Perunan istutusta Ng900:seen
Perunan istutusta Ng900:seen
Etsiskelin potuista juttua, mutta eipä ole hirveästi nippelitietoa saatavilla, lukuunottamatta tuota potun asennusta tonnariin. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25351
Tarkoitus olisi asennella pottu, eli Garrett GT28RS NG900:seen, kun vakioahdin on ilmeisesti alkanut syömään öljyä... tai ainakin johonkin se hupenee
Ahtimen löysin edullisesti ja nopealla toimituksella Ht-Tunelta, josta tulikin parissa päivässä matkahuollon kautta.
http://www.ht-tune.com
Mitä tulee tuon fyysiseen asennukseen, niin pientä askaterlua tuo vaatii, vaikka peräti jopa Intercoolerin letku menee suoraan ahtimeen
Vakiopakosarja käynee tuohon periaattessa suoraan korotuspalalla ( http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/53,4910.jpg joka on siis rosterinen pakosarjan laippa TI-miehille) Tämä korotus siksi, koska ilmeisimmin ahtimen kompurapuoli ottanee muuten kiinni tasapainoakselin pullistumaan lohkon kyljessä, jossa vakioahtimella väliä noin 1cm.
Vaitoehtoja tuolle ahtimen 1cm laskulle on kuulemma rälläköidä lohkoa/kompuran pesää muutaman millin, jolloin tuota korotusta ei ilmeisimmin tarvita.
Tutkin ensiviikonloppuna myös vaihtoehtoa koneistaa pakosarjan laippaa 1-2mm vinoksi ulkolaidalta, jolloin ahdin tulisi 3-5mm kauemmaksi koneesta.
Vesiletkut käynevät suoraan, kun ne on vain ensin "päivittänyt" teflonteräspunosletkuiksi, koska ahtimessa on 14mm sisäkierre, kuten 25:ssakin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30778
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29121
Imuputken joutuu ilmeisimmin rakentamaan 90 asteen mutkaletkusta (joka supistaa 3"->2.5") ja tähän sitten 15-20cm 2.5" putkea ylöspäin. Laitan tarkempia mittoja, kun pääsen tuonhon asti.
Putkeen joutunee laittamaan 2 nippaa letkuille, eli huohotusnippa (12mm?) sekä mangneettiventtiilin letku (7..8mm?)
http://www.speedparts.se/prod/sp_mot_ror_sug.shtml
(Kuvat on T7 koneisesta sekä tuossa on myös bypassin paluu, mutta projektissani ajattelin käyttää alkuperäistä haitariputkea imu-dp:stä ilmanputsarille, joten bp-liitäntää ei tarvitse tehdä putkeen)
Alkuperäisen huohotusputken joutunee katkaisemaan venttilikopan/vesipumpun tienoilta, josta jatketaan 12mm letkulla putkeen itse tehtyyn liittimeen.
Rosterisia kierre/letkunippoja ostin dunlop-hiflexiltä, josta katkaistaan kierrosuus ja jäljelle jäänyt letkupuoli hitsataan tulevaan imuputkeen tehtyyn reikään. Itse putkea kävin noutamassa Tattarisuon eräästä putkikojusta, jonka nimeä ei nyt tule mieleen, mutta varsin hyvin putkea löytää eri liikkeistä tuning pajoja myöten.
Samoin ilmastoinnin kompuran kiinnitykehikkon ylänurkkaa joutuu nirhaamaan ihan huolella, että saa tuon mutkaletkun istumaan ahtimen jatkoksi. Kommentoin lisää, kun on tuon tapellut..
* edit: Loppujen lopuksi noin 3-5mm syventäminen 3-5cm matkalta riitti. Eli pulttiin asti, mutta ei tarvinnut pulttia ohentaa..
Öljyputki on vielä selvityksen alla, kun tuota tarvittavaa sovitenippaa turboon ei ole kovinkaan hyvin saatavilla suomesta.
Kyse on siis ilmeisimmin tästä.
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=OIL
Tuosta nipastakin on ilmeisimmin ainakin kahta versiota, eli kuristamaton ja kuristettu.
Ilmeisesti turbossa on itsessään 1.3mm kuristus, mutta olen kuullut suosituksia, että "korkeamman öljynpaineen moottoreissa" olisi suositeltavaa tuo noin 1mm kuristus. Viisaammat kommentoikoon.
Kävin kysymässä parista liikkeestä ko. jenkaan sopivaa osaa, mutta mitään ko. kierteellä olevaa ei vielä löytynyt.. Ilmeisti oikeasti harvinainen, vaikka kuulemma Nissan SX200 S13:n T25 turbossa on tuo vakiona. T25:sia on siis sen sata erilaista... Saabin T25:ssa tuo on 12mm sisäkierteellä.
HT-Tunelle noita on tulossa piakkoin ja Turbotekniikkakin on myynyt eioota, tai sitten on saanut maksaa jotakuinkin lähemmäs 50 eur, jos sattuu olemaan. Näin olen kuullut.
Moottorin pää on 14mm sisäkierteellä ja banjolla.
* Edit: "sopiva" 11mm banjopultti haettu nissanin huollosta 10.50eur. Letkumitat myöhemmässä postauksessa tässä topicissa.
Öljyn paluu laippa käynee kuulemma suoraan, kun laipan kiinnitysreikiä viilaa hieman isommiksi, eli ei tuottane ongelmia.
DP-liitos vaatii sitten hitsaamista. Ahtimessa kun on tuo 5 pulttinen laippa, niin siihen jatkoksi kannattanee hommata tälläinen
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=FLS
tai vastaava http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=116
JT/Ferrita DP:n joutunee katkaisemaan 3" kohdasta mahd. läheltä ahdinta, eli noin 5-10cm pois, johonka hitsataan tarvittaessa muutama cm 3" putkea jatkoksi ja päähän tälläinen laippa:
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=FLS
Nämä laipat yhdistetään sitten tälläisellä V-pannalla
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=FLS
tai vastaava http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=116
Myös http://www.eurostailess.fi Tikkurilassa pystyy toimittamaan vastaavia pantoja sekä laippoja, mutta valmista 5-pult->vclamp sovitusta ei ilmeisimmin löydy.
Suuttimiksi olisi ilmeisesti syytä laittaa 630cc, kun nuo vihreät (465cc@3.8bar) eivät jaksa sittenkään ruokkia maptunin freetun mukaan, vaikka ovatkin selkeästi tehokkaammat kuin vakiot (350cc)
Bensapumppu olisi syytä vaihtaa myös tehokkaammaksi, eli ko Walbro GSS341 on hakusessa..
ttp://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=186469
* Edit: Tilattu Futurezilta.
3Bar map on tilattu Alppilan autohuollosta.
http://www.alppilanautohuolto.fi
Hinnankin pitäisi jäädä maptunin ovh-hinnan alle.
* Edit: Mapit tilattu http://www.summitracing.com
* Edit: Mapin liitin tilattu atp-turbolta.
Adapterijohdon auton johtosarjan puoleinen löytyyt Alppilan Autohuollosta hyllytavarana ~7..8eur.
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=70
Softa on tulossa ilmeisimmin Maptunilta.
Mitähän vielä? ...
Onhan tuo ahtimen perusteellinen päivittäminen ihan mukavan haastavaa, kun joutuu pikkujuttuja väsäämään
Hook
edit: Tarkennettu ostopaikkoja.
Tarkoitus olisi asennella pottu, eli Garrett GT28RS NG900:seen, kun vakioahdin on ilmeisesti alkanut syömään öljyä... tai ainakin johonkin se hupenee
Ahtimen löysin edullisesti ja nopealla toimituksella Ht-Tunelta, josta tulikin parissa päivässä matkahuollon kautta.
http://www.ht-tune.com
Mitä tulee tuon fyysiseen asennukseen, niin pientä askaterlua tuo vaatii, vaikka peräti jopa Intercoolerin letku menee suoraan ahtimeen
Vakiopakosarja käynee tuohon periaattessa suoraan korotuspalalla ( http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/53,4910.jpg joka on siis rosterinen pakosarjan laippa TI-miehille) Tämä korotus siksi, koska ilmeisimmin ahtimen kompurapuoli ottanee muuten kiinni tasapainoakselin pullistumaan lohkon kyljessä, jossa vakioahtimella väliä noin 1cm.
Vaitoehtoja tuolle ahtimen 1cm laskulle on kuulemma rälläköidä lohkoa/kompuran pesää muutaman millin, jolloin tuota korotusta ei ilmeisimmin tarvita.
Tutkin ensiviikonloppuna myös vaihtoehtoa koneistaa pakosarjan laippaa 1-2mm vinoksi ulkolaidalta, jolloin ahdin tulisi 3-5mm kauemmaksi koneesta.
Vesiletkut käynevät suoraan, kun ne on vain ensin "päivittänyt" teflonteräspunosletkuiksi, koska ahtimessa on 14mm sisäkierre, kuten 25:ssakin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30778
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29121
Imuputken joutuu ilmeisimmin rakentamaan 90 asteen mutkaletkusta (joka supistaa 3"->2.5") ja tähän sitten 15-20cm 2.5" putkea ylöspäin. Laitan tarkempia mittoja, kun pääsen tuonhon asti.
Putkeen joutunee laittamaan 2 nippaa letkuille, eli huohotusnippa (12mm?) sekä mangneettiventtiilin letku (7..8mm?)
http://www.speedparts.se/prod/sp_mot_ror_sug.shtml
(Kuvat on T7 koneisesta sekä tuossa on myös bypassin paluu, mutta projektissani ajattelin käyttää alkuperäistä haitariputkea imu-dp:stä ilmanputsarille, joten bp-liitäntää ei tarvitse tehdä putkeen)
Alkuperäisen huohotusputken joutunee katkaisemaan venttilikopan/vesipumpun tienoilta, josta jatketaan 12mm letkulla putkeen itse tehtyyn liittimeen.
Rosterisia kierre/letkunippoja ostin dunlop-hiflexiltä, josta katkaistaan kierrosuus ja jäljelle jäänyt letkupuoli hitsataan tulevaan imuputkeen tehtyyn reikään. Itse putkea kävin noutamassa Tattarisuon eräästä putkikojusta, jonka nimeä ei nyt tule mieleen, mutta varsin hyvin putkea löytää eri liikkeistä tuning pajoja myöten.
Samoin ilmastoinnin kompuran kiinnitykehikkon ylänurkkaa joutuu nirhaamaan ihan huolella, että saa tuon mutkaletkun istumaan ahtimen jatkoksi. Kommentoin lisää, kun on tuon tapellut..
* edit: Loppujen lopuksi noin 3-5mm syventäminen 3-5cm matkalta riitti. Eli pulttiin asti, mutta ei tarvinnut pulttia ohentaa..
Öljyputki on vielä selvityksen alla, kun tuota tarvittavaa sovitenippaa turboon ei ole kovinkaan hyvin saatavilla suomesta.
Kyse on siis ilmeisimmin tästä.
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=OIL
Tuosta nipastakin on ilmeisimmin ainakin kahta versiota, eli kuristamaton ja kuristettu.
Ilmeisesti turbossa on itsessään 1.3mm kuristus, mutta olen kuullut suosituksia, että "korkeamman öljynpaineen moottoreissa" olisi suositeltavaa tuo noin 1mm kuristus. Viisaammat kommentoikoon.
Kävin kysymässä parista liikkeestä ko. jenkaan sopivaa osaa, mutta mitään ko. kierteellä olevaa ei vielä löytynyt.. Ilmeisti oikeasti harvinainen, vaikka kuulemma Nissan SX200 S13:n T25 turbossa on tuo vakiona. T25:sia on siis sen sata erilaista... Saabin T25:ssa tuo on 12mm sisäkierteellä.
HT-Tunelle noita on tulossa piakkoin ja Turbotekniikkakin on myynyt eioota, tai sitten on saanut maksaa jotakuinkin lähemmäs 50 eur, jos sattuu olemaan. Näin olen kuullut.
Moottorin pää on 14mm sisäkierteellä ja banjolla.
* Edit: "sopiva" 11mm banjopultti haettu nissanin huollosta 10.50eur. Letkumitat myöhemmässä postauksessa tässä topicissa.
Öljyn paluu laippa käynee kuulemma suoraan, kun laipan kiinnitysreikiä viilaa hieman isommiksi, eli ei tuottane ongelmia.
DP-liitos vaatii sitten hitsaamista. Ahtimessa kun on tuo 5 pulttinen laippa, niin siihen jatkoksi kannattanee hommata tälläinen
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=FLS
tai vastaava http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=116
JT/Ferrita DP:n joutunee katkaisemaan 3" kohdasta mahd. läheltä ahdinta, eli noin 5-10cm pois, johonka hitsataan tarvittaessa muutama cm 3" putkea jatkoksi ja päähän tälläinen laippa:
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=FLS
Nämä laipat yhdistetään sitten tälläisellä V-pannalla
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=FLS
tai vastaava http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=116
Myös http://www.eurostailess.fi Tikkurilassa pystyy toimittamaan vastaavia pantoja sekä laippoja, mutta valmista 5-pult->vclamp sovitusta ei ilmeisimmin löydy.
Suuttimiksi olisi ilmeisesti syytä laittaa 630cc, kun nuo vihreät (465cc@3.8bar) eivät jaksa sittenkään ruokkia maptunin freetun mukaan, vaikka ovatkin selkeästi tehokkaammat kuin vakiot (350cc)
Bensapumppu olisi syytä vaihtaa myös tehokkaammaksi, eli ko Walbro GSS341 on hakusessa..
ttp://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=186469
* Edit: Tilattu Futurezilta.
3Bar map on tilattu Alppilan autohuollosta.
http://www.alppilanautohuolto.fi
Hinnankin pitäisi jäädä maptunin ovh-hinnan alle.
* Edit: Mapit tilattu http://www.summitracing.com
* Edit: Mapin liitin tilattu atp-turbolta.
Adapterijohdon auton johtosarjan puoleinen löytyyt Alppilan Autohuollosta hyllytavarana ~7..8eur.
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=70
Softa on tulossa ilmeisimmin Maptunilta.
Mitähän vielä? ...
Onhan tuo ahtimen perusteellinen päivittäminen ihan mukavan haastavaa, kun joutuu pikkujuttuja väsäämään
Hook
edit: Tarkennettu ostopaikkoja.
Viimeksi muokannut Hook, To Joulu 14, 2006 20:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Innolla odotamme lisää tästä projektista.....
Ja kuvia sitä mukaa sitten esille kun homma etenee....Alku sulla näyttää pohjatietoineen olevan ainakin tuon kirjoittamasi tekstin perusteella todella hyvin selvillä.
Ja kuvia sitä mukaa sitten esille kun homma etenee....Alku sulla näyttää pohjatietoineen olevan ainakin tuon kirjoittamasi tekstin perusteella todella hyvin selvillä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Asiallinen projekti, mikä on tehotavoite? Reilusti yli 300hp?
Oletko ajatellut vaihtaa coolerin jälkeistä imuputkea isompaan? Tuolta saisi myös isomman mutkaputken imusarjaan liittämistä varten:
http://www.mpperformance.com/catalog/pr ... ucts_id=50
Tiedä sitten onko tuolla vaikutusta käytännössä tai muodostuuko tuo edes pullonkaulaksi.
Oletko ajatellut vaihtaa coolerin jälkeistä imuputkea isompaan? Tuolta saisi myös isomman mutkaputken imusarjaan liittämistä varten:
http://www.mpperformance.com/catalog/pr ... ucts_id=50
Tiedä sitten onko tuolla vaikutusta käytännössä tai muodostuuko tuo edes pullonkaulaksi.
Tehotavoite on pysyä siinä katsatukseen vaadittavasassa 185hp:ssä.Tuumer kirjoitti:Asiallinen projekti, mikä on tehotavoite? Reilusti yli 300hp?
Oletko ajatellut vaihtaa coolerin jälkeistä imuputkea isompaan? Tuolta saisi myös isomman mutkaputken imusarjaan liittämistä varten:
http://www.mpperformance.com/catalog/pr ... ucts_id=50
Tiedä sitten onko tuolla vaikutusta käytännössä tai muodostuuko tuo edes pullonkaulaksi.
Maptunin arvio kokoonpanosta ratakäytössä oli 350hp tietämillä, kun kyseessä on kumminkin steg 5+
.86 Potun äärirajathan taitaa mennä siinä 370hp tietämillä.
Mikäli steg 6(+..):seen lähtisi autoa korjailemaan, niin pitäisi laittaa GT30+, Erilaista pakosarjaa, nokka-akselia.. (kuulemma og900 turbon nokat sopivat ng900:seen suoraan ja ovat hiukan paremmin hengittävämmät, jossa taas kansi on päinvastoin virtaavampi)
http://www.sqr.se porttaa silti jo kantta lähestyttäessä 400hp:tä.
Tuo imuputki&mutka on käynyt mielessä, mutta ensin pitää laittaa tuo viallinen ahdinongelma kuntoon, joka siis on johtanut tähän pakolliseen ruljanssiin, kun hylkäsin pienen pohdiskelun jäljeen nuo 25 johdannaiset..
Pelkään sitä päivää, kun alan jotain pientä viallista venttiiliä tms korjaamaan perusteellisesti.. (-> kannen porttaus, nokka-akselit yms..)
Speedpartsiltahan saa vastaavaa koko imuputkea.
http://www.speedparts.se/prod/sp_mot_ror.shtml
Mikäli olen oikein kuullut, niin T7:n alkuperäisellä littanalla muoviputkellakin on saatu pitkälti yli 300hp, joten ei tuo 2" alumiiniputki pitäisi olla paha pullonkaula, mutta se mutka läpän luona on kyllä aika rankka.. Ehkä sitten tuotakin, kun talous sallii...
Onneksi kyseessä on kumminkin painepuoli, jossa virtausnopeudet eivät ole niin suuria, kuin tuolla ahtimen imupuolella, jossa se "cobra", eli imuDP on ahdas ahtimen kaulalla.. Isot pojat ovat noita mittailleetkin, joten heiltä saattaa saada faktatietoa myös numeraalisena. Ainakin T7 osalta.
Jos kaikki menee nappiin jatkossa ahtimen vaihdon jälkeen, niin saatan saada tuosta pakosarjasta teetettyä jossainkohtaa peltisen reilusti alle maptun/speedparts hintojen (950-1400 eur..) ja olen suunnitellut samalla että jos ahdinta siirtäisi noin 1cm kohti akkua sekä 1cm lohkosta poispäin, jolloin pakosarjan pitäisi olla kutakuinkin vaihtokelpoinen ristiin ilman DP&imputki&letku muutoksia. Tietty ahtimen vesi&öljyputket olisi hyvä vaihtaa samalla joustaviin teflonteräspunosletkuihin.
Olisiko tälläiselle pakosarjalle mahdollsesti mielenkiintoa, johonka siis T25 istuisi "suoraan" ja pottu pienemmillä modifikaatioilla? (vähemmän jyrsimistä, ei välipalaa pakosarjaan yms..)
