Helmikuu lähestyy loppuaan ja ensi viikolla on tiedossa Konan ensimmäinen ”tilinpäätös”. Kilometrejä taitaa tulla noin 2500km vajaalta kuukaudelta, eli hyvin nuo tuntuvat kertyvän. Ja Ysitiellä Kylmäkosken kohdalla Poliisin kamera jaksaa välkkyä. Vielä ei ole minkääntasoista muikkaria kotiin asti lähetetty...
Alunperin mietiskelin paljonkin, että tuleeko nyt hankaluuksia kahden auton latauksesta. Ei ole tullut. Leaf liikahtaa keskimäärin joka toinen päivä ja sitä ladataan tällä hetkellä omalla 10 ampeerin matkalaturillaan pistorasiasta, joka on vuonna 2014 asennettu lohkolämppäriä+sisätilalämmitintä varten ulkoseinään (ja on 16A sulakkeen takana). Konaa olen toistaiseksi lataillut myös omalla matkalaturillaan, säätövaraa on 8A, 10A tai 12A. Useimmiten on säädettynä 8A kohdalle, ellei ole tarve saada ”nopeammin” jännitteistä virtaa kulkemaan akkua kohti. Noin käytännössä 12h ajotauko on hyvin vielä riittänyt Konan akun lataukseen omia siirtymisiä varten, normaalisti rajoitin on 80% kohdalla ja sen verran akussa on vielä ollut. Kun peruspäivänä siirtymä on yhteensä noin 150-170km (eli noin 25-30kWh), niin tuon matkan kuluttaman energian lataamiseen parkkiaika on riittänyt kevyellä laturilla. Välillä pääsen lataamaan paremmalla teholla (max. 7,2kW AC) parkkihalliin, jolloin päästän niin täyteen kuin menee. Yksi uhka mitä aluksi pohdin, oli pääsulakkeiden riittävyys, jos lataus sattuu samalle vaiheelle. Joko se ei ole sattunut samaan vaiheeseen tai sitten marginaalia on 10A+12A jälkeenkin sen verran, että pääsulaketta ei ole vielä tarvinnut ruuvata. Parkki- eli latauspaikat ovat sen verran eri puolilla tonttia, että oma tietämys ei riitä vaiheen arvaamiseen. Tähän kyllä rehellisesti sanoen kaipaan vieläkin hieman asiantuntijoiden kartoitusta, eli vielä on lähettämättä palvelupyyntö paikalliseen sähköyhtiöön, jos tekisivät latauskonsultaation meille (ja myyvät samalla Webaston Purea minkä ehtivät..)
Leafiin tuli vuosi sitten kaupantekijäisinä 16A voimavirtapistokkeella kytkettävä laturi Type1-kahvalla. Jos auto(t) siihen suostuisivat, niin tuo lataisi kolmessa vaiheessa yhteensä 11kW. Toki samaan aikaan käsittääkseni Type1 ei kolmivaiheeseen pysty, joten aika hyviä myyntilupauksia. Leaf pystyy sen 3,3kW ottamaan vastaan, eli 1x16A riittää siihen enemmän kuin hyvin. Tuo laturi on nyt ollut toistaiseksi sivussa, mutta tilasin Type1-uros <> Type2-naaras -adapterin, jolla tuo pitäisi saada hyötykäyttöön myös Konan kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla voisi Konaakin ladata 16A virralla, jos tulee tiukempia paikkoja. Samalla ”säästelee” reissulaturia, jota ”ei ole tarkoitettu säännölliseen käyttöön”. FB-ryhmässä kertovat matkalaturin olleen käytössä jo n. 30000km ajoihin, eli tuskin ihan pienestä hajoavatkaan. Myös Leafin matkalaturi näyttää siltä, että sitä on aikoinaan käytetty enemmänkin, vaikka auto onkin Fortumin ensiomistuksessa ollut.
Konan matka ennen minua alkoi paljastumaan jännittävästi, kun etsin tietoa siitä, että saisiko autoa esilämmitettyä ilman latausta. On ollut pieni pettymys, että ei pysty, eikä toisaalta Konaan ole (ainakaan vielä) tarjolla minkäänlaista etäohjausta. Vanhassa Nissanissa tämä on kunnossa ja kun varausta on tarpeeksi, niin 15min esilämmitys applikaation kautta ohjattuna onnistuu. Ilmeisesti tuo meillä hallussa oleva Kona on enemmänkin nähnyt koeajoa ja tainnut olla yksi maahantuojan ensimmäisistä koeajo-Konista, sen verran monesta artikkelista tai blogikirjoituksesta tuo löytyy. Esimerkiksi:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... 94304fe07d
https://kaasujalka.fi/2019/04/15/hyunda ... sahkoauto/
http://viherautoilua.blogspot.com/2019/ ... oeajo.html
https://www.hs.fi/autot/art-2000005948862.html
https://www.autotalli.com/artikkeli/koe ... tusuhdetta
Jos ei muuta, niin ainakin on kommeita kuvia otettuna tuosta omasta yksilöstä

Tosin näkyy tuo testikäyttö myös maalipinnassa. Kolhuja ei ole, mutta paljon on pesty ja todennäköisesti koneellisesti (tai muuten vaan huonosti). Kunhan säät paranevat tai tulee sopiva tarjous vastaan, niin teettänen tuohon kunnon keraamisen pinnoitteen. Tai sitten vaan kovavahaa omassa pihassa kesemmällä. Ehkä pari muutakin pientä ärsytyksen aihetta on löytynyt esim. ACC-vakkarin toimintalogiikasta moottoritiellä, ovien ja takaluukun äänieristyksen parantamista huutavasta rengasmelusta ja latauspistokkeen lukon logiikasta. Nämäkin asiat unohtuvat siinä kohtaa, kun kiihdyttää viimeisistä valoista Turusta Tampereelle lähtevälle moottoritielle tai ajelee kohti kotia mutkaisempia teitä.
Yksi pieni ärsyttävä asia siihen tottuneelle on se, että jalkatiloissa ei ole valoa ajon aikana. Vieläkin ollaan siinä tilanteessa, että Golfista ikävä on vain valoon liittyviä asioita.