Satkun mittarinpohjat
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: La Joulu 10, 2005 23:12
- Paikkakunta: Lappeenranta
Satkun mittarinpohjat
Elikkäs oli tarkoituksena vaihtaa satkuun mittarinpohjat valkoisiksi, mutta en keksi kuinka nopeusmittarin pohjan saisi skannattua tai tulostettua mistään kun ei netistä ole löytynyt kuin turbo-mallien mittarin pohjia. Kuinka se vaihdettaisiin kun mittarinpohja on peltiä eli sitähän ei voi poistaa, päälle liimataan siis ,vai? Saabi oli siis 900 -85 kaasutinmallinen.
http://www.tehoa_lisaa.com/muulla_ei_valia
http://www.900aero.com/main/tech_main_gauges_w.htm
Tuolta tuntuisi löytyvän noita pohjia mutta ilmeisesti vain turbo malleihin. JSuomihan se taisi tehdä itelleen valkoiset mittarinpohjat jos oikein muistan. Kannattaa siltä kysyä jos se enää edes pyörii täällä.
Tuolta tuntuisi löytyvän noita pohjia mutta ilmeisesti vain turbo malleihin. JSuomihan se taisi tehdä itelleen valkoiset mittarinpohjat jos oikein muistan. Kannattaa siltä kysyä jos se enää edes pyörii täällä.
Alla olevasta linkistä löytyy tarinaa mittariston "tuunauksesta".
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9097
-Sami
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9097
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Mul oli satkus valkoset mittarin pohjat. Ei mullakaan oon ollu turbomittarii, muistaakseni otin kaks mittarii simmosesta mis oli turbon mittari ja sen kohdan mis turbos ois turbomittari jostain muusta, linkin mittarin pohjiin löysin jostain täältä foorumilta kuten ohjeetkin.
Muutama hyvä huomio hommasta jäi, mitkä kannatta ottaa huomioon asennus vaiheessa. Ite en liimannu pysy muutenki ihan hyvin niil ruuveil jotka pitää sitä pohjaa kiin. Paremman näköset saa kun käyttä paksua paperia, kuten simmosta johon printataan valokuia, tulee nätin kiiltävät eikä rypisty. Paperisissa oli se ongelma et niihin tuli asennuksessa helposti taitoksia asennuksessa ja ne näyttää aika rumilta. Muuten normaali paperi oli parempaa koska ne tapit, jotka on mittarialueen ääripäissä ylettyny sen valokuva paperin läpi joten ne jä vähän heikosti kiin. Jos käyttää valokuvauspaperia kannatta kattoo että paperi on ihan tasanen. itsellä se oli ihan vähän kaareva, joka aiheuuti sen että pohja jäi keskeltä koholle ja viisari ei likkunu kunnolla.
Itse asennuksesta sen verran, että se ohje neuvoo ennen nopeusviisarin irrottamista päästää se nolla tapin yli ja kattoo mihin kohtaan se nousee ja laittaa se takaisin siihen kohtaan ku kokoaa mittaristoa. Itselläni tämä aiheutti sen että mittari näytti sopivasti tollaset 100km/h liian vähän. Homma korjaantus sillä että laitto sen nopeusviisarin nollaan sillon ku kinnitti sitä mittariin.
Oon vaihtanu mittarin pohjii 900 lisäks myös muihin laitteisiin esim. skootteriniini ja aina suurin ongelma on ollu mittareiden kalibrointi projektin jälkeen. 900 oli tässä suhteessa aika ongelmaton, ainoo ongelma oli ton nopeusmittarin kans, mutta ihan heti ei kannata uskoo kaikki mittareihin ennen kuin varmasti tietää et ne näyttää oikein.
Jos haluaa viedä mittaristo tuunauksen vähän pitenmälle laser leikauttaa pohjat metallista. Ite oon kovasti koittanu kehitellä 9000seen mittaristoo joka on tietokoneen näyttö. Pitäis vaan kirjotta ohjelma joka muuttais sen singnaalin anturilta simmoseen muotoon et sen vois näyttää ruudulla mittariston muodossa.
Muutama hyvä huomio hommasta jäi, mitkä kannatta ottaa huomioon asennus vaiheessa. Ite en liimannu pysy muutenki ihan hyvin niil ruuveil jotka pitää sitä pohjaa kiin. Paremman näköset saa kun käyttä paksua paperia, kuten simmosta johon printataan valokuia, tulee nätin kiiltävät eikä rypisty. Paperisissa oli se ongelma et niihin tuli asennuksessa helposti taitoksia asennuksessa ja ne näyttää aika rumilta. Muuten normaali paperi oli parempaa koska ne tapit, jotka on mittarialueen ääripäissä ylettyny sen valokuva paperin läpi joten ne jä vähän heikosti kiin. Jos käyttää valokuvauspaperia kannatta kattoo että paperi on ihan tasanen. itsellä se oli ihan vähän kaareva, joka aiheuuti sen että pohja jäi keskeltä koholle ja viisari ei likkunu kunnolla.
Itse asennuksesta sen verran, että se ohje neuvoo ennen nopeusviisarin irrottamista päästää se nolla tapin yli ja kattoo mihin kohtaan se nousee ja laittaa se takaisin siihen kohtaan ku kokoaa mittaristoa. Itselläni tämä aiheutti sen että mittari näytti sopivasti tollaset 100km/h liian vähän. Homma korjaantus sillä että laitto sen nopeusviisarin nollaan sillon ku kinnitti sitä mittariin.
Oon vaihtanu mittarin pohjii 900 lisäks myös muihin laitteisiin esim. skootteriniini ja aina suurin ongelma on ollu mittareiden kalibrointi projektin jälkeen. 900 oli tässä suhteessa aika ongelmaton, ainoo ongelma oli ton nopeusmittarin kans, mutta ihan heti ei kannata uskoo kaikki mittareihin ennen kuin varmasti tietää et ne näyttää oikein.
Jos haluaa viedä mittaristo tuunauksen vähän pitenmälle laser leikauttaa pohjat metallista. Ite oon kovasti koittanu kehitellä 9000seen mittaristoo joka on tietokoneen näyttö. Pitäis vaan kirjotta ohjelma joka muuttais sen singnaalin anturilta simmoseen muotoon et sen vois näyttää ruudulla mittariston muodossa.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
Minullakin oli joskus kauan sitten valkoiset mittarinpohjat satkussa, itse scannasin alkuperäiset mittarit ja tulostin tarra-paperille, jonka liimasin mittareihin. Editoimalla sitten tietty just sellaisen mitä halusin/osasin. Minä nostin nopeusmitarin viisarin stopparin yli, ja merkkasin kohdan johon se jäi vapaana lepää, mutta tämän kannattaa tehdä vakaasennossa, ei pystyssä, muuten viisarin paino saattaa vaikuttaa lepotilaan. Ainakin minulla tämä tuotti ihan hyväksyttävän tuloksen asennuksen jälkeen.
Tämä siis tapahtui huomattavasti ennen kun noita ohjeita ilmestyi nettiin, ekat tein syksyllä 2000.
Tuossa kuva näistä:
http://www.netma.fi/jouko/saab/Malmi2000/10080019.JPG
Vuosi myöhemmin:
http://www.netma.fi/jouko/saab/Ahvenist ... 220015.JPG
Paperissa on se huono puoli että tahtoo ottaa hieman kosteutta, ja saattaa lähteä kuplimaan ajan kanssa, minulla muistaakseni alkoi jotain pientä kuplaa ilmestymään jossain vaiheessa, hyvin ne kuitenkin palveli niin kauan kun auto oli ajossa, mutta kannattaa huomioida että valkoiset pohjat ja sininen valo tekee todella pahaa silmille pimeässä ajettaessa. Itse viritin sinne siniset ja punaiset LED:it jotta yöllä ajettaessa näkis jotain muuta kun sinisiä tauluja. Sitten tietty lisäherkkuna, oranssi viisari katoaa kätevästi punaisessa valossa (kun siis taustakin muuttuu punaiseksi)... Ja ne viisarit muuten korostuu todella mahtavasti sinisessä valossa
Valoohjaimista saa sen vihreän värin pois innokkaasti hankaamalla jollain miedolla liuottimella, taisin käyttää tärpättiä...
Tämä siis tapahtui huomattavasti ennen kun noita ohjeita ilmestyi nettiin, ekat tein syksyllä 2000.
Tuossa kuva näistä:
http://www.netma.fi/jouko/saab/Malmi2000/10080019.JPG
Vuosi myöhemmin:
http://www.netma.fi/jouko/saab/Ahvenist ... 220015.JPG
Paperissa on se huono puoli että tahtoo ottaa hieman kosteutta, ja saattaa lähteä kuplimaan ajan kanssa, minulla muistaakseni alkoi jotain pientä kuplaa ilmestymään jossain vaiheessa, hyvin ne kuitenkin palveli niin kauan kun auto oli ajossa, mutta kannattaa huomioida että valkoiset pohjat ja sininen valo tekee todella pahaa silmille pimeässä ajettaessa. Itse viritin sinne siniset ja punaiset LED:it jotta yöllä ajettaessa näkis jotain muuta kun sinisiä tauluja. Sitten tietty lisäherkkuna, oranssi viisari katoaa kätevästi punaisessa valossa (kun siis taustakin muuttuu punaiseksi)... Ja ne viisarit muuten korostuu todella mahtavasti sinisessä valossa
Valoohjaimista saa sen vihreän värin pois innokkaasti hankaamalla jollain miedolla liuottimella, taisin käyttää tärpättiä...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Sama tuli itsellenikin mieleen kun löysin tuon kuvan
Olispa ajokunnossa eikä motivaatiokuopassa... Tosin eihän se tee tuosta kojelaudasta yhtään sen rumempaa, tuossa se taitaa olla, vaatekomerossa
Olispa ajokunnossa eikä motivaatiokuopassa... Tosin eihän se tee tuosta kojelaudasta yhtään sen rumempaa, tuossa se taitaa olla, vaatekomerossa
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower