Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eipä sitä malttanut tänäänkään olla aloillaan, vaikka vähän vasen kylki juilii kaikesta temuamisesta. Temusin lisää, eipä sitä touhutessa huomaa.

Vetäisin oikean puolen helmasta ensimmäiset 10 senttiä Saabin Cirrus White-värillä finaaliin. Suojien poistamisen jälkeen totesin, että kyllä varastosta löytyvä toinen paukkupullo laadukasta Spies & Heckerin väriä osuu paremmin, eli Toyotan Super White saa olla lopullinen väri.

Ja eikös näillä remonteilla ole tapana levitä, niin tälläkin...
Kuva
Kuva

Päätin uusia helman kiveniskusuojauksen kummaltakin puolelta, koko matkalta. Nyt ollaan siinä pisteessä, että kumpikin puoli on maalattu hiottujen paikkojen osalta ruosteenestopohjamaalilla + kiveniskumaalilla ja muuten pelkällä kiveniskumaalilla kolme kertaa. Huomenna jatkan ja laitetaan helmat valkoisiksi, pari kertaa riittänee peittämään vaalean harmaan pohjavärin riittävästi.

Kyllähän tähän sai kolme työpäivää kulumaan helposti, jos laskee jo huomisen mukaan. Seuraavan aurinkoisen päivän sattuessa kohdalle hoidan sitten alustasuojauksen takapään osalta ja sitten voikin jo putsata sisustan vähän huolellisemmin ja heittää vahat niskaan. Täytyy tiedustella ehtiikö vakio-katsastajani näyttämään autoa kenties jo ensi viikolla, jos ei mitään komplikaatioita ilmene.

Kai tästäkin olisi helpommalla selvinnyt, mutta ei vaan osaa. Ideana kun on, että työstän autoa aina kuin se jäisi itselleni ja sitten kun olen tyytyväinen, se on siinä. Tämänhän voisi jättää vaikka vara-autoksi pihan nurkkaan kun ei vie paljoa tilaakaan, liikenne + osakasko on 180 e ja verot 148 e vuodessa = 328 e. Auto ei ole suuren suuri, mutta eivät ole kulutkaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onpa hyvin samankaltaisia juttuja kuin Polossa. Lokarien takana oli kanssa lasten ämpärin verran maa-ainesta ja etulokasuojan alaosan ja helman kärjen käsittelin eilen massa/pohjamaali/pintamaali. Bilteman sinne päin universaali värisävy oli positiivinen yllätys. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Pidetään pienistä huolta :wink:

Eilen maalasin helmat valkoisiksi aamupäivällä ja illalla vielä lakkaa pari kerrosta pintaan. Tänään poistin suojat ja teipit ja ruuvasin lokarit paikoilleen. Muistin käsitellä myös kuskin puolelta sen maakellarin kotelosuojalla, ruuvit öljysin, niin lähtee irti jos jollakulla on joskus tarvis. Ei tullut priimaa, oikealle puolelle jäi pari valumaa, eikä teippauskaan mennyt ihan millilleen, mutta ihan ok ja paljon parempi kuin ennen toimenpidettä.

Pesin etupenkit ja pääntuet ja siistin vähän takapenkkiäkin. Sisustan muovit tuli käytyä hoitoaineella läpi. Täytyy huomenna vielä kynnyksien peltiosat kiillottaa. Ajelin auton ulos ja appiukon tekemät a´ 70 kiloiset rampit käyttöön. Nokkakärryllä liikkuvat näpäkästi oikeille paikoille.
Kuva
Kuva

Käsittelin alustan kotelosuojalla, aika vähällä pääsi, sen verran hyvässä kunnossa on alusta. Kai sillä on merkitystä, onko autolla ajettu liki 300 tkm tai reilut 100 tkm, ynnä tämäntyyppinen auto on luultavasti ollut valtaosan kilometreistään kaupunkialueella, eikä höylätty suolateitä eestaas pitkää matkaa. Taka-akseliin upposi varmaan puolet siitä, mitä käytin. Kurkkasin pari tuntia käsittelyn jälkeen ja nätin mustaksi oli muuttunut kevyen pintaruosteinen akseli, kun kotelosuoja oli imeytynyt ja kovettunut. Ledivalo päässä koitin joka kolon kurkistaa ja missä vähäkin oli rusehtavaa, suihkuttelin. Pohjalevy on tässä pääosin mukavan suoraviivainen, takapäässä sitten enemmän koloja.

Palautin auton talliin kun kotelosuoja oli jähmettynyt ja aloitin vahauksen. Tällä kertaa perinteinen vahaus, kun on niin pieni auto että jaksaa sen enemmän vaivan. Vahauksen jälkeen tupsuttelin aina kulloisenkin alueen isoimmat ja häiritsevimmät kiveniskemät piiloon. Huomenna jatkuu tämä homma. Ohjaustehostimen nesteetkin on nyt vaihdettu, sen verran tullut pihalla pyöriteltyä, että olen aina imaissut säiliöllisen sen jälkeen. Litra on vaihtunut ja tuo viimeinen säiliöllinen minkä otin ulos, oli kyllä ihan saman näköistä kuin uusi purkissa. Sanoisin, että homma hoidossa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Noihinhan voisi tuonne lyhyelle päätysivulle pultata vallan omatkin renkaat, niin toimisi nokkakärrytyyppisesti jo ihan itsessäänkin. Toki sulla ne kärryt on, mutta jos joku muu miettii ittelle tekemistä, niin ei tartte kärryjä hommata.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

näyttää aika kätevältä tuo. Tuo "kattopiiska" hieman silleen että nojooh, ja ne keskitolppien pilarit, sopisi paremmin jollain mustalla teipillä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tuli käytyä tuolla toisella puolen jokea, niin tietysti kuten tavallisesti avattava silta ylhäällä purje veneiden takia. Siinä jonossa sattui sininen Spark olevan edessä, jossa merkit LT. kromattu pakarin pää ja kattotrailsit. Ana möi aikoinaan noita ensin Daewoo nimellä ja viimeksi Chevana. Huomio vielä siitä,että T risteyksessä ruuhka liikenteessä saatiin odottaa turhaa, kun kaikilla ei ole auto varustettu vilkuilla. :?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Huomio vielä siitä,että T risteyksessä ruuhka liikenteessä saatiin odottaa turhaa, kun kaikilla ei ole auto varustettu vilkuilla.
Ei liity suoraan tuohon, vaan kyllähän tullut pari kohtaamista kun jokin autolija ei ehtinyt, ymmärtänyt käyttää vilkkua, siinä joutui itse "että mikä meno?"

Ja sit oli jokin aika sitten, jotku pärrät varustettu jonkin yhden pikkuLED suuntamerkillä, ihan pehvasta. Tosin hyvä että moni ajaja käyttää hieman näkyvämpää/ värikästä liiviä.

Jos tähän ketjuun saa vielä, kun jotkut fillari jonnet paineelee tummat silmälasit päässä, ei yhtään tietoa onko havainnut muita liikkujia. Silmäkatsehan on se että mihin suuntaan menossa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, tuossa on vielä wanhan liiton julmettu piiska katolla. Näppärä tämä on, sitä ei voi kieltää. Jotenkin siitä aikoinaan talven ajossa olleesta Citroen C1:stä jäi kaipuu näihin pikkuisiin. Ovat kuitenkin sisätiloiltaan yllättävän tilavia, joten sisällä ei ahdista, vaikka töpöinen ulkonäkö vähän hymyilyttääkin. Tosin, jos tuo jotakuta hymyilyttää tai naurattaa, niin se on tässä tylyssä nykymaailmassa vain ja ainoastaan hyvä asia ! Tänään täytyy illalla käydä nappaamassa tuosta kuvat, koska näytti siltä, että seuraavaan viikkoon ei autoa puhtaana kuvauspaikalle saa tämän päivän jälkeen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Jotenkin siitä aikoinaan talven ajossa olleesta Citroen C1:stä jäi kaipuu näihin pikkuisiin.
Tosiaan, silloin nuorempana, kun hieman kävi jotain pientä pugia katsomassa, oli hieman erikoista että sen apparin penkkiä sai kännettyä helposti niin että jotain pidempää esinettä mahtui autoon. Vaan se oli aikaa ennen tätä SUV hörhöyilä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ti Elo 22, 2023 11:05
Jotenkin siitä aikoinaan talven ajossa olleesta Citroen C1:stä jäi kaipuu näihin pikkuisiin. Ovat kuitenkin sisätiloiltaan yllättävän tilavia, joten sisällä ei ahdista, vaikka töpöinen ulkonäkö vähän hymyilyttääkin.
Rehellisesti pieni auto on ihmisille tilava, koska siinä on tilaa karsittu niistä epäolennaisista kohdista. Jos ei tartte 20cm paksuja ovia tai 30cm leveää keskikonsolia, niin saa ihmeesti tilaa.

Sitten taas pieni "premium" voi olla helposti ahtaampi. Olikohan se jotain 2010 vuosimallin luokkaa oleva A3, johon minä en meinannut mahtua kuskin paikalle, kun rattiakselin kotelointi ja keskikonsoli söi niin paljon tilaa, että oikea polvi ei mahtunut oikeastaan mihinkään. Kiva vehje heittää 500km työkeikka...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Sitten taas pieni "premium" voi olla helposti ahtaampi. Olikohan se jotain 2010 vuosimallin luokkaa oleva A3, johon minä en meinannut mahtua kuskin paikalle, kun rattiakselin kotelointi ja keskikonsoli söi niin paljon tilaa, että oikea polvi ei mahtunut oikeastaan mihinkään. Kiva vehje heittää 500km työkeikka...
Jep, jotkut uudemmat biilit, ohjaamo silleen duunattu että ei edes ohjaamoon sisällä pääse apparin kanssa vaihtaa paikkaa(toki stoppi voi olla jossain, vaan pitää olla melkoinen akrobaatti jos on tarve vaihtaa istumapaikkaa auton sisällä, vaihtoehto liukastelet jalkaisin jäisellä tienpinnalla auton ympärillä tai sateessa. Puhumattakaan joillan laivareiteilla, sivuikkunan kautta ulos jos pitää siirtyä. 'pkle.(tai no, oisko olllut kerta kun joutui tuohon, ja taisin jopa mennä viereisen auton ikkunan kautta, toki kansimatruusit siinä mukana).

Fruuga hieman sellainen että kun vaihtuu keskenäinen ajovuoro niin hän ei auton ympärillä halua kävellä, no minä toki siirryn ulkokautta, vaan en ole niin notkea enää näin lähes 2m pituudella.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Tarkka huomio siellä jälleen kerran. Tämä kabiinikuva Sparkista näyttää yhdellä silmäyksellä, että avaruuden tuntua on, vaikka toki keskikonsoli onkin. Mutta, mikään ei tunge syliin tai lähelle. Minä pidän tuollaisesta suunnittelusta. Aika montaa autoa olen kokeillut, joissa juurikin se oikea jalka ei tahdo löytää hyvää paikkaa painaa kaasupoljinta, kun muotoilu tunkee polvesta/reidestä läpi. Yksi suurimpia syitä sille, miksi esim. en ole omistanut koskaan vm. 2012 ja eteenpäin Honda Civiciä. Kuskin paikasta on tehty todella tiukka ja minäkin näin kapoisena ja muutenkin normimittaisena, en meinaa mahtua mukavasti ajamaan.
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ei keskikonsolin olemassaolo ole ongelma, jos se on mitoitettu auton mukaisesti. Tuossakin se on siro ja kapea, eikä leveä, paksu ja massiivinen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Spark'ista, tuo voisi olla ihan fiksu kulkine toiselle nuorelle kun jo ajokortin selvitti. Vaan hällä ei tuo manuaali nappaa. Minulla taas nuo ns CVT mitä lie, ei iske. Nää vanhat "peltilehmät" mitä tässä pihassa on niin "yesterday" että en kovin innokkaasti ensi kulkineeksi mainosta hälle.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Käytin Sparkin leimalla, ei huomauttamista, kaikki kunnossa. Vuoden päästä uudestaan. Koska ei tuosta enää projektiksi ole, niin laitoin masiinan myyntiin. Syksy lähestyy sen verran haipakkaa, että pitää varmaan alkaa toppuuttelemaan. Katsotaan, voi tulla jonkinsortin krapula, kun on ollut kuukausia mielekästä tekemistä näitten kanssa. No, tässä täytyisi nuo omat kulkineetkin saatella talvikuntoon vähin erin ja ne muutamat jo moneen kertaan mainitut pikku puuhastelut tuttujen autoihin on edelleen tekemättä. Ehkä keskityn niihin. Aika paljon määrittelee se, löytyykö Sparkille joku tarvitsija ja missä aikataulussa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin