SP steg3 ongelma

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

SP steg3 ongelma

Viesti Kirjoittaja jarska »

Mistä voipi johtua että aina kun ahdot käy yli 1.5barin niin alkaa hirveä rykiminen? Ei samanlainen efekti jonka ylipainerajoitin aiheuttaa vaan aivan kuin syttö menisi sekaisin yms. Aluksi epäilin että autossa on 2.5barin map joka ei tunnista yli 1.5kilon ahtoja mutta selvisi ettei näissä 89 apc/di suorasytkissä vielä kait ole mappia...Ei pitäisi myöskään johtua liian laihalle menevästä seoksesta koska bsr:än bensalastu on paikoillaan ja säätimellä 4baria peruspaineet eli korkeilla ahdoilla saapi varmasti riittävästi bensaa siihen mitä vakio ahdin tuuppaa ilmaa. Autossa on vielä vakio tulpat paikallaan mutta tuntuu silti kummalta että tuo vika johtuisi tulpistakaan kun alkaa rykimään vain kun ahdot käy yli 1.5 baria. Myös tyhjäkäynti nousee aina 1500rpm sen jälkeen kun tuo vika ilmenee eli boxi menee kaiketi sekaisin...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

tuota.. Mullapa ryki kuin viimeistä päivää vakio tulpilla mut loppupa rykiminen kun sain tulpat vaihettua BCR8ES:ksi. Kokeile tulppien vaiholla. Siis mullahan ryki vain täyskaasu kiihdytyksessä eli paineet tapissa ei muuten.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Täytyy varmaan sitten kokeilla vaihtaa ne tulpat! En vain tiedä uskaltaako tuota lämpöarvoa vaihtaa, jos vain hommais ne platinat vaikka ovatkin aika suolaisen hintaisia :?
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mikä ahdin sun tonnarissa on?
Meinaan vaan kun moni ahdinmalli karkaa jo 1,5barin jälkeen (ja osa aiemminkin) ylikierroksille ja kompressoripuoli menee sakkausrajan yli. Mut jos sulla on virikäyttöön suunniteltu ahdin ni sit tää on aiheeton huomaustus :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

eikös muutkin ole käyttänyt suorasytkissä platinatulppia!? Kun hiukan jännittää tuo lämpöarvon vaihtaminen kylmemmäksi...Kuinka platinat muka rikkoo di kasetin? 8O :?
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

jarska kirjoitti:eikös muutkin ole käyttänyt suorasytkissä platinatulppia!? Kun hiukan jännittää tuo lämpöarvon vaihtaminen kylmemmäksi...Kuinka platinat muka rikkoo di kasetin? 8O :?
Di-kasetti on arka erilaisten tulppien suhteen, mut jos Jarska tarkoitaa vain platinakärjillä varustettuja BCPR7ES-11 tulppia niin ei pitäisi olla ongelmia. Monikärkikisillä tms. "ihmetulpilla" DI-kasetin käyttöiän kerrotaan olevan vain sekuntteja eli niihin ei pidä kajota.


Tuossa ekassa postauksessa jarska kirjoittikin:
-"korkeilla ahdoilla saapi varmasti riittävästi bensaa siihen mitä vakio ahdin tuuppaa ilmaa"

Väitän vahvasti, näkemättä ahtimen turbokarttaa, 1,5barin ylitys vie ahtimesi ylikierroksille ja se kompressoripuoli sakkaa eli ei kykene siirtämään ilmaa suunnitellulla tavalla. Lähes aina sakkaus aiheuttaa myös ahtimen mittakaavassa voimakasta värinää joka taas lyhentää laakereiden kestoa rajusti. Hanki suurempi ahdin niin saat enemmän hevosia huomattavasti alhaisemmilla ahtopaineilla.

Tai vähintään odottele kärsivällisesti coolerien valmistumista joka tuonee hiukan helpotusta tilanteeseen :D Viileämpi ilma mahtuu pienempään tilaan, joka taas mahdollistaa pienehkön tehon lisäyksen ahtopaineita nostamatta (ahdinta vaihtamatta), mut ylikierroksille karkaavaa ahdinta sekään ei auta :(

Varmuudella voi todeta, että nykyisellään koneesi kärsii kuumuudesta joten Mimmin ehdottama kylmempiin tulppiin vaihtaminen tuntuisi järkevältä. Mun autossa kylmemmät tulpat ovat toimineet hyvin, mutta kun faijani edelliseen autoon (vm91 tonnariin MAF/APC/DI-kasetti yhdistelmällä) vaihdettiin samat tulpat niin viikon kuluttua hän halusi antaa ne mulle varatulpiksi ja laittoi omaansa uudet alkuperäistulpat. En tiedä oliko vika psyykkistä laatua vai mistä oli kyse, mut enempää perustelematta hänen mielestään auto toimi paremmin vakiotulpilla 8O Ko.auto oli virittämätön 200hv eli ahdot oli maksimissaan 1,1bar tasossa.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Käyn nyt sitten ostamassa vain ne kylmemmät tulpat ja katson mitä tapahtuu, toivottavasti ei satu vahinkoa 8O
Vastaus Mimmin kysymykseen, kyllä on aina 98 tankissa!
Ja isompi 3/4 garretikin odottelee jo asennusta, nyt kuitenkin yritetään vielä pärjätä tuolla vanhalla mandariinin kokoisella ainakin siihen asti kun on se uusi ic keulalla :wink:
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tavallisessa varaosaliikkeessä BCR8ES on tilauskamaa, sen verran harvinainen
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Oulusta löytyy niitä NGK BCR8ES tulppia Mäkeliilinkadun tarviketorilta.Aikovat pitää niitä hyllyssä jatkossakin(luvatahan saa ihan mitä vain,mut...)Kyselkää sieltä ensinnä.
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: SP steg3 ongelma

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

jarska kirjoitti:Mistä voipi johtua että aina kun ahdot käy yli 1.5barin niin alkaa hirveä rykiminen? Ei samanlainen efekti jonka ylipainerajoitin aiheuttaa vaan aivan kuin syttö menisi sekaisin yms. Aluksi epäilin että autossa on 2.5barin map joka ei tunnista yli 1.5kilon ahtoja mutta selvisi ettei näissä 89 apc/di suorasytkissä vielä kait ole mappia...Ei pitäisi myöskään johtua liian laihalle menevästä seoksesta koska bsr:än bensalastu on paikoillaan ja säätimellä 4baria peruspaineet eli korkeilla ahdoilla saapi varmasti riittävästi bensaa siihen mitä vakio ahdin tuuppaa ilmaa. Autossa on vielä vakio tulpat paikallaan mutta tuntuu silti kummalta että tuo vika johtuisi tulpistakaan kun alkaa rykimään vain kun ahdot käy yli 1.5 baria. Myös tyhjäkäynti nousee aina 1500rpm sen jälkeen kun tuo vika ilmenee eli boxi menee kaiketi sekaisin...
just samoja ongelmia oli minulla vaan ei ole enää.

kiristä sitä ylipainekytkintä meisselillä pohjaan asti tai ohita koko kytkin.

niin ja sielä on map anturi, katso että sen letkut ja liitokset on kunnossa.

tai coolerin päätytkin voi vuotaa koska tyhjäkäynti nousee.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

öljysormi! Mitä tulppia itse käytät? Ylipainekytkin on ohitettu jo aikapäivää siten eli ei johdu siitä! Missä se mappi muka on ja onko se 2.5barin?
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

jarska kirjoitti:öljysormi! Mitä tulppia itse käytät? Ylipainekytkin on ohitettu jo aikapäivää siten eli ei johdu siitä! Missä se mappi muka on ja onko se 2.5barin?
MAP löytyy konetilan ja matkustamon välisestä seinästä. On noin 10kpl röökiaskin kokoinen musta muovilaatikko. 3napainen sähköliitin ja ohut n20cm pitkä alipaineletku kulkee MAPin ja imusarjan välissä.

MAF puolestaan on ilmanputsarikotelon ja turbon välissä about puolivälissä ilmansisääntuloputkessa.

Jompikumpi autostasi löytyy, kerro meille kumpi :D

Mun veikkaus on että MAP löytyy vain vm93-98 NG900:sta ja 93-98 tonnareista, eli trionic 5 autoista. (myös OG9-3 vm98-00???)
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Siis ilmamassamittarihan noissa on ja tiiän että se MAP olisi siinä tulipellissä mutta kun ei ole. Siksi ihmettelinkin kun sanottiin että se kuitenkin olisi siinä! Miten minä siis olen asian ymmärtänyt, on että MAP anturi olisi näissä vanhemmissa ei trionic-koneissa vain ahtamattomissa! En kyllä taas ymmärrä sitä miksi vapareissa on mappi eikä ilmamassamittaria mutta kuitenkin..
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

map on di/apc:ssä mistä se muuten ahtoja tietäis.

löytyy vain di/apc:ssä kuskin puolelta, jalkatilan katosta, kojetaulun alta hyvin piilotettuna. näyttää "perinteiseltä" mapilta, ei ole sama kuin trionicissä
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Löytyi se mappi sieltä kojelaudan alta!
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Vastaa Viestiin