Huohotinletkun uusi paikka

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Huohotinletkun uusi paikka

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli mihin voisi T16 moottorissa laittaa tuon ikävästi imuputkea sotkevan alkuperäisen huohotinletkun mikä tulee venakopalta.

Millaisia virityksiä on olemassa,johtaa letku muualle ja filtteri päähän?
Mutta pois se olisi saatava tuosta imuputkesta,meinaa sotkea öljyllä putken jos ei silloin tällöin puhdistele.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No ulkoilmaan sen voi laittaa puhaltamaan ja filtteri päähän. Perinteinen ratkaisu jossa tahtoo olla sivuvaikutuksena öljyvuodot kun kampikammion paine nousee.

Parasta olisi rakentaa alkuperäisellä tavalla liitetyn huohotinletkun väliin kotelo joka täytettäisiin karkealla teräsvillalla niin että kaasut kulkee villan läpi. Villa erottaa öljyn huohotuskaasusta ja öljy kerääntyy laatikon pohjalle. No öljynerotinkotelon voi toteuttaa monella tapaa, tässä ehkä helpoin. :roll:
Aki Peltola #1132
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Aksu900 kirjoitti:Parasta olisi rakentaa alkuperäisellä tavalla liitetyn huohotinletkun väliin kotelo joka täytettäisiin karkealla teräsvillalla niin että kaasut kulkee villan läpi. Villa erottaa öljyn huohotuskaasusta ja öljy kerääntyy laatikon pohjalle. No öljynerotinkotelon voi toteuttaa monella tapaa, tässä ehkä helpoin. :roll:
Ei ole paras tapa jos aikoo ajella autolla myös talvella.

Esim Talbotissa ja joissakin vanhemmissa Pösöissä ja Citikoissa on tuon kaltainen systeemi. Tosin niissä ei ole teräsvillaa vaan verkkoa, mutta sama juttu lopputuloksen kannalta.

Noiden kanssahan käy niin että öljyvaahto-vesi emulsio jäätyy sinne pöntön sisään jonka jälkeen huohotus on ummessa kuin ullan pylly ja moottori muuttuu suihkulähteeksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Suoraan ulkoilmaan vaan höhöttämään. Tarpeeksi isoa letkua vaan ni hyvä tulee. Turbot hajoaa sillä että ne huohotus kaasut johdetaan sinne turbon imupuolelle.
9000 CS 2.3t
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Juu samaa mieltä taivaan tuuliin vaan huohottamaan.
Ei paljoa kiinnosta saastutanko vähän enemmän
kun en kierrätä niitä...

Se öljy juurikin särkee niitä turboja haperruttaen tiivisteet
ja tartuessaan siipiin muuttaa tasapainotuksen joka rassaa
taas laakereita..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olikos tässä huohotinjärjestelmän muokkauksessa jotenkin otettava huomioon ruiskun ilmanmittausmenetelmä - toimiiko ulkoilmaan huohotus ilmamassamittarillisissa samalla tavalla kuin muissa?

Aihetta sivuttiin offtopiccina täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7620#47620
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Ei toi mulla tunnu mitään herjaavan tossa 9-5 hyvin
tuntuu pelittävän..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

mikvil kirjoitti:Suoraan ulkoilmaan vaan höhöttämään. Tarpeeksi isoa letkua vaan ni hyvä tulee. Turbot hajoaa sillä että ne huohotus kaasut johdetaan sinne turbon imupuolelle.
Ai hajoo vai? Miksi? Eipä tuosta muuta haittaa taida olla kuin että tuota huohotus ilaman mukana olevaa öljy+likaa kertyy IC:n ja putkistoon -> männän päälle, kattiin, lamdaan jne... Mutta turboon tuolla ei pitäisi olla vaikutusta. En mä mitään tiä, oon vaan hyvä arvaan. 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jussi kirjoitti: Ei ole paras tapa jos aikoo ajella autolla myös talvella.

Esim Talbotissa ja joissakin vanhemmissa Pösöissä ja Citikoissa on tuon kaltainen systeemi. Tosin niissä ei ole teräsvillaa vaan verkkoa, mutta sama juttu lopputuloksen kannalta.

Noiden kanssahan käy niin että öljyvaahto-vesi emulsio jäätyy sinne pöntön sisään jonka jälkeen huohotus on ummessa kuin ullan pylly ja moottori muuttuu suihkulähteeksi.
No pakkoko siitä semmosta on tehdä joka jäätyy. Järjestää pöntölle lämmityksen tai jättää villan pois ja tekee pellistä labyrintin pönttöön joka erottaa öljyn. Sitäpaitsi kuvailemani pönttö on n. 10x suurempi kuin minkään auton vakiojärjestelmä ja ihan yleisesti käytössä oleva järjestelmä viritetyissä turbovehkeissä.

Edelleen se suoraan ulkoilmaan puhaltaminen nostaa kampikammion paineita ja seuraamukset on sen mukaiset. Kokeiltu on useita tuhansia kilometrejä.
Aki Peltola #1132
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Aksu900 kirjoitti:No pakkoko siitä semmosta on tehdä joka jäätyy. Järjestää pöntölle lämmityksen tai jättää villan pois ja tekee pellistä labyrintin pönttöön joka erottaa öljyn. Sitäpaitsi kuvailemani pönttö on n. 10x suurempi kuin minkään auton vakiojärjestelmä ja ihan yleisesti käytössä oleva järjestelmä viritetyissä turbovehkeissä.

Edelleen se suoraan ulkoilmaan puhaltaminen nostaa kampikammion paineita ja seuraamukset on sen mukaiset. Kokeiltu on useita tuhansia kilometrejä.
Tähän olisi mielenkiintoista kuulla ihan uskottavakin perustelu, varsinkin tuohon jälkimmäiseen väitteeseen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jussi kirjoitti:
Tähän olisi mielenkiintoista kuulla ihan uskottavakin perustelu, varsinkin tuohon jälkimmäiseen väitteeseen.
No toivottavasti sellaisen joku sinulle tarjoaa.
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jussi kirjoitti:
Tähän olisi mielenkiintoista kuulla ihan uskottavakin perustelu, varsinkin tuohon jälkimmäiseen väitteeseen.
Ilmansuodattimessa on aina jonkinverran virtausvastusta, joten suodattimen jälkeen oleva putkisto ennen ahdinta on suodattimesta ja sen tukkoisuudesta sekä moottorin kuormituksesta riippuen aina hieman alipaineinen. Huohotinletku liitettynä alipaineiseen kohtaan putkistoa pitää kampikammiopaineen pienempänä kuin huohotin ulkoilmaan.

Eri asia taasen on, että onko tuolla pienellä paine-erolla juurikaan merkitystä jolle kone ole sohlo ja huohota reilusti.. siihen vastatkoon viisaammat.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Myrkky kirjoitti:Eri asia taasen on, että onko tuolla pienellä paine-erolla juurikaan merkitystä jolle kone ole sohlo ja huohota reilusti.. siihen vastatkoon viisaammat.
Tuotapa juuri odottelinkin :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

V-M kirjoitti:
mikvil kirjoitti:Suoraan ulkoilmaan vaan höhöttämään. Tarpeeksi isoa letkua vaan ni hyvä tulee. Turbot hajoaa sillä että ne huohotus kaasut johdetaan sinne turbon imupuolelle.
Ai hajoo vai? Miksi? Eipä tuosta muuta haittaa taida olla kuin että tuota huohotus ilaman mukana olevaa öljy+likaa kertyy IC:n ja putkistoon -> männän päälle, kattiin, lamdaan jne... Mutta turboon tuolla ei pitäisi olla vaikutusta. En mä mitään tiä, oon vaan hyvä arvaan. 8)

V-M
Sitä saa käydä asinsa tuntevasta turbo pajasta kysymässä mitä
mieltä ne tosta öljy paskan työntämisestä on tonne turbon imupuolelle..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

kyllä ainakin omassa 9-5:ssa tuntuu tuö öljyloukku toimvan aika hyvin pikku modien jälkeen, ei tule turbon imupuolelle mitään ylimääräistä.

Nämä B205&235 tuntuvat huohottavan sen verran, että näissä näen ainakin tarpeellisena tuon "alipaineisen" huohotus systeemin. Tämä vain Henk.koht mielipide :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin