Pro Turbolla halvalla coolereita

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja SonmH »

MikAero kirjoitti:Tuota isoa mallia ajettiin penkissä ja verrattiin EVO 6:n alkuperäiseen cooleriin, jonka mittoja ei tässä ole käsillä mutta karkeasti paksuus puolet tuosta, leveys ja korkeus 40mm pienempi.

Lopputulos oli että EVO6:n cooleri jätettiin keulalle, jäähdytysteho samaa luokkaa, kinuski "hävisi testin" koska kiihdytyksissä aiheutti viivettä.

Ulkoisilta osin ei kuitenkaan moitteen sijaa varsinkaan hintaluokassaan, ja jos tämän saa keulalle mahtumaan niin turbottaminen näiltä osin halventunut huomattavasti.
Veikkaan että tulokset olisivat olleet toista luokkaa jos oltaisiin tien päällä? Huonommin voi kyllä spoolata kun on on huomattavasti isompi...
Väärinviritys stage 3 1x2-1
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Ei pilata hyvää juttu nollainfolla :)
Viimeksi muokannut MikAero, Pe Huhti 04, 2008 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Iso vaan ei aikuinen -
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

MikAero kirjoitti:Oulussa tehtiin, ja alan miehet tietää kuka siellä näitä värkkää, valit. käyrät ei ole saatavilla. Testiä ei tehty vain coolereille vaan kokeiltiin monia eri juttuja mutta cooler oli yksi kiinnostava kohde.
Tyypillistä nolla-informaatiota. Kiinnostas nähdä lämpökäyrät molemmista esim. 20s täyskaasuvedon aikana. Tässä on vuosien varrella tullu huomattua että välttämättä nämä "alan miehet" ja "viritysgurut" ei oikeasti sitten välttämättä aina tiedä mitä ollaan tekemässä.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Otetaampas vaikka että Saabin kone haukkaa ajossa ilmaa 100-300 kuutiojalkaa minuutissa. 300 kuutiojalkaa on suomeksi 8,4 kuutometriä ilmaa minuutissa, eli maksimissaan 140 litraa sekunnissa, minimissään 46 litraa sekunnissa

Kuuto ilmaa painaa n. 1 barin ilmanpaineessa +15 asteen lämpötilassa 1,225 kg, mitä lämpimämpää niin sitä vähemmän. Yksi kg on taas 2.2 lbs

Kuva

Ajatellaan että ajellaan ahdetulla autolla ja vaihettiin juuri vaihdetta painetaan kaasu pohjaan.
Ahtopaineet nollassa, turbossa hieman kierroksia ja auto ottaa ilmaa vaikka sen 200 kuutiojalkaa minuutissa eli 5,6 kuutometriä minuutissa, joka painaa 6,86 kg. Paunoina 15,2 LBS / MIN

Veikkaisin tuollaisen 630 x 350 x 76 coolerin tilavuuden olevan jotain 6 litran luokkaa, ja 6 litraa ilmaa painaa 7,3 grammaa. (0.01622 lbs)

Joten kauan tuolla T03 ahtimella kestää turauttaa tuo 0,01622 LBS lisää ilmaa, jotta sinne cooleriin saadaan se barin ylipaine?

Alkaa vaan tuo coolerin tilavuus olemaan aika pieni verrattuna siihen mitä systeemissä kulkee ilmaa, niin tuntuu oudolta että se johonkin näkyisi... :roll:
Saab 900S Combicoupe
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja Vigge »

pakinen kirjoitti:
Joten kauan tuolla T03 ahtimella kestää turauttaa tuo 0,01622 LBS lisää ilmaa, jotta sinne cooleriin saadaan se barin ylipaine?

Alkaa vaan tuo coolerin tilavuus olemaan aika pieni verrattuna siihen mitä systeemissä kulkee ilmaa, niin tuntuu oudolta että se johonkin näkyisi... :roll:
Aihetta sivuten kyllä se tilavuuden kasvu näkyy. Esmes tässä parit testi
missä ahtoputki vaihdettu 2" (T5 vakio malli)--> 2.5" aftermarket
Logeissa vakioputken vedot katkoviivoin

Lähtö 3000rpm nelosella
http://www.stcf.net/viggen/pipe3000.pdf
Huomaa että veto vakioputkella alkaa hieman myöhemmin mutta spoolaa silti hätäisemmin

Lähtö 3500rpm nelosella
http://www.stcf.net/viggen/pipe3500.pdf
Ero samaan suuntaan mutta pienempi kuin yllä

Lähtö 4000rpm kolmosella
http://www.stcf.net/viggen/pipe4000.pdf
ero samaan suuntainen mutta pienempi kuin yllä

eli kyllä se tilavuuden kasvun tuoma persnetto on löydettävissä ja on sitä suurempi mitä alempaaa veto aloitetaan. Jos lähtö alueelta millä ahdin on täysin hereillä on ero ajallisesti vähäinen samoin vaikutus kulkuun.

Kaikki testit toisetettu useampaan otteeseen samana päivänä samalla tienpätkällä.

btw. näiden pillien pitäisi kuulema parantaa reagointia ja vastaavuuttaa kasuun, mutta kuinkas on käytännössä :mrgreen:
#1730
500whp.net member
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja Termos »

PP kirjoitti:Nyt tuntuu olevan hinnat kohillaan myös Suomessa... scantuning.fi myy melko halvalla myös coolereita.. http://www.scantuning.fi/tarjous_valijaahdytin.pdf
Olisko kuinka tiukka paikka asentaa tuo Scantuningin pienin (180 milliä korkea) cooleri 9-5:n keulalle?

Yleisin näihin asennettu koko lienee korkeudeltaan abaut 160 millinen, esmes tuo: http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... ?o=156&t=1
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti:
Olisko kuinka tiukka paikka asentaa tuo Scantuningin pienin (180 milliä korkea) cooleri 9-5:n keulalle?
No perhana, kun ei tietoa tullut, niin testataan sitten itse :roll:

Laitoin härpäkkeen tilauksen menemään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Orkkis alusuojat ei enää sovi paikalleen ilman ranettamista, cuuleri jää puskurin alta näkyviin jollei ole Aeron etulippaa. Näin ainakin 160mm korkealla :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja Termos »

Frostgrey kirjoitti:Orkkis alusuojat ei enää sovi paikalleen ilman ranettamista, cuuleri jää puskurin alta näkyviin jollei ole Aeron etulippaa. Näin ainakin 160mm korkealla :wink:
No tuotahan vähän epäilinkin, mutta et sinäkään asiasta ennemmin kertonut :mrgreen:

Eipä siinä mitään, koitetaan kiinnittää cooleri tuon palkin takapuolelle. Karvalakki-Saabissa kun ei ole edes ilmastoinnin kennoa, niin eiköhän keulalta löydy tuo pari senttiä ylimääräistä tilaa, mitä tilattu cooleri vaatii :?:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Miten tuo maksu käytännössä toimii tuolla WilTec:ssa? Ilmeisesti pitää maksaa etukäteen vorkasse? Antaako tuo jonkin tilinumeron minne jenejä laitetaan vai?
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

j0ne kirjoitti:Miten tuo maksu käytännössä toimii tuolla WilTec:ssa? Ilmeisesti pitää maksaa etukäteen vorkasse? Antaako tuo jonkin tilinumeron minne jenejä laitetaan vai?
Muistaakseni ihan normaalisti tilisiirrolla maksettiin ja tilausta tehdessä anto tiedot. Tuo scantuning tilaa myös wilteciltä. Kaveri tilasi sieltä ja toimitettiin suoraan wiltec:in laatikossa. En sitten tiedä mainitaanko tuo jossain niiden sivuillakin.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

minkäs kokoinen kenno menee NG satkun keulaan?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Jamppa kirjoitti:minkäs kokoinen kenno menee NG satkun keulaan?
500x350x76 . Tuollaista löytyy esim. KL-racing kiinacoolereista. Pitäis riittää aika pitkälle.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja peinu »

deportivo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:minkäs kokoinen kenno menee NG satkun keulaan?
500x350x76 . Tuollaista löytyy esim. KL-racing kiinacoolereista. Pitäis riittää aika pitkälle.
Ilmastointi sellaisena kuin se oli on jo muisto eilisen tuolla koolla.Vai pistitkö "ylösalasin"?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Pro Turbolla halvalla coolereita

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Ilmastointia ei tarvita.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vastaa Viestiin