Joo ei varmastikaan koske kaikkia ABC:n latureita, mutta nyt ymmärrän miksi ABC ilmoittaa kentän kokokaistehon jo app:ssa. Muilla en ole vastaavaa ilmoitusta nähnyt.AZP kirjoitti: ↑La Elo 03, 2024 18:34Ei voine yleistää kaikkiin ABC-latauksiin. Viikko sitten pysähdyin Lohjanharjun ABC:lle, rivistö oli saapuessa yhtä vaille täynnä autoja mutta tehoa riitti yli 100 kW lataukseen vaikka samalta tolpalta Tesla veteli samaan aikaan ihan kunnon tehoja. Varmaan riippuu paikan sähköliittymän kapasiteetista miten paljon joutuvat rajoittamaan jos kaikki laturit käytössä.Rommitommi kirjoitti: ↑La Elo 03, 2024 11:01Itse käytin kesällä kanssa ensimmäisen (ja viimeisen) kerran heidän "suurtehoalaturia" tietämättä, että kun kenttä on about täynnä autoja, niin sieltä lirutellaan koko aika alle 35kw teholla. Kentän kokonaisteho on siis suht pieni ja jaetaan kaikille latauksessa oleville autoille.
Sähköautoista yleensä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista yleensä
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Sähköautoista yleensä
Tämän jutun perusteella pienet haastet ovat aika yleisiä eri latausasemilla ->
Kommentti: Ajoin sähköautolla 2 000 km ja onnistuin lataamaan ilman sählinkiä vain kerran
https://www.is.fi/autot/art-2000010604340.html
Eski
Kommentti: Ajoin sähköautolla 2 000 km ja onnistuin lataamaan ilman sählinkiä vain kerran
https://www.is.fi/autot/art-2000010604340.html
Eski
Re: Sähköautoista yleensä
Ruotsissa latauspaikkoja alkaa löytymään, kun tämä laki tulee voimaan, jos parkkipaikkoja on 20 tai enemmän täytyy olla lataustolppa. https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ddstolpar/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sähköautoista yleensä
Electric weekend tuli käytyä Woikoskella ja oli kyllä noin tapahtuman debyytiksi oikein onnistunut. Veikkaan että ensi vuonna taas uudelleen. Oli sähköautojen lisäksi muitakin härveleitä sähköisellä voimalinjalla esillä ja paljon kiinnostunutta väkeä.
Koeajoin Tesla Model Y performancen. On kyllä sähäkkä peli. Kaveri kyseli kerrottuani siitä, häiritsikö minua näyttö ja toiminnot siinä? Nopeusmittariin tottui heti (Zoessa kanssa nopeus on vain numerot ja se on jo tuttua), samoin että ilmastointi on näytön alareunassa. Asetuksia ja muita kun piti vähän säätää ja asettaa navigointi osoitteeseen, pysäytin suosiolla tien varteen. Ei mitenkään voisi tehdä sellaista ainakaan äkkiseltään. Käyttöliittymän kyllä oppi tablettien ja kännyköiden kanssa touhunneena ihan minuuteissa.
PS. matkakulkineena
toimi yllätyksettä ja kerran piti tankata, kun en voi kotiladata sitä halvalla. Tankkaus toimi yhtä tylsän varmasti kuin dieselilläkin. (Tankkasin E85 :ttä).
Koeajoin Tesla Model Y performancen. On kyllä sähäkkä peli. Kaveri kyseli kerrottuani siitä, häiritsikö minua näyttö ja toiminnot siinä? Nopeusmittariin tottui heti (Zoessa kanssa nopeus on vain numerot ja se on jo tuttua), samoin että ilmastointi on näytön alareunassa. Asetuksia ja muita kun piti vähän säätää ja asettaa navigointi osoitteeseen, pysäytin suosiolla tien varteen. Ei mitenkään voisi tehdä sellaista ainakaan äkkiseltään. Käyttöliittymän kyllä oppi tablettien ja kännyköiden kanssa touhunneena ihan minuuteissa.
PS. matkakulkineena

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sähköautoista yleensä
Tätä vastaavaa koto - Suomessakin joudutaan EU:n myötä toteuttamaan. Mikroyrityksiä se ei käsittääkseni koske.viggen kirjoitti: ↑Su Elo 04, 2024 18:05Ruotsissa latauspaikkoja alkaa löytymään, kun tämä laki tulee voimaan, jos parkkipaikkoja on 20 tai enemmän täytyy olla lataustolppa. https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ddstolpar/
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sähköautoista yleensä
Tästähän oli jo keväällä juttua iltapulussa->
Sähköautojen latauspisteet tulevat pakolliseksi tämän vuoden loppuun mennessä...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 64e513f0e5
Sähköautojen latauspisteet tulevat pakolliseksi tämän vuoden loppuun mennessä...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 64e513f0e5
Re: Sähköautoista yleensä
Taisipa olla niin että pitää olla yli 3,7kW joten periaatteessa riittää yksivaiheinen 32A laturi josta ei kyllä ole kauheasti iloa oikein kenellekään.
Lisäksi en muista nähneeni mitään muita raameja asiassa joten tästä voinee seurata pykälien täyttämistä käytännössä käyttökelvottomilla ratkaisuilla.
Lisäksi en muista nähneeni mitään muita raameja asiassa joten tästä voinee seurata pykälien täyttämistä käytännössä käyttökelvottomilla ratkaisuilla.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Sähköautoista yleensä
Moniko auto muuten ottaa 32A kolmivaihe AC- latauspistokkeesta yhdestä vaiheesta?Haza kirjoitti: ↑Ma Elo 05, 2024 20:04Taisipa olla niin että pitää olla yli 3,7kW joten periaatteessa riittää yksivaiheinen 32A laturi josta ei kyllä ole kauheasti iloa oikein kenellekään.
Lisäksi en muista nähneeni mitään muita raameja asiassa joten tästä voinee seurata pykälien täyttämistä käytännössä käyttökelvottomilla ratkaisuilla.
Kyllä itse pitäsin tuota vain sellaisena, että tämän mukaan normaali SUKO ei riitä. Tarvii siis käytännössä 3- vaihe latausaseman, jossa on 8A -> vaihetta kohti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sähköautoista yleensä
^jotkut japanilaiset, mutta ovat toki viimein ymmärtäneet Euroopan markkinoille tuoda kolmivaihelatureilla varustettuja autoja. Esim. kun Toyota BZ4X ja Subaru Solterra tuli Suomessa myyntiin, oli alkupään autoissa vain yksivaiheinen 32A laturi eikä 3-vaiheista edes saatavilla. Nissan Ariyassa taisi olla alkupään autoissa sama juttu mutta 3-vaihelaturi lisävarusteena. Lieneen nykyisin Suomessa vakiovaruste. Nissan Leafit taisi muinoin olla ainakin pääosin 1-vaiheisella 32A latauksella.
Tausta on sellainen, että esim Jenkeissä ei kolmivaihesähköä ole kovin laajasti saatavilla ja AC-lataustökkelikin on siellä ollut pitkään edelleen Type1, jossa on vain yksi vaihepiuha. Eli kaikkialla maailmassa ei 3-vaihelatausta ole kuitenkaan tarjolla, joten ei autoihinkaan ole sellaista tehty.
^^en tiedä mikä etu olisi asentaa 1-vaiheinen 32A latausasema kohteeseen, kun laitteiden hinnoissa ei juurikaan ole eroa, todennäköisimmin keskukselta pitää vetää tuollaiselle 1-vaiheiselle latausasemallekin uusi kaapeli ja 32A yhdestä vaiheesta on vaiheiden kuormanjaon kannalta paljon hankalampi kuin 3x16A asennus. Lisäksi vielä se että kun ja jos joku autoaan paikan päällä latailee, niin kolmivaiheasennus tarjoaa suurimpaan osaan autoja enemmän latausnopeutta. Idea tuossa tehorajassa on juurikin se, että ei riitä että jossain kaapin perällä on sukoon sopiva latauspiuha ja pihassa vanhat lämmitystolpat. Eli vähän eforttia pitää kiinteistönomistajan nähdä että säädös tulee täytettyä.
Tausta on sellainen, että esim Jenkeissä ei kolmivaihesähköä ole kovin laajasti saatavilla ja AC-lataustökkelikin on siellä ollut pitkään edelleen Type1, jossa on vain yksi vaihepiuha. Eli kaikkialla maailmassa ei 3-vaihelatausta ole kuitenkaan tarjolla, joten ei autoihinkaan ole sellaista tehty.
^^en tiedä mikä etu olisi asentaa 1-vaiheinen 32A latausasema kohteeseen, kun laitteiden hinnoissa ei juurikaan ole eroa, todennäköisimmin keskukselta pitää vetää tuollaiselle 1-vaiheiselle latausasemallekin uusi kaapeli ja 32A yhdestä vaiheesta on vaiheiden kuormanjaon kannalta paljon hankalampi kuin 3x16A asennus. Lisäksi vielä se että kun ja jos joku autoaan paikan päällä latailee, niin kolmivaiheasennus tarjoaa suurimpaan osaan autoja enemmän latausnopeutta. Idea tuossa tehorajassa on juurikin se, että ei riitä että jossain kaapin perällä on sukoon sopiva latauspiuha ja pihassa vanhat lämmitystolpat. Eli vähän eforttia pitää kiinteistönomistajan nähdä että säädös tulee täytettyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoista yleensä
Omalla työpaikalla saatiin 22kW latauslaitteita parkkipaikalle. Onneksi olin asiaa ajamassa. Ensin puhuivat 11kW :stä ja kun kysyin eroa, paljastui että itseasiassa latauslaite olisi kummassakin sama, mutta piuhat ohuemmat+pienemmät sulakkeet. Keskuksessa oli laajennusvaraa ja se ei rajoittanut. Järki voitti ja laitettiin paksummat piuhat. Se oli miun mielestä ainoa lisäkulu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköautoista yleensä
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Sähköautoista yleensä
No tuo nyt on ihan diibadaabaa tuo tilojen takia Teslan hylkäämiseen. Model Y:ssä on jo huomattavasti tilavampi kontti mitä ID4/ID5, ja jos on massimies, niin Model X:ssä sitä tilaa vasta onkin.petrisa kirjoitti: ↑La Elo 03, 2024 10:30Ei ne koirat muuten olleetkaan mukana tällä reissulla, vaan Tesla sähköautot oli pois suljettu mahdollisten koirien kuljetusten takia. Eli sähköauton pitää olla riittävän tilava sisältä, jota Tesla ei ainakaan ole. Ilmeisesti tämä VW oli todettu tältä osin sopivaksi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Sähköautoista yleensä
En tiedä tarkempaa perustelua tuohon, mutta kontin muoto luultaasti ratkaisee, koska koirat ovat vinttikoiria. Enkä kyllä sitäkään, että oliko työsuhde auton valinnassa jotain ehtoja tai rajoitteita, jolloin Tesla ei ole valittavissa.V.J.S kirjoitti: ↑Ke Elo 07, 2024 07:15No tuo nyt on ihan diibadaabaa tuo tilojen takia Teslan hylkäämiseen. Model Y:ssä on jo huomattavasti tilavampi kontti mitä ID4/ID5, ja jos on massimies, niin Model X:ssä sitä tilaa vasta onkin.petrisa kirjoitti: ↑La Elo 03, 2024 10:30Ei ne koirat muuten olleetkaan mukana tällä reissulla, vaan Tesla sähköautot oli pois suljettu mahdollisten koirien kuljetusten takia. Eli sähköauton pitää olla riittävän tilava sisältä, jota Tesla ei ainakaan ole. Ilmeisesti tämä VW oli todettu tältä osin sopivaksi.
Silti aivan sama...itse en Teslaa valitsisi, edes työsuhde autoksi, omasta nyt puhumattakaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sähköautoista yleensä
Juu, samallalailla moni sanoo skoodasta. Jotkut siitäkin tykkää.
9-5 Aero - 00
Re: Sähköautoista yleensä

No sokota on ollut päivän ihanneauto jo melko pitkään

Edit: lisätään vielä uutinen patteriautosta tähän ketjuun->
Teslan tulos romahti: voittoa 45 prosenttia vähemmän
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010583417.html

Ja tässä kuva nykypäivän ihanneautosta
