En ole koskaan edes nähnyt Opelin TDI dieselikonetta. Mikäli se edes muistuttaa VAG-konsernin tuotteita (Audi, Volkwagen, Seat, Skoda) ,niin tuo alipaine säätää Garretin säätyväsiipisen turbon turbiinikotelon geometrian muuttavien siipien asentoa.
Ylempänä esitetyt arvaukset tämän threadin suhteen ovat siinäsuhteessa pari peninkulmaa metsässä että näinollen Opelin dieselin ahtimessa ei edes ole olemassakaan hukkaporttia.
Ehdotetun vuodon aiheuttaminen alipaineletkuun vain saa moottorihallintajärjestelmän menemään vikatilaan, ja moottorista katoaa noin puolet tehoista pois. Tämä tapahtuu alle 10sek ajon jälkeen.
ECU:n lastulle on tallennettu kaikille kierrosalueille ja kaasupolkimen asennoille tarkka tieto ahtopaineen oletetusta arvosta. Tämä arvo on ns. oletusarvo.
ECU tarkkailee todellisen ahtopaineen arvoa, ja vertaa sitä tähän oletusarvoon. Mikäli poikkeamia esiintyy, ECU säätää turboa sen verran että todellinen arvo jotakuinkin vastaa oletusarvoa.
Mikäli säätötoimenpiteestä huolimatta todellinen ahtopaine poikkeaa oletusarvosta, menee moottorinhallintajärjestelmä em. vikatilaan, ja rajoittaa syöttöjä ja ahtopaineita.
ECU säätää turboa muuttamalla VNT Garretin turbiinikotelon geometriaa muuttavien siipien asentoa. Tämä järjestelmä toimii alipaineella.
Jotta järjestelmä kykenee antamaan nollan ja täysillä olevan alipaineen (= alipaine mitä alipainepumppu kykenee antamaan) väliltä olevaa alipainearvoa, on systeemiin asennettu magneettiventtiili mikä sotkee suurella taajuudella (= monta kertaa sekunnissa) normaalin ilmakehän ja täyden alipaineen tasoja keskenään, ja tuloksena on haluttu alipainetaso, mikä puolestaan kyseisenä hetkenä pitää geometriaa muuttavien siipien asennon haluttuna.
Tässä järjestelmässä ainoa tapa nostaa ahtopainetta ilman virityslastun asentamista on huijata MAP-anturille menevää tietoa. Kun tämä on tehty, moottori elää virtuaalimaalimassa, ja kuvittelee turbon elävän tehtaan insinöörien piirtämässä maailmassa, vaikka todellisuudessa ahtopainetta on muutama baarin kymmenesosa nostettu.
Tällätavoin ahtoa voi nostaa vaikka kuinka paljon.
Voin postata VW -konsernin dieseleihin käypäsen huijauskytkennän tiedot. Et kuitenkaan voi käyttää niitä hyväksesi ennen kuin olet paikantanut sinun moottorisi MAP anturin 5voltin käyttöjännitettä syöttävän johdon, sekä painetiedon ulostulojännitepiuhan, sekä maadoituspiuhan.
Mikäli aihe kiinnostaa, niin voit postata minulle osoitteeseen:
artsi_fi@yahoo.com
Tuo on parempi väylä yhteydenottoon, sillä tulen varmaan käymään tällä foorumilla vain sillointällöin.
terveisin - _Artsi_