun on lasilla.
Pujotetaan kalvon reunat tiivisteiden alle tai asetellaan röpelöreunaan kohdalleen. Kalvo liikkuu vapaasti lasilla, kun on tarpeeksi nestettä. Nestettä kalvon sisäpintaan ja aletaan lastalla vetelemään neste pois kalvon ja lasin välistä. Aloita keskeltä. Muista pitää kalvo märkänä kun lastaat. Alkuun voi pitää vähän kädellä apuna että ei luiskahda lasilla.
Lastataan ihan reilulla kädellä. Sama muille laseille. Avattavien ikkunoiden
tiivisteet kannattaa jossain autoissa irroittaa tai käyttää ohutta lastaa jolla pääsee painamaan tiivisteen alle.
Annetaan asettua ja tarkkaillaan mahdollisi ilmakuplia ja irtoamista reunoilla, jos ei tartu, lämmitetään puhaltimella ja lastataan.
Kun tekee omaa ja hyvää, kannattaa katsoa säänöllisesti ensimmäisinä tunteina ja päivinä josko jostain sattuu irvistämään. Ollaan avaamatta muutaman päivän niitä sivuikkunoita. Ammattimies tummentaa kunnon kalvolla vaikka pallon.
Älkää leikelkö siivuiksi niitä takalaseja, kyllä ne menee yhdellä kalvolla. Voi vaatia muutaman treenikerran, mutta on aika paljon siisimpi kun tilkkutäkit
Nimimerkillä: joskus työkseenkin kalvottanut
Tulehan riisipussi jelppaamaan kun rupean tummentamaan omasta kaikkia laseja.
Meinasin tummentaa kaikki paitsi tuulilasin ja suht haalealla,
tietysti jos innostuu niin tuulilasikin mutta se pitäisi käyttää ammattilaisella.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Laatumerkkejä
Kiitti tiedosta Mimmi, hyvä tietää! Tuo 90cm rulla pitäisi omienkin mittausten mukaan olla riittävä. Onkohan tietoa, mitkä liikkeet/ketjut noita parempia merkkejä möisivät?Mimmi kirjoitti:Laatumerkkejä löytyy 90 ja 120cm leveinä.
Ainakin omaani tuli takalasin kelmu 90cm rullasta.
Hyvät linkit
Kiitos jälleen! Pikaisella googletuksella en noita linkkejä itse löytänytkään. Tummennusprojekti on taas elossa!
Moi,
Riisipussi antoi hyvät vinkit. Ainoastaan yksi jäi puuttumaan:
-kalvon reunaan voi laittaa kynsilakkaa (aivan tavallista väritöntä). Kynsilakka estää kalvon reunan irtoamisen ikkunatiivisteiden kohdalla.
-Make
ps. Itselläni vain pikkuisen kalvon asennuskokemuksia, mutta tonnarin (CS) takalasi on melkoisen hankala asentaa (kupera ja iso) tee-se-itse asentajallakin. Ammattimiehet ovat sitten aivan eri ryhmä. Jeps tuo vain omakohtainen kokemukseni
Riisipussi antoi hyvät vinkit. Ainoastaan yksi jäi puuttumaan:
-kalvon reunaan voi laittaa kynsilakkaa (aivan tavallista väritöntä). Kynsilakka estää kalvon reunan irtoamisen ikkunatiivisteiden kohdalla.
-Make
ps. Itselläni vain pikkuisen kalvon asennuskokemuksia, mutta tonnarin (CS) takalasi on melkoisen hankala asentaa (kupera ja iso) tee-se-itse asentajallakin. Ammattimiehet ovat sitten aivan eri ryhmä. Jeps tuo vain omakohtainen kokemukseni
takalasiin tummaa
Juuri tuota takalasia olisi itsellä halua tummemmaksi. Mitäs ne on ne "ei kalvo" tummennukset? Mitähän ne sellaiset maksaa? Ottavat kai ikkunan ikkunan irti ja upottavat johonkin nesteeseen? vai tehdäänkö nekin paikallaan?
mjpelkon kirjoitti:Moi,
Riisipussi antoi hyvät vinkit. Ainoastaan yksi jäi puuttumaan:
-kalvon reunaan voi laittaa kynsilakkaa (aivan tavallista väritöntä). Kynsilakka estää kalvon reunan irtoamisen ikkunatiivisteiden kohdalla.
-Make
ps. Itselläni vain pikkuisen kalvon asennuskokemuksia, mutta tonnarin (CS) takalasi on melkoisen hankala asentaa (kupera ja iso) tee-se-itse asentajallakin. Ammattimiehet ovat sitten aivan eri ryhmä. Jeps tuo vain omakohtainen kokemukseni
Kannattaa oikeasti lukea Mimmin kirjoitus ekalta sivulta... Sakkoa tulee varusteiltaan / kunnoltaan määräysten vastaisen ajoneuvon käyttämisestä, kalvot lähtee tai määräys kuntokatsastukseen. Turhaa rahanmenoa, kun kerran asia on tiedossa...Timppa kirjoitti:olis kans tarkotus lykätä omaan sabaan kalvot kaikkiin muihin laseihin, paitsi tuulilasiin. ite en aio enää ees yrittää, ku laitoin joskus kaverin riisikippoon pelkkiin takasivulaseihin kalvot, ni ärräpäät lenteli siihen malliin, että en viitti enää ruveta siihen, vaan vien auton tuttuun mainostoimistoon kelmutettavaks. hintaa en oo viel ehtiny kysymään.
Re: takalasiin tummaa
Olen tässä tullut miettineeksi myös takaSIVUlasien tummennuksen filosofiaa... ja olen päätynyt siihen että kyseessä on tuuninkiANSA.
Kun olet kuskin paikalla ja ajat tuolla liikenteessä, niin sinut nähdään, mutta takamatkustajia ei. Näyttää meinaan ihan siltä että "kas, tuo jamppa on näköjään kuskina jollekin tärkeämmille".
Noh, ainakaan itse en haluaisi synnyttää tuollaista mielikuvaa. Vaikka onkin kiva ajaa, on muuten varsin mukavaa silloion tällöin myös istua matkustajana takapenkillä omassa hianossa autossa.
Toisaalta, jos takapenkillä on esim. tosi maukkaita kimuleita - niin miksi niitä peittlemään! Sehän on vaan hyvää mainosta! Ja saa kyllä olla tosi raju meininki takapenkillä että sitä on tarve peitellä...
Tässä jälleen yksi esimerkki, miksi on hyvä joskus pysähtyä miettimään että MIKSI eikä vaan että miten...
Kun olet kuskin paikalla ja ajat tuolla liikenteessä, niin sinut nähdään, mutta takamatkustajia ei. Näyttää meinaan ihan siltä että "kas, tuo jamppa on näköjään kuskina jollekin tärkeämmille".
Noh, ainakaan itse en haluaisi synnyttää tuollaista mielikuvaa. Vaikka onkin kiva ajaa, on muuten varsin mukavaa silloion tällöin myös istua matkustajana takapenkillä omassa hianossa autossa.
Toisaalta, jos takapenkillä on esim. tosi maukkaita kimuleita - niin miksi niitä peittlemään! Sehän on vaan hyvää mainosta! Ja saa kyllä olla tosi raju meininki takapenkillä että sitä on tarve peitellä...
Tässä jälleen yksi esimerkki, miksi on hyvä joskus pysähtyä miettimään että MIKSI eikä vaan että miten...
Re: takalasiin tummaa
Suurin osa taitaa mennä tuuninki-osastolle mutta omat motivaatiot olisi suojata aurinkonpaisteelta niitä ketä ei siihen itse vielä pysty eli lapset ja elikot.a9000 kirjoitti:Olen tässä tullut miettineeksi myös takaSIVUlasien tummennuksen filosofiaa... ja olen päätynyt siihen että kyseessä on tuuninkiANSA.
Toisaalta, jos takapenkillä on esim. tosi maukkaita kimuleita - niin miksi niitä peittlemään! Sehän on vaan hyvää mainosta! Ja saa kyllä olla tosi raju meininki takapenkillä että sitä on tarve peitellä...
Tässä jälleen yksi esimerkki, miksi on hyvä joskus pysähtyä miettimään että MIKSI eikä vaan että miten...
Tonnarissani nyt on ilmastointi mutta kyllä helteisimmillä päivillä piti ikkunaan laitella imukupilla noita suojia, mitkä ei kyllä mitään erityisen tyylikkäitä ole. Kalvot ajais saman asian hieman tyylikkäämmin, vaikka hieman hassulta noi näyttää kun etusivuikkunoita ei saa sävyttää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: takalasiin tummaa
Tietääkös joku onko tässä keskipohjanmaalla missä edullista tummentajaa? Kun pitäisi tuo tonnarin takalasi saada hieman himmeämmäksi... Seinäjoella on eräs paikka ja hinnaksi arvioi 90-110eur pelkkä takalasi.
Itse siis sijaitsen tässä Kokkolan ja Jyväskylän välimaastossa (kokkola 80km, jyväskylä 180km abt). Että jos tästä lähimailta jonku paikan joku tietää...
Itse siis sijaitsen tässä Kokkolan ja Jyväskylän välimaastossa (kokkola 80km, jyväskylä 180km abt). Että jos tästä lähimailta jonku paikan joku tietää...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Re: takalasiin tummaa
Täällä Ykassa on yksi, vai onko liian kaukana? Hinnoista en osaa sanoa.Boiga kirjoitti:Tietääkös joku onko tässä keskipohjanmaalla missä edullista tummentajaa?