Veikkaan että tulokset olisivat olleet toista luokkaa jos oltaisiin tien päällä? Huonommin voi kyllä spoolata kun on on huomattavasti isompi...MikAero kirjoitti:Tuota isoa mallia ajettiin penkissä ja verrattiin EVO 6:n alkuperäiseen cooleriin, jonka mittoja ei tässä ole käsillä mutta karkeasti paksuus puolet tuosta, leveys ja korkeus 40mm pienempi.
Lopputulos oli että EVO6:n cooleri jätettiin keulalle, jäähdytysteho samaa luokkaa, kinuski "hävisi testin" koska kiihdytyksissä aiheutti viivettä.
Ulkoisilta osin ei kuitenkaan moitteen sijaa varsinkaan hintaluokassaan, ja jos tämän saa keulalle mahtumaan niin turbottaminen näiltä osin halventunut huomattavasti.
Pro Turbolla halvalla coolereita
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Ei pilata hyvää juttu nollainfolla 

Viimeksi muokannut MikAero, Pe Huhti 04, 2008 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Iso vaan ei aikuinen -
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Tyypillistä nolla-informaatiota. Kiinnostas nähdä lämpökäyrät molemmista esim. 20s täyskaasuvedon aikana. Tässä on vuosien varrella tullu huomattua että välttämättä nämä "alan miehet" ja "viritysgurut" ei oikeasti sitten välttämättä aina tiedä mitä ollaan tekemässä.MikAero kirjoitti:Oulussa tehtiin, ja alan miehet tietää kuka siellä näitä värkkää, valit. käyrät ei ole saatavilla. Testiä ei tehty vain coolereille vaan kokeiltiin monia eri juttuja mutta cooler oli yksi kiinnostava kohde.
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Otetaampas vaikka että Saabin kone haukkaa ajossa ilmaa 100-300 kuutiojalkaa minuutissa. 300 kuutiojalkaa on suomeksi 8,4 kuutometriä ilmaa minuutissa, eli maksimissaan 140 litraa sekunnissa, minimissään 46 litraa sekunnissa
Kuuto ilmaa painaa n. 1 barin ilmanpaineessa +15 asteen lämpötilassa 1,225 kg, mitä lämpimämpää niin sitä vähemmän. Yksi kg on taas 2.2 lbs

Ajatellaan että ajellaan ahdetulla autolla ja vaihettiin juuri vaihdetta painetaan kaasu pohjaan.
Ahtopaineet nollassa, turbossa hieman kierroksia ja auto ottaa ilmaa vaikka sen 200 kuutiojalkaa minuutissa eli 5,6 kuutometriä minuutissa, joka painaa 6,86 kg. Paunoina 15,2 LBS / MIN
Veikkaisin tuollaisen 630 x 350 x 76 coolerin tilavuuden olevan jotain 6 litran luokkaa, ja 6 litraa ilmaa painaa 7,3 grammaa. (0.01622 lbs)
Joten kauan tuolla T03 ahtimella kestää turauttaa tuo 0,01622 LBS lisää ilmaa, jotta sinne cooleriin saadaan se barin ylipaine?
Alkaa vaan tuo coolerin tilavuus olemaan aika pieni verrattuna siihen mitä systeemissä kulkee ilmaa, niin tuntuu oudolta että se johonkin näkyisi...
Kuuto ilmaa painaa n. 1 barin ilmanpaineessa +15 asteen lämpötilassa 1,225 kg, mitä lämpimämpää niin sitä vähemmän. Yksi kg on taas 2.2 lbs

Ajatellaan että ajellaan ahdetulla autolla ja vaihettiin juuri vaihdetta painetaan kaasu pohjaan.
Ahtopaineet nollassa, turbossa hieman kierroksia ja auto ottaa ilmaa vaikka sen 200 kuutiojalkaa minuutissa eli 5,6 kuutometriä minuutissa, joka painaa 6,86 kg. Paunoina 15,2 LBS / MIN
Veikkaisin tuollaisen 630 x 350 x 76 coolerin tilavuuden olevan jotain 6 litran luokkaa, ja 6 litraa ilmaa painaa 7,3 grammaa. (0.01622 lbs)
Joten kauan tuolla T03 ahtimella kestää turauttaa tuo 0,01622 LBS lisää ilmaa, jotta sinne cooleriin saadaan se barin ylipaine?
Alkaa vaan tuo coolerin tilavuus olemaan aika pieni verrattuna siihen mitä systeemissä kulkee ilmaa, niin tuntuu oudolta että se johonkin näkyisi...

