SP steg3 ongelma
SP steg3 ongelma
Mistä voipi johtua että aina kun ahdot käy yli 1.5barin niin alkaa hirveä rykiminen? Ei samanlainen efekti jonka ylipainerajoitin aiheuttaa vaan aivan kuin syttö menisi sekaisin yms. Aluksi epäilin että autossa on 2.5barin map joka ei tunnista yli 1.5kilon ahtoja mutta selvisi ettei näissä 89 apc/di suorasytkissä vielä kait ole mappia...Ei pitäisi myöskään johtua liian laihalle menevästä seoksesta koska bsr:än bensalastu on paikoillaan ja säätimellä 4baria peruspaineet eli korkeilla ahdoilla saapi varmasti riittävästi bensaa siihen mitä vakio ahdin tuuppaa ilmaa. Autossa on vielä vakio tulpat paikallaan mutta tuntuu silti kummalta että tuo vika johtuisi tulpistakaan kun alkaa rykimään vain kun ahdot käy yli 1.5 baria. Myös tyhjäkäynti nousee aina 1500rpm sen jälkeen kun tuo vika ilmenee eli boxi menee kaiketi sekaisin...
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Mikä ahdin sun tonnarissa on?
Meinaan vaan kun moni ahdinmalli karkaa jo 1,5barin jälkeen (ja osa aiemminkin) ylikierroksille ja kompressoripuoli menee sakkausrajan yli. Mut jos sulla on virikäyttöön suunniteltu ahdin ni sit tää on aiheeton huomaustus
Meinaan vaan kun moni ahdinmalli karkaa jo 1,5barin jälkeen (ja osa aiemminkin) ylikierroksille ja kompressoripuoli menee sakkausrajan yli. Mut jos sulla on virikäyttöön suunniteltu ahdin ni sit tää on aiheeton huomaustus

STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Di-kasetti on arka erilaisten tulppien suhteen, mut jos Jarska tarkoitaa vain platinakärjillä varustettuja BCPR7ES-11 tulppia niin ei pitäisi olla ongelmia. Monikärkikisillä tms. "ihmetulpilla" DI-kasetin käyttöiän kerrotaan olevan vain sekuntteja eli niihin ei pidä kajota.jarska kirjoitti:eikös muutkin ole käyttänyt suorasytkissä platinatulppia!? Kun hiukan jännittää tuo lämpöarvon vaihtaminen kylmemmäksi...Kuinka platinat muka rikkoo di kasetin?![]()
Tuossa ekassa postauksessa jarska kirjoittikin:
-"korkeilla ahdoilla saapi varmasti riittävästi bensaa siihen mitä vakio ahdin tuuppaa ilmaa"
Väitän vahvasti, näkemättä ahtimen turbokarttaa, 1,5barin ylitys vie ahtimesi ylikierroksille ja se kompressoripuoli sakkaa eli ei kykene siirtämään ilmaa suunnitellulla tavalla. Lähes aina sakkaus aiheuttaa myös ahtimen mittakaavassa voimakasta värinää joka taas lyhentää laakereiden kestoa rajusti. Hanki suurempi ahdin niin saat enemmän hevosia huomattavasti alhaisemmilla ahtopaineilla.
Tai vähintään odottele kärsivällisesti coolerien valmistumista joka tuonee hiukan helpotusta tilanteeseen


Varmuudella voi todeta, että nykyisellään koneesi kärsii kuumuudesta joten Mimmin ehdottama kylmempiin tulppiin vaihtaminen tuntuisi järkevältä. Mun autossa kylmemmät tulpat ovat toimineet hyvin, mutta kun faijani edelliseen autoon (vm91 tonnariin MAF/APC/DI-kasetti yhdistelmällä) vaihdettiin samat tulpat niin viikon kuluttua hän halusi antaa ne mulle varatulpiksi ja laittoi omaansa uudet alkuperäistulpat. En tiedä oliko vika psyykkistä laatua vai mistä oli kyse, mut enempää perustelematta hänen mielestään auto toimi paremmin vakiotulpilla

STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Käyn nyt sitten ostamassa vain ne kylmemmät tulpat ja katson mitä tapahtuu, toivottavasti ei satu vahinkoa
Vastaus Mimmin kysymykseen, kyllä on aina 98 tankissa!
Ja isompi 3/4 garretikin odottelee jo asennusta, nyt kuitenkin yritetään vielä pärjätä tuolla vanhalla mandariinin kokoisella ainakin siihen asti kun on se uusi ic keulalla

Vastaus Mimmin kysymykseen, kyllä on aina 98 tankissa!
Ja isompi 3/4 garretikin odottelee jo asennusta, nyt kuitenkin yritetään vielä pärjätä tuolla vanhalla mandariinin kokoisella ainakin siihen asti kun on se uusi ic keulalla

Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Re: SP steg3 ongelma
just samoja ongelmia oli minulla vaan ei ole enää.jarska kirjoitti:Mistä voipi johtua että aina kun ahdot käy yli 1.5barin niin alkaa hirveä rykiminen? Ei samanlainen efekti jonka ylipainerajoitin aiheuttaa vaan aivan kuin syttö menisi sekaisin yms. Aluksi epäilin että autossa on 2.5barin map joka ei tunnista yli 1.5kilon ahtoja mutta selvisi ettei näissä 89 apc/di suorasytkissä vielä kait ole mappia...Ei pitäisi myöskään johtua liian laihalle menevästä seoksesta koska bsr:än bensalastu on paikoillaan ja säätimellä 4baria peruspaineet eli korkeilla ahdoilla saapi varmasti riittävästi bensaa siihen mitä vakio ahdin tuuppaa ilmaa. Autossa on vielä vakio tulpat paikallaan mutta tuntuu silti kummalta että tuo vika johtuisi tulpistakaan kun alkaa rykimään vain kun ahdot käy yli 1.5 baria. Myös tyhjäkäynti nousee aina 1500rpm sen jälkeen kun tuo vika ilmenee eli boxi menee kaiketi sekaisin...
kiristä sitä ylipainekytkintä meisselillä pohjaan asti tai ohita koko kytkin.
niin ja sielä on map anturi, katso että sen letkut ja liitokset on kunnossa.
tai coolerin päätytkin voi vuotaa koska tyhjäkäynti nousee.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
MAP löytyy konetilan ja matkustamon välisestä seinästä. On noin 10kpl röökiaskin kokoinen musta muovilaatikko. 3napainen sähköliitin ja ohut n20cm pitkä alipaineletku kulkee MAPin ja imusarjan välissä.jarska kirjoitti:öljysormi! Mitä tulppia itse käytät? Ylipainekytkin on ohitettu jo aikapäivää siten eli ei johdu siitä! Missä se mappi muka on ja onko se 2.5barin?
MAF puolestaan on ilmanputsarikotelon ja turbon välissä about puolivälissä ilmansisääntuloputkessa.
Jompikumpi autostasi löytyy, kerro meille kumpi

Mun veikkaus on että MAP löytyy vain vm93-98 NG900:sta ja 93-98 tonnareista, eli trionic 5 autoista. (myös OG9-3 vm98-00???)
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Siis ilmamassamittarihan noissa on ja tiiän että se MAP olisi siinä tulipellissä mutta kun ei ole. Siksi ihmettelinkin kun sanottiin että se kuitenkin olisi siinä! Miten minä siis olen asian ymmärtänyt, on että MAP anturi olisi näissä vanhemmissa ei trionic-koneissa vain ahtamattomissa! En kyllä taas ymmärrä sitä miksi vapareissa on mappi eikä ilmamassamittaria mutta kuitenkin..
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic