
Sähköautoista yleensä
Re: Sähköautoista yleensä
Jeps, joku tykkää pitkästä, joku paksusta. Näin kommentoi mun paksuna olleelle emännälle yks automyyjä, kun emäntä ihmetteli ääneen omituisen muotoista vaihdekeppiä eräässä autossa. Ei tullut kauppoja 

Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Sähköautoista yleensä
https://fi.pinterest.com/pin/437412182544573435/petrisa kirjoitti: ↑Ke Heinä 24, 2024 13:42En ymmärrä mitä tuolla tarkoitetaanHenkka #2283 kirjoitti: ↑Ke Heinä 24, 2024 10:06Ainakin siitä kaikkein direimmäistä, porkkanasorvista.![]()
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Sähköautoista yleensä
Woikoskella on sähköisen liikenteen tapahtuma elokuun ekana viikonloppuna, johon aattelin lähteä lauantaiksi. (Meinasin päiväselti käydä Saabilla siellä, joten älkää olko huolissanne.)
https://youtu.be/JI2Z3PGikEc?si=EMNAV2Cw4Y0S7bgw
https://youtu.be/JI2Z3PGikEc?si=EMNAV2Cw4Y0S7bgw
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sähköautoista yleensä
No kovvoo hommoo on tuo e-aatoilun hehkutus. Vieläkin kaihertaa meitin kirjootukset 

Re: Sähköautoista yleensä
Henkka #2283 kirjoitti: ↑Ke Heinä 24, 2024 14:07https://fi.pinterest.com/pin/437412182544573435/petrisa kirjoitti: ↑Ke Heinä 24, 2024 13:42En ymmärrä mitä tuolla tarkoitetaanHenkka #2283 kirjoitti: ↑Ke Heinä 24, 2024 10:06Ainakin siitä kaikkein direimmäistä, porkkanasorvista.![]()
En ymmärrä tuota lausetta vieläkään ...
"direimmäistä", ei sano minulle yhtään mitään

"porkkanasorvi" ja Saab 96 liittyy kai jotenkin toisiinsa

No, aivan sama.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Sähköautoista yleensä
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Sähköautoista yleensä
Juttelin juuri tutun kanssa, joilla on vaimon työsuhde sähköauto VW ID5.
Olivat käyneet kesällä koirien kanssa ilmeisesti jossain koiriin liittyvässä tapahtumassa Etelä Suomessa. Paikkakuntaa en muista, mutta sillä ei liene väliä. Ihan vt4:sta pitkin olivat ajaneet. Matkaa yhteen suuntaa oli kai tullut jotain n. 700 km.
Työkaveri kertoi, ettei lähde enää sellaista matkaa ikinä liikkeelle sähköautolla. Aina jatkossa DIESELILLÄ
Oli täysin kypsynyt matkan aikana tapahtuviin latuksiin, joita oli joutunut tekmään 3 kertaa. Kotoa oli lähdetty täydellä akulla.
Kypsymisen syynä olivat
- latausasemien sijaintien kyttäily ja ajoitus akun jäljellä olevaan kapasiteettiin
- asemien todellinen latausnopeus, kun autoja latauksessa asemalla runsaasti
- parhaimmassakin tapauksessa latautumista joutuu odottamaan ja se käy hermojen päälle, kun matka ei etene
Aikoo työkaveri jatkossa vain käydä korkeintaan muutamien satojen kilometrien päässä laskettelureissuilla, joita tulee runsaasti talvikautena, kun on todella aktiivi laskettelija. Siihen se ID5 on kuulemma hyvä. Pääsee siis lataamatta välillä tuon matkan.
Olivat käyneet kesällä koirien kanssa ilmeisesti jossain koiriin liittyvässä tapahtumassa Etelä Suomessa. Paikkakuntaa en muista, mutta sillä ei liene väliä. Ihan vt4:sta pitkin olivat ajaneet. Matkaa yhteen suuntaa oli kai tullut jotain n. 700 km.
Työkaveri kertoi, ettei lähde enää sellaista matkaa ikinä liikkeelle sähköautolla. Aina jatkossa DIESELILLÄ

Oli täysin kypsynyt matkan aikana tapahtuviin latuksiin, joita oli joutunut tekmään 3 kertaa. Kotoa oli lähdetty täydellä akulla.
Kypsymisen syynä olivat
- latausasemien sijaintien kyttäily ja ajoitus akun jäljellä olevaan kapasiteettiin
- asemien todellinen latausnopeus, kun autoja latauksessa asemalla runsaasti
- parhaimmassakin tapauksessa latautumista joutuu odottamaan ja se käy hermojen päälle, kun matka ei etene
Aikoo työkaveri jatkossa vain käydä korkeintaan muutamien satojen kilometrien päässä laskettelureissuilla, joita tulee runsaasti talvikautena, kun on todella aktiivi laskettelija. Siihen se ID5 on kuulemma hyvä. Pääsee siis lataamatta välillä tuon matkan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sähköautoista yleensä
On tainnut pysähdellä abseilla
Vähä kun maksaa enemmän niin löytyy nopeampia ja väljempiä asemia, toki vaatii vähän tutustumista vaikka latauskartta.fi tarjontaan ennen matkaa.

Vähä kun maksaa enemmän niin löytyy nopeampia ja väljempiä asemia, toki vaatii vähän tutustumista vaikka latauskartta.fi tarjontaan ennen matkaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoista yleensä
Ei ne koirat muuten olleetkaan mukana tällä reissulla, vaan Tesla sähköautot oli pois suljettu mahdollisten koirien kuljetusten takia. Eli sähköauton pitää olla riittävän tilava sisältä, jota Tesla ei ainakaan ole. Ilmeisesti tämä VW oli todettu tältä osin sopivaksi.
Oli kyllä ladannut muiltakin kuin apsilta. Ei silti pitkän matkan sähköautoilu ole mieleen.
Oli kyllä ladannut muiltakin kuin apsilta. Ei silti pitkän matkan sähköautoilu ole mieleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista yleensä
Kuulostaa siltä, että on yritetty säästää pari senttiä ja menty ABC-lataukseen. Itse käytin kesällä kanssa ensimmäisen (ja viimeisen) kerran heidän "suurtehoalaturia" tietämättä, että kun kenttä on about täynnä autoja, niin sieltä lirutellaan koko aika alle 35kw teholla. Kentän kokonaisteho on siis suht pieni ja jaetaan kaikille latauksessa oleville autoille. Onneksi myös palvelu oli superhidasta Hesessä, niin sinänsä auto oli tälläkin kertaa ennen meitä valmis.
Mutta jos kaikki latauskokemukset olisivat yhtä surkeita kuin tuo ABC, niin voisi se itsellekin aiheuttaa mietintää millä liikkuu pitkiä matkoja, mutta onneksi näin ei ole, vaan nykyään noita pönttöjä on joka niemessä ja notkossa, ja tehoja löytyy joka lähtöön, että voi ladata hitaasti yön yli tai nopeasti matkan varrella.
Itse ei siis tule enää lähdettyä dieselillä oikeastaan yhtään mihinkään, vaikka niitä toistaiseksi tossa pihassa viihtyy kaksikin kappaletta (A6 Allroad 2017 ja Ford Mondeo 2015) ja kumpikin oikein hyviä autoja periaatteessa, mutta kyllä se sähköpeli valikoitui mukaan jokaiselle kesän pidemmälle reissulle. Vaimo toki Mondeolla ajelee työmatkat, mutta hänen ajosuoritteensa on reilu 10tkm vuodessa, niin sähköönhän senkin osilta kannattaisi siirtyä, kun diesel maksaa niin pirust ja dieselvero on julma.
Ja on se vaan niin paljon mukavampaa ajella sähköllä
Mutta jos kaikki latauskokemukset olisivat yhtä surkeita kuin tuo ABC, niin voisi se itsellekin aiheuttaa mietintää millä liikkuu pitkiä matkoja, mutta onneksi näin ei ole, vaan nykyään noita pönttöjä on joka niemessä ja notkossa, ja tehoja löytyy joka lähtöön, että voi ladata hitaasti yön yli tai nopeasti matkan varrella.
Itse ei siis tule enää lähdettyä dieselillä oikeastaan yhtään mihinkään, vaikka niitä toistaiseksi tossa pihassa viihtyy kaksikin kappaletta (A6 Allroad 2017 ja Ford Mondeo 2015) ja kumpikin oikein hyviä autoja periaatteessa, mutta kyllä se sähköpeli valikoitui mukaan jokaiselle kesän pidemmälle reissulle. Vaimo toki Mondeolla ajelee työmatkat, mutta hänen ajosuoritteensa on reilu 10tkm vuodessa, niin sähköönhän senkin osilta kannattaisi siirtyä, kun diesel maksaa niin pirust ja dieselvero on julma.
Ja on se vaan niin paljon mukavampaa ajella sähköllä
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Sähköautoista yleensä
Se on periaatteessa aivan sama vaikka latausnopeus olisikin sitä maksimia, mitä auto ottaa vastaan, kun näiden kantama on sitten käytännössä sitä mitä se on. Ei kannata ajaa aivan tyhjäksi ja kutakuinkin kuulemma 80 prosentin yli alkaa lataus olla sitten niin hidasta autosta johtuen, että parempi lopettaa ja jatkaa matkaa.
Ei siis päässyt 700 km matkaa kohteeseen lataamatta kolme kertaa välillä. Ei sitten kertonut olisiko kaksi täyteen latausta välillä riittänyt. Luultavasti määränpäässä olisi sitten ollut akku tyhjänä, joten kai sitä piti jättää sinnekin liikkumavaraa.
Nämä on mielipide ja asennekysymyksiä.
Itselläni on nyt kahdelta kesältä kaverin kanssa kokemusta sekä sähkö- että dieselautolla reissaamisesta sama matka Lahden seutuvilta Helsingin kautta Turkuun ja takaisin. Viime kesänä Polestar 2:lla meno matkalla lataus Salon ABC:llä ja paluumatkalla Vantaan Porttipuistossa. Akku oli täynnä lähtiessä ja Salossa ladattiin käytännössä täyteen. Porttipuistossa oli ladattava vähän, koska muutoin ei olisi päästy takaisin kotiin saakka.
Tänä kesänä dieseliä tankiin lähtiessä ja siinä koko homma. Ei tarvinnut latailla välillä niin Turussa jäi aikaa lautan lähtöön niin ehdittiin käydä vielä kaupungilla jopa "virvoitusjuomia" nauttimassa
.
Ei siis päässyt 700 km matkaa kohteeseen lataamatta kolme kertaa välillä. Ei sitten kertonut olisiko kaksi täyteen latausta välillä riittänyt. Luultavasti määränpäässä olisi sitten ollut akku tyhjänä, joten kai sitä piti jättää sinnekin liikkumavaraa.
Nämä on mielipide ja asennekysymyksiä.
Itselläni on nyt kahdelta kesältä kaverin kanssa kokemusta sekä sähkö- että dieselautolla reissaamisesta sama matka Lahden seutuvilta Helsingin kautta Turkuun ja takaisin. Viime kesänä Polestar 2:lla meno matkalla lataus Salon ABC:llä ja paluumatkalla Vantaan Porttipuistossa. Akku oli täynnä lähtiessä ja Salossa ladattiin käytännössä täyteen. Porttipuistossa oli ladattava vähän, koska muutoin ei olisi päästy takaisin kotiin saakka.
Tänä kesänä dieseliä tankiin lähtiessä ja siinä koko homma. Ei tarvinnut latailla välillä niin Turussa jäi aikaa lautan lähtöön niin ehdittiin käydä vielä kaupungilla jopa "virvoitusjuomia" nauttimassa

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sähköautoista yleensä
Muistaakseni tuossa on id5 77kilowatin akku ja kuluttaa aika maltillisesti mitä oon kokemuksia seurannut kun on aika mielenkiintoinen peli..
Reissussa ei tosiaan kannata ladata täyteen ja toisaalta vaatii aika tyhjän akun tyyliin 15% et lataa tehokkaasti niin silloin lataustauot jää lyhkäsiksi.
Vaatii tosiaan vähän opettelemista et tietää miten oma auto käyttäytyy mut nopeampi tapa on pitää kaksi lyhyttä lataustaukoo kuin yksi pitkä ja jos kohteessa ei pysty lataan niin lataus hyvä suorittaa ennen kohdetta. Kyllä siinä vaa äkkiä tuntipalkoille pääsee
Reissussa ei tosiaan kannata ladata täyteen ja toisaalta vaatii aika tyhjän akun tyyliin 15% et lataa tehokkaasti niin silloin lataustauot jää lyhkäsiksi.
Vaatii tosiaan vähän opettelemista et tietää miten oma auto käyttäytyy mut nopeampi tapa on pitää kaksi lyhyttä lataustaukoo kuin yksi pitkä ja jos kohteessa ei pysty lataan niin lataus hyvä suorittaa ennen kohdetta. Kyllä siinä vaa äkkiä tuntipalkoille pääsee

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoista yleensä
Ei voine yleistää kaikkiin ABC-latauksiin. Viikko sitten pysähdyin Lohjanharjun ABC:lle, rivistö oli saapuessa yhtä vaille täynnä autoja mutta tehoa riitti yli 100 kW lataukseen vaikka samalta tolpalta Tesla veteli samaan aikaan ihan kunnon tehoja. Varmaan riippuu paikan sähköliittymän kapasiteetista miten paljon joutuvat rajoittamaan jos kaikki laturit käytössä.Rommitommi kirjoitti: ↑La Elo 03, 2024 11:01Itse käytin kesällä kanssa ensimmäisen (ja viimeisen) kerran heidän "suurtehoalaturia" tietämättä, että kun kenttä on about täynnä autoja, niin sieltä lirutellaan koko aika alle 35kw teholla. Kentän kokonaisteho on siis suht pieni ja jaetaan kaikille latauksessa oleville autoille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoista yleensä
Reissu heitetty. Eenakki vissiin myös nelikkona lähellä tuota kerrottua ID5, ainakin akun kapsun suhteen.tturku kirjoitti: ↑La Heinä 20, 2024 20:58Täällä menossa kohta eenakin pikalatausneitsyys. Tarkoitus on painaa eenakilla yöjunalla kolariin ja sieltä kiirunan ohi ruotsin läpi Narvikiin ja lofooteille. Sama reitti takas myös. Kyydissä 2 aikuista, noin 150kg, 2 lasta noin 80kg ja 2 koiraa noin 70kg + roippeet.
Matkahan meni kutakuinkin näin:
Espoosta täydellä akulla lähtö Pasilaan ja auto junaan. Kolariin päästiin seuraavana aamuna ja siellä akusta varausta jäljellä 95%.
Kolarista kohti Kiirunaa ~215km ja siellä kaupunkiin ihmettelyä, reilu tunti koirien ulkoiluttamista, auton lataus 80% OK8 aseman pihassa pikalaturilla. Maksu meni ihan pankkikortilla. Ruokailu ja vielä pois lähtiessä Luossavaaran huipulle kipsuttelu laskettelurinnettä pitkin. Tästä nokka kohti Narviikkia ja hotellia (~175km). Autolla olis saattanut hyvällä tuurilla päästä Narviikkiin asti Kolarista ilman välilatausta, mutta tiukalle olisi mennyt ja en halunnut pihistellä vaan ajoin reippaasti.
Narviikissa Scandicin alakertaan halliin auto, jossa teslan laturit. Tesla appi puhelimeen ja latausta aloittamaan, valitsin 11kW hidaslaturin koska sillä sai akun 100% kepeesti ennen nukkumana menoa. No loppupeleissä apsita ei ollut mitään hyötyä kun latauksen aloittamista kokeillessa ei tullut apista kun virhettä mutta auto lataantui, joten kiitos Teslalle ilmaisista latauksista.
Narvikista seuraavana päivänä kohti Ilveksen jalkaa (Lofootit) Vestvågoyn saarelle, joka puolessa välissä suurinpiirtein Lofootteja (~265km/~4h). Siellä mökki ja mökiltä sopivasti 1km päässä heti ison tien varressa pikalaturit josta sai joka ilta auton ladattua näppärästi 80%.
Mökiltä päiväreissuja noin 200-300km/pv Lofootteja ympäri aina illalla akku 80% ladaten.
Paluu reissu samaan tapaan käänteisessä järjestyksessä. Viimeinen lataus Paluumatkalla Kiirunassa ja kotona pihassa noin 20% akusta jäljellä. Paluumatkalla satoi paljon joka nosti kulutusta myös.
Lataukset pikalatureilla Norjassa ja Ruotsissa noin 50 senttiä/kWh. Ei iskenyt range ahdistus ja kertaakaan ei tarvinnut etsiä laturia tai jonottaa laturille. Dieseliin verrattuna säästö oli noin kolmanneksen polttoainekuluissa. Latausaika oli joka kerta 25-35minuuttia pikalatureilla. Sopii vallanmainiosti ainakin koirien kanssa matkustaessa sähkäri, koska pysähdyksiä pitää muutenkin tehdä koirien takia. Myös etäisyydet eivät olleet mitenkään pitkiä, mutta ajoajat varsinkin norjassa pidempiä kun tiet kapeita, mutkikkaita ja korkeuseroja paljon sekä matalat nopeusrajoitukset.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Sähköautoista yleensä
Noh, Kokkolassa ABC:lla nappasin EV6:een sähköä aikas vauhdikkaasti varaustasosta 40->80%. Lataus alkoi heti 160kW ja nousi kohta 233kW. Aika äkkiä hiipui 150kW, mutta akkupa olikin jo lähellä 80%. Hyvä että ehti piipullisen poltella
Viereisessä tolpassa kaveri tankkasi volvoa 60kW:lla. Pari muutakin autoa oli kytkettynä, muuta en sen kummemmin tutkinut oliko niissä lataus vielä kesken.

Viereisessä tolpassa kaveri tankkasi volvoa 60kW:lla. Pari muutakin autoa oli kytkettynä, muuta en sen kummemmin tutkinut oliko niissä lataus vielä kesken.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S