Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mielenkiinnolla odotan oikeaa talvea, kun auto pyytää apua jo lumettomalla -7 asteen kelillä.
Kuva

Teki tuon saman sekä aamulla töihin startatessa, että iltapäivällä töistä startatessa. Kummallakin kerralla SOS-sammui n. 5 minuutin ajon jälkeen. Kovin paljoa en Googlailemalla löytänyt, mutta viitteitä oli niin 12V akun hyytymiseen, kuin löystyneeseen johtoliitokseen tämän eCall-järjestelmän SOS-moduulille. Yhteinen nimittäjä kylmä keli.

Tuossa kun ei mitään lämmittimiä ole, niin kylmiltään lähdetään aina. Täytyy huomenna laittaa Defa kiinni akkuun ja tsekata sen tila ynnä mitata sitä ennen napajännite. Auto kyllä käynnistyi aivan samalla tavalla kuin aina, eikä temppuillut mitään muutakaan outoa.

Paitsi, että tämä on ensimmäinen bensiinikäyttöinen autoni, joka ei 17km työmatkalla lämpene edes oman mittarin mukaan normaalilämpöön koko reissun aikana 8O
Kuva

Tuo palkki koskettelee 90 asteen kohtaan kun auto on lämmennyt kokonaan. Tälle näyttää olevan pakkasraja about -3, että lämpenee tuolla matkalla. No, kun ei kone kierrä eikä kuluta, niin ei kai se lämpenekään. Täytyy ihan testimielessä ajella Sportilla seuraavat reissut ja katsoa, lämpeneekö paremmin kun kiertää rivakammin.

Enköhän käänny webasto-Hiacen puoleen tällä kokemuksella aina, kun on pakkasta n.-5 tai enemmän. Eikä ole siinä SOS-tekstiäkään...

No, enää 5kk ja voi viedä tämän keksinnön pois !

Helgakin oli ihan että WHATTA*UCK kun kerroin 😂
Kuva
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tosiaan myydessäni tämän 98 tkm ajettuna vuonna 2014 naapurin rouvalle sanoin, että kun he tästä haluavat luopua, mielellään kertovat siitä minulle ensin. Näin tekivät ja tänään ostin auton takaisin reilun 9v jälkeen. Hoidin kaiken niin, että ennen kuin siirsin autoa 50m kotipihaan, se oli minun vakuutuksissa/omistuksessa ja maksu naapurin rouvan tilillä. Eipä tarvinnut heidän mennä epämukavuusalueelle käytettyä autoa myymään ja kun sähköinen asiointikaan ei ole hanskassa, niin sai siinäkin avustettua ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Käyttöönotettu 17.1.2000, veivit ikkunoissa, riittävästi ovia, isolohko 1.3, luxusvarusteena keskuslukitus, avaimella, toimii.

Auto on katsastettu 27.9.23 ja seuraavan kerran 3.10.2024, eli ihan heti ei tarvitse vaivautua. Tällä leimalla piti hitsata oikealta takapyörän edestä helmaa, ei muuta huomautettavaa. Vasen takahelma on hitsattu jo vuonna 2012, sen jälkeen on sen verran suojattu, ettei ole tarvinnut uusia.
Tähän on vaihdettu vuonna 2010 uudet ajovalo-umpiot ja ne ovat vielä hyvässä kunnossa, koska kilometrejä on tullut sen jälkeen vain 40 tkm.
Kuva

Muutenhan näiden 9v aikana tuohon on vaihdettu kesärenkaat, akku, lambda-anturi ja moniurahihna. Sen lisäksi tietenkin normihuollot. Eipä juuri muuta. Öljyt ja suodatin on vaihdettu tasan vuosi sitten ja sen jälkeen on tullut kilometrejä 450. Vaihdan siis vasta keväällä. On täysin selvää, että nyt kun alkaa tällä ajaa niin kuluja on tiedossa, koska tällä on ajettu viime vuosina niin vähän. Muuta hälyttävää en koeajolla huomannut, kuin että laturin suunnalta kuuluu vinkunaa suht korkealla taajuudella. En ihan paikallistanut, oliko itse laturi vai jompikumpi hihnoista vai mikä. Kuitenkin, auton lämmettyä kunnolla, vinkuna loppui. Ajetaan, tarkkaillaan ja hoidetaan kuntoon mikä sitten liekin.

Ruosteisilla talvivanteilla on vm. 2013 Hakkapeliitta 4:t, ne samat, jotka siinä olivat silloin kun sen myin. Pintaa on, nastoja on. Ilmat pysyy sisällä. Saavat toistaiseksi olla. Minulla on varastossa 8 kpl Yariksen vanteita, jotka ovat paljon paremmassa kunnossa kuin nämä. Kesärenkaat ovat onneksi oikein hyvät, vain muutaman tuhat km ajetut.
Kuva
Kuva

Laitoin jo kapselit noiden talvivanteiden päälle, niin näyttää vähän siedettävämmältä. Tämä on ruostesuojattu hyvin edellisen omistajan toimesta, rouvan mieshän on sama herra, jonka kanssa olen näitä omatoimisia ruostesuojauksia harrastanut jo toistakymmentä vuotta. Alusta on hyvässä kunnossa, samoin ovet ja luukut, sekä maalipinta yleisesti. Samat skraidut ja lommot tässä on kuin silloin 9v sitten. Helmakotelon suojaukseen keskityn keväällä, se on kriittinen paikka ja tosiaan tätäkin on jo takapyörien edestä hitsattu. Vetelin nyt ensi alkuun kotelosuojaa helmojen sisään ja peitoksi runsaalla kädellä, autohan on saman värinen kuin kotelosuoja Motonetin purkista, joten ei tarvitse edes teippailla. No, aika hyvinhän nuo suojaamani paikat ovat katseilta suojassa. Jospa pysyisi kuosissa kevääseen saakka tällä. Keskityn sitten enemmän.

Kilsoja on tullut 9v n. 37 tkm lisää ja mittarissa on nyt 134557 km. Poikkeuksellisen vähän ajettu vuosimallin 2000 autoksi, sanoisin. Sopiva pikkusisko poikkeuksellisen paljon ajetulle Hiacelle, siis.
Kuva

Rengaspaineet tarkastin ja nostin 2.3, raitisilmasuodattimen puhaltelin puhtaaksi, oli hyvässä kunnossa. Akun tarkastin ja vaikutti olevan kunnossa, 12.7 volttia napajännite pikku koeajon jälkeen ja Defan älylaturi lopetti puolen tunnin päästä hommat, jonka jälkeen jännite 12.9. Öljyt olivat luonnollisesti aika kirkkaat 450 km ajettuina ja ylämerkissä kuten pitää. Ohjaustehostimen neste oli vuosien aikana muuttunut keltaiseksi, aloitin sen osalta jumpan kohti punaista nestettä.

Huomenna on tarkoitus imuroida ja putsata auto sisältä, maanantaina voisi ajaa sillä työmatkan. Moottorilämmitin ja sisäpistoke tässä on, jopa puhallin mukana. Puhallin heräsi eroon kun laittoi piuhan päähän, mutta moottorin puolelta en kyllä kuullut mitään porinaa, joten voi olla, että moottorinlämmitin on mykkä. Se on harmi jos näin on. Onneksi sentään sisätilat saa lämpimiksi.

Korkealta tässä ei putoa, vaikka joutuisi vähän remppaamaankin. Toki maksoin tästä hivenen preemiota, tuttujen kanssa pitää tehdä kauppaa niin, että pysyy välit eikä tule sanomista miltään suunnalta. Tästä tulee suojapäivien talviprojekti ja ajelen sen verran, että laitetaan kuntoon jos ja kun paljastuu jotain ruuvattavaa, uusin hiljakseen kuluvia osia ja teen pikku huoltoa talven mittaan. Kun Hyundain luovutan huhtikuussa pois, tämä on silloin toivon mukaan täydessä iskussa ja kesään pääsee Hiace/Yaris-combolla. Nyt ei tarvitse kiirehtiä keväällä Hyundaille sijaista, kun sellainen jo on. Kultainen Yaris, aika monen vuoden auto, vaikka aluksi kovin lyhyttä ikää ennusteltiinkin.
Kuva

Hyundain 12V akku näytti lukemia 12.14V, mutta, kun en tajunnut avata konepelliä valmiiksi eilen, niin jouduin avaamaan oven joka herätti mittariston jne., siinä varmaan vähän notkahti lukemat. Defa nimittäin puhalteli puolessa tunnissa homman kuosiin jonka jälkeen näytti 12.9V. Siirsin auton tallista ulkoruokintaan Superbin paikalle kun se on reissussa ainakin tiistaihin, siinä ehti jo SOS syttyä ruutuun. Jos ei tuota tekstiä kummempaa tapahdu, niin valitan asiasta huollon yhteydessä, joka pitää teettää ennenkuin vuosi tulee täyteen. EDIT: Talvirenkaat ovat toki vuodelta 2013, olivat liki uudet silloin kun tämän ekan kerran ostin.
Viimeksi muokannut IC1970, La Marras 18, 2023 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2822
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jotenkin sellainen fiilis, että nyt alkaa viimein tippumaan 2000-luvun alun Toyotat siihen tonnin-parin luokkaan. Pitkään oli, että tuollaisesta Yariksesta vähän ajettuna sai maksaa sen 4 donaa. :D

Mulla on - 09 Priuksessa aika lailla saman verran mittarissa kuin sun keltaisessa. Sen alusta alkaa olemaan sen verran "hyvin alulla", että pitää keväällä viimeistään pistää vaihtoon. Olen miettinyt tilalle lähinnä japseja akselilla -10-14 Avensis/Auris/Civic jne. bensakoneella ja mielellään automaatilla, koukkukin pitäis olla, mutta ei tarvi olla farmari, pois lukien Auris. Civicin kontti varmaan riittäis meikäläiselle.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näistä pyydetään vielä, varsinkin vähän ajetuista, kovia hintoja edelleen, mutta ei välttämättä makseta. Jos ja kun saan tämän viimeisen päälle kuntoon, niin sellainen vajaan 3 tonnin pyynti on ok, siitä sitten jää nähtäväksi mihin painuu tingatessa. Yli 2 joka tapauksessa. Isompi kone ja viisi ovea on valtti ja must, muuten näillä ei tee mitään jos nyt ei ole ihan joku todella vähän ajettu mummon helmi. Tänä päivänä ilmastoinnin puuttuminen on lähes fataali puute, eikä tässä alkusarjan mallissa ole edes ajonvakautusta, joten tämmöisen hankkijan pitää osata oikeasti ajaa autolla, eikä vain odottaa, että se itsestään korjaa virheet... En mä tästä varmaan omia saa pois, jos esim. laturin tuohon joutuu laittamaan niin se on melkein siinä.

Tosin, nyt en mennytkään kaupanteko edellä, tässä on nyt koossa sellainen nelikko, Civic-Accord-Hiace-Yaris, että pitää minut varmaan kiireisenä lämpimän kauden ilman sen kummempaa kaupantekoa. Kun pitäisi vähän kerätä puskurirahastoa isommaksi, että pystyy rahoittamaan tiettyjä juttuja ilman kikkailua. Ollaan nyt asuttu tässä talossa 15 vuotta täydellisen remontin jälkeen ja nyt alkaa vähitellen mennä uusiksi sitä sun tätä. Täytyy vähän varautua etupeltoon. Mielessä on myös Hiacen päivitys jossain vaiheessa ilman mitään lainoja ym. pikkusälää. Mutta, tuossa on tosiaan keväällä pihassa neljä autoa, jotka kukkivat enemmän tai vähemmän sieltä ja täältä ja jumppaa piisaa kyllä, kaikkiin huollot, rengashommat ym ym. En usko, että tulee aika pitkäksi.

Avensikselle ja Civicille ääni tuossa sun mietinnässä. Civicin kontti on iso, jos vaan kuskin paikka osuu kohdille, siinä on iso ero Avensikseen, joka on kuitenkin matkustamotiloiltaan isomman luokan auto kuin Civic. Mutta jos hakee luotettavaa tekniikkaa ja miellyttävää perusautoa, niin kumpikin on hyvä valinta. Vähän hengettömiä kumpikin, ei ne mitään femmoja ole, todellakaan, mutta jos luotettava käyttöauto ilman fiilistä on ok, niin varmaan parhaat valinnat tuossa ikäluokassa.

Kävin vielä moikkaamassa Yarista sen verran, että laitoin työpaikan pysäköintilapun autoon, ettei unohdu ja samalla testasin, toimiiko cd-soitin. Perkule, pitkästä aikaa vanhus, jossa se toimii. Hyvin lähti Neljä Ruusua soimaan !
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Yaris on siivottu auttavasti sisältä, imuroitu, pyyhitty pölyt ja isoimmat jäljet ovipaneeleista yms., poistettu pahimmat tahrat penkeistä ja sitä rataa. Sisältä tämä on erinomaisessa kunnossa, pakko tämä on ääneen todeta.

Mä en varmaan ehtinyt silloin 9v sitten edes tsekata varapyörää, kun tämä lähti naapuripihaan aika vikkelästi. Oli meinaan varapyörässä vain 1.3 baria painetta, laitoin 4. Minusta tämmöinen 115/70/14 tilapäinen varapyörä on aika hellyttävä ilmestys :)
Kuva

Ja kun ei tämä mikään ranskalainen ole, niin takakontin lattiasyvennyskin oli kuiva ja pientä pölyjen puhaltelua ja roskien siivoamista lukuunottamatta kuin tehtaalta lähtiessä.
Kuva

Konehuoneen puolelta poistin pahimmat pölyt ja törkyisyyden, ynnä voitelin vähän paikkoja.
Kuva

Ovien lukotkin tuli voideltua, kaikki tuntuvat toimivan hyvin, myös takaluukun lukko. Katsotaan, kun tuo lämpötila jumppaa nollan molemmin puolin aika voimakkaasti seuraavat pari viikkoa, tuleeko deja-vu vanhoilta ajoilta, varsinkin, kun sisätilan lämppäri on käytössä. Muistan joskus olleen ongelmia, kun työpäivän jälkeen yritti autoon sisään avaimella :D

Mä en oikeasti tiedä, mistä nämä ajatukseni kumpuavat, mutta varustin Yarpan riittävällä määrällä cd-levyjä. Normaalista poiketen, kaivelin vähän varastoja, enkä mennytkään helposti hevillä, vaan:
Kuva

Reetulta Kovimmat Hitit tuplalevy, tuo kuvahan on vuodelta 1980 levyn "Kolmekymppinen" kannesta. Siinähän Reetu vähän huijasi, kun oli levyn ilmestyessä jo 35-vuotias. Minä oli silloin 10v ja minusta Frederik oli kova jätkä.

Tuolla kokoelmalla on mm. mainio ralli "Tyttö kuin tiikeri", siitäpä juolahti mieleeni Walesin tiikeri, Sir Tom Jones.
Kuva

Siinä on mies, jota on Äänellä paiskattu, perkule sentään. Näistä kahdesta muuten Sir Tom Jones on paraikaa kiertueella, vasta 83-vuotiashan hän on, ääni on aika timangissa kuosissa edelleen, mikä jos jokin on hämmästyttävää. Reetuhan on ollut eläkkeellä jo jonkun aikaa. Kesällähän kun tuolla kultaisella Yarpalla joutuu, eikun siis saa ajella, niin mikäs siinä on luu ulkona (pakko, koska ei ole ilmastointia ja ikkunat on avattava) Tompan She´s A Ladya luukuttaessa 8)
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2102
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

Tuosta SOS-valosta. Tosiaan minunkin käsitykseni mukaan se liittyy tuohon hätäpuhelujärjestelmään, joka yleensä sijaitsee katossa peruutuspeilin lähistöllä. Se paikka sitten on herkkä kondessivedelle kun jääkylmä peltikatto, lämpiävä auto jolloin sisäilman suhteellinen kosteus lähestyy 100%.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jotain tuollaista. Huomasin, että SOS-kytkimen suojuksen päällä ollut teippi repsotti, irrotin sen kokonaan. Siis ihan se teippi vaan, joka uudessa autossa on siinä päällä. Ei ollut tullut napattua sitä vielä pois. Liittynee myös noihin kosteusmuutoksiin. Sen verran huomioin äsken, kun siirsin auton naapurin pressutalliin parkkiin, että nyt ei SOS loimottanut, vaikka auto pihalla kävi kymmenisen minuuttia sitä siirrellessäni. Vaan nyt olikin suojan puolella, eli tämä ei vaan tykkää pakkasesta.
Kuva

Lähiaikoina en ajatellut Hynyllä ajella, mennään vanhoilla Toyotilla toistaiseksi.

Yarppa pääsi aamulla tositoimiin, aamulla pikku pakkasessa raskaassa lumisohjokelissä meni 6.3 litraa satasella, auto oli piuhan päässä pari tuntia (tosin en tiedä lämmittikö vaan sisätilat), iltapäivällä hivenen plussalla märillä teillä esilämmittämättömällä autolla paljon vähemmän.
Kuva

Tässähän on hyvin yksinkertainen reissukohtainen ajotietokone, jossa on hetkellinen kulutus, keskikulutus ja keskinopeus. Nollautuu kun virrat sammuttaa. Selkeää :D

Niinkuin olisi uudella ajellut. Okei, pelkääjän puolen kynnysmuovit pitää tiukata jollain konstilla, vähän resonoivat. Mutta muuten on tuntuma kuten pitääkin. Aina tauon jälkeen sitä jaksaa myös hämmästellä, miten pirteä tuo on tuolla 1.3-litraisella 86-heppaisella koneella, kiihtyy vikkelästi kuin ajatus ja vastaa hanakasti kaasuun, nelonen on hyvä yleisvaihde, järkevä käyttöalue on 40-70 km/h, eli ei tarvitse ylimääräisiä vaihdella tuolla työmatkalla.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hiacea tuli testailtua talvikelissä. Takakontin neljä 90-kiloista miestä ovat aika sopiva annos ilmeisesti, eipä sutaissut Hiace takapyöriä koko reissulla kertaakaan. Laitoin takapaksiin vielä pistolapion ja pari lankkua varuiksi, jos sattuisin jotain yltiöpäistä yrittämään, joka on toki hyvin epätodennäköistä. Sen verran paljon on tullut takavetoisilla ajeltua, että tuskinpa tuolla mitään eteenpäinpääsemätöntä tulee eteen, jos vähän malttaa miettiä, minne nenänsä tunkee.

Talvidieseliäkin löytyi huolto-asemalta, joten tankkasin ekan kerran täyteen. Koitan pitää tankin koko talven puolenvälin paremmalla puolella, on kuitenkin 75 litrainen tankki ja siitäkin oma pikku vetovoima maata kohti, kun se kumminkin sijaitsee enemmän auton taka, kuin etupuolella. Jos tuon nyt punnitsisi tankki täynnä ja meikäläinen kyydissä, niin ei varmaan kovin kaukaa siitä 50/50 painonjakaumasta olisi.

Kunhan nähdään millaista loskapaskaa sieltä taivaalta tulee ke-to, niin viikonlopun ajot varmaan ajelen Hiacella, näyttäisi sen verran kylmenevän, että mielelläni nautin työpaikan päässäkin webastolla lämmitetystä autosta !
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Myrskyn jälkeen ei ollut poutasää, tasaisen harmaata vaan. Tsekkailin paikat puhurin jäljiltä ja pikkasen tuli hommia. Raskaita päätöksiäkin tein, eli Accordiin lukittiin tämä lukema kevääseen saakka.
Kuva

Auto päätyi naapurin pressutalliin.
Kuva

Onkos muuten liikennekäytöstä poiston hinta noussut jossain vaiheessa ? Minusta tuo 6 euroa on suolainen hinta parista klikkauksesta. Nyt on liikaa autoja ja Accordissa on noista henkilöautoista kallein vero, vakuutus ja isoin kulutus. Ynnä Hynyssä on vielä 6500 km varaa ajella ennen pois luovutusta. Mitä lähemmäs pääsee 15 tkm ennen sitä, sen parempi.
Kuva

Tosiaan, joutui könyämään katolle ja ottamaan vähän erilaista perspektiiviä maisemaan, ei marraskuinen maisema ole houkutteleva edes yläilmoista...
Kuva

Toki jos kuvassa on myös tyylikkäitä autoja, helpottaa vähän :D
Kuva

Talon kakkospiipun suoja (sauna + keittiön kamina) otti vähän hittiä eilisessä myräkässä, jatkuva tuuli oli meidän kohdilla nukkumaan mennessäni 21-22 m/s luokkaa ja puuskissa +26 m/s. Suunta oli sillä tavalla jännä, että tästä kulmasta katsottuna tuuli osui piipunhattuun vasemmalta etukulmasta. Tuossa on semmoinen kaksiosainen hattu, joka lomittuu kulmista toisiinsa suhteessa 2/3 + 1/3 ja ovat neljästä kulmasta kiinni piipussa. Tuuli pääsi tuosta kulmasta komeasti alle ja voimaa oli sen verran, että yksi kiinnikkeistä oli liikahtanut taaksepäin, jolloin pidempi osa putosi liitoskohdasta piipun päälle.
Kuva

Naitoin palaset yhteen ja kiristin joka kulman kunnolla, yksi jakoavain riitti tämän homman hoitamiseen. Hyvä, ettei mitään irronnut eikä lentänyt mäjelle, löystyi vain.

Huomenna kiristyy pakkanen nopeasti, joten koitin putsailla autot ja tontin, eniten perseestä talvella on varmaan just tämmöinen räntäpaskamyrsky ja sen jälkeen äkkiä ja reippaasti pakkasen puolelle.

Superb: Tsekkasin öljyt, kun autolla sentään ajettiin Norjaan ja takaisin. Eipä oikeastaan ollut juurikaan vajennut viimeiseen reiluun 6000 km. Lisäsin pari desiä ylämerkkiin, huollosta on nyt 23500 km ja loppumatkalla kolmeenkymppiin ei tarvitse enää lisätä. Tammikuussa käytän tämän ensimmäisessä katsastuksessa ja niillä nurkilla meidän käytössä arvatenkin viimeinen huolto.

Hiace: Voitelin ovien lukot ja käsittelin etuovet ja sivuoven tiivisteet ja vastinpinnat silikonipohjaisella tarttumisenestolla. Hiace on niin harvaan rakennettu, että ulkoruokinnassa lämpötilan vaihdellessa plussan ja miinuksen väliä, luukut junttaavat säännöllisesti kiinni, ehkä auton paskamaisin piirre. Jospa tuo vähän auttaisi.

Accord: Tosiaan, pois vakuutuksista ja pressutalliin n. 4-5 kuukaudeksi. Käytellään kerran kuussa lämpimäksi ja liikutellaan tallin suulla ees taas.

Yaris: Putsasin tuulilasinpyyhkimet raa'alla tuulilasinpesunesteellä ja pesin myös tuulilasin sisä-ja ulkopuolelta kunnolla. Ei ollut vähään aikaan pesty ja päälle jäänyt suolakalvo häiritsi näkyvyyttä. Pakkasia kohti puhtaalla lasilla ja näkyvyys kunnossa ! Muistin myös eilen vaihtaa säiliöllisen ohjaustehostimen nestettä reissun jälkeen, edellisellä kerralla unohtui.

Civic: Tsekkasin puhelimella kauko-ohjattavan pistorasian kunnon, kun poika valitti ettei pelitä. Kävi ilmi, ettei seinän pistorasiaan tullut sähköjä, jossain vaiheessa sitten viime kevään oli joku virtapiikki tullut ja vikavirta oli lätkäissyt kytkimen nollille. Nyt on systeemi taas toiminnassa ja saa poika auton lämpimäksi ennen lähtöä.

Hynyn ajelin pois pressutallista takaisin pihaan, saa olla ulkosalla loppuajan meillä, helpompi siitä lähteä ajoon.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Viikonlopun työmatkat ajelin Hiacella, webastoa käyttelin 25 minuuttia kummassakin päässä päivittäin. Todella kylmää keliä pitänyt. Pakkaslukemat sinänsä eivät ole olleet mitenkään ihmeelliset, pahimmillaan -13, mutta perkule millainen Siperian kostea viima on läsnä, "tuntuu kuin -26" ollut fiilis koko ajan.

Hiace on pelittänyt hyvin, tyypillisesti Hiacen tapaan ohjaus "töräyttää" pari ensimmäistä käännöstä kylmällä autolla lähtiessä, varsinkin jos joutuu nopeammin ja enemmän kääntämään rattia. Samaa teki edellinenkin yksilö, joten tuttu ilmiö. Parin ekan ratinväännön jälkeen ei esiinny. Ohjaustehostimen nesteethän vaihdoin heti tuoreisiin.

Toinen pakkasilmiö on ovien lukitus, toistaiseksi olen saanut avaimella etuovet kiinni ja auki, kaukosäädinhän ei toimi sulkiessa lainkaan, joku anturi lienee kulunut liikaa tms., mutta auki on saanut kaukkarilla. Nyt saattaa olla ettei aukeakaan kaukkarilla, kun esim. pelkääjän puolen etuovi ei reagoi. No, jossainhan yli puolen miljoonan kilometrin käytön on näyttävä, kosteus, vanhat rasvat ja kuluneet paikat... Takaovi toimii hyvin, sivuovea en viitsi repiä auki turhan päiten, siinä on niin paljon peltiä peltiä vasten, että on jatkuvasti jäässä enemmän tai vähemmän.

Iloinen yllätys oli, että kuskin persgrilli toimii ! Olin aivan varma, että julmetusti istuttu elementti on mykkä, mutta ei ollut, LO ja HI toimivat kumpikin. Greit.

Vaihteistossa on myös edellisestä Hiacesta tuttu ominaisuus, eli kun ekan kerran vaihtaa liikkeelle lähtiessä 1->2, ei kannata vetää suoraan, vaan huljauttaa keskialueen kautta vähän välikaasun tapaan, niin menee siististi. Muussa tapauksessa saattaa vähän korahtaa. Näissä ei ihan kylmänä synkat pysy mukana jos yrittää "nopeasti" vaihtaa. Käytännössä tämä ominaisuus vaivaa vain tuon yhden vaihdon verran. Vielä kovemmilla pakkasilla ainakin edellisessä tuo samainen vaihto tarvitsi ekan kerran tehtäessä vielä rutkasti voimaa, ei nyt ihan kaksin käsin, mutta melkein :lol: Hiace...

Sen sijaan siinä miten auto rullaa, on iso ero nelivetoon. Tämähän siis vielä rullaa. Neliveto ei meinannut pakkasella mennä alkuvaiheessa edes alamäkeen ilman kaasua, mutta tämähän rullailee ihan näppärästi.

Mitä tulee sitten talviominaisuuksiin, niin vaikuttaa siltä, että tuo 360 kiloa lisäpainoa taka-akselilla on vähintään tarpeeksi. Se ja uudet nastarenkaat, eipä ole tarvinnut miettiä ylimääräisiä, senkun päristää menemään, hyvin pitää.

Käytännössä kaikki "ominaisuudet" mitä on tullut vastaan, ovat deja-vu edellisestä, omaa sukuaan on hän ja noitten kanssa pärjää. Muuten on toiminut hintaansa ja käyttötunteihinsa suhteutettuna erinomaisesti.

Yaris, kyllä tässä moottorinlämmitinkin toimii, ei sieltä mitään perinteistä porinaa kuulu, mutta tänäkin aamuna oli -13 ja auto oli ollut kolme vuorokautta ajamatta kylmässä tallissa, lähti oikein iloisesti käyntiin parin tunnin töpselöinnin jälkeen ja tyhjäkäynti tasoitteli alaspäin jo siinä vaiheessa kun nousin autosta sulkemaan tallin ovia. Töiden jälkeen töpselittömästä parkista kuulosti käynnistys aika lailla erilaiselta 🥶

Työmatkan kulutus on näillä keleillä pikkasen kutosen päälle, jota en pidä pahana. Mitään outoa ei ole ilmennyt, hienosti toimii, hyvin lämpenee ja pirteästi kulkee 😎

Kävin Motonetissa vähän ostoksilla ja ostin mm. lisää ohjaustehostimen nestettä, tänään imaisin taas Yariksesta säiliöllisen, kerran vielä, niin alkaa olla ok. Nyt jo näytti poistettu neste hyvältä. Ostin myös kosteudenpoistajan ja varapatruunoita, vaikka tulen Accordia säännöllisesti käyttämäänkin seisonnan aikana, niin laitan nyt yhden tuollaisen sisälle, ettei kosteus tee tuhojaan.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Koska kuvat on kivoja, niin.

TALVEN VOITTAJA 2023-2024
Kuva

Tänäänkin oli varsin liukas keli, aamulla mennessä ajelin jonon keulilla ja sinne ne henkilöautot jäi vähän kauemmas kun laskettelin menemään. Kotiin tullessa joku keleen Volvo XC40 tms. jarrutteli edessä niin että alkoi melkein *ituttelemaan, sai veivata kolmosen ja nelosen väliä vähän väliä kun joka mutkassa tuntui jännittävän Volvokuskia.

No joo, kyllä mä varmaan ne nelivedot unohdan, kun tulee aika päivittää tämä. Jos sattuisi tätä koppaa joku hyvä automaatti löytymään, niin sellainen, tai sitten joku helmi viimeisten vuosimallien takaveto, speksein:

-117 hv
-webasto
-sivuovi kummallakin puolella
-pariovet takana (tästä saattaa joutua tinkimään, on tosi harvassa tämmöinen yhdistelmä)
-muutenkin priima

Neliveto kelpaa toki myöskin, mutta kyllähän takaveto on rajusti edullisempi vs. kunto ja kilometrit. Voihan se vielä mieli muuttua, mutta tuskin, eipä tämän kummempaa talvikeliä ole tarjolla. Ne todella karmeat kelit on sitten erikseen, niillä on paree pysyä kotona ja laskettavissa vuositasolla yleensä 0-2 välillä.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joulukuun alun kunniaksi käyttelin Accordin lämpimäksi ja laitoin sitten tuollaisen pyydyksen autoon. Absodry taisi olla merkki ja malli.
Kuva

Ihan vaan, jos sattuisi kosteutta sisälle kerääntymään. Koitan kuitenkin kerran-pari kuukaudessa käyttää auton kunnolla lämpimäksi.

Hiacen akut laitoin ihan testimielessä älylaturiin kiinni, kun webastoa on käytetty mennen tullen, eikä yhdensuuntainen reissu ole kuitenkaan kuin 17 km. Normaalihko 3/5 oli aloituksessa palkit Defassa, antaapi puhkua täyteen. Akut ovat kuitenkin jo sen verran iäkkäät, että täytyy koittaa muistaa tuo säännöllisesti tehdä tässä talven aikana. Kovasti kylmää lupasivat ensi viikollekin ja sen perusteella matkanteon päävastuun kantaa Hiace. Kunhan on valmista, niin laitetaan Yaris lataukseen myös.

Lunta tuntuu tulevan joka vuorokauteen sen verran, että sen pari tuntia saa kolailla ja lapioida. Joka toinenkin päivä riittäisi...
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Yaris 1.3 VVT-i 5ov -00
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

IC1970 kirjoitti:
Pe Joulu 01, 2023 16:52
Joulukuun alun kunniaksi käyttelin Accordin lämpimäksi ja laitoin sitten tuollaisen pyydyksen autoon. Absodry taisi olla merkki ja malli.
Ihan näin meidän kesken -Hilux on pihassa ja kovassa käytössä :D. Marketeissa myydään sellaista valkoista ”kissanhiekkaa”, jota ainakin venemiesten tietotoimiston mukaan noissakin on sisällä. Vähän kustannustehokkaampi vaihtoehto.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Scraab kirjoitti:
Pe Joulu 01, 2023 19:42
IC1970 kirjoitti:
Pe Joulu 01, 2023 16:52
Joulukuun alun kunniaksi käyttelin Accordin lämpimäksi ja laitoin sitten tuollaisen pyydyksen autoon. Absodry taisi olla merkki ja malli.
Ihan näin meidän kesken -Hilux on pihassa ja kovassa käytössä :D. Marketeissa myydään sellaista valkoista ”kissanhiekkaa”, jota ainakin venemiesten tietotoimiston mukaan noissakin on sisällä. Vähän kustannustehokkaampi vaihtoehto.
Ei ole, sitä on niissä kankaisissa pussukoissa mitkä sitovat vaan noin oman painonsa verran vettä itseensä eivätkä valuta. Elikkäs silikageeliä. Noissa rasioissa olevissa pusseissa on ihan maantiesuolaa eli kalsiumkloridia jonka vesiliuos pyrkii sitomaan vettä ilmasta kunnes ilman suhteellinen kosteusprosentti on muistaakseni 33. Nuo rasiathan pystyvät keräämään paljon enemmän vettä kun tosiaan valuttavat nestemäistä suolaliuosta tuonne kuppiin.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
aero
-
Viestit: 8623
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Eli jos halvalla haluaa päästä, tekee palveluksen autoilevalle yhteiskunnalle ja ravaa harjan ja kihvelin kanssa suola-auton perässä :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin