Holset ahtimet

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Holset ahtimet

Viesti Kirjoittaja AP »

Olisi suunnitelmissa saada ensi kesäksi vähän isompaa fööniä pellin alle, ja tuo holset tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta, noita ainakin saa vähän edullisemmin kuin garretteja :wink: . Onko kenelläkään kokemuksia noista saabeissa, lähinnä HX-40 kiinnostaa? Toinen on HX-35, liekö joku vanha malli kun en ole missään nähnyt myytävän. Tuossa tonnari, jossa ks. ahdin. Ei yhtään hullummat käppyrät 8) .

http://www.garaget.org/?car=2032

Sopivuushan ei ole ongelma, uusi pakosarja pitäisi joka tapauksessa tehdä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No ei kai noissa mitään muuta vikaa ole kuin että ne on julmetun isoja. :D

Pakopesät varsinkin noissa on dieseleille mitoitettuja, eli herääminen on varsinkin vakiokoneessa hiiiiiiiiidaaaaasssttaaaaa. Toki sitten mennäänkin kun herätty on, se toimiva kierrosalue vaan voi olla aika lyhyt. ;)

Ei silti, voishan tuollanen HX-35 tosiaan toimia jos on koneen hengitystä tuntuvasti parannettu kaikinpuolin. Eli peltisarjaa, portattua kantta jne. Ja onhan 2.3 kone vähän parempi herättämään ahtimiakin kuin 2.0..

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta hinta/laatu-suhde noissa on kyllä varmasti hyvä ja ovat tosiaan järeitä ja kestäviä ahtimia. Vakiokoneessa vaan tosin tuskin toimivat alkuunkaan.

Jos vain "vähän" isompaa turboa etsit, niin järkevässä hintaluokassa on kyllä esimerkiksi T3/4-hybridi. Piisaa pitkälle mutta herääkin ihan kohtuullisesti. Varsinkin vanhan T3:n aihioksi antamalla saa varsin edullisesti Proturbolta. Kysyin tuossa taannoin ja aihion kunnosta riippuen tuollainen T3/4 maksaisi 500-700e enää. Ja riittää kyllä tosiaan 300-400hv käytännössä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Joo iso on ja niin pitääkin, eipähän aivan heti tarvi vaihtaa isompaa tilalle :D .

Mutta tosiaan tuossa linkin autossa on tuo HX-35, ja jos luen tuota käppyrää oikein, niin herää mielestäni kohtuullisen aikaisin. Eikä koneelle ole tehty käsittääkseni mitään, kannen porttaus on keskustelujen mukaan vasta suunnitteilla. Mutta tuo HX-40 on kyllä arvoitus, en ole vielä löytänyt ko. ahdinta kuin toisista merkeistä :roll:
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

jcarlson kirjoitti:Jos vain "vähän" isompaa turboa etsit, niin järkevässä hintaluokassa on kyllä esimerkiksi T3/4-hybridi. Piisaa pitkälle mutta herääkin ihan kohtuullisesti. Varsinkin vanhan T3:n aihioksi antamalla saa varsin edullisesti Proturbolta. Kysyin tuossa taannoin ja aihion kunnosta riippuen tuollainen T3/4 maksaisi 500-700e enää. Ja riittää kyllä tosiaan 300-400hv käytännössä.
Kyllähän tuokin kuulostaa ihan hyvältä, mutta auto on CS eli vakio ahdin on T25. Ehkä kuitenkin vähän isompi tuota T3/4:sta saisi olla...
Viimeksi muokannut AP, Ti Marras 22, 2005 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo no tuo kyseinen auto on kyllä toisaalta "lyhyellä" (T5) kannella, joka virtaa huomattavasti paremmin kuin vanha "pitkä" kansi. Peltipakosarjahan tuossa garagetin autossa kyllä on (ja itsestäänselvyytenä varmaan jo ainakin 3" downpipe).

Muistaakseni jossain mersufoorumilla törmäsin tuohon HX-35:n, oli jonkinverran HX-40:ää pienempi eli varmaan sopivampi 2-2.3 litraiseen bensaturboon (Saab). Superturboissa käsittääkseni käyttävät paljon noita HX-40:ia.

Varsinaisestihan nuo on tarkoitettu 6-litraisiin (HX-35) tai 7-10 litraisiin (HX-40) dieselmoottoreihin normaalikäytössä. :lol:

Jos et ihan oikeasti aio hakea jotain 600+ hp tehoja, niin isohko T3/4 on varmaan käytännön suorituskyvyltään parempi koska herää aiemmin. Näin ainakin itse uskaltaisin väittää..

Tietty onhan noita kuulalaakeroituja ahtimiakin, mutta niiden hintaluokka on kyllä sitten melkein kaksinkertainen eikä niitä voi edes huoltaa. :x
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

jcarlson kirjoitti:Tietty onhan noita kuulalaakeroituja ahtimiakin, mutta niiden hintaluokka on kyllä sitten melkein kaksinkertainen eikä niitä voi edes huoltaa. :x
Totta, vähän liian paljon turbolle :? .

Tuota T5 kantta en huomannutkaan, sehän tekee jo paljon.

Ei tässä tosiaan kyllä mitään huipputehoja olla hakemassa, että voihan nuo toisaalta vähän turhankin jytkyjä olla, mutta katsotaan nyt. Onko tuosta T3/4:sta mitään vertailuja/speksejä olemassa?
jcarlson kirjoitti:ja itsestäänselvyytenä varmaan jo ainakin 3" downpipe
Traktorin putkesta tietojen mukaan vääntänyt :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T3/4 - hybridejähän on periaatteessa niin paljon kuin tekijöitäkin. Mulla on nyt itsellä käytössä tuollainen Proturbon 50/50 (muistaakseni, saattoi olla 52/50?) siivin ja .63 pakopesällä oleva.

Herää oikein mukavasti vakiopakosarjallakin, mutta kantta on portattu aika paljon (varsinkin pakopuolta) ja 3" putkisto tietysti on.

Proturbon webbisivujen (varsin varovaisten/alakanttiin) olevien arvioiden mukaan tuo 50/50 .63 pesällä riittää 320, mutta käytännössä kyllä sanoisin 350-400 kompurakarttojen perusteella..

Jos T3/4 hybridiä laittaisin niin kyllä tuolla .63 pakopesällä ainakin ettei ahdista ja imusiiven ja pyörän koko sitten vähän tehotavoitteen ja muun koneen hengityksen mukaisesti. Huonommin hengittävä kone vaatii isomman imupyörän koska se vaatii korkeampia painesuhteita virratakseen riittävästi ja toisinpäin. Isomman imupyörän huono puoli on isompi lagi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Kyllähän noita nuo SuperTurbo mersumiehet ainakin suosii, kato sieltä vaikka jotain pikkutietoa jos kaipaat
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

vakiokoneessa HX40 todennäkösesti spoolaa 4500rpm kieppeillä. Onko järkee vai ei? :)
Aki Peltola #1132
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Aksu900 kirjoitti:Onko järkee vai ei? :)
Ei pauku vetarit :wink:
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Re: Holset ahtimet

Viesti Kirjoittaja 95power »

AP kirjoitti:Olisi suunnitelmissa saada ensi kesäksi vähän isompaa fööniä pellin alle, ja tuo holset tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta, noita ainakin saa vähän edullisemmin kuin garretteja :wink: . Onko kenelläkään kokemuksia noista saabeissa, lähinnä HX-40 kiinnostaa? Toinen on HX-35, liekö joku vanha malli kun en ole missään nähnyt myytävän. Tuossa tonnari, jossa ks. ahdin. Ei yhtään hullummat käppyrät 8) .

http://www.garaget.org/?car=2032

Sopivuushan ei ole ongelma, uusi pakosarja pitäisi joka tapauksessa tehdä.
Norjassa asuvan kaverin saappaaseen menee 2.3:een HX40 super 60/65 kompuralla ja 14# pakopesällä. Heräämisestä sen verran, että lähtee kyllä alempaa kuin 4500 rpm:stä. Hyvällä sarjalla puhutaan lukemista 3700 - 3800 rpm ja jos tuohon ynnätään kolme tonnia käyttökelpoista rekisteriä päästään 6700 - 6800 rpm:ään, jonne 2.3:kin voi kierrättää surutta pienillä modeilla ( männännopeus vielä järjellisellä alueella... ).

Tuo super on muuten ihan eri fööni kuin tavallinen HX40:nen, ainakin kompurakarttojen perusteella. Tarkkoja fyysisiä eroja en tiedä, mutta luulisin siipien olevan erilaiset, ainakin lapojen lukumäärät poikkeavat toisistaan. Jos joku tietää tarkemmin, avautukoon.

Hintaa laskiessä kannattaa muistaa, että föönin päälle kannattaa/joutuu investoimaan hyvään ulkoiseen hukkikseen (so. n. 400 eur + ). Jos haluat tietää oikean paikan josta ko. fööni täällä Suomessa kannattaa hankkia, laita privaa.

Tuo HX40 Super on just se fööni, jonka tarvitset jos haluat että tukka oikeasti taipuu. Ja nyt puhutaan tapahtumista kierrosalueen yläkolmanneksessa ja unohdetaan nämä helvetin ala ja keskialueet jotka on tarkoitettu eläkeläisille. Monet pilaavat hyvän auton, siis saabin, aivan liian pienillä fööneillä ( kuten just nämä snadit mitsut etc. ja naurettavat hybridit ), joilla autot eivät oikeasti liiku ylärekisterissä yhtään mihinkään. :D
#2172
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: Holset ahtimet

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

harzam kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Onko järkee vai ei? :)
Ei pauku vetarit :wink:
Juu ei pauku mikään muu ko rajotin kun yrittää epätoivoisesti saada spoolaamaan. :lol:

95power kirjoitti: Tuo HX40 Super on just se fööni, jonka tarvitset jos haluat että tukka oikeasti taipuu. Ja nyt puhutaan tapahtumista kierrosalueen yläkolmanneksessa ja unohdetaan nämä helvetin ala ja keskialueet jotka on tarkoitettu eläkeläisille. Monet pilaavat hyvän auton, siis saabin, aivan liian pienillä fööneillä ( kuten just nämä snadit mitsut etc. ja naurettavat hybridit ), joilla autot eivät oikeasti liiku ylärekisterissä yhtään mihinkään. :D
Monenmoista ahdinta on kokeiltu ja ittee tuppaa vituttaan semmonen ku omassa pirssissä hx40 oottelee parempia kelejä ja toinen on jo hypridinsä kanssa vetäny 5sekuntia 300hp päällä eli on ihan_helvetin_kaukana(tm). :lol:

Tietty sitte kun se lähtee niin taipuu tukka ja suupieli, ei vaan kannata kisata pikkuahdinmiesten kanssa alle 2km matkalla. ;)
Aki Peltola #1132
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Re: Holset ahtimet

Viesti Kirjoittaja 95power »

Monenmoista ahdinta on kokeiltu ja ittee tuppaa vituttaan semmonen ku omassa pirssissä hx40 oottelee parempia kelejä ja toinen on jo hypridinsä kanssa vetäny 5sekuntia 300hp päällä eli on ihan_helvetin_kaukana(tm). :lol:
Millainen rauta sulla on oman HX40:sesi ( tai vastaavan kokoluokan föönin ) ympärillä? Omakohtaiset kokemukset ko. föönistä ( tai vastaavista ) saapin koneen kyljessä ovat aina kiinnostavia. Vai ovatko juttusi essonbaarissa kuultuja huhupuheita?

Jos sieltä koneestä lähtee se 500 kaakkia todellista, ja käyttöaluetta löytyy kolmen tonnin verran, auto kulkee jo aikuisten oikeasti helvetin lujaa.

Noilla pikkufööneillä (tyyppiä mitsun TD04 tai nämä nk. pikkuhybridit ) tuo 5 sekuntia kestävä 300 hp on muuten vain märkää päiväunta.

Gorky Bell toteaa kirjassaan Maximum Boost aiheeseen liittyen ( s. 24 ): Never send a child to do an adult's job. Pienet ahtimet ovat kivoja ryömittäessä pienillä nopeuksilla kello neljän ruuhkassa, mutta jos auto halutaan saada kulkemaan isoa lujaa kannattaa nuo unohtaa. :D
#2172
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Holset ahtimet

Viesti Kirjoittaja Jope »

AP kirjoitti:Tuossa tonnari, jossa ks. ahdin. Ei yhtään hullummat käppyrät 8) .
No huhhuh.. Tehot ja väännöthän ovat kunnolla käytettävissä vasta 4500rpm kohdalla.. :-D

Onhan se hienoa, että pystyy huippulukemilla kerskumaan, mutta minulle saisi maksaa rahaa, että ottaisin yhteenkään autooni tuollaista systeemiä.

Käytännössä konetta joutuu ulvottamaan 4500-6000rpm välillä kokoajan jos haluaa tehoilla ajaa, normaali käyttö on aika poissuljettu jos tosiaan ensin ei tapahdu mitään ja sitten 4500rpm kohdalla kieli henkitorvessa.

No, kullekin omansa kai, tämäkin on vain mielipide.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: Holset ahtimet

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

95power kirjoitti: Millainen rauta sulla on oman HX40:sesi ( tai vastaavan kokoluokan föönin ) ympärillä? Omakohtaiset kokemukset ko. föönistä ( tai vastaavista ) saapin koneen kyljessä ovat aina kiinnostavia. Vai ovatko juttusi essonbaarissa kuultuja huhupuheita?
Enpä oo kokenu koskaan tarpeelliseksi saappiin moista ahdinta asentaa. Olen kyllä ajanut autoja joissa on HX40, moottoritilavuus tosin huomattavasti suurempi.
Jos sieltä koneestä lähtee se 500 kaakkia todellista, ja käyttöaluetta löytyy kolmen tonnin verran, auto kulkee jo aikuisten oikeasti helvetin lujaa.
Kulkee mutta mutkan jälkeen siitä puhaltaa ohi vaikka ogsatkulla ja garretin kolmosella, testattu on. Jos ajetaan suoraa 150+ vauhdeissa niin mikäpä jottei.
Noilla pikkufööneillä (tyyppiä mitsun TD04 tai nämä nk. pikkuhybridit ) tuo 5 sekuntia kestävä 300 hp on muuten vain märkää päiväunta.
Ihan mielenkiinnosta, miten ja miksi se teho alkaa laskea pitemmässä vedätyksessä? ;)

Gorky Bell toteaa kirjassaan Maximum Boost aiheeseen liittyen ( s. 24 ): Never send a child to do an adult's job. Pienet ahtimet ovat kivoja ryömittäessä pienillä nopeuksilla kello neljän ruuhkassa, mutta jos auto halutaan saada kulkemaan isoa lujaa kannattaa nuo unohtaa. :D


Myös mr. Bell tietää että jos autolla ajetaan muuten kuin suoraan niin isoin ahdin ei ole paras.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin