Tosiaan myydessäni tämän 98 tkm ajettuna vuonna 2014 naapurin rouvalle sanoin, että kun he tästä haluavat luopua, mielellään kertovat siitä minulle ensin. Näin tekivät ja tänään ostin auton takaisin reilun 9v jälkeen. Hoidin kaiken niin, että ennen kuin siirsin autoa 50m kotipihaan, se oli minun vakuutuksissa/omistuksessa ja maksu naapurin rouvan tilillä. Eipä tarvinnut heidän mennä epämukavuusalueelle käytettyä autoa myymään ja kun sähköinen asiointikaan ei ole hanskassa, niin sai siinäkin avustettua ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Käyttöönotettu 17.1.2000, veivit ikkunoissa, riittävästi ovia, isolohko 1.3, luxusvarusteena keskuslukitus, avaimella, toimii.
Auto on katsastettu 27.9.23 ja seuraavan kerran 3.10.2024, eli ihan heti ei tarvitse vaivautua. Tällä leimalla piti hitsata oikealta takapyörän edestä helmaa, ei muuta huomautettavaa. Vasen takahelma on hitsattu jo vuonna 2012, sen jälkeen on sen verran suojattu, ettei ole tarvinnut uusia.
Tähän on vaihdettu vuonna 2010 uudet ajovalo-umpiot ja ne ovat vielä hyvässä kunnossa, koska kilometrejä on tullut sen jälkeen vain 40 tkm.
Muutenhan näiden 9v aikana tuohon on vaihdettu kesärenkaat, akku, lambda-anturi ja moniurahihna. Sen lisäksi tietenkin normihuollot. Eipä juuri muuta. Öljyt ja suodatin on vaihdettu tasan vuosi sitten ja sen jälkeen on tullut kilometrejä 450. Vaihdan siis vasta keväällä. On täysin selvää, että nyt kun alkaa tällä ajaa niin kuluja on tiedossa, koska tällä on ajettu viime vuosina niin vähän. Muuta hälyttävää en koeajolla huomannut, kuin että laturin suunnalta kuuluu vinkunaa suht korkealla taajuudella. En ihan paikallistanut, oliko itse laturi vai jompikumpi hihnoista vai mikä. Kuitenkin, auton lämmettyä kunnolla, vinkuna loppui. Ajetaan, tarkkaillaan ja hoidetaan kuntoon mikä sitten liekin.
Ruosteisilla talvivanteilla on vm. 2013 Hakkapeliitta 4:t, ne samat, jotka siinä olivat silloin kun sen myin. Pintaa on, nastoja on. Ilmat pysyy sisällä. Saavat toistaiseksi olla. Minulla on varastossa 8 kpl Yariksen vanteita, jotka ovat paljon paremmassa kunnossa kuin nämä. Kesärenkaat ovat onneksi oikein hyvät, vain muutaman tuhat km ajetut.
Laitoin jo kapselit noiden talvivanteiden päälle, niin näyttää vähän siedettävämmältä. Tämä on ruostesuojattu hyvin edellisen omistajan toimesta, rouvan mieshän on sama herra, jonka kanssa olen näitä omatoimisia ruostesuojauksia harrastanut jo toistakymmentä vuotta. Alusta on hyvässä kunnossa, samoin ovet ja luukut, sekä maalipinta yleisesti. Samat skraidut ja lommot tässä on kuin silloin 9v sitten. Helmakotelon suojaukseen keskityn keväällä, se on kriittinen paikka ja tosiaan tätäkin on jo takapyörien edestä hitsattu. Vetelin nyt ensi alkuun kotelosuojaa helmojen sisään ja peitoksi runsaalla kädellä, autohan on saman värinen kuin kotelosuoja Motonetin purkista, joten ei tarvitse edes teippailla. No, aika hyvinhän nuo suojaamani paikat ovat katseilta suojassa. Jospa pysyisi kuosissa kevääseen saakka tällä. Keskityn sitten enemmän.
Kilsoja on tullut 9v n. 37 tkm lisää ja mittarissa on nyt 134557 km. Poikkeuksellisen vähän ajettu vuosimallin 2000 autoksi, sanoisin. Sopiva pikkusisko poikkeuksellisen paljon ajetulle Hiacelle, siis.
Rengaspaineet tarkastin ja nostin 2.3, raitisilmasuodattimen puhaltelin puhtaaksi, oli hyvässä kunnossa. Akun tarkastin ja vaikutti olevan kunnossa, 12.7 volttia napajännite pikku koeajon jälkeen ja Defan älylaturi lopetti puolen tunnin päästä hommat, jonka jälkeen jännite 12.9. Öljyt olivat luonnollisesti aika kirkkaat 450 km ajettuina ja ylämerkissä kuten pitää. Ohjaustehostimen neste oli vuosien aikana muuttunut keltaiseksi, aloitin sen osalta jumpan kohti punaista nestettä.
Huomenna on tarkoitus imuroida ja putsata auto sisältä, maanantaina voisi ajaa sillä työmatkan. Moottorilämmitin ja sisäpistoke tässä on, jopa puhallin mukana. Puhallin heräsi eroon kun laittoi piuhan päähän, mutta moottorin puolelta en kyllä kuullut mitään porinaa, joten voi olla, että moottorinlämmitin on mykkä. Se on harmi jos näin on. Onneksi sentään sisätilat saa lämpimiksi.
Korkealta tässä ei putoa, vaikka joutuisi vähän remppaamaankin. Toki maksoin tästä hivenen preemiota, tuttujen kanssa pitää tehdä kauppaa niin, että pysyy välit eikä tule sanomista miltään suunnalta. Tästä tulee suojapäivien talviprojekti ja ajelen sen verran, että laitetaan kuntoon jos ja kun paljastuu jotain ruuvattavaa, uusin hiljakseen kuluvia osia ja teen pikku huoltoa talven mittaan. Kun Hyundain luovutan huhtikuussa pois, tämä on silloin toivon mukaan täydessä iskussa ja kesään pääsee Hiace/Yaris-combolla. Nyt ei tarvitse kiirehtiä keväällä Hyundaille sijaista, kun sellainen jo on. Kultainen Yaris, aika monen vuoden auto, vaikka aluksi kovin lyhyttä ikää ennusteltiinkin.
Hyundain 12V akku näytti lukemia 12.14V, mutta, kun en tajunnut avata konepelliä valmiiksi eilen, niin jouduin avaamaan oven joka herätti mittariston jne., siinä varmaan vähän notkahti lukemat. Defa nimittäin puhalteli puolessa tunnissa homman kuosiin jonka jälkeen näytti 12.9V. Siirsin auton tallista ulkoruokintaan Superbin paikalle kun se on reissussa ainakin tiistaihin, siinä ehti jo SOS syttyä ruutuun. Jos ei tuota tekstiä kummempaa tapahdu, niin valitan asiasta huollon yhteydessä, joka pitää teettää ennenkuin vuosi tulee täyteen. EDIT: Talvirenkaat ovat toki vuodelta 2013, olivat liki uudet silloin kun tämän ekan kerran ostin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634