Ostin Insignian

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
aero
-
Viestit: 6396
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja aero »

Sehän siinä on hauskaa, että proaktiivinen kytkin käytännössä vetää uskottavimmin. 9-3:ssa käytetty haldex oli hieman proaktiivinen, mutta pääosin reaktiivinen, kun kytki täysin "vasta" kun eturenkaat ovat 17° takarenkaita edellä, eikä tuota käytännössä huomaa.

Torsen (Audin vanha teknik) toimii hienosti niin kauan, kun molempien akseleiden kautta menee voimaa tiehen, mutta koska kyseessä on käytännössä vastapalloon kertova tasauspyörästö, karkaa kaikki vauhti pihalle yhdestä nollakitkakulmasta. Subarun symmetrinen puolestaan luottaa (tai ainakin aiemmin luotti - saa korjata jos olen väärässä) viskolukkoihin (keskellä tai keskellä ja takana, mallista riippuen), jotka perustuu nopeuseron tuottamaan lämpöön, joten ensin sutaisee toinen pää ja sitten vasta veto pääsee toiseenkin päähän. Vaan kun kytkin on lyöty kiinni asti, on voimalinja keskeltä käytännössä lukossa, eli etu- ja perien sisäänmenot pyörivät samaa vauhtia, eikä kummaltakaan akselilta pääse pyörä suttaamaan nopeammin kuin toiselta, mikä on pidon ja etenemisen kannalta positiivinen asia.

Siinä kohtaa, kun noustaan mutakuopasta, on suuri etu että sekä keskitasurin että akseliperät saa valmiiksi täysin lukkoon ja kaikki pyörät pyörii väkisin samaa vauhtia, mutta se on jo astetta rankempaa maastoharrastusta. Eikä siinä kohtaa kannata kääntää rattia. Eli ole vaan ihan huoletta, paljoo tuota oikeampaa nelivetoa ei henkilöautoista helpolla löydä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

soap95
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Juu kyl mää Haldexiin luotan, onhan se ruottalainen :D Jos vielä suodattimen ja öljyjen vaihdon avulla kestäisikin :D
Luin tuota AZP:n mainitsemaa TM testiä. Moittivat inkun olevan uraherkkä ja vetelevän. Oma ei kyllä hae eikä vetele, joten piti tutkia lisää. Näemmä tässä on se Performance etujoustintuki-systeemi. Joku HiPerStrut, mikä kuulemma rauhoittaa vetelyjä. Ja varmistui sekin että on se eLSD. Mitähän tästä vielä löytyy :D
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4843
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

soap95 kirjoitti:
Ke Marras 06, 2019 14:06
Tiedä sitten onko paljon huonompi ilman tuota eLSD:tä. Saabejahan on käsittääkseni sekä että. Ei kai tuolle eLSD:lle ole vain omaa öljypoteroa?
eLSD:n huomaa oikeastaan vain vastaheitoissa, kun paino siirtyy puolelta toiselle. Normaaliajossahan nopeaa painonsiirtoa ei tapahdu ja tällöin esp hanskaa sen luistavan puolen nätisti. Saabeista tuota oli vain turbox:ssä vakiona, muihin lisävaruste ja ei niitä älyttömästi ole ruksittu. Ei mikään must have -varuste, mutta ihan kiva. :)

eLSD ottaa öljynsä haldexilta.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

soap95
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Nyt päässyt liukkailla testailemaan. Vaikea on kyllä nelivedosta luopua tämän jälkeen. Mutta asiaan, korkeapainepumppu vaihdettiin reilu viikko sitten. Tuli uusia vikailmoituksia. Ohjausjärjestelmä ei hyväksynyt uutta pumppua, eli "naittaminen" ei onnistunut. Ja nyt haisee pysähtyessä bensakin sisälle :D Ottavat nyt ensi viikoksi tutkintaan, kun itse pitää mennä keikalle viikoksi. Tulee varmaan taas joku Qasqai sijaisautoksi :evil:
Aika tikkuista saada se "polttoaineen matala paine"-häly pois :D Muuten auto pelaa mainiosti. Epäilen edelleen että jotain piuha-ongelmaa. Nimittäin kun ennen korkeapaine-pumpun vaihtoa sorkkivat liittimiä, niin hälyjä ei tullut kolmeen viikkoon. Sanoin tästä ennen pumpun vaihtoa, mutta kun olivat pumpun tilanneet niin päättivät sen varulta vaihtaa. Plussat siitä että liike yrittää saada homman kunniallisesti maaliin. Ja kyllähän minulle uudet osat ilmaiseksi kelpaa.
Olen kyllä näiden nyky-autojen kanssa tullut siihen tulokseen että kun jotain ropaa niin sivutuotteena syntyy uusia kontakti yms. muita häröjä :lol:
Ja viikon päästä lisää tarinaa.....
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

soap95
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Ja tarina jatkuu. Uusi pumppu tihkutti jostain saumasta. Joten hommasivat uuden pumpun ja vaihtoivat myös matkustamon ilmansuodattimen, jos vaikka olisi bensan käryä tarttunut. Samalla vaihdatin Osramin 200%:n xenon Laser-polttimot kun vanhat oli alkuperäiset ja vähän hiipuneet.
Mutta eilen syttyi taas vikavalo. Johan se pari vuorokautta pysyikin poissa :D Eli taas tutkitaan. Auton toimintaan ei tunnu olevan vaikutusta.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

Baas900
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Kyllä sitkeessä on. Herkempää saattais jo hieman vituttaa. :mrgreen:

soap95
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

No otetaan vielä rauhallisesti :D
Epäilen edelleen johto-ongelmaa tai moottori-softan päivitystä.
Koskahan myyjää alkaa hermostuttaa
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

soap95 kirjoitti:
Su Joulu 08, 2019 22:02

Koskahan myyjää alkaa hermostuttaa
Varmaan jo nyt laskee puhelimen/sulkee s-postinsa posket pullollaan huokaisten ja hieroo ohimoitaan :D
"Hevoseton" mies on huoleton mies

soap95
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Ei sulkenutkaan myyjäliike spostia eikä puhelinliittymää. Tilaavat tällä viikolla osia ja ensi maanantaina jatkuu :D
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6082
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

soap95 kirjoitti:
Ma Joulu 09, 2019 22:51
Ei sulkenutkaan myyjäliike spostia eikä puhelinliittymää. Tilaavat tällä viikolla osia ja ensi maanantaina jatkuu :D
Onko K:lla alkava vaihtoautoihin erikoistunut suomalainen autoliike? :wink:

Meidän NG9-5 on ostettu sieltä, ja kaikkea kremppaa oli :roll:

Käytin NG9-3:n jakopäähihnan vaihdossa parisen viikkoa sitten, jolloin huoltoliikkeen omistaja sanoi hänellä olleen korjauksessa toinen samaiselta K****elta ostettua NG9-5, jossa oli myös aika paljon kremppaa :roll:

Kuten jo täällä aiemmin kirjoitin, ostan mieluummin käytetyn auton virolaiselta jobbarilta kuin tuolta K****elta :twisted:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

soap95
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Kyseessä on merkkiliike. Auto on uutena myyty heiltä. Haluavat varmaan hoitaa hautaan asti 😀
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

soap95
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

No niin, inkku luultavasti tuli kuntoon. Oli pinni poikki ECM:n(ecun) ja polttoainepumpun ohjainlaitteen välisestä väyläjohdosta ECM:n päästä. Otti välillä kontaktia ja välillä ei. Ilmeisesti ollut uudesta asti, mutta kun uudempi softa päivitettiin niin alkoi herjaamaan. Eli osien vaihto oli turhaa, Mutta onneksi ei itselle maksanut mitään :? Samalla vaihdatin tuulilasin kun kiven iskun halkeama alkoi etenemään. Antoivat omavastuusta 50€ alennusta ja uudet pyyhkijänsulat vielä kaupan päälle :) Erinomaista palvelua.
Oli viikon taas laina-auto. 150 hp 2018 Astra. On se aika kinneri verrattuna inkkuun. Yllättävän suuri ero. Inkun kaamea omapaino ja neliveto varmaan vakauttaa melko paljon. Inkku menee lumijäkälässä kuin juna eikä pidä mitään nitinöitä ei räminöitä. Eikä hae urissa, muutenkin paljon hiljaisempi. Ei tarvitse miettiä vaihtoa Astraan :D
Oli tosiaan liitinpinni poikki heti lukituskynsien jälkeen.Oli tullut liitinrungosta pois vetämällä, kun purki johtonipun sidonnat.
Katsotaan alkaako nyt normaali ajelut. Tuntui että vetoakin olisi ollut paremmin, syyksi epäilen kyllä viikon ajelua Astralla :lol:
Hyvää joulua kaikille Saabisteille ja myös Opelisteille, jotka "pakon edessä" luopuneet oikeasta autosta :D
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6082
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

soap95 kirjoitti:
Su Joulu 22, 2019 09:56
Hyvää joulua kaikille Saabisteille ja myös Opelisteille, jotka "pakon edessä" luopuneet oikeasta autosta :D
Virosta löytyisi tällä hetkellä kohtuuhintaan 5 kpl NG9-5:sta vm. 2010-2011, jotta ei tarvitse luopua oikeasta autosta.

Yhdellä TiD -automaatilla oli ajettu "vain" 138 900 km:
https://www.auto24.ee/used/3296666

Aero:
https://www.auto24.ee/used/2185565


TTiD Aero:
https://www.auto24.ee/used/3275336
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

soap95
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Auto on pelannut hienosti, välillä ollut liukastakin, päässyt nelikolla leikkimään :D
Mutta seuraava vika on päällä. Hukkaa paisarista pikku hiljaa nestettä. Mielestäni syksyllä hieman lisäsin ja korkeapainepumppua vaihdettaessa olivat joutuneet nesteitä laskemaan. Valitin joskus viimeisimmän keikan jälkeen että nestepinta laskenut. Epäilivät että jäänyt vähän ilmaa pumppurempan jälkeen. Nyt oli taas laskenut. Täytin n. kolme viikkoa sitten. Noin tuhat kilsaa ajettu niin hieman laskenut. Missään ei näy vuotoja eikä haise kabiinissakaan. Myös öljyt näyttää normaalilta. Mikähän hemmetin soppa tästäkin syntyy. Kilsoja mittarissa vasta 113 tkm. Eikä taida enää mennä liikkeen piikkiin.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Eiköhän se menis, jos vuoto löytyy aikaisemmassa huollossa kolutuista paikoista, koska olit siitä kuitenkin aiemmin maininnut. Pieniä juttuja joskus. Minulla jäi imusarjan vaihdon jälkeen vuotamaan termostaattikotelosta muovinen ilmauskorkki. Eipä noita kustannuksiltaankaan yleensä pahoja ole. Laitoin itse korkkiin uuden tiivisteen Kiinasta tilatuista venttiilinhatusta ja pitänyt jo 10tkm.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Keskinen84 (a) gmail.com

Vastaa Viestiin