EGR

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

EGR

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Ihan nolottaa kysyä, mikä hitto toi on? Onko se joku takaisin kierrätys venttiili?
Mitä hyötyä / haittaa siitä on?
Vaikuttaako päästöihin / tehoihin jos sen poistaa?
Ja viimeiseksi missä se on? :D
Jos jollakulla on laittaa kuva kysesestä aparaatista niin kiitos.. :)
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Exhaust Gas Recirculation, eli pakokaasujen takaisinkierrätys. Putki lähtee pakosarjan päädystä ja menee kaasuläppäkoteloon, sen toimintaa ohjaa venttiili. Kait tuo periaatteessa vähentää päästöjä, mutta toimiessaan töhnää erittäin tehokkaasti imusarjaa ja kanavia. Tehoihin ei liene ihmeempää vaikutusta, itse olen tulpannut omastani.

Kuva
Foxbody turbo
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kattivehkeissä ei moista pitäisi enää olla. Ei ainakaan minulla ole (ja jos olisi, niin tulppaisin heti ;)).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Heikentää tehoa, vähentää päästöjä.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Kiitos... :)
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Isoilta pojilta kuultua OG900 osalta... Tarkentakaa/korjailkaa, jos menee pahasti pieleen.

Toimiva Egr venttiili on auki puolikaasulla ja vähentää typen oksideja. Nostaa jonkin verran palolämpötilaa, kun palotilaan otetaan kuumaa pakokaasua bensa&ilmaseoksen lisäksi.
Sulkeutuu taas täyskaasulla, joten huipputehoihin ei pitäisi olla vaikutusta.

Olikohan se niin että muutamissa usan osavaltioissa (florida.. etc) tuon toiminta on pakollista katsastuksissa.
Jostain luinkin että egr venttiilin puhdistus olisi 60000km välein... (Haynes..)

Yleensähän tuo ei suomiauhtoissa juuri toimi, kun on tukossa ja/tai jumissa... Ja iltsekkin tuon tulppasin aikoinaan... :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Hook kirjoitti:Isoilta pojilta kuultua OG900 osalta... Tarkentakaa/korjailkaa, jos menee pahasti pieleen.

Toimiva Egr venttiili on auki puolikaasulla ja vähentää typen oksideja. Nostaa jonkin verran palolämpötilaa, kun palotilaan otetaan kuumaa pakokaasua bensa&ilmaseoksen lisäksi.
Sulkeutuu taas täyskaasulla, joten huipputehoihin ei pitäisi olla vaikutusta.
Hook
EGR kyllä vähentää typen oksideja, mutta alentamalla paloprosessin huippu lämpötilaa ja pienentämällä näennäistä iskutilavuutta. Vaikka pakokaasut ovat kuumia niin ne toimivat inert-kaasuna jolloin palamiseen kelpaavan seoksen osuus pienenee, ja siten palotapahtuman huippulämmöt.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

.. Jotain vaikutusta tolla oli palolämpötilaan. Muistin vain väärin, että nostaisi :?

Hyvä että tämäkin tuli korjattua oikeaksi. 8)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

tema kirjoitti:
Hook kirjoitti:Isoilta pojilta kuultua OG900 osalta... Tarkentakaa/korjailkaa, jos menee pahasti pieleen.

Toimiva Egr venttiili on auki puolikaasulla ja vähentää typen oksideja. Nostaa jonkin verran palolämpötilaa, kun palotilaan otetaan kuumaa pakokaasua bensa&ilmaseoksen lisäksi.
Sulkeutuu taas täyskaasulla, joten huipputehoihin ei pitäisi olla vaikutusta.
Hook
EGR kyllä vähentää typen oksideja, mutta alentamalla paloprosessin huippu lämpötilaa ja pienentämällä näennäistä iskutilavuutta. Vaikka pakokaasut ovat kuumia niin ne toimivat inert-kaasuna jolloin palamiseen kelpaavan seoksen osuus pienenee, ja siten palotapahtuman huippulämmöt.
Se palotapahtumaan "osallistuminen" sylinterissä pudottaa juurikin sitä tehollista käyttöä -> eli sitä väännön alenemista pienillä kierroksilla. ventiilihän avautuu alipaineella eli kun kaasuläppää avataan niin venttiili sulkeutuu (melko paljon ennen täys kaasua). :wink: Ja aika kovasti imuttaa tyhjäkäynnillä 8) Näitäkin on erilaisia eli joita ohjataan solenoidilla tai askelmoottorilla ja silloin ne on kiinni tyhjäkäynnillä ja kylmällä moottorilla. Ja jotkut jopa tunnistavat pakokaasun paineen tuon alipaineen lisäksi jotta avautuu alipaineella.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Hokasimpa vaan että meitsin susikasissa ei oo egr kierrätys-systeemiä ollenkaan. Tehtaalla päättäneet poistaa ilmeisesti koko roskan viimeisistä vuosimalleista.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ja kerää muuten toi EGR uskomattomat määrät paskaa pitkällä aikavälillä imusarjaan.

TM:ässä oli purettu joku uudehko kone jossa oli tällänen takaisinkierrätys niin oli aivan kunnon karstakököt imuventtiilien päällä. Tais liittyä suorasuihkutukseen jne. Jotain uusia hömpötyksiä että päästöt alenee jne. :)


T. Pasi S.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei oo munkaan tontussa ja on kuitenkin -94:nen.

On muuten iso ero 200tkm ajetussa kulkineessa ku vertailee EGR:llä ja ilman kun on ajettu tuo matka. Paikoittain oli 5mm paksu töhnä kerros kanavissa ja karstan määrä oli suuri verrattuna tuohon ilman EGR:ää olevaan. Ruotsissa kun tuo on ollut pakollinen jo jostain 80 luvun alkupuolelta kuten monessa muussakin maassa (esim. Sveitsi jne...). Mulla on noita pököjä muutama ruotsistakin ja niitten koneita oon vertaillut.

Omasta edesmenneestä (myyty) Passatista TDI -98 nappasin heti uutena
tuon pois ja paljon vähemmän oli ongelmia kuin monella muulla. Noh menihän tuo katti 28tkm kohdalla ja parikin IMM:ua ennen 80tkm, sittenpä se joutikin myytäväksi :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

V-M kirjoitti:Ei oo munkaan tontussa ja on kuitenkin -94:nen.

On muuten iso ero 200tkm ajetussa kulkineessa ku vertailee EGR:llä ja ilman kun on ajettu tuo matka. Paikoittain oli 5mm paksu töhnä kerros kanavissa ja karstan määrä oli suuri verrattuna tuohon ilman EGR:ää olevaan. Ruotsissa kun tuo on ollut pakollinen jo jostain 80 luvun alkupuolelta kuten monessa muussakin maassa (esim. Sveitsi jne...). Mulla on noita pököjä muutama ruotsistakin ja niitten koneita oon vertaillut.

Omasta edesmenneestä (myyty) Passatista TDI -98 nappasin heti uutena
tuon pois ja paljon vähemmän oli ongelmia kuin monella muulla. Noh menihän tuo katti 28tkm kohdalla ja parikin IMM:ua ennen 80tkm, sittenpä se joutikin myytäväksi :wink:

V-M
onko sulla jälkiäkäään siitä että olis edes paikkaa ollut egr:lle ? Mulla ku on ihan umpinainen pakosarja molemmistapäistä eli ei ole edes valettu reiälle reikää.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

pakosarjoista -94:ssa on tulppa ja -95:n sarja on ummessa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin