Lustig ainakin tekee hyvää jälkeä ja asentajat reissaavat koko ajan ympäri suomea. Lavoille + asennukselle tulee 3vuoden takuu..
Ps. tästä minun kyllä pitäis saada provikkaa
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-Tuossahan on hyvät ohjeetriisipussi kirjoitti:Tummennus ei ole vaikeaa jos on oikeat työtavat tiedossa ja laadukkaat materiaalit, sekä työvälineet.
Ensinnäkin bilteman kalvot kannattaa jättää ostamatta. Sungard, 3M ym. laatumerkit sopivat. Kalvojen ero on asennuksen onnistumisessa ja kestossa. Kalliimmat kalvot kestävät jopa koiran raapimista ja tarvikeliikkeen eivät edes ikkunan avaamista.
Tarvitaan ohut ns. tapetti veitsi (kuin mattoveitsi, ohuempi vaan)
kunnollinen ikkunalasta, vaikka mattoveitsen terä tai partaterä, suihkepullo, kuumailmapuhallin ja jäykkä muovi ja/tai huopalasta ja astianpesuainetta, perus fairy on parasta.
Aloitetaan ikkunan pesulla ja raapataan kaikki epäpuhtaudet ja röpelöt matto tai partaterällä, myös ulkopuoli pestään huolella. (älä katko terillä takalasin lämppärin elementtejä) Ikkunoita ei koskaan pyyhitä millään kankaalla ym. pelkästään lastalla!
Pane fairyä ruiskaus sumutinpulloon ja perään vettä, voi käyttää aika reilustikkin fairyä, tehdessä huomaa mikä on sopiva määrä![]()
Puretaan rullalta ikkunaan tarvittava reilu pala, huomioitavaa on että on otettava aina rullalta siten että rulla on pystysuorassa ikkunaan nähden.
Pala asetetaan pestyn ikkunan ulkopuolelle johon on suihkutettu fairyvettä keskelle ikkunaa poikittainen kaistale koko matkalle.
Tarkista kalvon reunasta avaamalla että kalvo on oikein päin, tietenkin liimapinta on nyt ulospäin lasista ja suoja muovi on ulommaisena, kalvohan laitetaan ikkunan sisälle, ei ulkopuolelleNiitäkin on tosin nähty...
Aletaan asettelemaan kalvoa ikkunan muotoon, ajetaan ylimääräiset pussit pystysuoriksi pusseiksi, ei koskaan vaakasuoraan.
Lämmitetään pussia kuumailmapuhaltimella jolloin se kutistuu.
Lastalla vetäistään pussin yli kun se on kutistettu, pystysuunnassa.
Kannattaa jakaa kalvon löysyys tasaisesti mataliin pusseihin.
Kun lämmität kalvoa, tarkkaile sen käyttäytymistä. Laadukkaat kalvot menee silleen siksakiksi kuin käärme, kun on lämmitetty tarpeeksi.
Pussi eivät tottakai siliä kertavedolla, vaaditaan jonkunverran muokkaamista. Näin muotoillaan kalvo ikkunaan käyväksi sen ulkopuolella. Varsinkin hyvien kalvojen ei täydy istua 100%, loppu saadaan sit asennusvaiheessa.
Leikkaa jostakin muovista (esim. pakasterasian kansi, ohut) joku 10-15mm halkaisijaltaan oleva ympyrä. Laita se veitsen kärjen alle ikkunaa vasten, tämä helpottaa huomattavasti kalvon leikkaamista ja et naarmuta lasia etkä tuhoa tiivisteitä.
Leikkaa kalvo sopivaksi, huomioi paljonko kalvo sopii mahdollisen tiivisteen alle tai jos takalasissa on se röpelöreuna, ettei jää vajaaksi.
Sivuikkunoissa kannattaa jättää reilusti alas ja sivuille tiivisteen alle materiaalia.
Kastellaan ikkuna reilusti! Kalvosta muovi pois ja reilusti heti liimapintaan nestettä, sitä ei juuri koskaan ole liikaa.
Kalvo autoon, sen voi paiskata mihin kohti vaan kun on lasilla.
Pujotetaan kalvon reunat tiivisteiden alle tai asetellaan röpelöreunaan kohdalleen. Kalvo liikkuu vapaasti lasilla, kun on tarpeeksi nestettä. Nestettä kalvon sisäpintaan ja aletaan lastalla vetelemään neste pois kalvon ja lasin välistä. Aloita keskeltä. Muista pitää kalvo märkänä kun lastaat. Alkuun voi pitää vähän kädellä apuna että ei luiskahda lasilla.
Lastataan ihan reilulla kädellä. Sama muille laseille. Avattavien ikkunoiden
tiivisteet kannattaa jossain autoissa irroittaa tai käyttää ohutta lastaa jolla pääsee painamaan tiivisteen alle.
Annetaan asettua ja tarkkaillaan mahdollisi ilmakuplia ja irtoamista reunoilla, jos ei tartu, lämmitetään puhaltimella ja lastataan.
Kun tekee omaa ja hyvää, kannattaa katsoa säänöllisesti ensimmäisinä tunteina ja päivinä josko jostain sattuu irvistämään. Ollaan avaamatta muutaman päivän niitä sivuikkunoita. Ammattimies tummentaa kunnon kalvolla vaikka pallon.
Älkää leikelkö siivuiksi niitä takalaseja, kyllä ne menee yhdellä kalvolla. Voi vaatia muutaman treenikerran, mutta on aika paljon siisimpi kun tilkkutäkit![]()
Nimimerkillä: joskus työkseenkin kalvottanut
Kiitti tiedosta Mimmi, hyvä tietää! Tuo 90cm rulla pitäisi omienkin mittausten mukaan olla riittävä. Onkohan tietoa, mitkä liikkeet/ketjut noita parempia merkkejä möisivät?Mimmi kirjoitti:Laatumerkkejä löytyy 90 ja 120cm leveinä.
Ainakin omaani tuli takalasin kelmu 90cm rullasta.
mjpelkon kirjoitti:Moi,
Riisipussi antoi hyvät vinkit. Ainoastaan yksi jäi puuttumaan:
-kalvon reunaan voi laittaa kynsilakkaa (aivan tavallista väritöntä). Kynsilakka estää kalvon reunan irtoamisen ikkunatiivisteiden kohdalla.
-Make
ps. Itselläni vain pikkuisen kalvon asennuskokemuksia, mutta tonnarin (CS) takalasi on melkoisen hankala asentaa (kupera ja iso) tee-se-itse asentajallakin. Ammattimiehet ovat sitten aivan eri ryhmä. Jeps tuo vain omakohtainen kokemukseni
Kannattaa oikeasti lukea Mimmin kirjoitus ekalta sivulta... Sakkoa tulee varusteiltaan / kunnoltaan määräysten vastaisen ajoneuvon käyttämisestä, kalvot lähtee tai määräys kuntokatsastukseen. Turhaa rahanmenoa, kun kerran asia on tiedossa...Timppa kirjoitti:olis kans tarkotus lykätä omaan sabaan kalvot kaikkiin muihin laseihin, paitsi tuulilasiin. ite en aio enää ees yrittää, ku laitoin joskus kaverin riisikippoon pelkkiin takasivulaseihin kalvot, ni ärräpäät lenteli siihen malliin, että en viitti enää ruveta siihen, vaan vien auton tuttuun mainostoimistoon kelmutettavaks. hintaa en oo viel ehtiny kysymään.
Suurin osa taitaa mennä tuuninki-osastolle mutta omat motivaatiot olisi suojata aurinkonpaisteelta niitä ketä ei siihen itse vielä pysty eli lapset ja elikot.a9000 kirjoitti:Olen tässä tullut miettineeksi myös takaSIVUlasien tummennuksen filosofiaa... ja olen päätynyt siihen että kyseessä on tuuninkiANSA.
Toisaalta, jos takapenkillä on esim. tosi maukkaita kimuleita - niin miksi niitä peittlemään! Sehän on vaan hyvää mainosta!Ja saa kyllä olla tosi raju meininki takapenkillä että sitä on tarve peitellä...
![]()
Tässä jälleen yksi esimerkki, miksi on hyvä joskus pysähtyä miettimään että MIKSI eikä vaan että miten...
Täällä Ykassa on yksi, vai onko liian kaukana? Hinnoista en osaa sanoa.Boiga kirjoitti:Tietääkös joku onko tässä keskipohjanmaalla missä edullista tummentajaa?