Huohotinletkun uusi paikka
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Huohotinletkun uusi paikka
Eli mihin voisi T16 moottorissa laittaa tuon ikävästi imuputkea sotkevan alkuperäisen huohotinletkun mikä tulee venakopalta.
Millaisia virityksiä on olemassa,johtaa letku muualle ja filtteri päähän?
Mutta pois se olisi saatava tuosta imuputkesta,meinaa sotkea öljyllä putken jos ei silloin tällöin puhdistele.
Millaisia virityksiä on olemassa,johtaa letku muualle ja filtteri päähän?
Mutta pois se olisi saatava tuosta imuputkesta,meinaa sotkea öljyllä putken jos ei silloin tällöin puhdistele.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
No ulkoilmaan sen voi laittaa puhaltamaan ja filtteri päähän. Perinteinen ratkaisu jossa tahtoo olla sivuvaikutuksena öljyvuodot kun kampikammion paine nousee.
Parasta olisi rakentaa alkuperäisellä tavalla liitetyn huohotinletkun väliin kotelo joka täytettäisiin karkealla teräsvillalla niin että kaasut kulkee villan läpi. Villa erottaa öljyn huohotuskaasusta ja öljy kerääntyy laatikon pohjalle. No öljynerotinkotelon voi toteuttaa monella tapaa, tässä ehkä helpoin.
Parasta olisi rakentaa alkuperäisellä tavalla liitetyn huohotinletkun väliin kotelo joka täytettäisiin karkealla teräsvillalla niin että kaasut kulkee villan läpi. Villa erottaa öljyn huohotuskaasusta ja öljy kerääntyy laatikon pohjalle. No öljynerotinkotelon voi toteuttaa monella tapaa, tässä ehkä helpoin.
Aki Peltola #1132
Ei ole paras tapa jos aikoo ajella autolla myös talvella.Aksu900 kirjoitti:Parasta olisi rakentaa alkuperäisellä tavalla liitetyn huohotinletkun väliin kotelo joka täytettäisiin karkealla teräsvillalla niin että kaasut kulkee villan läpi. Villa erottaa öljyn huohotuskaasusta ja öljy kerääntyy laatikon pohjalle. No öljynerotinkotelon voi toteuttaa monella tapaa, tässä ehkä helpoin.
Esim Talbotissa ja joissakin vanhemmissa Pösöissä ja Citikoissa on tuon kaltainen systeemi. Tosin niissä ei ole teräsvillaa vaan verkkoa, mutta sama juttu lopputuloksen kannalta.
Noiden kanssahan käy niin että öljyvaahto-vesi emulsio jäätyy sinne pöntön sisään jonka jälkeen huohotus on ummessa kuin ullan pylly ja moottori muuttuu suihkulähteeksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Juu samaa mieltä taivaan tuuliin vaan huohottamaan.
Ei paljoa kiinnosta saastutanko vähän enemmän
kun en kierrätä niitä...
Se öljy juurikin särkee niitä turboja haperruttaen tiivisteet
ja tartuessaan siipiin muuttaa tasapainotuksen joka rassaa
taas laakereita..
Ei paljoa kiinnosta saastutanko vähän enemmän
kun en kierrätä niitä...
Se öljy juurikin särkee niitä turboja haperruttaen tiivisteet
ja tartuessaan siipiin muuttaa tasapainotuksen joka rassaa
taas laakereita..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Olikos tässä huohotinjärjestelmän muokkauksessa jotenkin otettava huomioon ruiskun ilmanmittausmenetelmä - toimiiko ulkoilmaan huohotus ilmamassamittarillisissa samalla tavalla kuin muissa?
Aihetta sivuttiin offtopiccina täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7620#47620
Aihetta sivuttiin offtopiccina täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7620#47620
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ai hajoo vai? Miksi? Eipä tuosta muuta haittaa taida olla kuin että tuota huohotus ilaman mukana olevaa öljy+likaa kertyy IC:n ja putkistoon -> männän päälle, kattiin, lamdaan jne... Mutta turboon tuolla ei pitäisi olla vaikutusta. En mä mitään tiä, oon vaan hyvä arvaan.mikvil kirjoitti:Suoraan ulkoilmaan vaan höhöttämään. Tarpeeksi isoa letkua vaan ni hyvä tulee. Turbot hajoaa sillä että ne huohotus kaasut johdetaan sinne turbon imupuolelle.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No pakkoko siitä semmosta on tehdä joka jäätyy. Järjestää pöntölle lämmityksen tai jättää villan pois ja tekee pellistä labyrintin pönttöön joka erottaa öljyn. Sitäpaitsi kuvailemani pönttö on n. 10x suurempi kuin minkään auton vakiojärjestelmä ja ihan yleisesti käytössä oleva järjestelmä viritetyissä turbovehkeissä.Jussi kirjoitti: Ei ole paras tapa jos aikoo ajella autolla myös talvella.
Esim Talbotissa ja joissakin vanhemmissa Pösöissä ja Citikoissa on tuon kaltainen systeemi. Tosin niissä ei ole teräsvillaa vaan verkkoa, mutta sama juttu lopputuloksen kannalta.
Noiden kanssahan käy niin että öljyvaahto-vesi emulsio jäätyy sinne pöntön sisään jonka jälkeen huohotus on ummessa kuin ullan pylly ja moottori muuttuu suihkulähteeksi.
Edelleen se suoraan ulkoilmaan puhaltaminen nostaa kampikammion paineita ja seuraamukset on sen mukaiset. Kokeiltu on useita tuhansia kilometrejä.
Aki Peltola #1132
Tähän olisi mielenkiintoista kuulla ihan uskottavakin perustelu, varsinkin tuohon jälkimmäiseen väitteeseen.Aksu900 kirjoitti:No pakkoko siitä semmosta on tehdä joka jäätyy. Järjestää pöntölle lämmityksen tai jättää villan pois ja tekee pellistä labyrintin pönttöön joka erottaa öljyn. Sitäpaitsi kuvailemani pönttö on n. 10x suurempi kuin minkään auton vakiojärjestelmä ja ihan yleisesti käytössä oleva järjestelmä viritetyissä turbovehkeissä.
Edelleen se suoraan ulkoilmaan puhaltaminen nostaa kampikammion paineita ja seuraamukset on sen mukaiset. Kokeiltu on useita tuhansia kilometrejä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ilmansuodattimessa on aina jonkinverran virtausvastusta, joten suodattimen jälkeen oleva putkisto ennen ahdinta on suodattimesta ja sen tukkoisuudesta sekä moottorin kuormituksesta riippuen aina hieman alipaineinen. Huohotinletku liitettynä alipaineiseen kohtaan putkistoa pitää kampikammiopaineen pienempänä kuin huohotin ulkoilmaan.Jussi kirjoitti:
Tähän olisi mielenkiintoista kuulla ihan uskottavakin perustelu, varsinkin tuohon jälkimmäiseen väitteeseen.
Eri asia taasen on, että onko tuolla pienellä paine-erolla juurikaan merkitystä jolle kone ole sohlo ja huohota reilusti.. siihen vastatkoon viisaammat.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sitä saa käydä asinsa tuntevasta turbo pajasta kysymässä mitäV-M kirjoitti:Ai hajoo vai? Miksi? Eipä tuosta muuta haittaa taida olla kuin että tuota huohotus ilaman mukana olevaa öljy+likaa kertyy IC:n ja putkistoon -> männän päälle, kattiin, lamdaan jne... Mutta turboon tuolla ei pitäisi olla vaikutusta. En mä mitään tiä, oon vaan hyvä arvaan.mikvil kirjoitti:Suoraan ulkoilmaan vaan höhöttämään. Tarpeeksi isoa letkua vaan ni hyvä tulee. Turbot hajoaa sillä että ne huohotus kaasut johdetaan sinne turbon imupuolelle.
V-M
mieltä ne tosta öljy paskan työntämisestä on tonne turbon imupuolelle..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
kyllä ainakin omassa 9-5:ssa tuntuu tuö öljyloukku toimvan aika hyvin pikku modien jälkeen, ei tule turbon imupuolelle mitään ylimääräistä.
Nämä B205&235 tuntuvat huohottavan sen verran, että näissä näen ainakin tarpeellisena tuon "alipaineisen" huohotus systeemin. Tämä vain Henk.koht mielipide
Nämä B205&235 tuntuvat huohottavan sen verran, että näissä näen ainakin tarpeellisena tuon "alipaineisen" huohotus systeemin. Tämä vain Henk.koht mielipide
Saab 9-3 TTID Vector 2008