Nykiminen
Nykiminen
Tänään asentelin loputkin SP:n Steg 2:sta eli ruiskun lastun ja APC:n. Ylipainekatkasijaa säädin n. 1,5 kierrosta kiinnipäin (niinkai se piti tehdä?). Koeajolla sitten huomasin et kovilla ahdoilla pätkii eli kun ahdot menee välille 0,8-1 bar niin auto alkaa pätkimään. Johtuuko tämä APC:stä (=nakuttaa) vai ylipainekatkasijasta? Eli kun se ylipainekatkasija katkasee polttoaineensyötön niin nykiikö auto vai hyytyykö kunnolla?
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Ei mee naama tuulilasiin, tai en ainakaan huomannu
Kyllä se on enemmän just nykimistä, eli vähän niinkun ei kävis kaikilla tai sytkä olis pielessä. Ongelma on tosiaan vaan korkeammilla ahdoilla eli jos nostaa vähän kaasua niin sitä ei tapahdu. Kyllähän se tietty laskee ahtoja sekin kun nykii, kai se sitte on nakutuksenesto... Hankala sanoa kun vakiona ei nakuttanu koskaan.

Kyllä se on enemmän just nykimistä, eli vähän niinkun ei kävis kaikilla tai sytkä olis pielessä. Ongelma on tosiaan vaan korkeammilla ahdoilla eli jos nostaa vähän kaasua niin sitä ei tapahdu. Kyllähän se tietty laskee ahtoja sekin kun nykii, kai se sitte on nakutuksenesto... Hankala sanoa kun vakiona ei nakuttanu koskaan.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Juu bensapaineiden nostokin voi auttaa, itselläni lakkasi ainakin nakuttamasta niin helposti, ei kyllä aiheuttanut mitään nykimistäMimmi kirjoitti:Kävisiköhän laihalla korkeilla ahdoilla![]()
Muistaakseni Viggellä olisi ollut samanlaisia murheita aikoinaan omassansa.

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vakiotulpat on, en ole ite vielä kertaakan vaihtanu. Mitkäs tulpat siihen sitte pitäis hommataFrostgrey kirjoitti: Mitkä tulpat sulla? Noilla tehoilla/paineilla täytyy olla vähän paremmat!

Johan siinä on vakioahtopaine 0,85 bar ja samoilla tienoilla alkaa toi ilmiö, en usko et se ainakaan bensanpaineista johtuu.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
On ne aivan sairaan kalliit, mut on ne sen arvosetkin! En ainakaan henkilökohtaisesti laita enää koskaan turboon muita tulppia. Hävis aikoinaan T8 kaikki nykimiset ja kakomiset kun laitoin noi platinatulpat Boshien tilalle. Sen jälkeen oon aina vaihtanu platinat Turbolla varustettuun autoon.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Joo tarttee varmaan vaihtaa tulpat ja vaikka tulpanjohdot samalla kertaa kun siihen suuntaan on asiaa.
Kyllä se vika siellä sytkäpuolella on. Kiihdytyksiä kun kokeilin niin kyllä ne ahdot saa sinne yli 1 bar:n nousemaan, mut pätkii ja nykii ja räkii ja jopa paukkuu putkessa... Onhan ne kyllä vanhat tulpat et olis varmaan muutenkin vaihtoaika.
Kyllä se vika siellä sytkäpuolella on. Kiihdytyksiä kun kokeilin niin kyllä ne ahdot saa sinne yli 1 bar:n nousemaan, mut pätkii ja nykii ja räkii ja jopa paukkuu putkessa... Onhan ne kyllä vanhat tulpat et olis varmaan muutenkin vaihtoaika.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
- Paikkakunta: Sievi
Nykiminen saattaa johtua myös liian suuresta tulpan kärkivälistä (nimim.kokemusta on
). Itellä oli samanlaiset oireet aikoinaan ja syylliseksi paljastui liian iso kärkiväli 0,8mm , sen kun säädin 0,6mm niin toimi kuin unelma (auto oli/on 9kT -86). On se joskus pienestä kiinni 0,2mm
mutta uskottava se oli.


vm.1986 9000i special ;-)
#2008
#2008
Jos paukkuu putkessa, niin viittais sytkäpuolen ongelmiin..palamatonta polttoainetta menee putkistoon. Tosiaan plattarit kannattaa hommata, eikä se niiden korkeempi hankintahinta merkitse sitä, että ne tulisi kalliimmiksi pidemmässä juoksussa. Minulle myyjä sanoi, että vaihtoväli on 100tkm
. Ostappa normaaleja tulppia 10-15tkm välein (sarja maksaa n. 10€) niin loppupelissä on kallista tuo "säästäminen".
Lisäks kyllä suosittelen progressiivista b-paineensäädintä, jää sit säätövaraa kovemmillekkin paineille.

Lisäks kyllä suosittelen progressiivista b-paineensäädintä, jää sit säätövaraa kovemmillekkin paineille.
Foxbody turbo
Paljos sulla on ahtoja tossa vehkeessä?Tepa turbo kirjoitti:Nykiminen saattaa johtua myös liian suuresta tulpan kärkivälistä (nimim.kokemusta on). Itellä oli samanlaiset oireet aikoinaan ja syylliseksi paljastui liian iso kärkiväli 0,8mm , sen kun säädin 0,6mm niin toimi kuin unelma (auto oli/on 9kT -86). On se joskus pienestä kiinni 0,2mm
mutta uskottava se oli.
Yleensä 0.8mm on jo "alakanttiin" eikä ko. väliä pitäisi missään nimessä käyttää orkkis saabissa. Viriasteen lisääntyessä on eduksi pienentää väliä.
Orkkis saappaalle suositellaan noin 1-1.1mm.
Noin pienestä välistä en kyllä ole kuullut.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Tuon ikäisissä T16 koneissa joissa ei ole kattia se väli pitää olla oikeasti noin pieni, 0,6mm +- 0,1mm lukee korjaamokäsikirjassa(kin)Vigge kirjoitti:Paljos sulla on ahtoja tossa vehkeessä?Tepa turbo kirjoitti:Nykiminen saattaa johtua myös liian suuresta tulpan kärkivälistä (nimim.kokemusta on). Itellä oli samanlaiset oireet aikoinaan ja syylliseksi paljastui liian iso kärkiväli 0,8mm , sen kun säädin 0,6mm niin toimi kuin unelma (auto oli/on 9kT -86). On se joskus pienestä kiinni 0,2mm
mutta uskottava se oli.
Yleensä 0.8mm on jo "alakanttiin" eikä ko. väliä pitäisi missään nimessä käyttää orkkis saabissa. Viriasteen lisääntyessä on eduksi pienentää väliä.
Orkkis saappaalle suositellaan noin 1-1.1mm.
Noin pienestä välistä en kyllä ole kuullut.
ja liian iso väli tosiaan aiheuttaa nykimistä ahdoilla ja mahdollisesti putkessa ampumistakin, tästä on mullakin kokemusta kaksilla eri tulpilla (toisella kerralla unohdin säätää kärkivälin kun vaihdoin tulpat

#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Juu, mä elän Trionic7-ajassa ja olen näköjään lähes täysin tietämäntön noista vanhemmista saabeistaHaza kirjoitti:
Tuon ikäisissä T16 koneissa joissa ei ole kattia se väli pitää olla oikeasti noin pieni, 0,6mm +- 0,1mm lukee korjaamokäsikirjassa(kin)
ja liian iso väli tosiaan aiheuttaa nykimistä ahdoilla ja mahdollisesti putkessa ampumistakin, tästä on mullakin kokemusta kaksilla eri tulpilla (toisella kerralla unohdin säätää kärkivälin kun vaihdoin tulpat)

No ei se mitään, aina opitaan uutta.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Tänään kävin ettimässä noita tulppia, hinnat vaihteli välillä 10-17 € mut missään niitä ei ollu hyllyssä eli pitää vaan rajottaa sitä jalan painetta ennenkun saan uudet tulpat. Kyllä se todennäkösesti niissä se vika on. Aattelin samalla vaihtaa tulpan johdotkin, niissäkin melkonen hintahaitari: 40-76€!Frostgrey kirjoitti:Turbo16 2,0-129kW 85--87 BCP7EVX (platina/B202L). . . . . . 11-1387 11.90,- Motonetistä!
Edit:
Mitä eroa on muutes tulpilla BCP7EVX ja BCP7EV

9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856