Saab 900S Combicoupe
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Aihetta sivuten kyllä se tilavuuden kasvu näkyy. Esmes tässä parit testipakinen kirjoitti:
Joten kauan tuolla T03 ahtimella kestää turauttaa tuo 0,01622 LBS lisää ilmaa, jotta sinne cooleriin saadaan se barin ylipaine?
Alkaa vaan tuo coolerin tilavuus olemaan aika pieni verrattuna siihen mitä systeemissä kulkee ilmaa, niin tuntuu oudolta että se johonkin näkyisi...
missä ahtoputki vaihdettu 2" (T5 vakio malli)--> 2.5" aftermarket
Logeissa vakioputken vedot katkoviivoin
Lähtö 3000rpm nelosella
http://www.stcf.net/viggen/pipe3000.pdf
Huomaa että veto vakioputkella alkaa hieman myöhemmin mutta spoolaa silti hätäisemmin
Lähtö 3500rpm nelosella
http://www.stcf.net/viggen/pipe3500.pdf
Ero samaan suuntaan mutta pienempi kuin yllä
Lähtö 4000rpm kolmosella
http://www.stcf.net/viggen/pipe4000.pdf
ero samaan suuntainen mutta pienempi kuin yllä
eli kyllä se tilavuuden kasvun tuoma persnetto on löydettävissä ja on sitä suurempi mitä alempaaa veto aloitetaan. Jos lähtö alueelta millä ahdin on täysin hereillä on ero ajallisesti vähäinen samoin vaikutus kulkuun.
Kaikki testit toisetettu useampaan otteeseen samana päivänä samalla tienpätkällä.
btw. näiden pillien pitäisi kuulema parantaa reagointia ja vastaavuuttaa kasuun, mutta kuinkas on käytännössä

#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Olisko kuinka tiukka paikka asentaa tuo Scantuningin pienin (180 milliä korkea) cooleri 9-5:n keulalle?PP kirjoitti:Nyt tuntuu olevan hinnat kohillaan myös Suomessa... scantuning.fi myy melko halvalla myös coolereita.. http://www.scantuning.fi/tarjous_valijaahdytin.pdf
Yleisin näihin asennettu koko lienee korkeudeltaan abaut 160 millinen, esmes tuo: http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... ?o=156&t=1
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
No perhana, kun ei tietoa tullut, niin testataan sitten itseTermos kirjoitti:
Olisko kuinka tiukka paikka asentaa tuo Scantuningin pienin (180 milliä korkea) cooleri 9-5:n keulalle?

Laitoin härpäkkeen tilauksen menemään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Orkkis alusuojat ei enää sovi paikalleen ilman ranettamista, cuuleri jää puskurin alta näkyviin jollei ole Aeron etulippaa. Näin ainakin 160mm korkealla 

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
No tuotahan vähän epäilinkin, mutta et sinäkään asiasta ennemmin kertonutFrostgrey kirjoitti:Orkkis alusuojat ei enää sovi paikalleen ilman ranettamista, cuuleri jää puskurin alta näkyviin jollei ole Aeron etulippaa. Näin ainakin 160mm korkealla

Eipä siinä mitään, koitetaan kiinnittää cooleri tuon palkin takapuolelle. Karvalakki-Saabissa kun ei ole edes ilmastoinnin kennoa, niin eiköhän keulalta löydy tuo pari senttiä ylimääräistä tilaa, mitä tilattu cooleri vaatii

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Miten tuo maksu käytännössä toimii tuolla WilTec:ssa? Ilmeisesti pitää maksaa etukäteen vorkasse? Antaako tuo jonkin tilinumeron minne jenejä laitetaan vai?
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Muistaakseni ihan normaalisti tilisiirrolla maksettiin ja tilausta tehdessä anto tiedot. Tuo scantuning tilaa myös wilteciltä. Kaveri tilasi sieltä ja toimitettiin suoraan wiltec:in laatikossa. En sitten tiedä mainitaanko tuo jossain niiden sivuillakin.j0ne kirjoitti:Miten tuo maksu käytännössä toimii tuolla WilTec:ssa? Ilmeisesti pitää maksaa etukäteen vorkasse? Antaako tuo jonkin tilinumeron minne jenejä laitetaan vai?
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
minkäs kokoinen kenno menee NG satkun keulaan?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
500x350x76 . Tuollaista löytyy esim. KL-racing kiinacoolereista. Pitäis riittää aika pitkälle.Jamppa kirjoitti:minkäs kokoinen kenno menee NG satkun keulaan?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Ilmastointi sellaisena kuin se oli on jo muisto eilisen tuolla koolla.Vai pistitkö "ylösalasin"?deportivo kirjoitti:500x350x76 . Tuollaista löytyy esim. KL-racing kiinacoolereista. Pitäis riittää aika pitkälle.Jamppa kirjoitti:minkäs kokoinen kenno menee NG satkun keulaan?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Pro Turbolla halvalla coolereita
Ilmastointia ei tarvita.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15