apc venttiili ja ahtopaineet

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

apc venttiili ja ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Omistan tollaisen lastutetun -89 9000CD 2.0T:n. Olin myymässä sitä viime kesänä ja kävi näin että sain puhelun länsirannikolta, jonka sisältö oli miten saan tosta enemmän tehoja pihalle. Äijä väitti että kun kuristan APC venttiilin yhtä letkua tehot nousee. Kuulema omastani saisi mittailla 250hv:n lukemia noilla vermeillä... :)

Onko siis muilla vastaavaa tietoa? APC boksin näpelöinnillähän saa irti tehoja mutta onko pelkästään tuon venttiilin näpelöinti turvallista koneen puolesta?
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

APC-venttiilin eli ns. magneetti venttiilin letkun kuristamisella tavoitellaan lienee korkeampia ahtopaineita. Turbolta venttiilille tulevan tai venttiililtä turbonhukkaportinkellolle menevän letkun kuristamisella on sama vaikutus mikä saadan myös laittamalla ns. ohivuoto letku/venttiili magneettiventtiilin ja hukkkaportinkellon välissä olevaan letkuun. Kyseisillä toimenpiteillä siis päästetään magneettiventtiililtä tavallista vähemmän ilmaa hukkaporttia avaavalle hukkaportin kellolle. Tällöin hukkaportti siis aukeaa normaalia myöhemmin ja näin saadaan nostettua ahtoja. Pelkästään kyseisellä toimen piteellä ei varmasti saada sata, eikä edes kymmenpäin lisää hevosia pellin alle ellei ahtoja nosteta aivan radikaalisti,eikä konekkaan silloin enää tietysti kestä. Kyseistä toimen pidettä en kyllä muutenkaan ainakaa itse suosittelisi sillä mikäli magneettiventtiilin letkuja kuristetaan tai ohivuodatetaan, ei APC pysty enää säätelemään ahtoja normaalisti esim. jos kone alkaa nakuttamaan ahtojen noustessa...Tällöin esim. männät saatta sulaa ym mukavaa!
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

tuskin 250hv

ehkäpä 210-220hv...

vrt

mulla on tehty 9000 T16 2,0-16v b202 175hv autoon siten että 30eur säädettävä vuotoventtiili on letkussa apc-venan ja hukkaportin välisessä letkussa ja paineraja ohitettu hyppyjohdolla
3" downpipe, liitetty vakioputkistoon kartioliitoksella
muuten täysin vakio arviolta 260000km ajettu

st-motorsissa mitattu
350Nm/3500rpm 1,2bar = 175hv/3500rpm
193hv/5400rpm 0,9bar
imuilman sisäänmenolämpötila 31ast C

kuten huomaat painelukemista (samasta jarruvedosta)
hukkaportti ei jaksa pitää yli 0,9bar yli 4000rpm
sinne täytyy laittaa apujousi (mullekkin tulossa)

co oli jarrussa n 4% eli turboautolle vähän,
chippi pitää laittaa jos haluaa vedätellä pitkään 4. ja 5. vaihteilla, nyt saattaa teoriassa sulaa

eli siis hommaa myös chippi (mullekkin tulossa)
ja
hukkaporttiin apujousi tai uusi portin virityskello
ja
tarkista seos ja sytkä jarrupenkissä

apc muuten toimii edelleen, sen näkee ahtomittaria seuraamalla

nykyisellä "vuotavalla letkulla" on ajettu 1/4 mile 15,3sek katukiihdytyskisoissa kuumana päivänä

kunhan ehdin jarruun jäykemmällä jousella ja seos kohdallaan uskoisin yli 200hv
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Itselläni oli vähän aikaa paikallaan tuollainen vuotoventtiili mutta otin pois koska mitä enemmmän venttiili vuotaa,sitä huonommin APC pystyy kontrolloimaan paineita. Periaatteessa sama kuin ottaisi APC:n töpselin irti magneettiventtiililtä ja säätäisi ahtoja manuaalisesti. Riskinä kuitenkin on että männät saattaa silloin sulaa jo suhteelllisen pienillä paineilla. Itse nostin paineita säätämällä hukkaportintangosta ns. peruspaineita suuremmiksi, siis ruuvasin tankoa lyhyemmäksi ja nyt ahtaisi varmasti n.1baria mutta viallisen ylipainerajoittimen takia virrat katkeaa jo hieman aijemmin n.0.9barissa...Suosittelisin siis nostamaan paineita ennemmin tangolta kuin että laittamalla niitä vuotovenoja sinne letkuihin,ja jos tuntuu ettei paineet riitä niin hommaa sitten lastua ym...
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

jos hukkaportin tangosta säätää voi tulla tilanne jossa portti ei liiku kunnolla
on siis turvallisempi säätää muulla tavoin
mielellään modifioidulla apc-boxilla
tai
jos apc poistettu niin säädettävällä virityskellolla

----------

unohtui _oleellinen_ "viritysosa" jos nostat ahtoja: pykälää kylmemmät tulpat, niitä saa pyytämällä lähes joka tarvikeliikkeestä

----------

mun autossa kun on apc ja vuoto letkussa apc silti toimia kohtuullisesti ja ahtomittarin mukaan toimiikin, ainoa ettei se saa tiputettua painetta enää millään oranssille alueelle (ainoastaan kelt/pun rajalle, lienee n 0,7bar)vaikka olisi kuinka kuuma päivä tms
ja jarrussa tosiaan 31ast imuilmalla ahtoi 0,9bar asti

okei auto kulkee nyt yöllä paremmin kuin heinäkuisena päivänä mutta silti olen halunnut pitää apc:n toiminnassa että on "jotain rajaa"

(poikkeus kerran oli pakko tankata 95:tä niin silloin putosi keltaiselle ajossa mutta se ei toistu ellei ole pakko :) )

yli 5000km on ajettu keskiraskaalla ja raskaalla kaasujalalla ilman ongelmia 98 sopalla

oikeampi tapa lienee chippi + sille modifioitu apc-boxi ja ei vuotoja letkuissa
halusin vain kokeilla miten onnistuu ilman apc-boxin vaihtoa kun olen viritettyjen autojen kanssa töissä
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

sytyksen tarkastaminen...

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

siis hommaa myös chippi (mullekkin tulossa)
ja
hukkaporttiin apujousi tai uusi portin virityskello
ja
tarkista seos ja sytkä jarrupenkissä

------------------------------------------------------------

Jep eli en ole ihan perillä tuon moottorini henkimaailmasta tuolla tasolla, eli viisaammat korjatkaa:

Voiko tuota sytytystä edes muutta Direct Ignition koneessa jos
se nyt olisi pielessä?

Muuten ok. Mun vauhtia rajoittaa nykyisin enemmän paikallinen poliisi siviiliautoillaan. Sain kortin tuossa takaisin muutama viikko sitten, kulki kuulema poliisien mukaan auto liiankin hyvin :)
Eli pitää kehittää nuo muut palikat kiinni koneeseen ja nyt päällimmäisenä tuo APC Boksin modaus ja hukkaportin apujousi. Käy sitten penkissä kun nuo on kunnossa :D
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

T16 kirjoitti:jos hukkaportin tangosta säätää voi tulla tilanne jossa portti ei liiku kunnolla
on siis turvallisempi säätää muulla tavoin
mielellään modifioidulla apc-boxilla
tai
jos apc poistettu niin säädettävällä virityskellolla

----------

unohtui _oleellinen_ "viritysosa" jos nostat ahtoja: pykälää kylmemmät tulpat, niitä saa pyytämällä lähes joka tarvikeliikkeestä

----------

mun autossa kun on apc ja vuoto letkussa apc silti toimia kohtuullisesti ja ahtomittarin mukaan toimiikin, ainoa ettei se saa tiputettua painetta enää millään oranssille alueelle (ainoastaan kelt/pun rajalle, lienee n 0,7bar)vaikka olisi kuinka kuuma päivä tms
ja jarrussa tosiaan 31ast imuilmalla ahtoi 0,9bar asti

okei auto kulkee nyt yöllä paremmin kuin heinäkuisena päivänä mutta silti olen halunnut pitää apc:n toiminnassa että on "jotain rajaa"

(poikkeus kerran oli pakko tankata 95:tä niin silloin putosi keltaiselle ajossa mutta se ei toistu ellei ole pakko :) )

yli 5000km on ajettu keskiraskaalla ja raskaalla kaasujalalla ilman ongelmia 98 sopalla

oikeampi tapa lienee chippi + sille modifioitu apc-boxi ja ei vuotoja letkuissa
halusin vain kokeilla miten onnistuu ilman apc-boxin vaihtoa kun olen viritettyjen autojen kanssa töissä

Totta että liikaa tankoa ruuvaamalla hukkaportti ei toimi kunnolla,sen olen itsekkin huomannut ajossa, mutta sopivalla tangon säädölla saa nostettua n.0.1-0.2 baria noita ahtoja ja toimii vielää kohtuu hyvin. Vuotoventtiilillä taas saisi käytännössa vaikka 2baria ahtoa jos haluaa mutta mitä enemmän vuotoa,sitä huonommin/ei ollenkaan APC toimii. Kumpikaan ei ainakaan omien kokemusten perusteella ole kovin hyvä keino nostaa ahtoja, mutta kuten itsekkin sanoit niin mukava kokeilla mitä saa aikaan ilman lastuja yms. osia. Itse tilasin lastun ym romua että saan lisää voimaa kun ahtoja/löylyä ei kiukaasta muuten saanut kunnola irti.
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Re: sytyksen tarkastaminen...

Viesti Kirjoittaja jarska »

9000T CD kirjoitti:siis hommaa myös chippi (mullekkin tulossa)
ja
hukkaporttiin apujousi tai uusi portin virityskello
ja
tarkista seos ja sytkä jarrupenkissä

------------------------------------------------------------

Jep eli en ole ihan perillä tuon moottorini henkimaailmasta tuolla tasolla, eli viisaammat korjatkaa:

Voiko tuota sytytystä edes muutta Direct Ignition koneessa jos
se nyt olisi pielessä?

Muuten ok. Mun vauhtia rajoittaa nykyisin enemmän paikallinen poliisi siviiliautoillaan. Sain kortin tuossa takaisin muutama viikko sitten, kulki kuulema poliisien mukaan auto liiankin hyvin :)
Eli pitää kehittää nuo muut palikat kiinni koneeseen ja nyt päällimmäisenä tuo APC Boksin modaus ja hukkaportin apujousi. Käy sitten penkissä kun nuo on kunnossa :D
Eipä sitä sytytystä oikein voi säätää tuossa suorasytytys koneessa eikä kyllä edes ole tarviskaan sillä sytytystä ohjaava "tietokone" säätää itse koko ajan sytytystä ahtojen yms mukaan.
Tuosta sun eka viestistä ymmärsin että sinulla on jo lastu paikallaan joten tuota APC-boxia ei varmaankaan voi siitä paljon enempää muokata ja lastun kanssahan autosi pitäisi jo ahtaa lastusta riippuen n.1.1-1.3 baria joten ahtoja tuskin kannattaa enempää nostaa niin ei tarvitse olla kone remonttiakaan heti tekemässä. Lisä luonnetta kannattais varmaan hakea avarammalla putkistolla,vapaavirtaus suodattimella ja vielä vaikka säädettävällä bensapaineen säätimellä. Noilla pitäis lastun kanssa hätyytellä jo tuota 250 hevosta. Itsellä asennuksessa 3"putki,suodatin,APC/DI lastu+bensa lastu,korkeammat bensanpaineet ja ehkä hieman muutoksia turboon ja noilla pitäis saada tuosta 175hepasta +-ponia240
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

jep

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

jarska kirjoitti:
9000T CD kirjoitti:siis hommaa myös chippi (mullekkin tulossa)
ja
hukkaporttiin apujousi tai uusi portin virityskello
ja
tarkista seos ja sytkä jarrupenkissä

------------------------------------------------------------

Jep eli en ole ihan perillä tuon moottorini henkimaailmasta tuolla tasolla, eli viisaammat korjatkaa:

Voiko tuota sytytystä edes muutta Direct Ignition koneessa jos
se nyt olisi pielessä?

Muuten ok. Mun vauhtia rajoittaa nykyisin enemmän paikallinen poliisi siviiliautoillaan. Sain kortin tuossa takaisin muutama viikko sitten, kulki kuulema poliisien mukaan auto liiankin hyvin :)
Eli pitää kehittää nuo muut palikat kiinni koneeseen ja nyt päällimmäisenä tuo APC Boksin modaus ja hukkaportin apujousi. Käy sitten penkissä kun nuo on kunnossa :D
Eipä sitä sytytystä oikein voi säätää tuossa suorasytytys koneessa eikä kyllä edes ole tarviskaan sillä sytytystä ohjaava "tietokone" säätää itse koko ajan sytytystä ahtojen yms mukaan.
Tuosta sun eka viestistä ymmärsin että sinulla on jo lastu paikallaan joten tuota APC-boxia ei varmaankaan voi siitä paljon enempää muokata ja lastun kanssahan autosi pitäisi jo ahtaa lastusta riippuen n.1.1-1.3 baria joten ahtoja tuskin kannattaa enempää nostaa niin ei tarvitse olla kone remonttiakaan heti tekemässä. Lisä luonnetta kannattais varmaan hakea avarammalla putkistolla,vapaavirtaus suodattimella ja vielä vaikka säädettävällä bensapaineen säätimellä. Noilla pitäis lastun kanssa hätyytellä jo tuota 250 hevosta. Itsellä asennuksessa 3"putki,suodatin,APC/DI lastu+bensa lastu,korkeammat bensanpaineet ja ehkä hieman muutoksia turboon ja noilla pitäis saada tuosta 175hepasta +-ponia240

Elikkäs mulla on jo paikallaan lastu ja putkisto jo liiankin avara 3" yhdellä vaimentimella (ensimmäinen pisti sisuskalut pihalle). Nyt tulossa simons alkupäähänkin. Tämän ikäisessä ei onneksi ole vielä sitä kattiakaan tehoja laskemassa.

Vapaavirtaussuodin tulossa. Bensanpaineen säätö, myöskin harkinnassa (kakku loppuu), elikkäs myös vihreät suuttimet.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

9000:sessa 340cc/min suuttimet. Suuttimien laskennallinen tuotto ilmoitettu ymmärtääkseni yleensä 3barilla, mutta esim 9000:sessa bensapaineet vakiona 2.8baria.

http://www.kolumbus.fi/badluck/suutin.htm

Tuolla jotain eri suuttimien tuotoista. Sivun alalaidassa jotain laskentoja mihin asti eri suutin koot riiittävät.
Noiden esimerkkien perusteella saabin 340cc suuttimien pitäisi riittää jopa 270heppaan asti mutta en usko kyllä ainakaa että tuolla vakio 2.8 barilla riittävät paljonkaan yli 200heppaan. Bensan paineita nostamalla riittävät kyllä varmasti melko pitkälle joten et tarvitse välttämättä isompia suuttimia vielä noilla muutoksilla mitä suunnittelet. Kannattaa myös ottaa huomioon ettei vakio turbokaan riitä kovin pitkälle, garretin t3 n.250heppaan ja mitsun t05 vajaaseen 240heppaan..
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Viesti Kirjoittaja pka »

jarska kirjoitti:9000:sessa 340cc/min suuttimet. Suuttimien laskennallinen tuotto ilmoitettu ymmärtääkseni yleensä 3barilla, mutta esim 9000:sessa bensapaineet vakiona 2.8baria.
Tonnarin suuttimet:

9000 2.0T 214cc/min@3bar
9000 2.3T LH 346cc/min@3bar (Vihreät)
9000 2.3T Trionic 358cc/min@3bar (Punaiset)
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Voivatko muka olla 2.0T:ssä noin pienet suuttimet!?
Ainakin Haynesin korjausoppaan mukaan 85-98 tonnareissa on ollut turpoissa 176+-14ml/30sekunnissa ja ei turboissa 127+-10ml/30sekunnissa tuottoiset suuttimet... :?:
Vastaa Viestiin