Nykiminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Nykiminen

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Tänään asentelin loputkin SP:n Steg 2:sta eli ruiskun lastun ja APC:n. Ylipainekatkasijaa säädin n. 1,5 kierrosta kiinnipäin (niinkai se piti tehdä?). Koeajolla sitten huomasin et kovilla ahdoilla pätkii eli kun ahdot menee välille 0,8-1 bar niin auto alkaa pätkimään. Johtuuko tämä APC:stä (=nakuttaa) vai ylipainekatkasijasta? Eli kun se ylipainekatkasija katkasee polttoaineensyötön niin nykiikö auto vai hyytyykö kunnolla?
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nakutuksen ei pitäisi aiheuttaa nykimistä, se vain tiputtaa ahtoja! Se ylipaine katkaisija aiheuttaa sellaisen naama kii tuulilasiin ilmiön, eli katkaisee polttoaine syötöön ja repaisee oikein kunnolla, jos tekee näin niin eikun kiristätät sitä vielä vähän lisää!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Ei mee naama tuulilasiin, tai en ainakaan huomannu :wink:

Kyllä se on enemmän just nykimistä, eli vähän niinkun ei kävis kaikilla tai sytkä olis pielessä. Ongelma on tosiaan vaan korkeammilla ahdoilla eli jos nostaa vähän kaasua niin sitä ei tapahdu. Kyllähän se tietty laskee ahtoja sekin kun nykii, kai se sitte on nakutuksenesto... Hankala sanoa kun vakiona ei nakuttanu koskaan.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselläni oli tuo naamalasiin ilmiö 8O tonnarilla, siinä oli kyllä itse modattu APC boksi ja kaikkee muuta pientä (ahdot parhaillaan n 1.5bar)

Ylipaine katkaisiaa kiristämällä se häipyi!

Mitkä tulpat sulla? Noilla tehoilla/paineilla täytyy olla vähän paremmat!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mimmi kirjoitti:Kävisiköhän laihalla korkeilla ahdoilla :?:

Muistaakseni Viggellä olisi ollut samanlaisia murheita aikoinaan omassansa.
Juu bensapaineiden nostokin voi auttaa, itselläni lakkasi ainakin nakuttamasta niin helposti, ei kyllä aiheuttanut mitään nykimistä :? tuo laihalla käyminen!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Frostgrey kirjoitti: Mitkä tulpat sulla? Noilla tehoilla/paineilla täytyy olla vähän paremmat!
Vakiotulpat on, en ole ite vielä kertaakan vaihtanu. Mitkäs tulpat siihen sitte pitäis hommata :?:

Johan siinä on vakioahtopaine 0,85 bar ja samoilla tienoilla alkaa toi ilmiö, en usko et se ainakaan bensanpaineista johtuu.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselläni oli muistaakseni tuollaiset, on kyllä aika suolaisen hintaiset!

Turbo16 2,0-129kW 85--87 BCP7EVX (platina/B202L). . . . . . 11-1387 11.90,- Motonetistä!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

On ne aivan sairaan kalliit, mut on ne sen arvosetkin! En ainakaan henkilökohtaisesti laita enää koskaan turboon muita tulppia. Hävis aikoinaan T8 kaikki nykimiset ja kakomiset kun laitoin noi platinatulpat Boshien tilalle. Sen jälkeen oon aina vaihtanu platinat Turbolla varustettuun autoon.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Joo tarttee varmaan vaihtaa tulpat ja vaikka tulpanjohdot samalla kertaa kun siihen suuntaan on asiaa.
Kyllä se vika siellä sytkäpuolella on. Kiihdytyksiä kun kokeilin niin kyllä ne ahdot saa sinne yli 1 bar:n nousemaan, mut pätkii ja nykii ja räkii ja jopa paukkuu putkessa... Onhan ne kyllä vanhat tulpat et olis varmaan muutenkin vaihtoaika.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Nykiminen saattaa johtua myös liian suuresta tulpan kärkivälistä (nimim.kokemusta on :oops: ). Itellä oli samanlaiset oireet aikoinaan ja syylliseksi paljastui liian iso kärkiväli 0,8mm , sen kun säädin 0,6mm niin toimi kuin unelma (auto oli/on 9kT -86). On se joskus pienestä kiinni 0,2mm 8O mutta uskottava se oli.
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Jos paukkuu putkessa, niin viittais sytkäpuolen ongelmiin..palamatonta polttoainetta menee putkistoon. Tosiaan plattarit kannattaa hommata, eikä se niiden korkeempi hankintahinta merkitse sitä, että ne tulisi kalliimmiksi pidemmässä juoksussa. Minulle myyjä sanoi, että vaihtoväli on 100tkm 8O . Ostappa normaaleja tulppia 10-15tkm välein (sarja maksaa n. 10€) niin loppupelissä on kallista tuo "säästäminen".

Lisäks kyllä suosittelen progressiivista b-paineensäädintä, jää sit säätövaraa kovemmillekkin paineille.
Foxbody turbo
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tepa turbo kirjoitti:Nykiminen saattaa johtua myös liian suuresta tulpan kärkivälistä (nimim.kokemusta on :oops: ). Itellä oli samanlaiset oireet aikoinaan ja syylliseksi paljastui liian iso kärkiväli 0,8mm , sen kun säädin 0,6mm niin toimi kuin unelma (auto oli/on 9kT -86). On se joskus pienestä kiinni 0,2mm 8O mutta uskottava se oli.
Paljos sulla on ahtoja tossa vehkeessä?
Yleensä 0.8mm on jo "alakanttiin" eikä ko. väliä pitäisi missään nimessä käyttää orkkis saabissa. Viriasteen lisääntyessä on eduksi pienentää väliä.
Orkkis saappaalle suositellaan noin 1-1.1mm.
Noin pienestä välistä en kyllä ole kuullut.
#1730
500whp.net member
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Vigge kirjoitti:
Tepa turbo kirjoitti:Nykiminen saattaa johtua myös liian suuresta tulpan kärkivälistä (nimim.kokemusta on :oops: ). Itellä oli samanlaiset oireet aikoinaan ja syylliseksi paljastui liian iso kärkiväli 0,8mm , sen kun säädin 0,6mm niin toimi kuin unelma (auto oli/on 9kT -86). On se joskus pienestä kiinni 0,2mm 8O mutta uskottava se oli.
Paljos sulla on ahtoja tossa vehkeessä?
Yleensä 0.8mm on jo "alakanttiin" eikä ko. väliä pitäisi missään nimessä käyttää orkkis saabissa. Viriasteen lisääntyessä on eduksi pienentää väliä.
Orkkis saappaalle suositellaan noin 1-1.1mm.
Noin pienestä välistä en kyllä ole kuullut.
Tuon ikäisissä T16 koneissa joissa ei ole kattia se väli pitää olla oikeasti noin pieni, 0,6mm +- 0,1mm lukee korjaamokäsikirjassa(kin)

ja liian iso väli tosiaan aiheuttaa nykimistä ahdoilla ja mahdollisesti putkessa ampumistakin, tästä on mullakin kokemusta kaksilla eri tulpilla (toisella kerralla unohdin säätää kärkivälin kun vaihdoin tulpat :) )
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Haza kirjoitti:
Tuon ikäisissä T16 koneissa joissa ei ole kattia se väli pitää olla oikeasti noin pieni, 0,6mm +- 0,1mm lukee korjaamokäsikirjassa(kin)

ja liian iso väli tosiaan aiheuttaa nykimistä ahdoilla ja mahdollisesti putkessa ampumistakin, tästä on mullakin kokemusta kaksilla eri tulpilla (toisella kerralla unohdin säätää kärkivälin kun vaihdoin tulpat :) )
Juu, mä elän Trionic7-ajassa ja olen näköjään lähes täysin tietämäntön noista vanhemmista saabeista :lol:
No ei se mitään, aina opitaan uutta.
#1730
500whp.net member
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Frostgrey kirjoitti:Turbo16 2,0-129kW 85--87 BCP7EVX (platina/B202L). . . . . . 11-1387 11.90,- Motonetistä!
Tänään kävin ettimässä noita tulppia, hinnat vaihteli välillä 10-17 € mut missään niitä ei ollu hyllyssä eli pitää vaan rajottaa sitä jalan painetta ennenkun saan uudet tulpat. Kyllä se todennäkösesti niissä se vika on. Aattelin samalla vaihtaa tulpan johdotkin, niissäkin melkonen hintahaitari: 40-76€!

Edit:
Mitä eroa on muutes tulpilla BCP7EVX ja BCP7EV :?:
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Vastaa Viestiin