Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13457
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oot kyllä kerännyt sellasen täyskäden italiaanoja ja brittejä että sitä touhottamista ehkä leimalle riittää?

Se on hyvä, ei kuole tylsyyteen niinku Tojotamies :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllähän harrastelelujen kanssa saa harrastaa, ei sitä kannata kiistää.

En kiistä sitäkään että en hae halvinta asemaa vaan käyn tuossa naapurikylän konttorilla kerrasta toiseen. Tämänpäiväinen leimareissu kustansi 84€ (määris 52 + päästöt 32) eli olisi varmaan löytänyt puoleen tuosta jos ettisi, mutta tuossa on kaksi isoa plussaa
A) paikallista yritystä on mukavampi tukea kuin isompaa/kauempaa lafkaa (saatika ulkomaisia pääomasijoittajia)
B) inssit tuntee jo aika hyvin ja tietää että mua kiinnostaa jos jotain löytyy, oli se virallisesti sanomisen arvoista tai ei, joten pienetkin huomiot tulee suullisesti kerrattua ja kerrottua. Lisäksi kysyessä onnistuu pienet bonarit, kuten aikoinaan Celicaa myydessä kuvien otto myös pohjapuolelta, kun auto kätevästi nosturilla oli.

Mutta ei tee mieli upottaa 3*84€ saman kuukauden budjettiin, noitakin summia on kivempi porrastaa kun kerran voi.

Alfan kanssa täytyykin kysyä inssiltä että pitäisikö muuten nuo xenonit muutoskatsastaa ja katsoa ilmettä :D. Nehän on siis alkuperäiset kaikkine kilkkeineen, eli hyväksynnät löytyy ja korkeudensäädöt sekä pesurit toimii, mutta asennettu nyt kesällä halogeenien tilalle. Yleensähän sinne tuikitaan vaan muutossarjat ja koitetaan olla hiljaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7680
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvä se on paikallisii tukee, onneks meidän ainut konttori on tolkullinen niin hinnoiltaan ja ennenkaikkea toiminnaltaan eli asiasta sanovat..

Otsikon härveli ois kyl hieno nähdä joskus kun ferrareita näkyy joka kesä mutten kyllä muista avo TVR:ää nähneeni..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

^Nää erikoisuudet tuppaa vähän sillai laimenemaan itellä, kun aina kun joku sanoo ettei tuollasia missään nää niin ite on vaan että "sen kun tassuttelee talliin, siinähän se asuu".

Pieni kertaus historiasta, merkittävimmät autossa esiintyneet viat.

2013 leimalla inssi bongasi toisen takavetarin ristinivelestä ns. alkavan välyksen ja vinkkasi, että tuo kannattaa vaihtaa. Otin vetarin kouraan olkavarsineen päivineen ja purin ristikon irti. Pyöritelin laakeria olkavarressa ja totesin, että tälläinen pykiminen ei kyllä kuulu asiaan, joten pistin laakerinkin vaihtoon. Laakerihan on sama kuin kakkoskoppaisen Granadan etulaakeri, joten niitäkin löytyy helpolla. Ei tosin Fordin merkkarilta, sieltä uteliaisuuttani kysyessäni sain vastakysymyksen "Mitä vuosimallia on kakkoskoppainen Granada" :D. No, Ebaysta löytyi Moogia kohtuuvella, joten kliketi klik ja laakeria matkaan.

Ristikon pistin pussiin ja otin mukaan. Painelin duunin jälkeen Espoossa Karaasin tiskille todeten mallikappaleesta että tälläsen tarttisin. Vastapeluri kysyi että mistä autosta ja vastasin, että TVR 350:stä. "Selvä" ja tyyppi painui varastoon, palaten ehkä minuutin päästä oikea osa kourassa takaisin - on kuulemma varsin yleinen Jaguareissa.

Laakeri oli niin tuhannen tiukassa, että en saanut sitä itse kimppatallin prässillä liikkeelle. Pudotin sitten työmatkalla paketin Vantaan Atoylle speksillä "vaihtakaa kun kerkeette ja ilmottakaa kun on valmis" semmosena hyvänä täytetyönä hetkelle kun on vapaita käsiä. Puoliltapäivin soi puhelin että nyt on vaihdettu, velottivat puolen tunnin työn.

Kuva

2015 kesällä vaihdekeppi valahti hieman alaspäin ja auto alkoi räpisemään hassusti ellei keppiä nostanut manuaalisesti ylöspäin. Tässä on laatikon jatkeena keppikonsoliteline, kiinni suoraan askissa puslitetulla kiinnityksellä. Sieltä oli pusla luovuttanut ja keppikonsoli pääsi nojaamaan kardaaniin, siitä räpinä. Eräs volvoharrasta, pirkanmaalainen aseseppä sorvasi sitten nylonista mulle uudet arvioimieni mittojen perusteella. Vähän piti kotona tarkentaa, mutta sainpahan korjattua.

2015 loppukesästä auto alkoi hukata jäähdytysnestettä. Tuntui tulevan termarikotelon välistä, joten vaihdoin tiivisteen. Vanha näytti tältä, uuden tein tiivistepaperista:
Kuva

Vaan ei auttanut, ei. Jäljitin vuotoa imusarjan alla kulkevista putkista (tyyppivika), ei osumaa. Laitoin konehuoneeseen papereita ilmaisemaan, mistä kastuu ekana, edelleen viittaa termarikoteloon. No, ehkä se paperitiiviste ei toimikaan tarpeeksi, joten taas kotelo kouraan. Pari kertaa sitä ihmettelin, hioin palikkaa vasten tiivistepinnan tasaiseksi, pistin paperitiivisteen molemminpuolin tiivisteliimalla ja silti vuoti. Otin taas kerran termarikotelon kouraan, aloin puhdistamaan tiivistepintaa ja osui silmään hassu viiva. Mikähän piru tuo on ja vilkaisu, että sama viiva löytyy sisäpuolelta. Sehän on pirulainen halki! Niin sievästi ja ovelasti vaan, että ei helpolla näy, eikä vuoda solkenaan vaan vähitellen. Näkyy tässä kuvassa kun sopivasti katsoo:

Kuva

Termarikotelo on osuvasti vähän erilainen kuin Roverissa, ylävesiletkun liitos lähtee eri suuntaan ja on lyhyempi. TVR:n termarikotelo maksoi kuukiviä ja hunajaa, kun Roverin vastaavan sai ykköskympeillä toimituskuluineen, joten eroa tietämättä tilasin jälkimmäisen. Opin eron asentaessani, mutta onneksi ero ei ole niin iso, etteikö suomipoika ja rälläkkä saisi tilannetta korjattua. Eli taas mennään.

2016 keväällä huolsin autoa ja vaihdoin jarrunesteet. Oikean etukulman nesteiden vaihduttua olin juuri laittamassa ilmausnippaa kiinni, kun nippa ei vielä edes kiristynyt mutta silti ote yhtäkkiä keveni. Ilmausnippa on erillisen holkin välityksellä kiinni satulassa ja se holkki otti ja murtui. Tämmösiä osia näihin saa välillä muutenkin etsiä, kun tehdas on törpännyt vehkeeseen muistaakseni Leyland Princessin etujarrut. Onneksi joku aikaisempi omistaja on helpottanut asiaa ja vaihtanut tilalle Wilwoodin satulat, joista mulla ei ole mitään vihjettä että mistä vehkeestä ne on peräisin. Ei muuta kuin tutkimaan satulaa vähän tarkemmalla silmällä ja siellähän on takana stanssattuna osanumero, joten sillä etsimään. Ilmausnippa + holkki -kombo on ihan aitoa Wilwoodia ja sille löytyikin Wilwoodin katalogista oma tuotenumeronsa ja Ebaysta kätevästi varaosa. Taas päästiin etiäppäin.

Kuva

2019 syksyllä olin ajamassa leimalle, kun auto sammui ehkä 10km päässä kotoa. Kipinä katosi, joten hinurilla himaan ja ihmettelemään. Jäi siltä syksyltä leimaamatta ja kun 2020 ostettiin uusi koti, oli vähän muutakin aihetta viemässä aikaa. Lopulta kuitenkin ratkaisin ongelman ja viaksi paljastui pyörijä, joka lakkasi johtamasta sähköä lämmittyään tarpeeksi. Uusi pyörijä tupaan ja taas laulaa.

Kuva

2022 tammikuussa pidettiin kyläläisten kesken hauskaa naapurin jääradalla. Brittisporttia alkoi väsyttää ja alkoi silmä luppasta:
Kuva

Lamppumoottorin kytkennät kaipasivat pientä puhdistusta ja virkistystä, varaosia ei tarvittu.

Jossain välissä alkoi startti vähän tökkimään. Uuden startin löytäminen kohtuuvella on haastavaa - tähän on oma starttinsa, kun Roverin startti kuulemma tarvii alennusvaihteen ja se ei tähän lohkon ja pakosarjan väliin mahdu. No, lopulta tilasin viime vuonna rohkeesti Roverin startin ja "ongelma" on se, että kone pyörii sillä hyvinkin pirteästi, koskaan ole noin iloinen startti ollut. Ei ollut kallis eikä pahan hintainen,

Semmosta mahtuu kohta 14 vuoden yhteiseloon. Kuten aiemmin totesin, on tämä ollut yllättävän luotettava, toki osa vioista on sillai hassuja että ei ihan heti juolahda mieleen että näinkin voi käydä, mutta sehän vaan tuo harrastamisen riemua.


Se vioista.

Viime aikoina on ollut kova käyttöavokuume - 159 on muuten varsin kelpo käyttöauto, mutta etenkin kesällä kaipaisi maisemakonttoria. Markkinoita tutkittuani ja mielijohteitani pohtien olen katsellut MX-5 Mazdoja, XK X150 Jaguareja ja F23 Bemareita, mutta ei mieli-hinta-yksilö -kolmio tunnu kohtaavan, joten vetelin hatusta sen luontevimman johtopäätöksen ja tilasin tähän uudet kesärenkaat. Alle tulee Dunlop SportMaxx RT2:t koossa 225/45R17 jo olemassaoleville (ja autoon muutosleimatuille), ratakäytössä olleille Audi A5:n vanteille. Joten pidä Teemu silmät auki, josko tämän jossain bongaisit ;)

Kuva


Ja koska huomenna pitäsi tulla toisen harrastuksen varjolla uusi oikotasohöylä ja sen kulku verstastilaani menee läpi siitä tallista, jossa tämä tykkää talvehtia, piti tänään lyödä veekasi tulille ja pakitella auto pihalle. Tömähti käyntiin kuten pitääkin, tottakai piti kevätfoto räppästä:
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

Kävin tänään hakemassa Dunlopit Kanta-Renkaalta kotiin. Rengastouhuissakin pääosin siis tuen paikallista pajaa - sen lisäksi että yrittäjä asuu tuossa naapurikylällä ja morjestaa nähdessä, tarjoaa lafka myös kilpailukykyisiä hintoja sekä varsin asiallista palvelua ja lisäksi on vaan helppo ottaa sekä itse kumit että rengastyöt samalta tiskiltä. Totesin myös, että paisari näytti tyhjältä, vaikka olin sen ennen talvilepoa merkkiin asti täyttänyt.

Joten nyppäsin paisarin irti ja totesin, että vika löytyi. Paisarin pohjaan tulee letku, joka on sisähalkaisijaltaan n. 10mm, joka ei tietenkään sovi suoraan paisarin n. 16mm liitäntään, joten 10mm letkun siisällä on metallinen adapteri, joka on toisesta päästä nerokkaasti n. 12mm. Tämän 12mm metalliputken päälle on sitten puristettu sama 14mm letku, joka toisesta päästä on venytetty siihen 16mm liitäntään. Se 14mm letku sitten tihkutti tuosta 12mm puristetusta päästään ulos vähitellen. Looginen paikka vuotaa ja kestänyt yllättävän pitkään. Se mikä pienen valmistajan käsintehdyssä urheiluautossa on harrastamisen osalta hauskaa on, että ei mitään käryä että miten tuo on tehtaalta toteutettu, siellä saattaa joku adapteripalikka olla ollut jo Blackpoolissa kasatessa :D

Tälläisiä palikoita sieltä löytyi:
Kuva

Pari kertaa olen joutunut vastaavaa koonmuutosta tekemään ja parhaan tuloksen olen saanut niin, että sisimpänä on metalliputki tukena, siinä päällä ohuempi letku ja tiukan sovitteen paksu letku klemmarilla siihen päällimmäiseksi. Kuinka ollakkaan traktoristilta löytyi hyllystä 16mm hydrauliletkua sekä kunnolliia klemmareita, joten muljautin pienen letkun sisään yhä saman (upean) metalliadapterin tukiholkiksi, leipasin siihen päälle ja paisarin liitoksen kiinni tämän:
Kuva

Kehtaan lonkalta uskoa, että tuo toimii sen pikkuletkun loppuiän.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7680
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ompa erikoinen putkiviritys, noh ehkä helpompi ollu tehä rane kuin ettii passari sopivalla letkulähdöllä :roll:

Viime lahden reissulla tais Turengin kyltti vilahtaa sivulla mutta aika harvakseltaan sielläpäin tulee ajeltuu.. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

Paisari todennäköisesti on alkuperäinen, letkusto välttämättä ei. Mutta koska kyseessä on pienen pajan käsintehty urheiluauto kasarilta, ei voi olla ihan varma että miten tuo on tehtaaltakaan toteutettu :D.

Ajelet vissin Lahteen 10-54 -reittiä Riksun kautta? Siitähän hujahtaa jo parikymmenen kilsan päästä meistä ohi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

Vaimo meinasi että tänään voisi olla saunapäivä, joten höyläiltyäni pari puupalikkaa tuikkasin Narviin tulet. Saunan lämmetessä hämmästelin paikkoja ja löysin kuin löysinkin vihdoin pienen lootikollisen pyöränmuttereita ja keskiörinkuloita. Audin vanteet meinaan menee nätisti TVR:n alle, kunhan käyttää Hondan muttereita :D.

Joten kävin liksuttamassa Trafikoomikoiden asiointipalvelua ja samalla kun vaimo painui lauteille, kaivoin minä tallista tunkin ja rupesin rengasjumppaan. Toisin kuin IC, minä tein nopeasti ja kuvaamatta (tsekkasin toki silti jarrut ja paikat, siinä kun ei kauaa mene). Kun vaimo lähti saunasta talolle, löin minä samaan aikaan veekasin tulille ja lähdin avaamaan kausia. Samalla vedolla meinaan aukesi kesälelukausi, veekasikausi ja avokausi. N. 10km pikainen pyrähdys lähimaaston teillä veekasi pöristen, kyllä tää on edelleen ihana laite :heart_eyes:

Kotipihaan palattua kävin vielä mutterit läpi (vaikkei tarpeeksi kilsoja jälkikiristystä varten vielä tullutkaan) ja painuin sitten saunaan piinaamaan talvella uusittua Narvia (Black 20). Löylytkin on kyllä hyvät, ei sovi moittia.

Hyvä päivä :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13457
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja AZP »

On kyllä kausi aikaisessa. Mullakin meni V8 viikonloppuna verolle, ja eilen käytiin lapsia (omia ja naapurin) ajeluttamassa.

En muista että olis 25 vuoden harrastamisen aikana kertaakaan mennyt kesäauto maaliskuun puolella ajoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

Noniinnno. Mulla aikasin kauden avaus on ollut 24.1., tuo oli vuonna 2014. Ei nyt varsinaisesti kuuma tullut, mutta hyvä aloitus sekin oli :D


Kuva
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13457
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuohan onkin kuvien todistamana talvi- eikä kesäauto :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

Siihen on syy, että otsikossa lukee "leluna" eikä "kesäleluna" :mrgreen:

Mutta tää on oikeasti talvellakin melko hauska ja helppo vietävä. Tasapainoinen takaveto lukkoperällä ja kasikoneen laakealla vääntökäyrällä tietää kohtuullisen helppoa ja hauskaa hallittavuutta jopa jäällä.

Tääkin oli 2014, mutta vasta helmikuun puolella:
phpBB [video]
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13457
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kahden talven kokemuksella voin myös kertoa että Mazda MX-5 on myös oikein toimiva talviauto. Katto alhaalla en sitä lumikeleillä tainnut koskaan tosin ajaa. Mutta keväisessä pikkuplussakelissä tarkeni ilman kattoakin hyvin, kun piti ikkunat ja tuulisuojan ylhäällä ja otti lämppäristä vielä vähän tukea.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Imperiumin vastaisku - leluna TVR 350i '86

Viesti Kirjoittaja aero »

Uskon, joskaan meillä Miataan ei ole (vielä?) talvirenkaita. Sekin pitäisi ottaa tallin takanurkasta pihalle, huoltaa ja katsastaa sekä vihdoin rekisteröidä. Siitä on vissiin katti tyhjänä (uusi oottaa hyllyssä) ja kerkesi vetää laturinkin jumiin ennenkö ehti konttorille asti, pilkkoen sitten hihnan siltä laturilta. Se(kin) on kyllä hieno peli, lisäksi plussana aivan naurettavan hintaiset huolto-osat.

Niin, vaimo tosiaan shoppasi sellasen itelleen häämatkalta, joten meillä on sellanenkin :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin