Täytyis varmaan lueskella tulevaisuutta silmälläpitäen STCS:n palstaa (jos oman auton turbo sattuu brakaamaan), että kumpi kannattaa ennemmin vaihtaa tilalle, Mitsu vai T25/T28

Kyllä tolla hypriidilläkin pärjää 320hv, 400nm:Turbo Sensonic kirjoitti:OK![]()
Täytyis varmaan lueskella tulevaisuutta silmälläpitäen STCS:n palstaa (jos oman auton turbo sattuu brakaamaan), että kumpi kannattaa ennemmin vaihtaa tilalle, Mitsu vai T25/T28
Jep, sain tossa äsken vähän turboinformaatiota Maptunin Fredrikiltä. Kysyin häneltä ihan piruuttani, että mikä turbo kannattaisi laittaa kiinni NG900:een, jos aikoisi vaihtaa autoon isomman turbon.NG900T kirjoitti:Kyllä tolla hypriidilläkin pärjää 320hv, 400nm:Turbo Sensonic kirjoitti:OK![]()
http://www.maptun.com/cars_900_kitsopanidis.php
huom. ja saabin crossflow iicee! ei sekään siis ihan tuhnu ole.
(Oli ihan pakko mainita) koska http://www.sdcc.se/ :stä tilattu ic on jo matkalla uuteen kotiin...
Perässä tullaan T Sensonic!
Ja Maptunin Fredrik vastasi:Turbo Sensonic kirjoitti: Hello Fredrik!
I'd like to ask you that if I'm going to upgrade my car's turbo in the
future, which would be preferable, Garrett T25/T28 hybrid or Mitsubishi
TD04-15T?
What about the characteristics of both turbos? Which one would be better
for NG900 and have less turbo lag (so that it would be close to T25M at
low revs)?
Kyselin tossa ihan piruuttani, että paljonko toi Mitsun TD04-15T maksaisi. Sain tarjouksen 3500 SEK (käytetty), mutta jos mun auton orkkisturbo joskus brakaa, niin sitten kyllä hommaan autoon tuon T25/T28 -hybridin, koska Maptunin Fredrikin mukaan tosta Mitsun turbosta ei oo hirveesti hyötyä verrattuna T25M:ään. T25M vääntää Maptunin steg 3 -käyrän mukaan jo 2200 rpm:stä saakka 360 Nm:n voimalla, joten siihen vääntöön voi olla kyllä ihan tyytyväinen, ainakin kaupunkiajossaMaptunin Fredrik kirjoitti: If you go for the 15T turbo in new 9-5 aero and in 9-3 Aero,
that turbo is not that much better than the one you got.
But if it is from 9000 Aero, then the turbo is better.
The turbine house of the turbo is larger on the 9000 Aero turbo.
I like the 15T turbo (9000 Aero) alot.
Even 18T is really good.
T25/28 is good for around 320 Hp.
The advantage of T25/28 turbo is that it will fit without modification on
your turbo.
If I were you, I would go for 18T turbo, and buy larger injectors.
Then you will get 320 Hp +
T25/28 turbo max 320 Hp
15T Turbo (9000 Aero) around 310-320 Hp
15T Turbo (9-5 Aero, 9-3 Aero) around max 290 Hp
Olisikohan sillä jotain tekemistä että aeron iskutilavuus on 3dl suurempiTurbo Sensonic kirjoitti:
P.S. Hmm, jos toi 290 hv on tosiaan TD04-15T:stä saatava maksimitehotuotto, niin mitenköhän Nordic Uhr mainostaa, että heidän 9-5 Aero steg 3 setillään saa irti 300 hv, vaikka heidän settiinsä ei kuulu suurempaa vaihtoturboa
Joku kertoili STCS:n palstalla, että ei se iskutilavuus turbon maksimituottoon vaikuta. Esim. Rickard, joka ajaa Maptunin virittämää ja itse rakentaamaansa 9-5 Viggeniä (http://www.saab4fun.com/95viggen.html), ihmetteli yhdessä vaiheessa, että kuinka Nordic voi ilmoittaa 9-5 Aeron steg 3:n maksimitehoiksi 300 hv, kun Mitsun maksimituotto pyörii jossain 290 hv:n paikkeilla. Esim. BSR ja Maptun ilmoittavat 9-5 Aeron steg 3:n tehoiksi 289 hv ja 280 hv, toinen tosin mittaa dynaamisesti ja toinen staattisesti.Vigge kirjoitti:Olisikohan sillä jotain tekemistä että aeron iskutilavuus on 3dl suurempi
Turbo Sensonic kirjoitti:Vigge kirjoitti: Joku kertoili STCS:n palstalla, että ei se iskutilavuus turbon maksimituottoon vaikuta. Esim. Rickard, joka ajaa Maptunin virittämää ja itse rakentaamaansa 9-5 Viggeniä (http://www.saab4fun.com/95viggen.html), ihmetteli yhdessä vaiheessa, että kuinka Nordic voi ilmoittaa 9-5 Aeron steg 3:n maksimitehoiksi 300 hv, kun Mitsun maksimituotto pyörii jossain 290 hv:n paikkeilla. Esim. BSR ja Maptun ilmoittavat 9-5 Aeron steg 3:n tehoiksi 289 hv ja 280 hv, toinen tosin mittaa dynaamisesti ja toinen staattisesti.
P.S. Maptunin sivuille oli muuten tullut vast'ikään 2.3T:n (220 hv) virityssetit:
http://www.maptun.com/95_220_1.php?link=95_220_1
Steg 1:n tehot on samat kuin Aeron steg 1:llä
No Nordicilla on varmaan ajateltu, että 300 hv on saatava rikki orkkisturbolla hinnalla millä hyvänsäVigge kirjoitti:Lisää ihmettelyn aiheita. Viggenistä saa samoilla Nordicin romuilla irti 280hp, vaikka kone on lähes tulkoon identtinen. Eräs sakemanni oli käynyt dynossa viggellä, jossa kiinni Nordic stage III. Max teho oli 211kw =287hp
Olisiko niin että aeron setissä on hieman "hyvän miehen lisää", mene ja tiedä.
Toi on varmaan huonoin selitys mitä olen koskaan kuullutTurbo Sensonic kirjoitti:
Rolf Uhr kertoili aikanaan, että heillä oli alunperin tarkoitus laittaa Viggenin steg 3 -settiin tehoa samat kuin mitä heillä on 9-5 Aeron steg3 -setissä, mutta autosta tuli niin hullu, ettei se enää pysynyt kunnolla hanskassa. Siksi he päättivät alentaa tehoja 20 hv:lla.
Olisikohan auton "hulluttelu" ollut tässäkin syynä siihen että vääntöjä tiputettiin. Itse veikkaan kyllä enemmän lodjun kestävyyttä. No kohta se nähdään miten tuo viggen rupeaa hulluttelemaanpower was 285 Hp 490 Nm.
We reduced the torque later down to 440 Nm.
The temperature and lambda was very good.
The lamba on full power was 0.85
And the exhust temperature was not over 950 degrees.
No vääntöjä tiputettiin tuossa Nordicin Viggenin steg 3:ssa 440 Nm:stä 420 Nm:iin.Vigge kirjoitti:Toi on varmaan huonoin selitys mitä olen koskaan kuullut![]()
Autosta tuli hullu ja 20hv vähennys auttoi? Olisi kiva tietää mitä esim max väännölle tehtiin, sillä kun nyt luulisi olevan hieman enemmän tekemistä auton "hulluuden" kanssa.
Mun mielestä toi 2.5" ei ole NG900:n vakioputken paksuus. Voi olla, että olen väärässäpeinu kirjoitti:Ja eikös 2.5" ole putken vakiopaksuus?
No molempia totta kaiPeinu kirjoitti:Kumpaa suosittelette vaihtoon ensimmäisenä? Alku- vai loppuosaa?
Toi ero voi myös johtua osittain softien mappauksesta. SP:n (tai oikeastaan BSR:n) steg 3:n vääntö laskee kuin "lehmän häntä" 4000 RPM:n jälkeen. Noin 5700 RPM:ssä vääntö laskee alle 300 Nm:n:turbotalladega kirjoitti:En voi puhua kuin kokemuksella mutta ero td04-15t ja t25 ahtimen välillä on suuri ahdot ei tipu ollenkaan vaan max. paineet on koko ajan rajoittimeen saakka.
Jos ei kerralla kokonaan niin ehdottomasti etupää, mä vaihdoin ekana katista taaksepäin 2.5" simonssin puolisarjan (keskivaimennin + takavaimennin) ja siinä ei ollu eroja kuin hieman matalammat soundit. Tosta pari kuukautta myöhemmin vaihtu etupää JT:n kolmetuumaseen ja sporkattiin, jo oli huomattava ero väännössä alemmilla kierroksilla kun lähdin asennuksen jälkeen ajelemaan.peinu kirjoitti: Kumpaa suosittelette vaihtoon ensimmäisenä? Alku- vai loppuosaa?
Kysyy hän!?