Täytyis varmaan lueskella tulevaisuutta silmälläpitäen STCS:n palstaa (jos oman auton turbo sattuu brakaamaan), että kumpi kannattaa ennemmin vaihtaa tilalle, Mitsu vai T25/T28
Potkua ng900 turboo!!!
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllä tolla hypriidilläkin pärjää 320hv, 400nm:Turbo Sensonic kirjoitti:OK![]()
Täytyis varmaan lueskella tulevaisuutta silmälläpitäen STCS:n palstaa (jos oman auton turbo sattuu brakaamaan), että kumpi kannattaa ennemmin vaihtaa tilalle, Mitsu vai T25/T28
http://www.maptun.com/cars_900_kitsopanidis.php
huom. ja saabin crossflow iicee! ei sekään siis ihan tuhnu ole.
(Oli ihan pakko mainita
Perässä tullaan T Sensonic!
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mun cooleriasiat ei olekaan hirveen hyvin
Vaikka Maptunin Fredrik lupasi lähettää IC:n ja muut romppeet nyt viime torstain/perjantain aikana, niin valitettavasti hän ei saa niitä lähtemään vasta kun joskus ensi viikon alussa
Tämä tietää sitä, että jos tulen Malmille, niin ei oo taas paljoo hurraamista
Syy on siinä, että IC:n valmistaja ei ole pystynyt valmistamaan IC:tään, koska ei ole saanut alihankkijaltaan jotain alumiinikennon komponenttia. Maptunin Fredrik lupasi hoputtaa valmistajaa, mutta tuskin mä silti ehdin saamaan sitä IC:tä kiinni autooni ensi sunnuntaiksi. Kylläpä taas v
t
ttaa 
Vaikka Maptunin Fredrik lupasi lähettää IC:n ja muut romppeet nyt viime torstain/perjantain aikana, niin valitettavasti hän ei saa niitä lähtemään vasta kun joskus ensi viikon alussa
Syy on siinä, että IC:n valmistaja ei ole pystynyt valmistamaan IC:tään, koska ei ole saanut alihankkijaltaan jotain alumiinikennon komponenttia. Maptunin Fredrik lupasi hoputtaa valmistajaa, mutta tuskin mä silti ehdin saamaan sitä IC:tä kiinni autooni ensi sunnuntaiksi. Kylläpä taas v
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Jep, sain tossa äsken vähän turboinformaatiota Maptunin Fredrikiltä. Kysyin häneltä ihan piruuttani, että mikä turbo kannattaisi laittaa kiinni NG900:een, jos aikoisi vaihtaa autoon isomman turbon.NG900T kirjoitti:Kyllä tolla hypriidilläkin pärjää 320hv, 400nm:Turbo Sensonic kirjoitti:OK![]()
Täytyis varmaan lueskella tulevaisuutta silmälläpitäen STCS:n palstaa (jos oman auton turbo sattuu brakaamaan), että kumpi kannattaa ennemmin vaihtaa tilalle, Mitsu vai T25/T28
http://www.maptun.com/cars_900_kitsopanidis.php
huom. ja saabin crossflow iicee! ei sekään siis ihan tuhnu ole.
(Oli ihan pakko mainita) koska http://www.sdcc.se/ :stä tilattu ic on jo matkalla uuteen kotiin...
Perässä tullaan T Sensonic!
Tässä mun kysymys:
Ja Maptunin Fredrik vastasi:Turbo Sensonic kirjoitti: Hello Fredrik!
I'd like to ask you that if I'm going to upgrade my car's turbo in the
future, which would be preferable, Garrett T25/T28 hybrid or Mitsubishi
TD04-15T?
What about the characteristics of both turbos? Which one would be better
for NG900 and have less turbo lag (so that it would be close to T25M at
low revs)?
Kyselin tossa ihan piruuttani, että paljonko toi Mitsun TD04-15T maksaisi. Sain tarjouksen 3500 SEK (käytetty), mutta jos mun auton orkkisturbo joskus brakaa, niin sitten kyllä hommaan autoon tuon T25/T28 -hybridin, koska Maptunin Fredrikin mukaan tosta Mitsun turbosta ei oo hirveesti hyötyä verrattuna T25M:ään. T25M vääntää Maptunin steg 3 -käyrän mukaan jo 2200 rpm:stä saakka 360 Nm:n voimalla, joten siihen vääntöön voi olla kyllä ihan tyytyväinen, ainakin kaupunkiajossaMaptunin Fredrik kirjoitti: If you go for the 15T turbo in new 9-5 aero and in 9-3 Aero,
that turbo is not that much better than the one you got.
But if it is from 9000 Aero, then the turbo is better.
The turbine house of the turbo is larger on the 9000 Aero turbo.
I like the 15T turbo (9000 Aero) alot.
Even 18T is really good.
T25/28 is good for around 320 Hp.
The advantage of T25/28 turbo is that it will fit without modification on
your turbo.
If I were you, I would go for 18T turbo, and buy larger injectors.
Then you will get 320 Hp +
T25/28 turbo max 320 Hp
15T Turbo (9000 Aero) around 310-320 Hp
15T Turbo (9-5 Aero, 9-3 Aero) around max 290 Hp
http://www.maptun.com/effektvrid.php?la ... item=900_3
Lisäksi sain Maptunin Fredrikiltä sellaisenkin tiedon, että T25M:n maksimiahtopainekapasiteetti on 1.5 bar, mutta silloin täytyy poistaa ohjelmistossa oleva ahtopaineenrajoitintoiminto (pressure guard) ja 1.3 bar on kuitenkin maksimi T25M:stä saatava stabiili ahtopaine.
P.S. Hmm, jos toi 290 hv on tosiaan TD04-15T:stä saatava maksimitehotuotto, niin mitenköhän Nordic Uhr mainostaa, että heidän 9-5 Aero steg 3 setillään saa irti 300 hv, vaikka heidän settiinsä ei kuulu suurempaa vaihtoturboa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Olisikohan sillä jotain tekemistä että aeron iskutilavuus on 3dl suurempiTurbo Sensonic kirjoitti:
P.S. Hmm, jos toi 290 hv on tosiaan TD04-15T:stä saatava maksimitehotuotto, niin mitenköhän Nordic Uhr mainostaa, että heidän 9-5 Aero steg 3 setillään saa irti 300 hv, vaikka heidän settiinsä ei kuulu suurempaa vaihtoturboa
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joku kertoili STCS:n palstalla, että ei se iskutilavuus turbon maksimituottoon vaikuta. Esim. Rickard, joka ajaa Maptunin virittämää ja itse rakentaamaansa 9-5 Viggeniä (http://www.saab4fun.com/95viggen.html), ihmetteli yhdessä vaiheessa, että kuinka Nordic voi ilmoittaa 9-5 Aeron steg 3:n maksimitehoiksi 300 hv, kun Mitsun maksimituotto pyörii jossain 290 hv:n paikkeilla. Esim. BSR ja Maptun ilmoittavat 9-5 Aeron steg 3:n tehoiksi 289 hv ja 280 hv, toinen tosin mittaa dynaamisesti ja toinen staattisesti.Vigge kirjoitti:Olisikohan sillä jotain tekemistä että aeron iskutilavuus on 3dl suurempi
P.S. Maptunin sivuille oli muuten tullut vast'ikään 2.3T:n (220 hv) virityssetit:
http://www.maptun.com/95_220_1.php?link=95_220_1
Steg 1:n tehot on samat kuin Aeron steg 1:llä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic kirjoitti:Vigge kirjoitti: Joku kertoili STCS:n palstalla, että ei se iskutilavuus turbon maksimituottoon vaikuta. Esim. Rickard, joka ajaa Maptunin virittämää ja itse rakentaamaansa 9-5 Viggeniä (http://www.saab4fun.com/95viggen.html), ihmetteli yhdessä vaiheessa, että kuinka Nordic voi ilmoittaa 9-5 Aeron steg 3:n maksimitehoiksi 300 hv, kun Mitsun maksimituotto pyörii jossain 290 hv:n paikkeilla. Esim. BSR ja Maptun ilmoittavat 9-5 Aeron steg 3:n tehoiksi 289 hv ja 280 hv, toinen tosin mittaa dynaamisesti ja toinen staattisesti.
P.S. Maptunin sivuille oli muuten tullut vast'ikään 2.3T:n (220 hv) virityssetit:
http://www.maptun.com/95_220_1.php?link=95_220_1
Steg 1:n tehot on samat kuin Aeron steg 1:llä
Lisää ihmettelyn aiheita. Viggenistä saa samoilla Nordicin romuilla irti 280hp, vaikka kone on lähes tulkoon identtinen. Eräs sakemanni oli käynyt dynossa viggellä, jossa kiinni Nordic stage III. Max teho oli 211kw =287hp
Olisiko niin että aeron setissä on hieman "hyvän miehen lisää", mene ja tiedä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No Nordicilla on varmaan ajateltu, että 300 hv on saatava rikki orkkisturbolla hinnalla millä hyvänsäVigge kirjoitti:Lisää ihmettelyn aiheita. Viggenistä saa samoilla Nordicin romuilla irti 280hp, vaikka kone on lähes tulkoon identtinen. Eräs sakemanni oli käynyt dynossa viggellä, jossa kiinni Nordic stage III. Max teho oli 211kw =287hp
Olisiko niin että aeron setissä on hieman "hyvän miehen lisää", mene ja tiedä.
Rolf Uhr kertoili aikanaan, että heillä oli alunperin tarkoitus laittaa Viggenin steg 3 -settiin tehoa samat kuin mitä heillä on 9-5 Aeron steg3 -setissä, mutta autosta tuli niin hullu, ettei se enää pysynyt kunnolla hanskassa. Siksi he päättivät alentaa tehoja 20 hv:lla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Toi on varmaan huonoin selitys mitä olen koskaan kuullutTurbo Sensonic kirjoitti:
Rolf Uhr kertoili aikanaan, että heillä oli alunperin tarkoitus laittaa Viggenin steg 3 -settiin tehoa samat kuin mitä heillä on 9-5 Aeron steg3 -setissä, mutta autosta tuli niin hullu, ettei se enää pysynyt kunnolla hanskassa. Siksi he päättivät alentaa tehoja 20 hv:lla.
Autosta tuli hullu ja 20hv vähennys auttoi? Olisi kiva tietää mitä esim max väännölle tehtiin, sillä kun nyt luulisi olevan hieman enemmän tekemistä
auton "hulluuden" kanssa.
Olisikohan auton "hulluttelu" ollut tässäkin syynä siihen että vääntöjä tiputettiin. Itse veikkaan kyllä enemmän lodjun kestävyyttä. No kohta se nähdään miten tuo viggen rupeaa hulluttelemaanpower was 285 Hp 490 Nm.
We reduced the torque later down to 440 Nm.
The temperature and lambda was very good.
The lamba on full power was 0.85
And the exhust temperature was not over 950 degrees.
Mikä sitten on hulluttelun määritelmä? auto pysyy omalla kaistalla kiihdytyksen aikana, tarvitaan kaksi kaistaa, vai kokonainen kiitorata
Ps. hieman uraisella tiellä on tekemistä että auton saa pidettyä kaistalla
täyskaasu kihdytyksen aikana. Ei hätää kyllä se lisä tehoilla suoristuu
"all go no show"
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No vääntöjä tiputettiin tuossa Nordicin Viggenin steg 3:ssa 440 Nm:stä 420 Nm:iin.Vigge kirjoitti:Toi on varmaan huonoin selitys mitä olen koskaan kuullut![]()
Autosta tuli hullu ja 20hv vähennys auttoi? Olisi kiva tietää mitä esim max väännölle tehtiin, sillä kun nyt luulisi olevan hieman enemmän tekemistä auton "hulluuden" kanssa.
Tässä artikkeli, jossa Rolf Uhr mainitsee tuon kertomani asian:
http://www.gulabilen.com/automobil/bilt ... c&Pages=13
Ja katkelma siitä:
"Rolf Uhr, VD i Nordic Uhr berättar: - Det sitter samma motor i Viggen som i Aeron, men vi vill inte trimma viggenmotorn till mer än 280 hästar. I början hade vi samma trimningsgrad som Aeron och tog ut 300 häst, men då vart bilen helt galen. Så vi valde en lägre trimning för att bilen ska gå att köra. Då sitter det ändå progressiva fjädrar i hjulupphängningarna runt om vilket förbättrar vägegenskaperna rejält. Standardviggen är ju ännu jävligare att köra och då har den ju bara 230 hästar att leka med. "
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Moro!!
Heräsi ihmetys kun lueskelin tuon Maptunin virittelemää Ioannis & Nikolas Kitsopanidis, Saab 900 2.0T, 320 Hp/401 Nm
Viriosat olivat:
Gas flowed cylinder head, 3" downpipe with race catalyst and 2.5" exhaust system after catalyst. Saab “Crossflow” intercooler. T25/T28 hybrid turbocharger, stronger actuator, Bosch “green” injectors, MapTun Individual software.
Kun taas Speedparts kauppaa omaa Steg 2 -satsia vaihtoon menee katalysaattisen konvertterin jälkeinen pakokaasusysteemin osio
Eli ylemmässä 3" downpipe ja katti, alemmassa 3" takaosa.
Ja eikös 2.5" ole putken vakiopaksuus?
Kumpaa suosittelette vaihtoon ensimmäisenä? Alku- vai loppuosaa?
Alkuosa speedpartsilta:
9-3 med sportkat JT62-1S 6,150 kr
Loppuosa:
9-3 turbo Halvsats 98-02 JT62-H 2,850 kr
Kysyy hän!?
Heräsi ihmetys kun lueskelin tuon Maptunin virittelemää Ioannis & Nikolas Kitsopanidis, Saab 900 2.0T, 320 Hp/401 Nm
Viriosat olivat:
Gas flowed cylinder head, 3" downpipe with race catalyst and 2.5" exhaust system after catalyst. Saab “Crossflow” intercooler. T25/T28 hybrid turbocharger, stronger actuator, Bosch “green” injectors, MapTun Individual software.
Kun taas Speedparts kauppaa omaa Steg 2 -satsia vaihtoon menee katalysaattisen konvertterin jälkeinen pakokaasusysteemin osio
Eli ylemmässä 3" downpipe ja katti, alemmassa 3" takaosa.
Ja eikös 2.5" ole putken vakiopaksuus?
Kumpaa suosittelette vaihtoon ensimmäisenä? Alku- vai loppuosaa?
Alkuosa speedpartsilta:
9-3 med sportkat JT62-1S 6,150 kr
Loppuosa:
9-3 turbo Halvsats 98-02 JT62-H 2,850 kr
Kysyy hän!?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mun mielestä toi 2.5" ei ole NG900:n vakioputken paksuus. Voi olla, että olen väärässäpeinu kirjoitti:Ja eikös 2.5" ole putken vakiopaksuus?
No molempia totta kaiPeinu kirjoitti:Kumpaa suosittelette vaihtoon ensimmäisenä? Alku- vai loppuosaa?
Jos on ihan pakko tinkiä jommasta kummasta osasta, niin mä ehkä hommaisin ensin tuon etuputken sportkatilla.
Mä en kyllä tilaisi Speedpartsilta mitään, vaan ostaisin tavarat suoraan JT:ltä (katso seuraava sivu):
http://www.jt-tuning.se/products/products.asp?ID=145
Siellä on täydellinen 3" JT -Superflow pakoputki sportkatilla 7300 SEK.
Speedpartsilla sama tavara maksaa 7250 SEK, mutta toimitusajat voi olla melko pitkät (vrt. "Vigge":n ja mun toimitusaikoja)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
turbotalladega
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Toi ero voi myös johtua osittain softien mappauksesta. SP:n (tai oikeastaan BSR:n) steg 3:n vääntö laskee kuin "lehmän häntä" 4000 RPM:n jälkeen. Noin 5700 RPM:ssä vääntö laskee alle 300 Nm:n:turbotalladega kirjoitti:En voi puhua kuin kokemuksella mutta ero td04-15t ja t25 ahtimen välillä on suuri ahdot ei tipu ollenkaan vaan max. paineet on koko ajan rajoittimeen saakka.
http://www.speedparts.se/prod/newupgrad ... 4-98.shtml
Kun taas Maptunin steg 3 -softa ei mene koskaan alle 300 Nm:n:
http://www.maptun.com/effektvrid.php?la ... item=900_3
T25M:n ja Mitsun ahtimen eroja voi tarkastella myös vertaamalla NG900 Turbon ja OG9-3 Aeron Maptunin steg 3:n vääntökäyriä (tosin ei kovin hyvä vertailukohde, kun toinen on Trionic 5 ja toinen Trionic 7 -Saab):
http://www.maptun.com/effektvrid.php?la ... m=93_205_3
Vääntökäyrissä ei ole hirveästi eroa. Tosin jos maksimitehoja haetaan, niin T25M:n tuotto loppuu jossain 284 hv:n paikkeilla ja Mitsun 290 hv:n paikkeilla.
Mulla oleva Maptunin softa puhaltaa kaikilla muilla vaihteilla 1:stä ja R:ää lukuunottamatta 1.3 bar noin 2200 rpm:stä lähtien laskien huippukierroksilla noin 0.1 bar. Tällä hetkellä autossa on kiinni orkkis-IC, joka ei kyllä pysty pysymään mukana kiihdytyksissä. No jos ensi viikolla saisi tuon IC:n, niin pääsisi sitten testaamaan oikein kunnolla.
Sähän ostit tuon Mitsun turbon PCS:ltä, eikö totta? Asusteletko Jkylässä tai lähiseudulla? Mä olen tod.näk. tulossa Jkylään ensi viikolla ja jos kiinnostaa, niin voisit kokeilla mun softaa autossasi. Sitähän voisi heittää pienen lenkin
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jos ei kerralla kokonaan niin ehdottomasti etupää, mä vaihdoin ekana katista taaksepäin 2.5" simonssin puolisarjan (keskivaimennin + takavaimennin) ja siinä ei ollu eroja kuin hieman matalammat soundit. Tosta pari kuukautta myöhemmin vaihtu etupää JT:n kolmetuumaseen ja sporkattiin, jo oli huomattava ero väännössä alemmilla kierroksilla kun lähdin asennuksen jälkeen ajelemaan.peinu kirjoitti: Kumpaa suosittelette vaihtoon ensimmäisenä? Alku- vai loppuosaa?
Kysyy hän!?
NG900 turbon alkuperänen putki on hieman 2.5 tuumasta ohkasempi. Just viimeviikolla paikkoja siivotessa kattelin alkuperästä etuputkea katteineen niin kyllä se aika mehupilliä on 2.5 tuumaseenkin verrattuna.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429