Niin. Jos tällä hommalla haluaisin jotenkin virallisesti ansaita, niin firman perustaminenkin olisi kyllä kohdallaan, mutta sitten täysipäiväsenä tästä hommasta menisi se harrastuksen tuoma ilo, mikä on omien ja tuttujen saabien laittamisessa
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Mä voin ottaa yhden pakosarjan
Kun nyt olet päässyt vauhtiin, niin kerrotkos tietämättömälle vähän mitä hyötyä sellaisesta pakosarjasta on, sekä teoreettisesti että käytännössä?
Joskus tainnut lukea että turbo lähtisi aiemmin mukaan.. ?
Mutta on kyllä, hieno projekti tulossa sinulla!!
ps. Miten pääsee piirin sisään
Kun nyt olet päässyt vauhtiin, niin kerrotkos tietämättömälle vähän mitä hyötyä sellaisesta pakosarjasta on, sekä teoreettisesti että käytännössä?
Joskus tainnut lukea että turbo lähtisi aiemmin mukaan.. ?
Mutta on kyllä, hieno projekti tulossa sinulla!!
ps. Miten pääsee piirin sisään
Saab 900 2.0t Cab -97
Mihin piiriin? Olet kirjautunut foorumille ja sinulle ei ole annettu (toistaiseksi) banneja (kuten ei minullekkaan), niin olet ikäänkuin PIIRISSÄHarrimatias kirjoitti:Mä voin ottaa yhden pakosarjan
Kun nyt olet päässyt vauhtiin, niin kerrotkos tietämättömälle vähän mitä hyötyä sellaisesta pakosarjasta on, sekä teoreettisesti että käytännössä?
Joskus tainnut lukea että turbo lähtisi aiemmin mukaan.. ?
Mutta on kyllä, hieno projekti tulossa sinulla!!
ps. Miten pääsee piirin sisään
... Jos meinasit tuota pakosarjan hankintaa itsellesi, niin halukkuutesi noteerattu. Muutkin kiinnostuneet voivat hihkaista. Lähinnä alustavaa kartoitusta mahdollisista määristä. Tietoa tulee kyllä, jos ja kun saan proton autooni, jolloin lienee tarkempaa aikataulutietoa saatavilla. Sen vain tiedän, että muutama kuukausi menee vähintään, eli vielä ehtii säästämään.
Maptunin myyntipuhe pakosarjalle
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=303
Maptun suosittaa viimeistään steg 6:seen pakosarjan vaihtoa jo pelkästään ahtimen sommittelun takia.
Mitä olen itse lukenut ja selvitellyt, niin vahvan käsitykseni mukaan väljempi pakosarja mahdollistaa suuremman virtauksen ja huippu tehot. (ainakin pienemmällä pakosarjalla saadaan vietyä tehoja )
Samoin kun pakosarjan kaikki putket ovat kutakuinkin saman mittaisia, niin saadaan turbo heräämään hieman aikaisemmin, kun eri sylintereiden pulssit tulevat "tasatahtiin". Tätä efektiä vahvistaa myös se, että jokainen sylinteriputki tulee omana putkena aivan ahtimen laipalle asti suunnattuna suoraan ahtimeen, eikä pulssi "eksy" muuhun putkistoon.
ng900/og9-3 pakosarja on varsin hyvin virtaava (jopa 350hp asti), mutta putkien pituudet ovat eri, tuo kuvan toinen vasemmalta (2cyl?) tulee 90 asteen kulmassa 3cyl putkeen varsin aikaikseen kutenmyös 1&4 cyl yhtyvät keskenään.
(kuva ei ole minun autostani )
Pakosarjoja suunnitelleet ja enemmän aiheesta tietävät voivat korjailla ja tarkennella mallikon näkemystä aiheesta.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Juu, nou hätä, itselläkin kun tuota projektia pukkaa jotta saatais hoppa liikahtamaan isompien hevosten voimalla. Osia jo löytyy, mutta siellähän ne kellarissa odottelevat kiinni laittoa.. kun vain saisi aikaiseksi.Hook kirjoitti:Mihin piiriin? Olet kirjautunut foorumille ja sinulle ei ole annettu (toistaiseksi) banneja (kuten ei minullekkaan), niin olet ikäänkuin PIIRISSÄ
... Jos meinasit tuota pakosarjan hankintaa itsellesi, niin halukkuutesi noteerattu. Muutkin kiinnostuneet voivat hihkaista. Lähinnä alustavaa kartoitusta mahdollisista määristä. Tietoa tulee kyllä, jos ja kun saan proton autooni, jolloin lienee tarkempaa aikataulutietoa saatavilla. Sen vain tiedän, että muutama kuukausi menee vähintään, eli vielä ehtii säästämään.
Mutta joo, katselin jo aikoinaan itelle pakosarjaa, mutta hinnat aika hirveät (tosin, eihän meille saabisteille mikään ole kallista ). Ja kun jos ajattelee tehonlisäystä, niin eipä taida paljoa kuitenkaan tulla vaikkakin pakosarjan hinnalla jo saisi jotain muutakin...
Ja taas tuli mieleen täällä töissä mietiskellessäni sellainen seikka, että eikös tuo rosterinen pakosarja lisää muutes äänimailmaa samalla?
Saab 900 2.0t Cab -97
Nuo vakio paineputket riittävät hyvin pitkälle.Tuumer kirjoitti:Asiallinen projekti, mikä on tehotavoite? Reilusti yli 300hp?
Oletko ajatellut vaihtaa coolerin jälkeistä imuputkea isompaan? Tuolta saisi myös isomman mutkaputken imusarjaan liittämistä varten:
http://www.mpperformance.com/catalog/pr ... ucts_id=50
Tiedä sitten onko tuolla vaikutusta käytännössä tai muodostuuko tuo edes pullonkaulaksi.
Esim. 9-5:en vakio alumiininen paineputki riittää ainakin jonkun matkaa yli 450hv, jonka luulisi riittävän aika monen tarpeisiin
Toki tuollainen kiillotettu putki on hieno, en sitä sano
Pakosarjasta:
Kyllähän tuo aika "huonon" näköinen pakosarja näyttäis alkuperäisenä olevan. Mutta minusta (taas) sellaisen pukin sarvi pakosarjan vääntäminen muutenkin ahtaasen tilaan on tarpeetonta. Ei niiden pakopulssien saman mittaisuudella saavuteta mitään etua kun se kompensoituu "pitkässä" putkessa hidastuvana kaasuna ja luovutetussa lämpöenergiassa (huonoa sekä sisällä että ulkopuolella sarjaa). Väittäisin edelleen: Mitä lyhemmät putket niin sitä paremmin saa hyötysuhdetta pakokaasulta. Ja helpompi sijoittaa ahtaaseen tilaan myös. Pulssipituuksilla on enemmän merkitystä vapareissa. Joku joka osaa niin voi laskea varmaan noiden erot ja pulssivaikutusen. Mutta tämmösiä on tullut tyhmästä ei ingenjöörin päästä aivoituksena ulos
V-M
Kyllähän tuo aika "huonon" näköinen pakosarja näyttäis alkuperäisenä olevan. Mutta minusta (taas) sellaisen pukin sarvi pakosarjan vääntäminen muutenkin ahtaasen tilaan on tarpeetonta. Ei niiden pakopulssien saman mittaisuudella saavuteta mitään etua kun se kompensoituu "pitkässä" putkessa hidastuvana kaasuna ja luovutetussa lämpöenergiassa (huonoa sekä sisällä että ulkopuolella sarjaa). Väittäisin edelleen: Mitä lyhemmät putket niin sitä paremmin saa hyötysuhdetta pakokaasulta. Ja helpompi sijoittaa ahtaaseen tilaan myös. Pulssipituuksilla on enemmän merkitystä vapareissa. Joku joka osaa niin voi laskea varmaan noiden erot ja pulssivaikutusen. Mutta tämmösiä on tullut tyhmästä ei ingenjöörin päästä aivoituksena ulos
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Oletin luonnollisesti että myös putket & letkut ennen cooleria on järeämpiä..Coltti kirjoitti:Kaiken logiikan mukaan kooleria ennen oleva imuputki kuuluisi olla se isompi, ilmahan viilenee = pienenee koolerissa ...Tuumer kirjoitti:
Oletko ajatellut vaihtaa coolerin jälkeistä imuputkea isompaan?
Eli hyötyä ei juuri olisi, muutakuin esteettisesti. T5:n vakiota alumiiniputkea voi tietysti kiillottaa, siinä on vain kova työ.
Vapareiden peltisarjojen suunnittelu on ilmeisen tarkkaa puuhaa, turbosarjoista on harvemmin missään juttua. Tästä olisi kiva kuulla lisää jos jollain jotain tietoa on.
Pottua vakiosarjaan suunnitellessa kuulostaisi fiksulta jos sitä ahtimen kiinnityskulmaa voisi säätää niin että ahdin siirtyy kauemmaksi lohkosta. Tilaa jäähdyttimeen päin siellä taitaa kuitenkin olla?
Paineputkista sen verran että 65mm riittää jo tuonne 550hp aikailalla sopevasti, isompaan vaihtamalla ei kokemusten mukaan saavuttanu mitään hyötyä..
Pakosarjassa spoolaus on parasta mahdollisimman lyhyillä putkilla tosiaan eikä loivilla nokilla oo hirveesti hyötyä tehdä anakondan mittasia putkia, haittaa pikemminki(testattu dynossa). Suurinpiirtein(sanotaan 5cm tarkkuudella) kuitenki samanmittasia saisivat olla ja päätyä kaikki ahtimen laipalle asti erillisinä sopevasti jotta pulssit ei häiritse toisiaan.
Sitten hipo koneissa jossa nokatkin on erimaata on syytä laskea hieman pakosarjan pulsseja ja taajuuksia, sillä saadaan pakopaineesta puolet pois niissä vehkeissä ja näinollen sikahirveitä tehoja pienillä ahdoilla, saabissa vakiokoneella ja -nokilla hyöty on lähinnä kosmeettinen. Ja lopuksi sovitetaan ahdin tähän hässäkkään.
Eli järjettömän isolla ahtimella valitsisin mahdollisimman lyhyet erimittaiset putket, potun tapauksessa mittais pisimmän putken ja muut suurinpiirtein liki sen pituutta, putket laipalla siihen järjestykseen että pakopulssit menevät ristiin laipan yli eivätkä kierrä kehää..
Oliko tarpeeksi hankala selitys.
Pakosarjassa spoolaus on parasta mahdollisimman lyhyillä putkilla tosiaan eikä loivilla nokilla oo hirveesti hyötyä tehdä anakondan mittasia putkia, haittaa pikemminki(testattu dynossa). Suurinpiirtein(sanotaan 5cm tarkkuudella) kuitenki samanmittasia saisivat olla ja päätyä kaikki ahtimen laipalle asti erillisinä sopevasti jotta pulssit ei häiritse toisiaan.
Sitten hipo koneissa jossa nokatkin on erimaata on syytä laskea hieman pakosarjan pulsseja ja taajuuksia, sillä saadaan pakopaineesta puolet pois niissä vehkeissä ja näinollen sikahirveitä tehoja pienillä ahdoilla, saabissa vakiokoneella ja -nokilla hyöty on lähinnä kosmeettinen. Ja lopuksi sovitetaan ahdin tähän hässäkkään.
Eli järjettömän isolla ahtimella valitsisin mahdollisimman lyhyet erimittaiset putket, potun tapauksessa mittais pisimmän putken ja muut suurinpiirtein liki sen pituutta, putket laipalla siihen järjestykseen että pakopulssit menevät ristiin laipan yli eivätkä kierrä kehää..
Oliko tarpeeksi hankala selitys.
Aki Peltola #1132