Tarkoitus olisi asennella pottu, eli Garrett GT28RS NG900:seen, kun vakioahdin on ilmeisesti alkanut syömään öljyä... tai ainakin johonkin se hupenee
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/peruna/peruna01.jpg)
Ahtimen löysin edullisesti ja nopealla toimituksella Ht-Tunelta, josta tulikin parissa päivässä matkahuollon kautta.
http://www.ht-tune.com
Mitä tulee tuon fyysiseen asennukseen, niin pientä askaterlua tuo vaatii, vaikka peräti jopa Intercoolerin letku menee suoraan ahtimeen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vakiopakosarja käynee tuohon periaattessa suoraan korotuspalalla ( http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/53,4910.jpg joka on siis rosterinen pakosarjan laippa TI-miehille) Tämä korotus siksi, koska ilmeisimmin ahtimen kompurapuoli ottanee muuten kiinni tasapainoakselin pullistumaan lohkon kyljessä, jossa vakioahtimella väliä noin 1cm.
Vaitoehtoja tuolle ahtimen 1cm laskulle on kuulemma rälläköidä lohkoa/kompuran pesää muutaman millin, jolloin tuota korotusta ei ilmeisimmin tarvita.
Tutkin ensiviikonloppuna myös vaihtoehtoa koneistaa pakosarjan laippaa 1-2mm vinoksi ulkolaidalta, jolloin ahdin tulisi 3-5mm kauemmaksi koneesta.
Vesiletkut käynevät suoraan, kun ne on vain ensin "päivittänyt" teflonteräspunosletkuiksi, koska ahtimessa on 14mm sisäkierre, kuten 25:ssakin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30778
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29121
Imuputken joutuu ilmeisimmin rakentamaan 90 asteen mutkaletkusta (joka supistaa 3"->2.5") ja tähän sitten 15-20cm 2.5" putkea ylöspäin. Laitan tarkempia mittoja, kun pääsen tuonhon asti.
Putkeen joutunee laittamaan 2 nippaa letkuille, eli huohotusnippa (12mm?) sekä mangneettiventtiilin letku (7..8mm?)
http://www.speedparts.se/prod/sp_mot_ror_sug.shtml
(Kuvat on T7 koneisesta sekä tuossa on myös bypassin paluu, mutta projektissani ajattelin käyttää alkuperäistä haitariputkea imu-dp:stä ilmanputsarille, joten bp-liitäntää ei tarvitse tehdä putkeen)
Alkuperäisen huohotusputken joutunee katkaisemaan venttilikopan/vesipumpun tienoilta, josta jatketaan 12mm letkulla putkeen itse tehtyyn liittimeen.
Rosterisia kierre/letkunippoja ostin dunlop-hiflexiltä, josta katkaistaan kierrosuus ja jäljelle jäänyt letkupuoli hitsataan tulevaan imuputkeen tehtyyn reikään. Itse putkea kävin noutamassa Tattarisuon eräästä putkikojusta, jonka nimeä ei nyt tule mieleen, mutta varsin hyvin putkea löytää eri liikkeistä tuning pajoja myöten.
Samoin ilmastoinnin kompuran kiinnitykehikkon ylänurkkaa joutuu nirhaamaan ihan huolella, että saa tuon mutkaletkun istumaan ahtimen jatkoksi. Kommentoin lisää, kun on tuon tapellut..
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
* edit: Loppujen lopuksi noin 3-5mm syventäminen 3-5cm matkalta riitti. Eli pulttiin asti, mutta ei tarvinnut pulttia ohentaa..
Öljyputki on vielä selvityksen alla, kun tuota tarvittavaa sovitenippaa turboon ei ole kovinkaan hyvin saatavilla suomesta.
Kyse on siis ilmeisimmin tästä.
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=OIL
Tuosta nipastakin on ilmeisimmin ainakin kahta versiota, eli kuristamaton ja kuristettu.
Ilmeisesti turbossa on itsessään 1.3mm kuristus, mutta olen kuullut suosituksia, että "korkeamman öljynpaineen moottoreissa" olisi suositeltavaa tuo noin 1mm kuristus. Viisaammat kommentoikoon.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Kävin kysymässä parista liikkeestä ko. jenkaan sopivaa osaa, mutta mitään ko. kierteellä olevaa ei vielä löytynyt.. Ilmeisti oikeasti harvinainen, vaikka kuulemma Nissan SX200 S13:n T25 turbossa on tuo vakiona. T25:sia on siis sen sata erilaista...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
HT-Tunelle noita on tulossa piakkoin ja Turbotekniikkakin on myynyt eioota, tai sitten on saanut maksaa jotakuinkin lähemmäs 50 eur, jos sattuu olemaan. Näin olen kuullut.
Moottorin pää on 14mm sisäkierteellä ja banjolla.
* Edit: "sopiva" 11mm banjopultti haettu nissanin huollosta 10.50eur. Letkumitat myöhemmässä postauksessa tässä topicissa.
Öljyn paluu laippa käynee kuulemma suoraan, kun laipan kiinnitysreikiä viilaa hieman isommiksi, eli ei tuottane ongelmia.
DP-liitos vaatii sitten hitsaamista. Ahtimessa kun on tuo 5 pulttinen laippa, niin siihen jatkoksi kannattanee hommata tälläinen
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=FLS
tai vastaava http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=116
JT/Ferrita DP:n joutunee katkaisemaan 3" kohdasta mahd. läheltä ahdinta, eli noin 5-10cm pois, johonka hitsataan tarvittaessa muutama cm 3" putkea jatkoksi ja päähän tälläinen laippa:
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=FLS
Nämä laipat yhdistetään sitten tälläisellä V-pannalla
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=FLS
tai vastaava http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=116
Myös http://www.eurostailess.fi Tikkurilassa pystyy toimittamaan vastaavia pantoja sekä laippoja, mutta valmista 5-pult->vclamp sovitusta ei ilmeisimmin löydy.
Suuttimiksi olisi ilmeisesti syytä laittaa 630cc, kun nuo vihreät (465cc@3.8bar) eivät jaksa sittenkään ruokkia maptunin freetun mukaan, vaikka ovatkin selkeästi tehokkaammat kuin vakiot (350cc)
Bensapumppu olisi syytä vaihtaa myös tehokkaammaksi, eli ko Walbro GSS341 on hakusessa..
ttp://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=186469
* Edit: Tilattu Futurezilta.
3Bar map on tilattu Alppilan autohuollosta.
http://www.alppilanautohuolto.fi
Hinnankin pitäisi jäädä maptunin ovh-hinnan alle.
* Edit: Mapit tilattu http://www.summitracing.com
* Edit: Mapin liitin tilattu atp-turbolta.
Adapterijohdon auton johtosarjan puoleinen löytyyt Alppilan Autohuollosta hyllytavarana ~7..8eur.
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=70
Softa on tulossa ilmeisimmin Maptunilta.
Mitähän vielä? ...
Onhan tuo ahtimen perusteellinen päivittäminen ihan mukavan haastavaa, kun joutuu pikkujuttuja väsäämään
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hook
edit: Tarkennettu ostopaikkoja.