Viripoksin kanssa väljempää rööriä ?
Viripoksin kanssa väljempää rööriä ?
Laitoin tämän viestin jo jonkun threadin perään aiemmin, mutta kysynpä tätä näin nyt isolta joukolta, saattaa kiinnostaa muitakin...
Eli: Huomasin hassun efektin maptunin steg 1 poksissa tässä taannoin. Motarin rampilta kiihdytettäessä 4. vaihteella auto kiihtyy aluksi kuten pitääkin, mutta sitten kiihtyvyys pienenee hetkeksi, kiihtyy taas kovemmin jne.. kyse ei ole nykimisestä vaan auto vaan ikäänkuin "ei saa välillä henkeä".
Autossa on vakio ilmanputsari ja putket, eli olisiko sieltä löydettäissä syytä tähän ? Joko pitäisi vaihtaa väljempää hengitystä auttaviin palikoihin esim. down pipen osalta ?
Eli: Huomasin hassun efektin maptunin steg 1 poksissa tässä taannoin. Motarin rampilta kiihdytettäessä 4. vaihteella auto kiihtyy aluksi kuten pitääkin, mutta sitten kiihtyvyys pienenee hetkeksi, kiihtyy taas kovemmin jne.. kyse ei ole nykimisestä vaan auto vaan ikäänkuin "ei saa välillä henkeä".
Autossa on vakio ilmanputsari ja putket, eli olisiko sieltä löydettäissä syytä tähän ? Joko pitäisi vaihtaa väljempää hengitystä auttaviin palikoihin esim. down pipen osalta ?
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Re: Viripoksin kanssa väljempää rööriä ?
Moro9-5tW kirjoitti:Motarin rampilta kiihdytettäessä 4. vaihteella auto kiihtyy aluksi kuten pitääkin, mutta sitten kiihtyvyys pienenee hetkeksi, kiihtyy taas kovemmin jne.. kyse ei ole nykimisestä vaan auto vaan ikäänkuin "ei saa välillä henkeä".
Autossa on vakio ilmanputsari ja putket, eli olisiko sieltä löydettäissä syytä tähän ? Joko pitäisi vaihtaa väljempää hengitystä auttaviin palikoihin esim. down pipen osalta ?
Samoja havaintoja. autona 2.3t 9k maptun stage 1. Ja lisäks tuntuu että tukkosuutta on varsinkin kostealla kelillä kuten nyt. Oon aatellu että motonetin putsari ahistaa, ehkä vakioo isompi downpipe kans auttas? Mikä downpipe olis hyvä tohon 2.3t 9k:n? Sais olla mielellään aika plug'n play että sopis vakiokattiin. Ja sit vielä kysymys ahdoista. En saa ahtoja nouseen ku johonkin 0.7 bar VDO mittarin mukaan. En oo koskaan tehny mitään opetusajoo tolle boksille, oisko jossain mummo-ohjeet miten se tolle automaattivaihteiselle tehdään? Ei heti viittis sitä hukkaportin tankoo ruveta rassaan.
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Onko teillä 98 tankissa? Tuo kiihtyvyyden hetkellinen lasku voisi hyvin johtua nakutuksesta joka laskee ahtopaineet. 95:lla alkaa nakuttamaan helpommin.
En usko että pakoputkisto alkaa ahdistamaan. Ei ainakaan mulla alkanut. Kokeilkaa ennen putken vaihtoa vaihtaa vapaammin virtaava ilmansuodatin esim. J/R. Muistelisin ettei se maksanut paljoa yli 60e. Minulla on siis sellainen vakioon ilmanputsarikoteloon tuleva puhdistettava vapaavirtaussuodatin eikä kartiosuodatin, koska en halua lisää imu ääniä.
Ja downpipen vaihdossa kannattanee samalla vaihtaa myös katti että saa täyden hyödyn putken vaihdosta. En tiedä paljonko hengitykseen auttaa, jos alkupään ensimmäinen metri on vapaasti virtaava ja katin kohdalla on kauhea kuristus.
Mulla ainakin nousi Maptunin Stage 1:sellä paineet ihan punaisen alueen loppuun. Nyt kun sain uuden ahtomittarin asennettua tarkoittaa tuo punaisen loppu n. 1,2-1,3bar.
En usko että pakoputkisto alkaa ahdistamaan. Ei ainakaan mulla alkanut. Kokeilkaa ennen putken vaihtoa vaihtaa vapaammin virtaava ilmansuodatin esim. J/R. Muistelisin ettei se maksanut paljoa yli 60e. Minulla on siis sellainen vakioon ilmanputsarikoteloon tuleva puhdistettava vapaavirtaussuodatin eikä kartiosuodatin, koska en halua lisää imu ääniä.
Ja downpipen vaihdossa kannattanee samalla vaihtaa myös katti että saa täyden hyödyn putken vaihdosta. En tiedä paljonko hengitykseen auttaa, jos alkupään ensimmäinen metri on vapaasti virtaava ja katin kohdalla on kauhea kuristus.
Mulla ainakin nousi Maptunin Stage 1:sellä paineet ihan punaisen alueen loppuun. Nyt kun sain uuden ahtomittarin asennettua tarkoittaa tuo punaisen loppu n. 1,2-1,3bar.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
perkule..puol kiloo luuraa siis jossain. 98 tankkaan pelkästään. Mites se boksin resetointi ja opetus? Pitää irrottaa akku ja ootella joku aika? Sit täyskaasukiihdytyksiä? Jos nyppää mankkuvenan piuhan irti niin sillon pitäs siis nähdä mitkä on peruspaineet? Toi suodatin menee vaihtoon kyllä samalla ku laittaa kesärenkaat alle.NG900SET -95 kirjoitti:Onko teillä 98 tankissa? Tuo kiihtyvyyden hetkellinen lasku voisi hyvin johtua nakutuksesta joka laskee ahtopaineet. 95:lla alkaa nakuttamaan helpommin.
..
Mulla ainakin nousi Maptunin Stage 1:sellä paineet ihan punaisen alueen loppuun. Nyt kun sain uuden ahtomittarin asennettua tarkoittaa tuo punaisen loppu n. 1,2-1,3bar.
Kyllä se boksi oppii siinä ajellessa koko ajan joka tapauksessa, ei sillä "opetusajolla" (= 4. vaihteella 2000 - 4000 rpm vetoja kaasu pohjassa 4 kertaa, tai jotain sinne päin) kai niin isoa merkitystä ole. Itsekin ajelen muuten aina 98:lla, joten kyllä tuo sportfiltteri ja väljemmät putket ehkä loogisimmalta kuulostaa. Silti kuulisi kyllä mielellään mitä Viggellä / Jurpo Sensonicilla / Mimmillä olis asiaan sanomista.JouniCSE kirjoitti: perkule..puol kiloo luuraa siis jossain. 98 tankkaan pelkästään. Mites se boksin resetointi ja opetus? Pitää irrottaa akku ja ootella joku aika? Sit täyskaasukiihdytyksiä? Jos nyppää mankkuvenan piuhan irti niin sillon pitäs siis nähdä mitkä on peruspaineet? Toi suodatin menee vaihtoon kyllä samalla ku laittaa kesärenkaat alle.
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Hmm mitenkäs mulla ton tonnarin kanssa? Kannattaako sitä "resetointia" koittaa? Tietty selvyyttä sais ku testais mankkuvenan johto irti että peruspaineet on ok. Eikös ne pitäs olla jotain 0.4-0.5 bar? By-pass on uusittu viime syksynä letkuineen päivineen joten senkään ei pitäs valskata.Mimmi kirjoitti:En valitettavasti tunne T7:n sielunelämää kuten Vigge, joten kuunnellaan ISOA GURUA.
Re: Viripoksin kanssa väljempää rööriä ?
Ilman TECH:in apua on paha mennä sanomaan mistä kiikasta.9-5tW kirjoitti:Laitoin tämän viestin jo jonkun threadin perään aiemmin, mutta kysynpä tätä näin nyt isolta joukolta, saattaa kiinnostaa muitakin...
Eli: Huomasin hassun efektin maptunin steg 1 poksissa tässä taannoin. Motarin rampilta kiihdytettäessä 4. vaihteella auto kiihtyy aluksi kuten pitääkin, mutta sitten kiihtyvyys pienenee hetkeksi, kiihtyy taas kovemmin jne.. kyse ei ole nykimisestä vaan auto vaan ikäänkuin "ei saa välillä henkeä".
Autossa on vakio ilmanputsari ja putket, eli olisiko sieltä löydettäissä syytä tähän ? Joko pitäisi vaihtaa väljempää hengitystä auttaviin palikoihin esim. down pipen osalta ?
Perusahdot voit kuitenkin tarkistaa suht simppelisti jos sulla on erillinen ahtomittari kiinni. Eli, aja motarille ja arvo silmään tarpeeksi suuri pykälä esim nelonen tai femma. Länttää kaasu pohjaan, alueella jossa tiedä olevan tarpeeksi ahtoja. Kun ahdot nousee, niin paina samalla kevyesti jarrua. Riittää kun valot syttyy, eli oikeata jarrutusta ei tarvita. Trionic tiputtaa tällöin peruspaineille.
Filtteristä tuskin kiikastaa, itse en ainakaan liputtaisi sen puolesta.
Viribokseissa suurin ahtopaine esiintyy välillä 2500-4000, jonka jälkeen se alkaa tippua. On siis mahdollista että kone saattaa nakuttaa tällä alueella, tai joku komponetti saa trionic:in näkemään että näin olisi. Tulpat / DI aiheuttaa tämän tyyppisiä oireita, joten ne kannattaa selvittää. Tulpat ei paljon maksa, joten pistä vaihtoon jos et juuri ole vaihtanut. DI sen sijaan kannattaa lainata joltain, tulee muuten turhan kalliiksi. Itse en kyllä usko että koneesi nakuttaa, koska ulkona kohtalaisen kylmä. Tämäkin on nähtävissä TECH:llä.
Ilmoittele jos saat TECHin niin kerron lisää mitä sillä voit katsoa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
MoroMimmi kirjoitti:Peruspaineet pitäisivät olla 0,45bar.
Ei ahda niin ei ahda. 0.5 bar kun oikeen kyylää niin just nousee. Otin mankkuvenan piuhan pois ja sama tulos, eli peruspaineet pitäs olla ok.
Tankissa on 98 oktaanista, tulpat on ne BCPR7ES-11.
Mankkuvena on tosiaan viime syksynä tullu maptunin boksin kanssa joten ei pitäs siinäkään vikaa olla, APC sulake on ehjä.
Voisko sitä jotenkin mitata tuleeko sinne mankkuvenalle sähköö?
Vai voiko nakuanturi olla sökö ja kertoo boksille että nakuttaa vaikka ei nakuttaskaan? Miten sen vois helpoiten tarkistaa?
Paineet nousee nopeesti siihen 0.5een mutta siihen se jää. Imusarjassa ei luulis olevan vuotoo kun kaasun nostaa niin näyttää -0.8bar, tyhjäkäynnillä noin -0.5bar. Help.. tehot hukassa!


Nyt muuten joutuu lähtee oikeen kattoon. No ei ollu päällä...Mimmi kirjoitti:Tyhmä kysymys:
Eihän sinulla ole cruise kytkettynä päälle, kun mittaat paineita![]()
Cruise, kuten jarrupolkimen kytkinkin aiheuttaa paineiden pysymisen peruspaineilla.

Joku siellä kanittaa.. saisko lie yleismittarilla mittailtua jotain? Tai jos Tampereen suunnalta on joku guru niin kahvipalkalla (inc. pulla)
kerkiäs jossain vaihees vilkaseen... Kannattasko koittaa ottaa
mankkuvenalta C tai W letku pois ja koittaa varovasti nouseeko ahdot sitten?
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Kysyppä Maptunilta mihin paineiden pitäisi nousta. Sulla on kuitenkin automaatti ja ehkä paineet on rajattu tuohon 0,7 niin ettei vääntömomentti nouse yli 330-350Nm. Muistaakseni joku kirjoitti että 2.3T koneesta otetaan yli 410Nm vääntöjä alle 1,1bar paineilla.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Höö?JouniCSE kirjoitti:Vai voiko nakuanturi olla sökö ja kertoo boksille että nakuttaa vaikka ei nakuttaskaan? Miten sen vois helpoiten tarkistaa?
Eikös kyse ole DI-kasetillisesta autosta, missä nakutus mitataan tulppien kautta. Silloin ei ole erillistä nakuanturia? Eiks joo?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jos DI on susi, voit heittää sillä vesilintua, niitä ei paljon korjailla.JouniCSE kirjoitti:Jep DI systeemi on, voisko toi DI kasetti sitten koijata? sillä on jo 190tkm takana?peinu kirjoitti:
Höö?
Eikös kyse ole DI-kasetillisesta autosta, missä nakutus mitataan tulppien kautta. Silloin ei ole erillistä nakuanturia? Eiks joo?
Ennen kuin ostat uuden niin kokeile toimivaksi todetulla DI:llä että vika johtuu siitä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ei sitä kannata mihinkään heittää, sillä siitä saa kätevän kynttilänjalanVigge kirjoitti: Jos DI on susi, voit heittää sillä vesilintua, niitä ei paljon korjailla.

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta