Onko kukaan ikinä irrottanut jousia 99/900:sta???

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Onko kukaan ikinä irrottanut jousia 99/900:sta???

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Millaisella jousipuristimella se tehdään? Mulla on 99:n korjaamokäsikirja jossa on sellainen hiton megalomaaninen puristin käytössä, onko pakko olla juuri tuonkaltainen työkalu (siis en jaksaisi painia 5h/puoli jonkin jousten kanssajollain Bilteman puristimilla).
Ja voiko uusia 99 turbon jousia katkoa surutta noin kierroksen ilman että raapivat pyöränkaariin tms? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tarvittavat työkalut:
-Kaksi kpl Motonetin "heavy duty" jousenpuristinta tms.
-Tunkki ja pukit tms.
-19mm avain pyöränpulteille/muttereille

Tarvittavat toimenpiteet:
-Tunkkaa se nurkka ylös jonka jousta olet vaihtamassa.
-Kysy tunkkaamiseen ohjeet naapurilta, jos et osaa :)
-Irroita rengas (4kpl pultteja / muttereita, joita pyöritetään vastapäivään, että ne aukeaa)
-Laske nurkka pukkien varaan.
-Tunkkaa tukivartta niin, että jousi menee länään.
-Viritä jousipuristimet paikalleen ja purista jousi niin länään kun se menee tunkkia edelleen apuna käyttäen ja puristimen ruuvia samaan tahtiin kiristäen
-Laske tukivarsi tunkilla hitaasti ja varo syliin tipahtavaa jousta.

Näillä ohjeilla luulisi n. 93% Tuusulalaisistakin osaavan :wink:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kysytäänpä tässä samalla yksi mieltäni vaivannutta asiaa. Kun tupliksissa tapaa tämän tästä sitä, että keula on paljon korkeammalla kuin perä, niin johtuuko se löysistä etujousista vai lopussa olevista etuiskareista? Toisinkysyen, auttaako siihen jousen katkaiseminen vai pitääkö ihan käydä ostoksilla?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jariha kirjoitti:Kysytäänpä tässä samalla yksi mieltäni vaivannutta asiaa. Kun tupliksissa tapaa tämän tästä sitä, että keula on paljon korkeammalla kuin perä, niin johtuuko se löysistä etujousista vai lopussa olevista etuiskareista? Toisinkysyen, auttaako siihen jousen katkaiseminen vai pitääkö ihan käydä ostoksilla?
Tarkoitit varmaan että takapään jouset on kuoleentunu kun keulii.
Etujousen katkaisu kyllä auttaa ulkonäköön mutta vanhat väsyneet vakiojouset ei oo kauhean herkkuja ajaa, pohjaa melko herkästi.

Turbon jousia mitoittamalla saa kohtuulliset tai sitten vaan ostaa taakse uudet, vaihtotyö on paljon helpompaa kuin taakse vaikka VJS:n selostuksen mukaan vaikuttaakin helpolta. :D
Tai sitten motoon on tullu tosi asiallisia puristimia.

Itsellä vaikka olenkin laittanu vääntiöosan ylöspäin että sais mahdollisimman ylhäältä kiinni niin en ole saanut yhdellä parilla vakiojousia niin läjään että olisivat pudonneet pois mutta ehkä en vaan osaa. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

tetammi kirjoitti:Tarkoitit varmaan että takapään jouset on kuoleentunu kun keulii.
Joo, tätäkin mä mietin, että takapääkö se näissä sitten aiheuttaa keulimista. Eli etupäälle ei välttämättä tarvii tehdä mitään, mutta jos vaihtais taakse uudet jouset, niin auto tasapainoittuis. Ajattevuutta en huonona koe, ulkonäöllisesti tuo lähinnä kiusaa. Kiitos tästä :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tetammi kirjoitti: vaikka VJS:n selostuksen mukaan vaikuttaakin helpolta. :D
Tai sitten motoon on tullu tosi asiallisia puristimia.
Hyshys, älä nyt kerro sille, että niiden puristimien kanssa pulaaminen on _todella_ vit...ikävää hommaa :lol: Saadaan kato taas yksi ilmanen saappi, kun Sakke uhkaa paalata tuonkin auton puristimiin ja jousiin "leipääntyneenä" :)
tetammi kirjoitti: Itsellä vaikka olenkin laittanu vääntiöosan ylöspäin että sais mahdollisimman ylhäältä kiinni niin en ole saanut yhdellä parilla vakiojousia niin läjään että olisivat pudonneet pois mutta ehkä en vaan osaa. :lol:
Mutta siis yo proseduurilla sain kaasarisaapista silti jouset pois suht. kivuttomasti 8)

Takaisinlaitosta ei sitten puhuttukaan mitään, itse jouduin viimeisen jousen kanssa tylysti rälläköimään puristimen paloiksi, että sain jousen asettumaan paikoilleen ja puristimen pois välistä :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Noita Villen viisasteluja :lol:
Pitää siis kiertää lähiseutujen Saab-huoltoja ja koettaa kysellä lainaan niitä oikeanlaisia puristimia, ei jaksa ähertää huonojen puristimien kanssa päivätolkulla.
Eikait noin vanhaa tarvitse enää muutoskatsastaa jos laskee reilumminkin alustaa, sanoo vaan että ompas vakiojouset jo kuoleentuneet? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

madallusjouset (lesjöfors) tulee pois ja menee paikalleen ilman puristinta satkun etupäässä. Iskarin alapää auki, niin lähtee jousi pois. Eilen viimeksi oli auki...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

takajouset vaihdetaan irroittamalla tukivarret etukiinnikkestä!!!
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Suosittelen sitä Saabin puristinta, jos vaan jostain löydät lainaksi.. Sen kanssa jousia voisi vaihdella vaikka ihan työkseen, niin mukavaa sen käyttö on. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Etupäässä ei tarvi puristimia välttämättä ollenkaan!!! :wink:
Riitää 3kpl lataraudan pätkää johon on taivutettu koukku kumpaakin päähän.näillä jousi irtoaa 5:dessä minuutissa 8O !
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

ecopower kirjoitti:Etupäässä ei tarvi puristimia välttämättä ollenkaan!!! :wink:
Riitää 3kpl lataraudan pätkää johon on taivutettu koukku kumpaakin päähän.näillä jousi irtoaa 5:dessä minuutissa 8O !
Voihan se olla , että ainakin aloittelijoilta jää noilla työkaluilla irroittamatta. :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

moksu kirjoitti:
ecopower kirjoitti:Etupäässä ei tarvi puristimia välttämättä ollenkaan!!! :wink:
Riitää 3kpl lataraudan pätkää johon on taivutettu koukku kumpaakin päähän.näillä jousi irtoaa 5:dessä minuutissa 8O !
Voihan se olla , että ainakin aloittelijoilta jää noilla työkaluilla irroittamatta. :wink:
"koukku sarja" kuuluu ihan saabin omiin korjaamo erikoistyökaluihin!!
ja on todella helppo käyttää!!!
Viimeksi muokannut ecopower, To Loka 12, 2006 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei ole vielä tullut ajankohtaiseksi jousien vaihto kun löytyi muutakin korjattavaa mutta tällä tai ensi viikolla pitäisi koettaa sohlata etuvieterit irti.

Voikos turbon vakiojousia katkaista esim. puoli kierrosta (ja hioa tietty pään alkuperäisen näköiseksi viistotuksi) vai pitääkö ottaa täysi kierros kerralla jotta sopivat niihin jousilautasiin (vai onko sillä väliä)?
Vastaa Viestiin