Joka päivä? Hyiomakin työmatka (130 km suuntaan)

Joka päivä? Hyiomakin työmatka (130 km suuntaan)
Rattivaihde kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 10:20Ot:Joka päivä? Hyiomakin työmatka (130 km suuntaan)![]()
Joo, tiettyjä voimavirta/kolmivaihelaitteita meillä on jatkuvassa käytössä, mutta nehän saa onneksi kaikki yhdestä taulusta laitettua väliaikaisesti pois päältä. Ihan sukkana ei varmasti kannata yksittäistä pääsulaketta irrottaa, voi tulla ikäviä seurannaisvaikutuksia.pjv kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 10:12Jos näiden pistorasioiden sulakkeet ovat samassa keskuksessa, niin sitä tuijottelemalla ja vertaamalla esim. lieden sulakkeiden sijaintiin voi myös tehdä valistuneita arvauksia. Ja jos sulla on kaivo- tai kiertovesipumppua tms. niin ne ei välttämättä sitten tykkää kahdella vaiheella ajosta, jos ei ole asiallisesti suojattu.
E: Jos omistat yleismittarin ja pitkän jatkojohdon, asia selviää myös niillä.
Mielenkiintoinen auto tuo Kona sikäli, että sillä kai onnistuisi omakin työmatka (130 km suuntaan) niin että lataisi vain kotona.
Se oli hyi miten raskasta.pjv kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 10:32Rattivaihde kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 10:20Ot:Joka päivä? Hyiomakin työmatka (130 km suuntaan)![]()
![]()
En tiedä oliko tuo "hyi mikä saastuttaja" vai "hyi miten raskasta", mutta etäpäiviä teen toisinaan ja bussillakin tulee välillä kuljettua. Onneksi on mahdollista valita. Aika suuri joukko tuolla kulkee päivittäin Turun seudun ja pk-seudun väliä tavalla tai toisella.
Siinä on matematiikkaa akkukammoisille. No tuo 100 kwh on tietty aika iso akku, mutta vaikkapa 50 kwh:n akullakin pitäisi päästä aika monta kertaa maailman ympäri ennen kuin kapasiteetissa huomaa käytännössä mitään. Toki tuohon akun elinikään vaikuttaa myös autossa oleva tekniikka (jäähdytys/lämmitys yms.) sekä myös käyttötavat, kuten jutussa mainitaankin. Ja esimerkiksi kovat pakkaset voi olla merkittävä tekijä akun heikentymisessä.Nykyaikaisen täyssähköauton akun tyypillinen kennovalmistajien ilmoittama sykli-ikä on noin 1 500–3 000 täyttä sykliä, jonka jälkeen valmistaja lupaa alkuperäisestä kapasiteetista olevan jäljellä vielä 80 %. 100 kWh akulla ja tyypillisellä 20 kWh/100 km kulutuksella päästään siis 2 000 syklillä n. miljoona kilometriä, ja akkukapasiteettia olisi silti jäljellä vielä vähintään 80 kWh (eli auton toimintamatka olisi pienentynyt noin 500 km:stä 400 km:iin).
Piti itsekin huvikseen haarukoida mitä oma lataustarve olisi: 15Mm vuodessa tarkoittaa reilua 40 km/päivä. Keskimäärin sähköä kuluisi 20 kWh/100km kulutuksella n. 8 kWh/päivä. Normiarjessa lataustarve olisi paljon vähemmän, joten hyvin voisi työviikon päästä yhdellä latauksella.AZP kirjoitti: ↑Ti Touko 05, 2020 14:38Tuli luettua viimeisimmästä TM:stä Nissan Leafin 60 tkm käyttötesti.
---
Sen sijaan risuja täytyy antaa muutamassa kohdassa ilmenneestä TM:n "inside the box" -ajattelusta sähköautoilun suhteen. Toteavat esimerkiksi että "Auton saaminen lataukseen joka yö on ehdoton vaatimus." No onhan se varmasti sitä, jos autolla ajaa 60 tkm reilussa vuodessa, eli siten että vuosittainen ajomäärä vastaa 45 tkm. Kysymys kuuluukin, kuinka moni hankkii 40 kwh akulla varustetun Leafin tuollaiselle ajomäärälle? Jos nyt alennetaan ajettuja kilometrejä kolmanneekseen eli siihen keskimääräisen suomalaisen autoilijan ajomäärään, niin pakkoko sitä autoa on joka yö saada lataukseen? Itse ajan noin 10 tkm vuodessa ja mulle riittäisi ladata tuollaista Leafia noin kerran viikossa.