Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3974
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eka työmatka ajettu automaatilla. Muutama huomio. Kuukauden seisonnan jälkeen eilen käynnistäessä tuli ilmoille taas melkoiset savut, joka jatkui, jos pihalla autoa sompaillessa vähän enempi kaasuttelin.

Tänään en huomannut aamulla webaston auttamassa kylmäkäynnistyksessä mitään outoa, lähti hyvin tulille, pari sekuntia hieman pompotteli, ennenkuin asettui. Ei mitään outoja savutuksia.

Sama homma, kun lähdin töistä, käynnistys n. +8 asteessa ilman webastoa oli oikein terhakka, kevyt pompotus käynnissä taas aluksi ja sitten asettui. Yritin kovasti peileistä tihrustella tienoon peittymistä savuverhoon, mutta en havainnut. Että olisko se sitten vaan pidemmästä ajamattomuudesta aiheutuva ilmiö.

Sen sijaan aamulla töihin tullessa oli aika jännittävää menoa välillä. Takakonttihan on tyhjä ja alla on uransa ehtoopuolella olevat nastarenkaat. Lämpötila oli plussan puolella, mutta ai että, kun varjopaikoissa ja vähän niiden ulkopuolellakin oli tie kertakaikkisen jäässä. Melkoista luikertelua välillä ja varovasti sai ajaa. Siitä huolimatta yhdessä ässämutkassa kun annoin pikkuisen kaasua, että vauhti säilyisi ylämäkeen mentäessä, tarjosi perää sivulle vähän vauhdikkaammin. Eipä siinä, kyllä se siitä tokeni muutamalla veivauksella, mutta pikkasen pulssi nousi. Eipä käynyt kahden talven aikana manuaalilla kertaakaan, vaan enpä sillä liukkaalla ilman lisäpainoja ajanutkaan, ynnä aina hyvillä renkailla.

Samoin tuollaisessa paikassa kun ajaa manuaalilla, vaihde pysyy samana, mutta kolmiportainen automaatti pykältää herkästi pienemmälle kun yritetään pitää vauhti yllä ylämäessä. Se riittää siihen, että tasaiseen vetoon tulee ei-toivottu muutos ja perä irtoaa. Alleviivaa sitä, että jos tämmöisellä meinaa ajaa vähänkään liukkaalla, on painoa oltava perässä ja rengastus kunnossa. Toisaalta, tämmöisellä ajaessa tulee aina oltua tavallista harkitsevaisempi ja varovaisempi, joka auttaa paljon, kun se suurin turvallisuusriski autossa on edelleen siellä ratin ja penkin välissä.

Katselin aamulla vähän huolissani muutaman vastaantulleen henkilöautokuskin nopeutta ja toivoin, että ovat hereillä, koska keli oli todella harvinaisen petollinen, kilometri pitävällä ja märällä pinnalla ja sitten yhtäkkiä mutkaan tultaessa peilijää, jota ei millään tienpinnasta huomannut, yleensä kiiltelee tai muuten havaitsee, mutta nyt oli kyllä hyvin naamioitu liukkaat kohdat.

Mutta, tyytyväinen silti, kyllä on automaatti-Hiace vaivaton tapaus vs. manuaali, todella outoa, kun ei jatkuvasti tarvitse olla hämmentämässä vaihdekeppiä ja polkemassa kytkintä 8)

Muuten, yksi kysymys. Oikeassa ajovaloumpiossa, joka on tässä lasia, on pieni reikä, läpi asti. Muuten umpio on hyväkuntoinen. Olisiko jollakin vinkata joku sopiva aine, tuollaisen pienen reiän paikkaukseen, ettei tarvitsisi koko umpiota vaihtaa. Olen suojannut sen nyt toistaiseksi sellaisella tarralla, joita laitetaan tuulilasin kiveniskemien päälle, ennen korjausta.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Honda Accord 2.4 AT Executive -08, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Hyvä kaksikomponentti-epoksiliima, sellaisella paikkailin esim lisävaloja kun kivi löi reiän ja se pysyy siinä todella pitkään.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3974
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin, kiitos ! Kokeillaan sellaisella. Ei ole iso reikä tosiaan, mutta on kuitenkin.

Aloin hieman keräilemään to-do listaa Hiaceen, ainakin tuulilasinpyyhkijät pitää hankkia ja kunnostella ne varret, kuten edelliseenkin. En sentään eilen kehdannut pyyhkijöitä vaihtaa autosta toiseen, vaikka mielessä kävikin. Ja tosiaan tuo ajovaloumpion paikkaus.

Tsekkasin aamulla gepsistä, että mikäs se auton todellinen nopeus onkaan vs. mittarin näyttämä, kun oli sellainen tunne, että mittarivirhe voi olla aika massiivinen. Olihan se, 65 km/h mittarissa oli 58 km/h todellista ja 80 km/h mittarissa oli 72 km/h todellista. Oikeaan osui aavistus, jotenkin liian "helposti" keräsi vauhtia mittarin mukaan. Tietääpä nyt, että +10 mittariin alueella kuin alueella on ok.

Tämä automaatti saattaa olla kovassa rypistyksessä hivenen manuaalia hitaampi, mutta arkiajossa tuntuu suorastaan raketilta, manuaalin hämmentelyyn kiihdytysvaiheessa tärvääntyy aika tavalla aikaa ja vaivaa, varsinkin ykkösen ja kakkosen väli on hieman vaivalloinen ja laatikko niin hidas, että ainakin itselle tuli tapa vähän "hämmentää" kyseisen vaihdon kohdalla, koska suora veto aiheutti yleensä pikku rusahduksen. Tämä ominaisuus on ollut kaikissa Hiaceissani, joten ei liene vika.

Muistin taas kotiin tullessani imaista säiliöllisen ohjaustehostimen nestettä ja uutta tilalle. Saa nähdä, koska alkaa olla kirkasta, ainakin vielä oli muuttunut edelleen mustanpunaiseksi. Jos ei 1.5 litraa riitä, niin investoidaan taas kymppi ja ostetaan litra lisää. Kyllä se jossain vaiheessa jää kirkkaaksi.

Kotimatkalla kokeilin normipaikassa vähän rivakampaa kiihdyttämistä, että pystyykö tällä automaatilla kuinka polttelemaan karstoja. Hyvinhän se laatikko antoi koneen kiertää 4000 kierroksen päälle ja kickdownikin toimi, tosin vaihto kakkoselta kolmoselle ei täyskaasulla ollut kovin nätti siinä vaiheessa. Luulen, että jatkossa kiihdyttelen vähän maltillisemmalla kaasulla, ei viitsi vanhaa lootaa kiusata tommosella. Ajellaan sitten ennen katsastusta moottoritiellä isoa kovaa pidempi lenkki.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Honda Accord 2.4 AT Executive -08, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3974
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nämä hyrbiilit ovat hauskoja pelejä, niiden kanssa ainakin huomaa ulkoilman lämpötilan vaikutukset auton kulutukseen erittäin hyvin. Mazda ei ole poikkeus.

Aamulla mennessä oli -4 astetta ja kulutus oli 4.9 litraa, sähkö osallistui tapahtumaan 22% verran. Ensimmäisen kerran auto meni EV-tilaan vasta 7 km käynnistyksestä.

Töistä kotiin meni +8 asteen kelissä taas tuttuun 3.0 litraan ja sähkölle mentiin ekan kerran noin kilometrin jälkeen, sähköajon osuus 63%. Miinus on minusta miinusta.

Huomiselle on sovittu puolison uuden Superbin luovutus klo 14 pintaan, silloin vaihdetaan läpsystä. Täytyy koittaa muutama kuvatus ottaa puhtaasta autosta, luovutuksen jälkeen se ei koskaan enää tule olemaan yhtä puhdas. Vaihdossa menevä on suoraan ajosta, en ole ehtinyt sitä yhtään siistiä. Saa fiksari tehdä kunnon päivätyön sen kanssa. Käyttöä vartenhan autot ostetaan ja sitä sai vanha Superb tuta aivan loppuun saakka.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Honda Accord 2.4 AT Executive -08, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3974
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eikä tullut uutta Superbia meille tänään. Olivat yrittäneet päivittää autoa, mutta ei ollut mennyt läpi ja autoa ei voi luovuttaa. Kas kun maahantuoja vaatii päivityksen ennen luovutusta, muuten ei saa luovuttaa. Auton päivitys kestää kuulemma n. kuusi tuntia ja sen ajan joutuu asentaja olemaan auton vierellä, koska pitää tehdä mitä tietokone sanoo vähän väliä. Yhden pystyvät päivässä tekemään, siis sikäli kun ei mene bitti vinoon. Nyt meni.

Pikkasen *ituttaa, jonkin verran saa aina järjestellä, että osuu aikataulut, kun auto on koko ajan liikenteessä. Ensin piti tulla keskiviikkona, sitten perjantaina ja nyt yritetään uudelleen maanantaina. Helvetin kumipyörillä kulkevat Nintendot, ennen oli kaikki helpompaa. Kävin heittämässä kesäpyörät liikkeeseen kun ne oli pakattu mukaan, kun oli muutakin asiaa Kuninkaanporttiin.

Semmosta, ans kattoo koska tämä menee maaliin. Parempi varmaan olla pidättämättä hengitystä.

Hiacella ajelin ekaa kertaa pimeällä, kun oli vähän enempi ohjelmaa tähän päivään. Tuli siinä samalla keulilla oleva metrinen ledi testattua käytännössä. Vaikea oli vauhdissa napsaista tarpeeksi informatiivista kuvaa, mutta sanotaan nyt vaikka, että niin olisi kuin päivällä ajellut, valoa riitti muutaman sata metriä joka suuntaan, paljon ja kirkkaasti. Ei huono. Vaan hyvä.
Kuva

Näin pari reissua tuolla nyt ajaneeni niin sanoisin, että erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta, on koskaan enää manuaaliin takaisin vaihtaa. On kyllä niin leppoista käskeä tuota kaappia automaagina. Jos tästä joskus johonkin pakuun vaihdan, niin pre-ureakauden paku tulee kyseeseen, tai sitten täyssähkö joskus hamassa tulevaisuudessa. Kusella huonosti tai ollenkaan käyvää ei tule. No, ehkä tällä menee seuraavat viisi vuotta ?
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Honda Accord 2.4 AT Executive -08, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5844
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Erään Porvoon kaverin historiaa tietäen voi olla et syksyllä on jo joku uusi tilalla :mrgreen: . Jaa että Superbiakin piti päivittää liikkeessä jo. Eenakeissa se on ihan vakiota etteivät uskalla tehdä isompia päivityksiä etänä kun osa autoista on mennyt jojoon. Meidän eenakkiin tehtiin viime kesänä 3.0 softan päivitys 3.7.aan. tehtiin huollossa ja varattiin 2 päivää mutta onnistuivat päivässä. Jostain olin lukevinani että kun päivittävät niin auto on kiinni tehtaan serverissä päivityksen aikana ja jos yhteys katkeaa niin joutuvat aloittamaan alusta. No tuo päivitys toi mittaristoon uutuutena kulutus ja trippinäytöt. Ja samalla häiritsevän bugin jarruihin. Randomisti jarrutuntuma kun siirrytään regenistä oikeille jarruille pienikin jarrun hipaisu aiheuttaa todella nopean stopin. Tänään oli auto tutkittavana ja kuulemma samaa raportoitu paljonkin mutta vikaa ei ole vielä mahdollista korjata. Softabugi siis. Mulla on menny täysin luotto VAGhen ja Cariadiin kyllä ja seuraavana katseet kääntyy kyllä johonkin muuhun merkkiin kun VAGhen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 9057
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

tturku kirjoitti:
La Maalis 29, 2025 00:22
Jostain olin lukevinani että kun päivittävät niin auto on kiinni tehtaan serverissä päivityksen aikana ja jos yhteys katkeaa niin joutuvat aloittamaan alusta.
Peruskauraa nykypäivänä. Kun kaikki on pilvessä ja verkkoyhteydet ympäri maailman täydellisiä, viiveettömiä ja katkottomia, niin softakehityksessä ei tarvi varautua mihinkään muuhun.

Tai ainakin se ilmeisesti siltä tuntuu softadevaajan näkökulmasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2085
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Julle »

Nykymaailmassa moni asentajakin on pilvessä. Valitettavasti tullut omin silmin nähtyä. Ja sen seurakset myös.
9-5 Aero - 00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3974
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Päivitin lasinpyyhkimet Hiaceen, Bosch Aero Twin Retrofit. Ei oikein osaa enää muita laittaa, kun on tottunut tuohon nerokkaaseen kiinnityssysteemiin, eikä näiden kestävyydessä tai pyyhkimisjäljessäkään ole ollut moittimista. Investoinnin arvo 31.8 euroa. Kesemmällä sitten kunnostetaan nuo varret, kun ovat jo vähän alkaneet kellastumaan.
Kuva

Mazdaan kesärenkaat alle mittarilukemalla 248 km. Aika pliisut nuo kesävanteet, jotenkin katselisin noita mustia talvivanteita mieluummin kesän eli vaihdettaisiin päittäin, mutta en nyt ala kikkailemaan turhamaisuuttani, olkoon näin. Talvirenkaat ovat tosiaan Nokian R5 kitkat ja kesäksi Continentalin Eco Contact 6:t. Keskilätkissä on säästelty, eli piti vaihtaa vanteelta toiselle,
Kuva

Rengaspainevalo palaa nyt mittaristossa, tämä oli juurikin sellainen painajainen, kuin muistelin. Ohjekirjan ohjeet eivät oikein täsmänneet näytössä olevien sananparsien kanssa ja kaiken kruunaa se, että jokainen yritys ja erehdys vaatii 10-30 minuutin ajon tai voi olla ettei edes tunti riitä, kuten ohjekirjassakin sanotaan. No, minä ajelin yhteensä 25 km täysin turhaa kalibrointiajoa, lopputuloksena se *elvetin rengaspainevalo edelleen ruudussa. Täytyy koittaa napsutella näyttöä pari seuraavaa kertaa kun ajelee kaupunkiin, josko tokenisi. Jos ei, niin palakoon prkl. Sammuisikohan se testerillä, mullahan on tuo iCarsoftin japsitesteri :?: Superbissa tuo sama homma hoituu muutamalla näppäimen painalluksella, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia.

Tämän kanssa touhutessa on hauska bongailla Toyotaa. Sitähän löytyi etujarrupaloista hyvinkin selkeällä fontilla.
Kuva

Ja kas, talvivanteiden puolien sisäpuolella myös. Varsinainen Mazda :lol:
Kuva

Aloitin tällä Mazdalla rengasruletin, kun siinä on kevyimmät vanteet, muutenkin touhusin ajatuksella ja varovasti. Leikkauksesta on vasta reilut kaksi viikkoa, joten täytyy pitää järki päässä. Huomenna välipäivä, maanantaina voisi sitten miettiä seuraavaa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Honda Accord 2.4 AT Executive -08, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mä hain oman Masan tänään. Ei valittamista, jos ei lasketa jo valmiiksi rikkinäistä tuulilasia ja talvirenkaiden puuttumista, kun vanteita ei ollut kuulemma tähän hätään saatavilla. Myyjä mainitsi, että erän useammassa autossa oli lasi halki ja korvaavat on jo tilattu, mutta eivät ole saapuneet vielä Suomeen.

Vale-Toyota menee kyllä tosi pitkiä matkoja sähköllä, omasta mielestä pidempiä kuin esim Hybrid-Corolla. Ja tosiaankin kuin kotiin olisi tullut, kaikki toimii ja löytyy sieltä mistä pitää. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 9057
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
La Maalis 29, 2025 18:06
Rengaspainevalo palaa nyt mittaristossa, tämä oli juurikin sellainen painajainen, kuin muistelin. Ohjekirjan ohjeet eivät oikein täsmänneet näytössä olevien sananparsien kanssa ja kaiken kruunaa se, että jokainen yritys ja erehdys vaatii 10-30 minuutin ajon tai voi olla ettei edes tunti riitä, kuten ohjekirjassakin sanotaan. No, minä ajelin yhteensä 25 km täysin turhaa kalibrointiajoa, lopputuloksena se *elvetin rengaspainevalo edelleen ruudussa. Täytyy koittaa napsutella näyttöä pari seuraavaa kertaa kun ajelee kaupunkiin, josko tokenisi. Jos ei, niin palakoon prkl. Sammuisikohan se testerillä, mullahan on tuo iCarsoftin japsitesteri :?: Superbissa tuo sama homma hoituu muutamalla näppäimen painalluksella, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia.
Mikähän siinä on että noita rituaaleja tarttee vieläkin joissain autoissa tehdä, saatika vieläpä epävarmoja tai vaikeita rituaaleja. 8-vuotias Alfa meinaan tunnistaa vaihtuneet anturit ihan vaan automaattisesti. Ei se kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3974
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

En todellakaan tiedä, Toyotalla on joku kieroutunut perverssi nuo kehittänyt, muistelin taannoisesta Corollasta, että tuo keksintö oli suurinpiirtein *aatanasta seuraava. Yleensä kun on seurannut ohjekirjaan painettua sanaa, on hommat saanut hoidettua, mutta ei näissä. Useimmissa ei tarvitse ohjekirjaa edes katsoa vaan logiikan ymmärtää ilmankin, puhumattakaan mainitsemastasi automaatiosta. No, ehkä se siitä sammuu. Kyllä siellä talvirenkailla oli paineet näytöllä ja kahdeksan muistipaikkaakin pitäisi olla. Yksi Yarppamies mulle jo huuteli, että hänellä sama juttu, mutta parin päivän päästä valo sammui itsekseen :D
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Honda Accord 2.4 AT Executive -08, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3974
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Suht kirkkaaksi on ohjaustehostimen neste jo muuttunut, mutta väristä saa vielä punerrusta kovasti hakea, joten yksi säiliöllinen taas vaihtoon kaupunkireissun jälkeen.
Kuva

Jatkan niin kauan, kunnes väri jää punertavaksi. Oisko litran verran nyt kierrätetty, tarvinnee vielä toisen mokoman.

Kaupunkireissulla pyörähti matkamittariin 545000 km. Pari päivää kun oli seissyt, niin pöläytti taas putkesta vähän näkyvämpää kaasua käynnistäessä, jos joka päivä ajaa, niin ei pöläyttele. Isolle tielle kun kääntyy ja kiihdyttelee matkavauhtiin, niin vielä vähän pöläyttää, mutta sitten loppuu. Samaten joka kylmäkäynnistyksen jälkeen on se parin sekunnin pieni pompotus tyhjäkäynnissä havaittavissa ja yleensä sama toistuu, kun pysähtyy kaupunkiin tultaessa ekoihin valoihin tai muuten tasaantuu tyhjäkäynnille. Sen jälkeen ei ole havaittavissa. Samaa ilmiötä oli myös edeltäjässään manuaalissa toisinaan.

Oikealta edestä kuuluu sellaisissa todella pienissä epätasaisuuksissa kun pyörä ikäänkuin "pompottaa" epätasaisen pinnan päällä, ei kolahdus, vaan kumahdus/kumahduksia, ei kuitenkaan tunnu ohjauksessa tai muuten välyksenä. Aika jännä. Pitää jossain vaiheessa ihmetellä korjaamolla, löytyykö jotain selkeää syytä. Leimahan on tuore, eikä siellä alustasta huomauteltu.

Jossain vaiheessa varmasti tsekkautan nuo suuttimet, josko nuo mainitut ominaisuudet liittyisivät niihin, mutta eipä ole kiirettä, hyvässä käyttökunnossa tuntuu laite olevan ja eliminoidaan/tutkitaan noita ominaisuuksia yksi kerrallaan, ellei tule ajoa estävää ongelmaa.

Automaattilaatikko toimii erinomaisesti, jos ihan lyö tallan tiskiin ja rääkkää, niin vaihto isommalle ei ole kovin smooth, mutta normaalissa ajossa jossa pysyy hyvin liikenteen rytmissä, laatikko toimii oikein siististi ja huomaamattomasti. Mikä on kyllä jonkin sortin ihme näille kilsoille. Toki en tiedä mitä tuolle on tehty, vaiko vain öljyjä vaihdeltu tarpeeksi usein.

Kävin hakemassa kesän pesuaineetkin autokatraalle, 5L Big Orangea, sillä on menty jo vuosikausia ja kelpaa oikein hyvin.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Honda Accord 2.4 AT Executive -08, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7643
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Cona kirjoitti:
La Maalis 29, 2025 20:19
Vale-Toyota menee kyllä tosi pitkiä matkoja sähköllä, omasta mielestä pidempiä kuin esim Hybrid-Corolla. Ja tosiaankin kuin kotiin olisi tullut, kaikki toimii ja löytyy sieltä mistä pitää. :D
Sulla oli prius jossain vaiheessa vai?

Onko noiden kaasuvaste jotenki tosi pehmee vai ajeleeko suurin osa ecolla?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7643
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jopas on taas tapahtunut ku vähä jättää foorumia selaamatta 8O
Siinä on etelän ihmiset ihmeissään kun saa vaan ajella :mrgreen:

Ai että vaan kolmeportainen automaatti, osaako sentään käyttää vääntöö hyväkseen ettei koko aikaa hämmennä?

Og900:sen 3-portainen oli yllättävän sujuva kun ei juurikaan vaihdellut pienemmälle kun isoimman pykälän löi päälle. Toki kiersi manuaalia reilummin jossain motarilla mut sulla ei taida paljoo tulla sitä..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin