Tänään en huomannut aamulla webaston auttamassa kylmäkäynnistyksessä mitään outoa, lähti hyvin tulille, pari sekuntia hieman pompotteli, ennenkuin asettui. Ei mitään outoja savutuksia.
Sama homma, kun lähdin töistä, käynnistys n. +8 asteessa ilman webastoa oli oikein terhakka, kevyt pompotus käynnissä taas aluksi ja sitten asettui. Yritin kovasti peileistä tihrustella tienoon peittymistä savuverhoon, mutta en havainnut. Että olisko se sitten vaan pidemmästä ajamattomuudesta aiheutuva ilmiö.
Sen sijaan aamulla töihin tullessa oli aika jännittävää menoa välillä. Takakonttihan on tyhjä ja alla on uransa ehtoopuolella olevat nastarenkaat. Lämpötila oli plussan puolella, mutta ai että, kun varjopaikoissa ja vähän niiden ulkopuolellakin oli tie kertakaikkisen jäässä. Melkoista luikertelua välillä ja varovasti sai ajaa. Siitä huolimatta yhdessä ässämutkassa kun annoin pikkuisen kaasua, että vauhti säilyisi ylämäkeen mentäessä, tarjosi perää sivulle vähän vauhdikkaammin. Eipä siinä, kyllä se siitä tokeni muutamalla veivauksella, mutta pikkasen pulssi nousi. Eipä käynyt kahden talven aikana manuaalilla kertaakaan, vaan enpä sillä liukkaalla ilman lisäpainoja ajanutkaan, ynnä aina hyvillä renkailla.
Samoin tuollaisessa paikassa kun ajaa manuaalilla, vaihde pysyy samana, mutta kolmiportainen automaatti pykältää herkästi pienemmälle kun yritetään pitää vauhti yllä ylämäessä. Se riittää siihen, että tasaiseen vetoon tulee ei-toivottu muutos ja perä irtoaa. Alleviivaa sitä, että jos tämmöisellä meinaa ajaa vähänkään liukkaalla, on painoa oltava perässä ja rengastus kunnossa. Toisaalta, tämmöisellä ajaessa tulee aina oltua tavallista harkitsevaisempi ja varovaisempi, joka auttaa paljon, kun se suurin turvallisuusriski autossa on edelleen siellä ratin ja penkin välissä.
Katselin aamulla vähän huolissani muutaman vastaantulleen henkilöautokuskin nopeutta ja toivoin, että ovat hereillä, koska keli oli todella harvinaisen petollinen, kilometri pitävällä ja märällä pinnalla ja sitten yhtäkkiä mutkaan tultaessa peilijää, jota ei millään tienpinnasta huomannut, yleensä kiiltelee tai muuten havaitsee, mutta nyt oli kyllä hyvin naamioitu liukkaat kohdat.
Mutta, tyytyväinen silti, kyllä on automaatti-Hiace vaivaton tapaus vs. manuaali, todella outoa, kun ei jatkuvasti tarvitse olla hämmentämässä vaihdekeppiä ja polkemassa kytkintä
 
 Muuten, yksi kysymys. Oikeassa ajovaloumpiossa, joka on tässä lasia, on pieni reikä, läpi asti. Muuten umpio on hyväkuntoinen. Olisiko jollakin vinkata joku sopiva aine, tuollaisen pienen reiän paikkaukseen, ettei tarvitsisi koko umpiota vaihtaa. Olen suojannut sen nyt toistaiseksi sellaisella tarralla, joita laitetaan tuulilasin kiveniskemien päälle, ennen korjausta.


 . Jaa että Superbiakin piti päivittää liikkeessä jo. Eenakeissa se on ihan vakiota etteivät uskalla tehdä isompia päivityksiä etänä kun osa autoista on mennyt jojoon. Meidän eenakkiin tehtiin viime kesänä 3.0 softan päivitys 3.7.aan. tehtiin huollossa ja varattiin 2 päivää mutta onnistuivat päivässä. Jostain olin lukevinani että kun päivittävät niin auto on kiinni tehtaan serverissä päivityksen aikana ja jos yhteys katkeaa niin joutuvat aloittamaan alusta. No tuo päivitys toi mittaristoon uutuutena kulutus ja trippinäytöt. Ja samalla häiritsevän bugin jarruihin. Randomisti jarrutuntuma kun siirrytään regenistä oikeille jarruille pienikin jarrun hipaisu aiheuttaa todella nopean stopin. Tänään oli auto tutkittavana ja kuulemma samaa raportoitu paljonkin mutta vikaa ei ole vielä mahdollista korjata. Softabugi siis. Mulla on menny täysin luotto VAGhen ja Cariadiin kyllä ja seuraavana katseet kääntyy kyllä johonkin muuhun merkkiin kun VAGhen.
 . Jaa että Superbiakin piti päivittää liikkeessä jo. Eenakeissa se on ihan vakiota etteivät uskalla tehdä isompia päivityksiä etänä kun osa autoista on mennyt jojoon. Meidän eenakkiin tehtiin viime kesänä 3.0 softan päivitys 3.7.aan. tehtiin huollossa ja varattiin 2 päivää mutta onnistuivat päivässä. Jostain olin lukevinani että kun päivittävät niin auto on kiinni tehtaan serverissä päivityksen aikana ja jos yhteys katkeaa niin joutuvat aloittamaan alusta. No tuo päivitys toi mittaristoon uutuutena kulutus ja trippinäytöt. Ja samalla häiritsevän bugin jarruihin. Randomisti jarrutuntuma kun siirrytään regenistä oikeille jarruille pienikin jarrun hipaisu aiheuttaa todella nopean stopin. Tänään oli auto tutkittavana ja kuulemma samaa raportoitu paljonkin mutta vikaa ei ole vielä mahdollista korjata. Softabugi siis. Mulla on menny täysin luotto VAGhen ja Cariadiin kyllä ja seuraavana katseet kääntyy kyllä johonkin muuhun merkkiin kun VAGhen.

 Superbissa tuo sama homma hoituu muutamalla näppäimen painalluksella, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia.
  Superbissa tuo sama homma hoituu muutamalla näppäimen painalluksella, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia.
 
 




