Viripoksin kanssa väljempää rööriä ?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viripoksin kanssa väljempää rööriä ?

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

Laitoin tämän viestin jo jonkun threadin perään aiemmin, mutta kysynpä tätä näin nyt isolta joukolta, saattaa kiinnostaa muitakin...
Eli: Huomasin hassun efektin maptunin steg 1 poksissa tässä taannoin. Motarin rampilta kiihdytettäessä 4. vaihteella auto kiihtyy aluksi kuten pitääkin, mutta sitten kiihtyvyys pienenee hetkeksi, kiihtyy taas kovemmin jne.. kyse ei ole nykimisestä vaan auto vaan ikäänkuin "ei saa välillä henkeä".
Autossa on vakio ilmanputsari ja putket, eli olisiko sieltä löydettäissä syytä tähän ? Joko pitäisi vaihtaa väljempää hengitystä auttaviin palikoihin esim. down pipen osalta ?
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Viripoksin kanssa väljempää rööriä ?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9-5tW kirjoitti:Motarin rampilta kiihdytettäessä 4. vaihteella auto kiihtyy aluksi kuten pitääkin, mutta sitten kiihtyvyys pienenee hetkeksi, kiihtyy taas kovemmin jne.. kyse ei ole nykimisestä vaan auto vaan ikäänkuin "ei saa välillä henkeä".
Autossa on vakio ilmanputsari ja putket, eli olisiko sieltä löydettäissä syytä tähän ? Joko pitäisi vaihtaa väljempää hengitystä auttaviin palikoihin esim. down pipen osalta ?
Moro

Samoja havaintoja. autona 2.3t 9k maptun stage 1. Ja lisäks tuntuu että tukkosuutta on varsinkin kostealla kelillä kuten nyt. Oon aatellu että motonetin putsari ahistaa, ehkä vakioo isompi downpipe kans auttas? Mikä downpipe olis hyvä tohon 2.3t 9k:n? Sais olla mielellään aika plug'n play että sopis vakiokattiin. Ja sit vielä kysymys ahdoista. En saa ahtoja nouseen ku johonkin 0.7 bar VDO mittarin mukaan. En oo koskaan tehny mitään opetusajoo tolle boksille, oisko jossain mummo-ohjeet miten se tolle automaattivaihteiselle tehdään? Ei heti viittis sitä hukkaportin tankoo ruveta rassaan.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Onko teillä 98 tankissa? Tuo kiihtyvyyden hetkellinen lasku voisi hyvin johtua nakutuksesta joka laskee ahtopaineet. 95:lla alkaa nakuttamaan helpommin.

En usko että pakoputkisto alkaa ahdistamaan. Ei ainakaan mulla alkanut. Kokeilkaa ennen putken vaihtoa vaihtaa vapaammin virtaava ilmansuodatin esim. J/R. Muistelisin ettei se maksanut paljoa yli 60e. Minulla on siis sellainen vakioon ilmanputsarikoteloon tuleva puhdistettava vapaavirtaussuodatin eikä kartiosuodatin, koska en halua lisää imu ääniä.

Ja downpipen vaihdossa kannattanee samalla vaihtaa myös katti että saa täyden hyödyn putken vaihdosta. En tiedä paljonko hengitykseen auttaa, jos alkupään ensimmäinen metri on vapaasti virtaava ja katin kohdalla on kauhea kuristus.

Mulla ainakin nousi Maptunin Stage 1:sellä paineet ihan punaisen alueen loppuun. Nyt kun sain uuden ahtomittarin asennettua tarkoittaa tuo punaisen loppu n. 1,2-1,3bar.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

NG900SET -95 kirjoitti:Onko teillä 98 tankissa? Tuo kiihtyvyyden hetkellinen lasku voisi hyvin johtua nakutuksesta joka laskee ahtopaineet. 95:lla alkaa nakuttamaan helpommin.
..
Mulla ainakin nousi Maptunin Stage 1:sellä paineet ihan punaisen alueen loppuun. Nyt kun sain uuden ahtomittarin asennettua tarkoittaa tuo punaisen loppu n. 1,2-1,3bar.
perkule..puol kiloo luuraa siis jossain. 98 tankkaan pelkästään. Mites se boksin resetointi ja opetus? Pitää irrottaa akku ja ootella joku aika? Sit täyskaasukiihdytyksiä? Jos nyppää mankkuvenan piuhan irti niin sillon pitäs siis nähdä mitkä on peruspaineet? Toi suodatin menee vaihtoon kyllä samalla ku laittaa kesärenkaat alle.
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

JouniCSE kirjoitti: perkule..puol kiloo luuraa siis jossain. 98 tankkaan pelkästään. Mites se boksin resetointi ja opetus? Pitää irrottaa akku ja ootella joku aika? Sit täyskaasukiihdytyksiä? Jos nyppää mankkuvenan piuhan irti niin sillon pitäs siis nähdä mitkä on peruspaineet? Toi suodatin menee vaihtoon kyllä samalla ku laittaa kesärenkaat alle.
Kyllä se boksi oppii siinä ajellessa koko ajan joka tapauksessa, ei sillä "opetusajolla" (= 4. vaihteella 2000 - 4000 rpm vetoja kaasu pohjassa 4 kertaa, tai jotain sinne päin) kai niin isoa merkitystä ole. Itsekin ajelen muuten aina 98:lla, joten kyllä tuo sportfiltteri ja väljemmät putket ehkä loogisimmalta kuulostaa. Silti kuulisi kyllä mielellään mitä Viggellä / Jurpo Sensonicilla / Mimmillä olis asiaan sanomista.
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:En valitettavasti tunne T7:n sielunelämää kuten Vigge, joten kuunnellaan ISOA GURUA.
Hmm mitenkäs mulla ton tonnarin kanssa? Kannattaako sitä "resetointia" koittaa? Tietty selvyyttä sais ku testais mankkuvenan johto irti että peruspaineet on ok. Eikös ne pitäs olla jotain 0.4-0.5 bar? By-pass on uusittu viime syksynä letkuineen päivineen joten senkään ei pitäs valskata.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Viripoksin kanssa väljempää rööriä ?

Viesti Kirjoittaja Vigge »

9-5tW kirjoitti:Laitoin tämän viestin jo jonkun threadin perään aiemmin, mutta kysynpä tätä näin nyt isolta joukolta, saattaa kiinnostaa muitakin...
Eli: Huomasin hassun efektin maptunin steg 1 poksissa tässä taannoin. Motarin rampilta kiihdytettäessä 4. vaihteella auto kiihtyy aluksi kuten pitääkin, mutta sitten kiihtyvyys pienenee hetkeksi, kiihtyy taas kovemmin jne.. kyse ei ole nykimisestä vaan auto vaan ikäänkuin "ei saa välillä henkeä".
Autossa on vakio ilmanputsari ja putket, eli olisiko sieltä löydettäissä syytä tähän ? Joko pitäisi vaihtaa väljempää hengitystä auttaviin palikoihin esim. down pipen osalta ?
Ilman TECH:in apua on paha mennä sanomaan mistä kiikasta.
Perusahdot voit kuitenkin tarkistaa suht simppelisti jos sulla on erillinen ahtomittari kiinni. Eli, aja motarille ja arvo silmään tarpeeksi suuri pykälä esim nelonen tai femma. Länttää kaasu pohjaan, alueella jossa tiedä olevan tarpeeksi ahtoja. Kun ahdot nousee, niin paina samalla kevyesti jarrua. Riittää kun valot syttyy, eli oikeata jarrutusta ei tarvita. Trionic tiputtaa tällöin peruspaineille.

Filtteristä tuskin kiikastaa, itse en ainakaan liputtaisi sen puolesta.

Viribokseissa suurin ahtopaine esiintyy välillä 2500-4000, jonka jälkeen se alkaa tippua. On siis mahdollista että kone saattaa nakuttaa tällä alueella, tai joku komponetti saa trionic:in näkemään että näin olisi. Tulpat / DI aiheuttaa tämän tyyppisiä oireita, joten ne kannattaa selvittää. Tulpat ei paljon maksa, joten pistä vaihtoon jos et juuri ole vaihtanut. DI sen sijaan kannattaa lainata joltain, tulee muuten turhan kalliiksi. Itse en kyllä usko että koneesi nakuttaa, koska ulkona kohtalaisen kylmä. Tämäkin on nähtävissä TECH:llä.

Ilmoittele jos saat TECHin niin kerron lisää mitä sillä voit katsoa.
#1730
500whp.net member
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:Peruspaineet pitäisivät olla 0,45bar.
Moro

Ei ahda niin ei ahda. 0.5 bar kun oikeen kyylää niin just nousee. Otin mankkuvenan piuhan pois ja sama tulos, eli peruspaineet pitäs olla ok.
Tankissa on 98 oktaanista, tulpat on ne BCPR7ES-11.
Mankkuvena on tosiaan viime syksynä tullu maptunin boksin kanssa joten ei pitäs siinäkään vikaa olla, APC sulake on ehjä.

Voisko sitä jotenkin mitata tuleeko sinne mankkuvenalle sähköö?
Vai voiko nakuanturi olla sökö ja kertoo boksille että nakuttaa vaikka ei nakuttaskaan? Miten sen vois helpoiten tarkistaa?

Paineet nousee nopeesti siihen 0.5een mutta siihen se jää. Imusarjassa ei luulis olevan vuotoo kun kaasun nostaa niin näyttää -0.8bar, tyhjäkäynnillä noin -0.5bar. Help.. tehot hukassa! :twisted: :twisted:
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:Tyhmä kysymys:
Eihän sinulla ole cruise kytkettynä päälle, kun mittaat paineita :?:
Cruise, kuten jarrupolkimen kytkinkin aiheuttaa paineiden pysymisen peruspaineilla.
Nyt muuten joutuu lähtee oikeen kattoon. No ei ollu päällä... :evil:
Joku siellä kanittaa.. saisko lie yleismittarilla mittailtua jotain? Tai jos Tampereen suunnalta on joku guru niin kahvipalkalla (inc. pulla)
kerkiäs jossain vaihees vilkaseen... Kannattasko koittaa ottaa
mankkuvenalta C tai W letku pois ja koittaa varovasti nouseeko ahdot sitten?
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kysyppä Maptunilta mihin paineiden pitäisi nousta. Sulla on kuitenkin automaatti ja ehkä paineet on rajattu tuohon 0,7 niin ettei vääntömomentti nouse yli 330-350Nm. Muistaakseni joku kirjoitti että 2.3T koneesta otetaan yli 410Nm vääntöjä alle 1,1bar paineilla.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

JouniCSE kirjoitti:Vai voiko nakuanturi olla sökö ja kertoo boksille että nakuttaa vaikka ei nakuttaskaan? Miten sen vois helpoiten tarkistaa?
Höö?
Eikös kyse ole DI-kasetillisesta autosta, missä nakutus mitataan tulppien kautta. Silloin ei ole erillistä nakuanturia? Eiks joo?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

peinu kirjoitti:
Höö?
Eikös kyse ole DI-kasetillisesta autosta, missä nakutus mitataan tulppien kautta. Silloin ei ole erillistä nakuanturia? Eiks joo?
Jep DI systeemi on, voisko toi DI kasetti sitten koijata? sillä on jo 190tkm takana?
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

naksahtaako magneettiventtiiili kun pistät virrat päälle?

jääkö jarruvalot palamaan, koska silloin paineet ei nouse yli peruspaineiden
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

JouniCSE kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Höö?
Eikös kyse ole DI-kasetillisesta autosta, missä nakutus mitataan tulppien kautta. Silloin ei ole erillistä nakuanturia? Eiks joo?
Jep DI systeemi on, voisko toi DI kasetti sitten koijata? sillä on jo 190tkm takana?
Jos DI on susi, voit heittää sillä vesilintua, niitä ei paljon korjailla.
Ennen kuin ostat uuden niin kokeile toimivaksi todetulla DI:llä että vika johtuu siitä.
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Vigge kirjoitti: Jos DI on susi, voit heittää sillä vesilintua, niitä ei paljon korjailla.
Ei sitä kannata mihinkään heittää, sillä siitä saa kätevän kynttilänjalan :D
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vastaa Viestiin