Jarrut uusiksi
Jarrut uusiksi
Alustarempan yhteydessä tuli tehtyä sellainen havainto, että jarrut ovat aika lopussa; levyt hieman urilla sekä edessä että takana, ja palat kohtalaisen finaalissa molemmissa. Syksyllä kuitenkin meni leimasta ilman huomautuksia.
Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että pitäisi varmaan laittaa nuo jarrutkin kuntoon esim. ennen seuraavaa katsastusta, jonka takarajaan on vielä reilusti yli puoli vuotta jäljellä. Joten päätinkin kysellä täältä kanssasaabisteilta vähän mielipiteitä.
Auton viritys ecun suunnasta on toki laitonta, enkä näin tekisi koskaan. Eli jotain pientä kötöstelyä sielläkin suunnassa on, mutta ajattelinpa, että tehdään nyt tuo turvallisuuspuoli ensin kuntoon. Eli alusta on laitettu, samoin renkaat ovat uudet. Seuraavaksi jarrut ja vasta tämän jälkeen alkaa kutittelu.
Tarkoitus oli laittaa mahdollisimman isot levyt. Kesävanteet ovat 17" ja talvivanteet (ellen onnistu tienaamaan oikeasti rahaa kesällä ja hankkimaan uusia talvirenkaita noiden raiskattujen nastojen tilalle) 15". Todennäköisesti talvirenkaatkin ovat siis ensi talvena 16".
Radalle en aio lähteä autoani ulkoiluttamaan, mutta joskus sitten ehkä jotain kiihdytysajoa, jos tuo romukasa kestää esim. vielä ensi vuoteen.
Eli otetaan vaikka oletus, että talvinakitkin ovat tuon 16" ensi talvena. Minkä kokoista levyä tuonne, ja ennen kaikkea MITÄ levyä, tuonne kannattaa heittää alle? Entäpäs tuo palapuoli? Satulathan menevät melko varmasti vaihtoon, jos kokoa kasvatetaan? Eli siis käytännössä, mitä kaikkea menee vaihtoon?
Voisitteko siis suositella jotain sarjaa (ei tarvitse olla omaa kokemusta, mutta joku luotettavaksikin laskettu lähde olisi kiva olla varmuuden välttämiseksi) ja sille jotain hinta-arviota?
Toinen vaihtoehto on vetää vielä kerran jotkut bilteman halpikset alle ja miettiä sitten opiskelujen jälkeen asioita uudestaan. Mutta toisaalta olisi välillä mukava tuntea auton jopa reagoivan tuohon jarrun polkemiseen.
Toki kerron autosta enemmänkin tietoja, jos se on olennaista. Alla siis kuitenkin tuo allekirjoituksen kulkine.
Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että pitäisi varmaan laittaa nuo jarrutkin kuntoon esim. ennen seuraavaa katsastusta, jonka takarajaan on vielä reilusti yli puoli vuotta jäljellä. Joten päätinkin kysellä täältä kanssasaabisteilta vähän mielipiteitä.
Auton viritys ecun suunnasta on toki laitonta, enkä näin tekisi koskaan. Eli jotain pientä kötöstelyä sielläkin suunnassa on, mutta ajattelinpa, että tehdään nyt tuo turvallisuuspuoli ensin kuntoon. Eli alusta on laitettu, samoin renkaat ovat uudet. Seuraavaksi jarrut ja vasta tämän jälkeen alkaa kutittelu.
Tarkoitus oli laittaa mahdollisimman isot levyt. Kesävanteet ovat 17" ja talvivanteet (ellen onnistu tienaamaan oikeasti rahaa kesällä ja hankkimaan uusia talvirenkaita noiden raiskattujen nastojen tilalle) 15". Todennäköisesti talvirenkaatkin ovat siis ensi talvena 16".
Radalle en aio lähteä autoani ulkoiluttamaan, mutta joskus sitten ehkä jotain kiihdytysajoa, jos tuo romukasa kestää esim. vielä ensi vuoteen.
Eli otetaan vaikka oletus, että talvinakitkin ovat tuon 16" ensi talvena. Minkä kokoista levyä tuonne, ja ennen kaikkea MITÄ levyä, tuonne kannattaa heittää alle? Entäpäs tuo palapuoli? Satulathan menevät melko varmasti vaihtoon, jos kokoa kasvatetaan? Eli siis käytännössä, mitä kaikkea menee vaihtoon?
Voisitteko siis suositella jotain sarjaa (ei tarvitse olla omaa kokemusta, mutta joku luotettavaksikin laskettu lähde olisi kiva olla varmuuden välttämiseksi) ja sille jotain hinta-arviota?
Toinen vaihtoehto on vetää vielä kerran jotkut bilteman halpikset alle ja miettiä sitten opiskelujen jälkeen asioita uudestaan. Mutta toisaalta olisi välillä mukava tuntea auton jopa reagoivan tuohon jarrun polkemiseen.
Toki kerron autosta enemmänkin tietoja, jos se on olennaista. Alla siis kuitenkin tuo allekirjoituksen kulkine.
Re: Jarrut uusiksi
Tuossa "edullisempaa" isoa jarrua...
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 28_253_528
Omassa saabissa (NG900S) National performance levyt ja Black Diamond palat (308mm olisi liioittelua ).
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 28_253_528
Omassa saabissa (NG900S) National performance levyt ja Black Diamond palat (308mm olisi liioittelua ).
9-3 SC 2008
Re: Jarrut uusiksi
Itsellä ollut jo yli kolme vuotta Zimmerman sport reijitetyt levyt + Ferodo Target/DS Performance palat.. kaikenkaikkiaan hyvä paketti.
Kannattaa kuitenkin hommata mieluummin jotkut uritetut levyt, itsellä menee etulevyt kohta vaihtoon (kierot). ''Halpis'' reijitetyissä levyissä varsinkin tätä ongelmaa
Tossa vähän isompaa kiekkoa
http://www.maptun.com/shopCategory.php?hl=30&cg=719#30
Kannattaa kuitenkin hommata mieluummin jotkut uritetut levyt, itsellä menee etulevyt kohta vaihtoon (kierot). ''Halpis'' reijitetyissä levyissä varsinkin tätä ongelmaa
Tossa vähän isompaa kiekkoa
http://www.maptun.com/shopCategory.php?hl=30&cg=719#30
Re: Jarrut uusiksi
Tuli noita Maptunin kittejä itsekin jo aiemmin silmäiltyä, mutta melkoisen suolainen hinta jarruilla tuon arvoiseen autoon.
Eli ideana on budjetin suhteen se, ettei nyt ainakaan koko setti yli tonnia kustanna. Töitä en laske tähän budjettiin mukaan.
Jokin koko on ilmeisesti muuttunut -96 ja -97 -vuosimallien välissä, koska ainakin PFS:n sivuilla osa levyistä istuu vain -97:sta eteenpäin...? Mikä on suurin käytännön ero?
Mitenkäs nuo letkut ja putket sun muut? Kannattanee uusia siinä samalla? Käsijarrunkin voisi pistää kuntoon... kun meni vähän tuurillakin läpi viimeksi leimasta.
Eli ideana on budjetin suhteen se, ettei nyt ainakaan koko setti yli tonnia kustanna. Töitä en laske tähän budjettiin mukaan.
Jokin koko on ilmeisesti muuttunut -96 ja -97 -vuosimallien välissä, koska ainakin PFS:n sivuilla osa levyistä istuu vain -97:sta eteenpäin...? Mikä on suurin käytännön ero?
Mitenkäs nuo letkut ja putket sun muut? Kannattanee uusia siinä samalla? Käsijarrunkin voisi pistää kuntoon... kun meni vähän tuurillakin läpi viimeksi leimasta.
Re: Jarrut uusiksi
Mulla on national performancen uralevyt ja TRW lucas palat. Hyvin toimii normaalissa katukäytössä, ei pidä kitinää tms. ja pysähtyy hyvin. Hintaa oli levyille 348€ (4 levyä) ja palat oli jotain satkun pintaan, ihan tarkalleen en muista.
E: niin joo, kässärin kengät vaihdettiin kanssa samalla ja olihan se hetken aikaa hyvä, nyt taas on vähän niin ja näin
E: niin joo, kässärin kengät vaihdettiin kanssa samalla ja olihan se hetken aikaa hyvä, nyt taas on vähän niin ja näin
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: Jarrut uusiksi
Mä olen kanssa jarruja ajatellut päivittää. Mutta tuntus nää alkupään NG olevan vähä väliinputoajaAzanovix kirjoitti:Jokin koko on ilmeisesti muuttunut -96 ja -97 -vuosimallien välissä, koska ainakin PFS:n sivuilla osa levyistä istuu vain -97:sta eteenpäin...? Mikä on suurin käytännön ero?
Suurin ero mitä lukenu pikaseen taitaa olla, että eri satulat(pienemmät) sekä navan keskiö vanhemmissa isompi. Eli jos uusii satulat uudempiin ja sorvaa levyn reikää isommaksi ni ilmeisesti sattuu?! Paketissa olevat satulan kiinnitysraudat ilmeisesti sattuu napaan ilman muutoksia. Viisaammat voi korjata.
MazdaSpeed6
Re: Jarrut uusiksi
Biliksen sporttilaikoilla ja EBC punasillaki pysähtyy ihan mukavasti.
Noi nationalit on kans hyvä mutta kannattaa ottaa vain uritetut, ei reikäsiä,
itellä meni noi nationalit hiushalkeemille kesässä kun noista rei'istä lähti halkeemia.
Noi nationalit on kans hyvä mutta kannattaa ottaa vain uritetut, ei reikäsiä,
itellä meni noi nationalit hiushalkeemille kesässä kun noista rei'istä lähti halkeemia.
Re: Jarrut uusiksi
Tuo PFS:n setti on varmaan hyvä tai:
1.osta aero/viggen(9-3/9-5) isommat jarrusatulat eteen romikselta. Ruottissa aika edullisia(n.50-80e/kpl). Marmorilla oli uudet n. 150e kpl, vasta kysyin kun tein jarrupäivityksen.
2. osta esim PCS:ltä alkuperäiset levyt(308mm) ja palat. varmaan alle 200e
3. Jarruletkukin voi vaihtaa esim goodridgen ruostumattomiin ~70e
4. täällä hyvät ohjeet :http://photo.platonoff.com/Auto/2007080 ... e_Upgrade/
4. Osta multa 16r/55/215 Nokian hakkapeliitta 4 nastat Saabin alkup. 16" 5-spoke aluilla ensitalveksi
Kyllä tuolla ainakin 9-5 pysähtyy riittävästi normiajossa. Jarruihin kyllä kannattaa panostaa, safety first.
1.osta aero/viggen(9-3/9-5) isommat jarrusatulat eteen romikselta. Ruottissa aika edullisia(n.50-80e/kpl). Marmorilla oli uudet n. 150e kpl, vasta kysyin kun tein jarrupäivityksen.
2. osta esim PCS:ltä alkuperäiset levyt(308mm) ja palat. varmaan alle 200e
3. Jarruletkukin voi vaihtaa esim goodridgen ruostumattomiin ~70e
4. täällä hyvät ohjeet :http://photo.platonoff.com/Auto/2007080 ... e_Upgrade/
4. Osta multa 16r/55/215 Nokian hakkapeliitta 4 nastat Saabin alkup. 16" 5-spoke aluilla ensitalveksi
Kyllä tuolla ainakin 9-5 pysähtyy riittävästi normiajossa. Jarruihin kyllä kannattaa panostaa, safety first.
Re: Jarrut uusiksi
Onko jarrupalojen sopivuudessa eroja NG-"saagan" aikana? Eli kun ilmeisesti levyt ei alku- ja loppupään autojen kanssa käy ristiin, niin mitenkäs nuo palat? Ja sopiiko nuo isommat satulat mahdollisesti sitten tähän autoon?
Kysymykset voivat kuulostaa enemmän autoa laittaneen korvissa (tai näyttää silmissä) tyhmiltä ja idioottimaisilta, mutta mulle asia edustaa jotain uutta ja ihmeellistä.
Kysymykset voivat kuulostaa enemmän autoa laittaneen korvissa (tai näyttää silmissä) tyhmiltä ja idioottimaisilta, mutta mulle asia edustaa jotain uutta ja ihmeellistä.
Re: Jarrut uusiksi
On tila aika kortilla orkkis 15" vanteiden kanssa satulan kannalta. Tästä kuvasta näkyy. Ei tuohon ihan joka suuntaan suurempi jarrusatula mahdu. Kuvassa siis vakion kokoinen (olisko nyt ollut 308mm) national performance uralevy ja uusi vakiota vastaava tarvike jarrusatula. 16" tai isompien vanteiden kanssa voi sitten olla eri asia.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: Jarrut uusiksi
Onkohan noista black diamond jarrukamoista mihinkään, hinnat olisi ainakin kilpailukykyiset ja samalta valmistajalta saisi letkut, palat ja levyt? http://www.blackdiamondperformance.fi/tuotteet.htm (kytkimiä ei näytä olevan Saabbiin)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Jarrut uusiksi
Mahdollisesti 16-tuumaiset talvirenkaat tulisivat alle. Toki 17" on myös mahdollinen, mutta sellaisia vanteita ei löydy suoraan, joten sikäli epätodennäköisempää. Mutta tarjouksia kyllä seuraan tiiviisti.Jur1 kirjoitti:On tila aika kortilla orkkis 15" vanteiden kanssa satulan kannalta. Tästä kuvasta näkyy. Ei tuohon ihan joka suuntaan suurempi jarrusatula mahdu. Kuvassa siis vakion kokoinen (olisko nyt ollut 308mm) national performance uralevy ja uusi vakiota vastaava tarvike jarrusatula. 16" tai isompien vanteiden kanssa voi sitten olla eri asia.
Re: Jarrut uusiksi
Niin, en ollut varma minkä kokoiset ne vakiot on. Mutta hyvä että korjasit niin onpahan nyt oikein.
E: hehei, Haynesin mukaan ne onkin 284mm, 288mm on sitten 97->
E: hehei, Haynesin mukaan ne onkin 284mm, 288mm on sitten 97->
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: Jarrut uusiksi
Mulla on alla National Performancen levyt ja orkkispalat. Hyvin pysähtyy .
Hinta ei ainakaan ollut aivan posketon (verrattuna orig. varaosatiskiin) Tuningstudion kautta. Green Stuffin paloja ovat suositelleet jos haluaa lisää tehoa. Niiltä varmaan löytyy myös suurempaa kokoakin, jos sitä olet hakemassa.
Hinta ei ainakaan ollut aivan posketon (verrattuna orig. varaosatiskiin) Tuningstudion kautta. Green Stuffin paloja ovat suositelleet jos haluaa lisää tehoa. Niiltä varmaan löytyy myös suurempaa kokoakin, jos sitä olet hakemassa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Jarrut uusiksi
Ite kun aikoinaan tilasin noita nationalin levyjä Tuning Studiolta niin sieltä sanottiin ettei reijitettyjä kannata ottaa normikäyttöön just tuon halkeilujen vuoksi.JouniCSE kirjoitti:Biliksen sporttilaikoilla ja EBC punasillaki pysähtyy ihan mukavasti.
Noi nationalit on kans hyvä mutta kannattaa ottaa vain uritetut, ei reikäsiä,
itellä meni noi nationalit hiushalkeemille kesässä kun noista rei'istä lähti halkeemia.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko