Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Wifi on hyvä, se on lopulta kohtuullisen robusti ja sille on omat taajuusalueensa. Jos naapurit ei aja 2,4GHz aluetta tukkoon omilla wifeillänsä, niin sillä kantaa pidemmälle kuin 5GHz alueella. Nopeuttahan nuo tökkelit ei siltä verkolta tartte, vaan nimenomaan kantavuutta.

Noi kauko-ohjattavat pistorasiat toimii tyypillisesti 433MHz alueella, joka alhaisesta taajuudestaan (heh) huolimatta on yllättävän häiriöherkkä ja täynnä vähän kaikkea vimpainta, niin niillä voi saada aikaan hassuja efektejä. Minä kokeilin sellaista valonheittimen ohjaamiseen ulkorakennuksen nurkalla (sellanen 30m välimatkaa talolta), niin sen sai kyllä kaukosäätimellä päälle, mutta piti kävellä puoleen väliin pihaa että sen sai pois päältä :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Tuo sammuttamisen vaikeus on todellisuutta välillä ihan samassa huoneessakin, ittellä kun on kotona kahdessa huoneessa pöytä- ja jalkalamput kaukosäätimellä kytkettäviä. :D Muistaakseni Clas Ohlsonilta tai K-Raudasta ostetusta setistä löytyy all on ja all off -nappulat ja toimii lähes aina kuin junan vessa. Biltemalaisessa pitää naputella päälle ja pois yksitellen, paitsi että ei se ole mitään naputtelua vaan etenkin sammuttaessa balettitanssikoreografiaa nappula pohjassa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos suosituksista, juurikin 2 kpl tuollaisia Nediksiä tuli ostettua.

Tämän vuoden joulu-ostokset tuli tehtyä, ajoaikaa 1:05 ja kokonaisuutena meni reilut kolme tuntia reissuun, kun kävin välillä vetäisemässä vielä kanan ranskalaisilla evääksi. Lämpötila +3 ja kummasti Konaan ilmestyi 100 km lisää rangea vs. mitä on luvannut viime viikkoina vallinneessa raskaammassa lumikelissä pakkasineen. Se on tuo plussan puolelle menevä lämpötila melkoinen taikasana näiden kanssa, samaten paljas asfaltti vs. talvipolanne tekee aika paljon sekin. Kaheksan tonttuu tuli täyteen reissulla myös.

Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla taas ajatus auton vaihdosta johonkin bensa automaattiin sai takapakkia.

Tuli ajettua taas tällä viikolla lumisateessa maantieajoa niin että lumi pöllysi. Ei ollut aurauskalusto vielä ehtinyt käydä. Lumi oli pakkaslunta ja se oli melko hyvin siirtynyt ohituskaistalle. Siinä oli melko hyvä kerros lunta. Ei muuta kuin Saabilla ohi vaan ohituskaistoilla.

Matkaan lähdettyä katsoin keskikulutus näyttöä: 5,7 litraa. Keskinopeudella 67 km/h. Mittari näyttää tismalleen oikein, mikä on tarkistettu tankkauksien perusteella. Kiitos nopeusmittarin kalibroinnin. Reilun sadan kilometrin ajon jälkeen, joka sisälsi runsaasti lumisella ohituskaistalla ajoa sekä sama tilanne myös moottoritiellä vasemmalla kaistalla, niin kulutus lähti laskuun. Oli tipahtanut yhdellä desillä.

Kulutus on ollut tuolla raskaalla kaasujalla ja lumisen kaistan aiheuttaman vastuksen takia kuitenkin noinkin maltillinen eli alle 5,7 litraa. Ei noihin lukemiin olisi päässyt mitenkään muuten kuin diesel autolla. Jollain bensa RS Octavialla (jota ajatuksissani suunnittelin) kulutus olisi varmasti ollut hyvän matkaa 7 litran pahemmalla puolella.

Kyllä nämä diesel vehkeet on siitä päteviä, että ajat miten ja missä ajat, niin kulutus ei niin radikaalisti muutu verrattuna vastaavaan bensa värkkiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

petrisa kirjoitti:
To Joulu 22, 2022 18:30

Kyllä nämä diesel vehkeet on siitä päteviä, että ajat miten ja missä ajat, niin kulutus ei niin radikaalisti muutu verrattuna vastaavaan bensa värkkiin.
Se on just noin. Mm. kävelevä excel-taulukko AZP teki ansiokasta laskentatyötä OG93 bensa-automaatti vs. NG93 diesel-automaatti. Tässä just ite parhaillaan yritän yhdelle kaverille selittää, että se dieselin pienempi kulutus kompensoi aika mukavasti ajoneuvoveroa ja autoissa mitä pohtii (neliveto 5-10v premium) tarjontaa on dieseleissä verrattomasti enemmän.

Toi avon automaatti nyt on melkoinen kuminauha, mutta puhtaassa nurkkapyörityksessä se kuluttaa vähintään 5l/100km enemmän, kuin aika saman koko- ja painoluokan C-Crosser dieselinä. Toki se vähän nopeampitempoisessa taajama-ajossa maantiestä puhumattakaan tasoittuu, mutta on se silti maantielläkin vielä 1.5l enemmän.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

petrisa kirjoitti:
To Joulu 22, 2022 18:30
Kyllä nämä diesel vehkeet on siitä päteviä, että ajat miten ja missä ajat, niin kulutus ei niin radikaalisti muutu verrattuna vastaavaan bensa värkkiin.
Niin on, vaikken maamoottorilla ajaisi ellei se olisi taloudellisesti kannattavaa. Minä en oikein ole vieläkään oppinut tuota, että dieselpataa saa polkea ja se syö sen minkä se syö. No, aktiivisella ajamisella vähän enemmän. Mutta kun... joku 0,2l enemmän satkulla on pieni hinta siitä, että saa käyttää sitä vääntöä.

Kääntäen, jos jättää käyttämättä sen dieselpadan mahdolliset piilevät voimavarat — ja nehän piilee, koska diesel :roll: — niin maksaa käytännössä lähes saman ajamisestaan mutta ei ehkä nauti siitä niin paljon kuin voisi?

edit: Tänään kauppareissulta palatessa ihan alkaneen loman vuoksi näppäilin auton kaikki asetukset Sport-moodiin ja muuten olin kunnolla paitsi tarvittavat kiihdytykset tein mielihyvä edellä. Nautin, vaikka diesel. 620 Nm puhui. Enkä saanu kulumittaria nousemaan joten universumi yrittänee kertoa mulle, että Sport-moodi on se oikea moodi :lol:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itselläni kun on ollut ja on edelleen sekä bensa että diesel autoja ja seuraa niiden kulutuksia ei voi olla huomaamatta eri ajotapojen vaikutusta. Pelkästään ajamalla tasaisesti mantieajoa ilman heikentäviä ajo-olosuhteita tai suurempia tarpeita ohituksille ei dieselin ja bensan kulutuksien ero ole välttämättä kovin suuri. Samassa autojen kokoluokassa ehkä n. litra. Pelkässä kaupunkiajossa ero kasvaa jo merkittävästi, ja tietenkin dieselin eduksi. Keskikulutuksissakin se ero sitten säilyy selvästi dieselin eduksi.

Olen myös harrastanut tätä exel- taulukointia, jossa vaihtoehtoina on saman koko luokan bensa, diesel ja kaasu autoa. Taulukko sisältää tietenkin myös verot. Syöttämällä eri kulutuksia: maantie ja keskikulusta, vuotuista kilometrimäärää ja eri polttoaineiden "päivän" hintoja saa helposti selville eroja. Tällä hetkellä minulle sopivilla autojen vaihtoehdoilla kaasu auto on tietenkin ylivoimainen minkälaisilla ajoprofiililla tahansa. Se ei liene yllätys. Sitä vastoin bensa antaa niukkaa plus- tulosta vs diesel lähinnä vain pelkällä ihanne olosuhteiden maantieajolla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
To Joulu 22, 2022 19:25
AZP teki ansiokasta laskentatyötä
Kiitos. Haluaisitko tulla meille töihin, vaikka mun pomoksi? Olis kiva saada tollasta palautetta joskus duunissakin :mrgreen:

Sepä tuossa hauskaa onkin, että pitkässä rauhallisessa matka-ajossa bensa-auton kulutus lähenee dieselauton kulutusta. Tällaista ajelua harrastavalla kertyy yleensä isoja vuosittaisia kilsamääriä, jolloin diesel on perinteisesti ollut oikea valinta. Mutta lopulta bensa-autoilukaan ei tulisi välttämättä ihan hirveän paljon kalliimmaksi, kun se bensan lisäkulutus dieseliin nähden jää maltilliseksi ja tapettavana on kuitenkin dieselin isommat vuosiverot (ja varsinkin nyt kun diesellitra maksaa enemmän kuin bensalitra).

Sitten taas kaupunkiajossa lyhyttä pätkää nylkyttäessä dieselin kulutusetu suhteessa bensaan on usein suhteellisesti isompi. Jos ajot on pääosin tällaisia, niin ei niitä kilsoja kuitenkaan useimmille kerry ihan hirveitä määriä, joten dieselin etu bensaan nähden jää taas hieman ennakko-oletuksia pienemmäksi.

Vuosiveroista vielä sellainen huomio, että usein unohtuu että sen dieselin 600-700 euron verorasitteen vastapuolena ei bensa-autolla kuitenkaan ole nollaverot, tai enää muutenkaan ihan vaatimattomat verot. Varskinkin kun puhutaan vähän isomman luokan autoista, niin bensa-autojen vuosiverot huitelee kuitenkin helposti jossain 200-300 euron luokassa, eli ei sillä dieselillä jää kuoletettavaksi 600-700 vaan tyyliin 400 euroa vuodessa. Mun Saappilaskelmissahan lopputulos oli se että jopa mun vajaan 10 tkm vuosiajoila diesel oli taloudellisesti suunnilleen yhtä järkevä valinta kuin bensa, kun ajo tuli pääosin kaupunkinylkytyksestä ja vielä senkin vuoksi kun vaihteistovaatimuksena oli automaatti. Jos olisin ajellut tuon 10 tkm vuodessa maantietä letkeästi kesäkeleillä rullaillen, niin laskelma ei välttämättä olisi päätynyt samaan johtopäätökseen.

Nyt on vieläpä laadukasta käytettyä dieseliä tarjolla aika hyvin ja vastaavien bensa-autojen hinnat voi olla kohollaan, joten hankintahinnoissakin on eroja. Toki lopullisen laskelman määrittää sitten se mitä siitä autosta saa kun siitä luopuu. Toinen merkittävä tekijä on se millä sen auton rahoittaa, nyt alkaa korotkin olemaan taas jo sillä tasolla että pääoman seisottaminen autossa ei ole enää ilmaista.

Lopulta jos kilsoja ei kerry ihan mahtavia määriä vuodessa, niin näiden valintojen vaikutus jää usein melko vaatimattomiksi verrattuna autoilun kokonaiskustannuksiin. Ihan satasen tai parin laskennallisen kustannuseron vuoksi ei mun mielestä kannata hylätä autoa, joka muuten miellyttää. Jos tykkää siitä dieselin väännöstä tai roksutuksesta niin ajaa sillä vaikka se excelissä näyttäisikin hieman kalliimmalta, tai toisinpäin. Tosielämässä kuitenkin kuluja kertyy sieltä sun täältä siten että ne etukäteen tehdyt laskelmat ei olekaan ihan kovin tarkkoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tutulla meni Octaviasta "joku pieni osa" (veikkaan jakoketjun kiristintä) ja sen takia kuuden tonnin remppa. Sen jälkeen sanoi, ettei kulutuksella ole merkitystä vaan sillä, että mitä autoa tarvii vähiten kiikuttaa korjaamolle.

Sitte tohon kulutukseen bensois, niin useimmat puhuessaan omasta autostaan tarkoittavat aina sitä ihanneolosuhteiden maantiekulutusta. Ja se sit skaalataan omalle vuosisuoritteelle. Toki tällä foorumilla moni tuntuu laskevan vuoden keskikulutusta, mutta tää onki keskustelupiirinä poikkeuksellinen. Spritmonitor vaan auki ja exceli inhorealistiseks, niin ei tarvi valehdella itselleen. Nimim. en vieläkään tajua miten mk7 Golfilla pitäs päästä "neljän pintaan", mutta Spritmonitorin mukaan muistaakseni pääsen kuitenki alle keskiarvon, kun tarkastelujaksona on 15 tkm :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Vaikuttaa, että Suomessa on käytetyissä autoissa, siis yli kolme vuotta vanhoissa dieseleissä korkeampi vero kuin täällä. :o
Omassa mesessä nyt vuosivero 3460kr, vähän heikompi tehoisessa bensassa mallissa vero 1878kr, joten eroa vain 1582kr vuodessa. Tuon erotuksen ajan nopeasti kiinni, koska kulutus olis bensassa kolme litraa suurempi satasta kohden. Ruotsissa suurempi kokoisia bensa autoja vähän liikenteessä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Joulu 23, 2022 16:46
Nimim. en vieläkään tajua miten mk7 Golfilla pitäs päästä "neljän pintaan", mutta Spritmonitorin mukaan muistaakseni pääsen kuitenki alle keskiarvon, kun tarkastelujaksona on 15 tkm :roll:


Ei varmaan bensalla pääsekkään paitsi alamäkeen ja myrskyisään myötäiseen. Kaasulla pääsee allekkin, kesällä. Näin talvella pakkanen nostaa 0,7-0,8g/100km kulutusta ainakin itsellä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^Riisselillä...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Pe Joulu 23, 2022 15:58
2.polvi kirjoitti:
To Joulu 22, 2022 19:25
AZP teki ansiokasta laskentatyötä
Kiitos. Haluaisitko tulla meille töihin, vaikka mun pomoksi? Olis kiva saada tollasta palautetta joskus duunissakin :mrgreen:
Sain kyllä just palautteenannosta esihenkilöindeksissä täydet (kuten yhtä lukuunottamatta muistakin arviointikohdista :D), että mikäpä siinä.

Btw. Kymmenisen vuotta sitten yhdessä turvallisuusorganisaatiossa oli lähes sinun veroinen excelinpanija vetäjänä. Hän sitten kyseli meiltä muilta, että haluaisitteko mennä excel-kurssille. Yksi ilmoittautui ja tämä veturi sitten kysyi multakin, että enkö minäkin menisi. Vastasin, että minulle riittää yksi excel-osaaja johon tukeutua ja kohta teitä on kaksi, eli riskienhallinnallisestikin asia on kuosissa, koska vaikka jompikumpi kuolisi, niin silti jää se yksi :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyvää Joulua vaan kaikille ! Meikäläisellä tämä meni nyt persiilleen, piti tehdä kalliita tunteja kolme päivää, mutta enpäs tee. Nousi näet kohtuullinen kuume ja nyt on nokka tukossa ja olo muutenkin aika perceestä. Tähän asti olen onnistunut välttämään, olisko tämä nyt se Toyotan Corona-malli ? Johan minä olin sairauslomalla ihan äskettäin, maaliskuussa 2020. Hommista viis, vanha mottoni "ennemmin terveenä töissä kuin kipeänä kotona", tuntuu tällä hetkellä taas erittäin oikealta. Ei huvita mennä pitkälleen, kun ei unta kumminkaan saa. No, kun tarpeeksi väsyy, niin nukahtaa vaikka istualleen.
Harmin paikka, tämä olisi ollut 21.kerta anoppilan lihapatojen äärellä peräkkäin, nyt tulee sarjaan harmittava katkos. Ei tässä välttämättä enää ainakaan samanlaista määrää niitä ole edessä. Terveys edellä, tottakai, mutta toki vähän risoo sekin, että taloudellinen tappio on näin palkansaajan mittakaavalla huomattava. Sanoisinko, että tällä kertaa ajoitus oli vähintään yhtä ikävä kuin viimeksi, jolloin meni omat 50-vuotispippalot sivu suun.
Simmottis. Jos tulee pitkä paussi päivityksiin, niin sitten ei varmaan henki ole kulkenut sitäkään vähää mitä nyt.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

^Paranemista!
Taisi minullakin olla se corona Mk1 juuri ennenkuin rokotteet tuli, 6vko siinä meni palautuessa, oli tosin duunia etänä. Nyt kolme rokotusta takana.
Vaimokin ollut kotikaranteenissa jokin aika sitten, vaan ei tainnut iskeä kovasti.
Ei huvita mennä pitkälleen, kun ei unta kumminkaan saa. No, kun tarpeeksi väsyy, niin nukahtaa vaikka istualleen.
Tämähän jotekin tuttua, katsoo jotain uusinta telkkariohjelmaa kotisohvalla ja sinne meinaa nukahtaa, vaan sit kun päättää mennä omaan petiin voi mennä tovi enneku uni nappaa. Ja en kerro miten omat "jetlag reissut" mennyt, vaan sitä on sellaista työtahtia nähnyt ihan läheltä että aikuinen tuoliin istunut saattoi kohdata pakollinen "powernap".
Viimeksi muokannut torque, Pe Joulu 23, 2022 23:42. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin