Ostin Insignian
Re: Ostin Insignian
Sehän siinä on hauskaa, että proaktiivinen kytkin käytännössä vetää uskottavimmin. 9-3:ssa käytetty haldex oli hieman proaktiivinen, mutta pääosin reaktiivinen, kun kytki täysin "vasta" kun eturenkaat ovat 17° takarenkaita edellä, eikä tuota käytännössä huomaa.
Torsen (Audin vanha teknik) toimii hienosti niin kauan, kun molempien akseleiden kautta menee voimaa tiehen, mutta koska kyseessä on käytännössä vastapalloon kertova tasauspyörästö, karkaa kaikki vauhti pihalle yhdestä nollakitkakulmasta. Subarun symmetrinen puolestaan luottaa (tai ainakin aiemmin luotti - saa korjata jos olen väärässä) viskolukkoihin (keskellä tai keskellä ja takana, mallista riippuen), jotka perustuu nopeuseron tuottamaan lämpöön, joten ensin sutaisee toinen pää ja sitten vasta veto pääsee toiseenkin päähän. Vaan kun kytkin on lyöty kiinni asti, on voimalinja keskeltä käytännössä lukossa, eli etu- ja perien sisäänmenot pyörivät samaa vauhtia, eikä kummaltakaan akselilta pääse pyörä suttaamaan nopeammin kuin toiselta, mikä on pidon ja etenemisen kannalta positiivinen asia.
Siinä kohtaa, kun noustaan mutakuopasta, on suuri etu että sekä keskitasurin että akseliperät saa valmiiksi täysin lukkoon ja kaikki pyörät pyörii väkisin samaa vauhtia, mutta se on jo astetta rankempaa maastoharrastusta. Eikä siinä kohtaa kannata kääntää rattia. Eli ole vaan ihan huoletta, paljoo tuota oikeampaa nelivetoa ei henkilöautoista helpolla löydä.
Torsen (Audin vanha teknik) toimii hienosti niin kauan, kun molempien akseleiden kautta menee voimaa tiehen, mutta koska kyseessä on käytännössä vastapalloon kertova tasauspyörästö, karkaa kaikki vauhti pihalle yhdestä nollakitkakulmasta. Subarun symmetrinen puolestaan luottaa (tai ainakin aiemmin luotti - saa korjata jos olen väärässä) viskolukkoihin (keskellä tai keskellä ja takana, mallista riippuen), jotka perustuu nopeuseron tuottamaan lämpöön, joten ensin sutaisee toinen pää ja sitten vasta veto pääsee toiseenkin päähän. Vaan kun kytkin on lyöty kiinni asti, on voimalinja keskeltä käytännössä lukossa, eli etu- ja perien sisäänmenot pyörivät samaa vauhtia, eikä kummaltakaan akselilta pääse pyörä suttaamaan nopeammin kuin toiselta, mikä on pidon ja etenemisen kannalta positiivinen asia.
Siinä kohtaa, kun noustaan mutakuopasta, on suuri etu että sekä keskitasurin että akseliperät saa valmiiksi täysin lukkoon ja kaikki pyörät pyörii väkisin samaa vauhtia, mutta se on jo astetta rankempaa maastoharrastusta. Eikä siinä kohtaa kannata kääntää rattia. Eli ole vaan ihan huoletta, paljoo tuota oikeampaa nelivetoa ei henkilöautoista helpolla löydä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ostin Insignian
Juu kyl mää Haldexiin luotan, onhan se ruottalainen Jos vielä suodattimen ja öljyjen vaihdon avulla kestäisikin
Luin tuota AZP:n mainitsemaa TM testiä. Moittivat inkun olevan uraherkkä ja vetelevän. Oma ei kyllä hae eikä vetele, joten piti tutkia lisää. Näemmä tässä on se Performance etujoustintuki-systeemi. Joku HiPerStrut, mikä kuulemma rauhoittaa vetelyjä. Ja varmistui sekin että on se eLSD. Mitähän tästä vielä löytyy
Luin tuota AZP:n mainitsemaa TM testiä. Moittivat inkun olevan uraherkkä ja vetelevän. Oma ei kyllä hae eikä vetele, joten piti tutkia lisää. Näemmä tässä on se Performance etujoustintuki-systeemi. Joku HiPerStrut, mikä kuulemma rauhoittaa vetelyjä. Ja varmistui sekin että on se eLSD. Mitähän tästä vielä löytyy
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
eLSD:n huomaa oikeastaan vain vastaheitoissa, kun paino siirtyy puolelta toiselle. Normaaliajossahan nopeaa painonsiirtoa ei tapahdu ja tällöin esp hanskaa sen luistavan puolen nätisti. Saabeista tuota oli vain turbox:ssä vakiona, muihin lisävaruste ja ei niitä älyttömästi ole ruksittu. Ei mikään must have -varuste, mutta ihan kiva. :)
eLSD ottaa öljynsä haldexilta.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Ostin Insignian
Nyt päässyt liukkailla testailemaan. Vaikea on kyllä nelivedosta luopua tämän jälkeen. Mutta asiaan, korkeapainepumppu vaihdettiin reilu viikko sitten. Tuli uusia vikailmoituksia. Ohjausjärjestelmä ei hyväksynyt uutta pumppua, eli "naittaminen" ei onnistunut. Ja nyt haisee pysähtyessä bensakin sisälle Ottavat nyt ensi viikoksi tutkintaan, kun itse pitää mennä keikalle viikoksi. Tulee varmaan taas joku Qasqai sijaisautoksi
Aika tikkuista saada se "polttoaineen matala paine"-häly pois Muuten auto pelaa mainiosti. Epäilen edelleen että jotain piuha-ongelmaa. Nimittäin kun ennen korkeapaine-pumpun vaihtoa sorkkivat liittimiä, niin hälyjä ei tullut kolmeen viikkoon. Sanoin tästä ennen pumpun vaihtoa, mutta kun olivat pumpun tilanneet niin päättivät sen varulta vaihtaa. Plussat siitä että liike yrittää saada homman kunniallisesti maaliin. Ja kyllähän minulle uudet osat ilmaiseksi kelpaa.
Olen kyllä näiden nyky-autojen kanssa tullut siihen tulokseen että kun jotain ropaa niin sivutuotteena syntyy uusia kontakti yms. muita häröjä
Ja viikon päästä lisää tarinaa.....
Aika tikkuista saada se "polttoaineen matala paine"-häly pois Muuten auto pelaa mainiosti. Epäilen edelleen että jotain piuha-ongelmaa. Nimittäin kun ennen korkeapaine-pumpun vaihtoa sorkkivat liittimiä, niin hälyjä ei tullut kolmeen viikkoon. Sanoin tästä ennen pumpun vaihtoa, mutta kun olivat pumpun tilanneet niin päättivät sen varulta vaihtaa. Plussat siitä että liike yrittää saada homman kunniallisesti maaliin. Ja kyllähän minulle uudet osat ilmaiseksi kelpaa.
Olen kyllä näiden nyky-autojen kanssa tullut siihen tulokseen että kun jotain ropaa niin sivutuotteena syntyy uusia kontakti yms. muita häröjä
Ja viikon päästä lisää tarinaa.....
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
Ja tarina jatkuu. Uusi pumppu tihkutti jostain saumasta. Joten hommasivat uuden pumpun ja vaihtoivat myös matkustamon ilmansuodattimen, jos vaikka olisi bensan käryä tarttunut. Samalla vaihdatin Osramin 200%:n xenon Laser-polttimot kun vanhat oli alkuperäiset ja vähän hiipuneet.
Mutta eilen syttyi taas vikavalo. Johan se pari vuorokautta pysyikin poissa Eli taas tutkitaan. Auton toimintaan ei tunnu olevan vaikutusta.
Mutta eilen syttyi taas vikavalo. Johan se pari vuorokautta pysyikin poissa Eli taas tutkitaan. Auton toimintaan ei tunnu olevan vaikutusta.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
Kyllä sitkeessä on. Herkempää saattais jo hieman vituttaa.
Re: Ostin Insignian
No otetaan vielä rauhallisesti
Epäilen edelleen johto-ongelmaa tai moottori-softan päivitystä.
Koskahan myyjää alkaa hermostuttaa
Epäilen edelleen johto-ongelmaa tai moottori-softan päivitystä.
Koskahan myyjää alkaa hermostuttaa
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ostin Insignian
Varmaan jo nyt laskee puhelimen/sulkee s-postinsa posket pullollaan huokaisten ja hieroo ohimoitaan
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ostin Insignian
Ei sulkenutkaan myyjäliike spostia eikä puhelinliittymää. Tilaavat tällä viikolla osia ja ensi maanantaina jatkuu
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostin Insignian
Onko K:lla alkava vaihtoautoihin erikoistunut suomalainen autoliike?
Meidän NG9-5 on ostettu sieltä, ja kaikkea kremppaa oli
Käytin NG9-3:n jakopäähihnan vaihdossa parisen viikkoa sitten, jolloin huoltoliikkeen omistaja sanoi hänellä olleen korjauksessa toinen samaiselta K****elta ostettua NG9-5, jossa oli myös aika paljon kremppaa
Kuten jo täällä aiemmin kirjoitin, ostan mieluummin käytetyn auton virolaiselta jobbarilta kuin tuolta K****elta
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ostin Insignian
Kyseessä on merkkiliike. Auto on uutena myyty heiltä. Haluavat varmaan hoitaa hautaan asti
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
No niin, inkku luultavasti tuli kuntoon. Oli pinni poikki ECM:n(ecun) ja polttoainepumpun ohjainlaitteen välisestä väyläjohdosta ECM:n päästä. Otti välillä kontaktia ja välillä ei. Ilmeisesti ollut uudesta asti, mutta kun uudempi softa päivitettiin niin alkoi herjaamaan. Eli osien vaihto oli turhaa, Mutta onneksi ei itselle maksanut mitään Samalla vaihdatin tuulilasin kun kiven iskun halkeama alkoi etenemään. Antoivat omavastuusta 50€ alennusta ja uudet pyyhkijänsulat vielä kaupan päälle Erinomaista palvelua.
Oli viikon taas laina-auto. 150 hp 2018 Astra. On se aika kinneri verrattuna inkkuun. Yllättävän suuri ero. Inkun kaamea omapaino ja neliveto varmaan vakauttaa melko paljon. Inkku menee lumijäkälässä kuin juna eikä pidä mitään nitinöitä ei räminöitä. Eikä hae urissa, muutenkin paljon hiljaisempi. Ei tarvitse miettiä vaihtoa Astraan
Oli tosiaan liitinpinni poikki heti lukituskynsien jälkeen.Oli tullut liitinrungosta pois vetämällä, kun purki johtonipun sidonnat.
Katsotaan alkaako nyt normaali ajelut. Tuntui että vetoakin olisi ollut paremmin, syyksi epäilen kyllä viikon ajelua Astralla
Hyvää joulua kaikille Saabisteille ja myös Opelisteille, jotka "pakon edessä" luopuneet oikeasta autosta
Oli viikon taas laina-auto. 150 hp 2018 Astra. On se aika kinneri verrattuna inkkuun. Yllättävän suuri ero. Inkun kaamea omapaino ja neliveto varmaan vakauttaa melko paljon. Inkku menee lumijäkälässä kuin juna eikä pidä mitään nitinöitä ei räminöitä. Eikä hae urissa, muutenkin paljon hiljaisempi. Ei tarvitse miettiä vaihtoa Astraan
Oli tosiaan liitinpinni poikki heti lukituskynsien jälkeen.Oli tullut liitinrungosta pois vetämällä, kun purki johtonipun sidonnat.
Katsotaan alkaako nyt normaali ajelut. Tuntui että vetoakin olisi ollut paremmin, syyksi epäilen kyllä viikon ajelua Astralla
Hyvää joulua kaikille Saabisteille ja myös Opelisteille, jotka "pakon edessä" luopuneet oikeasta autosta
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostin Insignian
Virosta löytyisi tällä hetkellä kohtuuhintaan 5 kpl NG9-5:sta vm. 2010-2011, jotta ei tarvitse luopua oikeasta autosta.
Yhdellä TiD -automaatilla oli ajettu "vain" 138 900 km:
https://www.auto24.ee/used/3296666
Aero:
https://www.auto24.ee/used/2185565
TTiD Aero:
https://www.auto24.ee/used/3275336
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ostin Insignian
Auto on pelannut hienosti, välillä ollut liukastakin, päässyt nelikolla leikkimään
Mutta seuraava vika on päällä. Hukkaa paisarista pikku hiljaa nestettä. Mielestäni syksyllä hieman lisäsin ja korkeapainepumppua vaihdettaessa olivat joutuneet nesteitä laskemaan. Valitin joskus viimeisimmän keikan jälkeen että nestepinta laskenut. Epäilivät että jäänyt vähän ilmaa pumppurempan jälkeen. Nyt oli taas laskenut. Täytin n. kolme viikkoa sitten. Noin tuhat kilsaa ajettu niin hieman laskenut. Missään ei näy vuotoja eikä haise kabiinissakaan. Myös öljyt näyttää normaalilta. Mikähän hemmetin soppa tästäkin syntyy. Kilsoja mittarissa vasta 113 tkm. Eikä taida enää mennä liikkeen piikkiin.
Mutta seuraava vika on päällä. Hukkaa paisarista pikku hiljaa nestettä. Mielestäni syksyllä hieman lisäsin ja korkeapainepumppua vaihdettaessa olivat joutuneet nesteitä laskemaan. Valitin joskus viimeisimmän keikan jälkeen että nestepinta laskenut. Epäilivät että jäänyt vähän ilmaa pumppurempan jälkeen. Nyt oli taas laskenut. Täytin n. kolme viikkoa sitten. Noin tuhat kilsaa ajettu niin hieman laskenut. Missään ei näy vuotoja eikä haise kabiinissakaan. Myös öljyt näyttää normaalilta. Mikähän hemmetin soppa tästäkin syntyy. Kilsoja mittarissa vasta 113 tkm. Eikä taida enää mennä liikkeen piikkiin.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Ostin Insignian
Eiköhän se menis, jos vuoto löytyy aikaisemmassa huollossa kolutuista paikoista, koska olit siitä kuitenkin aiemmin maininnut. Pieniä juttuja joskus. Minulla jäi imusarjan vaihdon jälkeen vuotamaan termostaattikotelosta muovinen ilmauskorkki. Eipä noita kustannuksiltaankaan yleensä pahoja ole. Laitoin itse korkkiin uuden tiivisteen Kiinasta tilatuista venttiilinhatusta ja pitänyt jo 10tkm.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com