2.polvi kirjoitti: ↑To Joulu 22, 2022 19:25
AZP teki ansiokasta laskentatyötä
Kiitos. Haluaisitko tulla meille töihin, vaikka mun pomoksi? Olis kiva saada tollasta palautetta joskus duunissakin
Sepä tuossa hauskaa onkin, että pitkässä rauhallisessa matka-ajossa bensa-auton kulutus lähenee dieselauton kulutusta. Tällaista ajelua harrastavalla kertyy yleensä isoja vuosittaisia kilsamääriä, jolloin diesel on perinteisesti ollut oikea valinta. Mutta lopulta bensa-autoilukaan ei tulisi välttämättä ihan hirveän paljon kalliimmaksi, kun se bensan lisäkulutus dieseliin nähden jää maltilliseksi ja tapettavana on kuitenkin dieselin isommat vuosiverot (ja varsinkin nyt kun diesellitra maksaa enemmän kuin bensalitra).
Sitten taas kaupunkiajossa lyhyttä pätkää nylkyttäessä dieselin kulutusetu suhteessa bensaan on usein suhteellisesti isompi. Jos ajot on pääosin tällaisia, niin ei niitä kilsoja kuitenkaan useimmille kerry ihan hirveitä määriä, joten dieselin etu bensaan nähden jää taas hieman ennakko-oletuksia pienemmäksi.
Vuosiveroista vielä sellainen huomio, että usein unohtuu että sen dieselin 600-700 euron verorasitteen vastapuolena ei bensa-autolla kuitenkaan ole nollaverot, tai enää muutenkaan ihan vaatimattomat verot. Varskinkin kun puhutaan vähän isomman luokan autoista, niin bensa-autojen vuosiverot huitelee kuitenkin helposti jossain 200-300 euron luokassa, eli ei sillä dieselillä jää kuoletettavaksi 600-700 vaan tyyliin 400 euroa vuodessa. Mun Saappilaskelmissahan lopputulos oli se että jopa mun vajaan 10 tkm vuosiajoila diesel oli taloudellisesti suunnilleen yhtä järkevä valinta kuin bensa, kun ajo tuli pääosin kaupunkinylkytyksestä ja vielä senkin vuoksi kun vaihteistovaatimuksena oli automaatti. Jos olisin ajellut tuon 10 tkm vuodessa maantietä letkeästi kesäkeleillä rullaillen, niin laskelma ei välttämättä olisi päätynyt samaan johtopäätökseen.
Nyt on vieläpä laadukasta käytettyä dieseliä tarjolla aika hyvin ja vastaavien bensa-autojen hinnat voi olla kohollaan, joten hankintahinnoissakin on eroja. Toki lopullisen laskelman määrittää sitten se mitä siitä autosta saa kun siitä luopuu. Toinen merkittävä tekijä on se millä sen auton rahoittaa, nyt alkaa korotkin olemaan taas jo sillä tasolla että pääoman seisottaminen autossa ei ole enää ilmaista.
Lopulta jos kilsoja ei kerry ihan mahtavia määriä vuodessa, niin näiden valintojen vaikutus jää usein melko vaatimattomiksi verrattuna autoilun kokonaiskustannuksiin. Ihan satasen tai parin laskennallisen kustannuseron vuoksi ei mun mielestä kannata hylätä autoa, joka muuten miellyttää. Jos tykkää siitä dieselin väännöstä tai roksutuksesta niin ajaa sillä vaikka se excelissä näyttäisikin hieman kalliimmalta, tai toisinpäin. Tosielämässä kuitenkin kuluja kertyy sieltä sun täältä siten että ne etukäteen tehdyt laskelmat ei olekaan ihan kovin tarkkoja.