Dieselin EGR

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Dieselin EGR

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Nyt kun foorumissa on päässyt dieselikeskustelu hyvään vauhtiin niin kysytäämpäs yksinkertaista asiaa. Onko tehollisesti parempi EGR:n olla auki enempi vai vähempi? Vai päteekö sama kuin bensakoneessakin eli huitsin vitulaan koko EGR?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Riippuu tietenkin dieselistä (tai lähinnä moottorinohjauksen ja suihkutuksen sukupolvesta), mutta pääsääntöisesti ei päde samat lääkkeet kuin bensa koneeseen vaikka varsinkin PSA ja VAG tuning-pojat niin väittävätkin.

EGR:llä on dieselissä muutakin virkaa kuin pelkkä päästöjen pienentäminen, sillä mm. pienennetään pumppaushäviötä osakuormilla. Eli joissakin toimintapisteissä EGR:n pitää olla auki enemmän, joissakin vähemmän... sitä kumpi on parempi ei voi sanoa yleispätevästi.

Nykydieseleissä on yleensä aina myös kaasuläppä, joka toimii yhdessä EGR:n kanssa. Jos EGR:n poistaa ja jättää kaasuläpän toimintaan niin koneen käytös ja hyötysuhde osakuormilla heikkenevät 100% varmasti. Kaasuläpällä kuristetaan ilmavirtausta kun osa täytöksestä otetaan EGR:n kautta ja jos EGR on tulpassa niin paine imusarjassa tippuu ja kone joutuu tekemään enemmän työtä horiakseen ilman kaasuläpän ohitse.

Tietenkin jos kyseessä on vanha moottori, joka tunkee EGR:n kautta imupuolen törkyä täyteen ja jumittaa EGR:n vähän väliä niin hieman huonontunut käytös voi olla pienempi paha.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin tai näin ainakin mun -98 VW Passatissa TDI:ssä tuon tulppaaminen paransi alavääntöä ja kulutukseen se ei vaikuttanut mitenkään (ajoin sillä pikkasen alta 100tkm uudesta asti).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jäi mainitsematta alkuperäisessä kysymyksessä, että koskee lähinnä 9-3 2.2Tid -00. EGR:ää pääsee säätämään hieman ja mietin, että onko siitä tehollista hyötyä ja jos on niin mihin suuntaan säädetään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin