Noco menee pakkosyötölle, kun painaa punaista huutomerkkiä pitkään.petrisa kirjoitti: ↑Ma Kesä 30, 2025 09:18Jaaha, onko todellakin noin![]()
Olen aina luullut, että tuosta 12V lähdöstä, mitä käytetään apukäynnistykseen, ei tule jännitettä ulos, mikäli ei ole vertailu (vasta) jännitettä avustettavasta akusta. Sitä ei siis voisi käyttää varavirtalahteenä. Tämä lähtö siis vaatii aina kytkettäväksi akun rinnalle. Ainoastaan näistä USB lähdöistä saa varavirtaa ulos.
Itselläni on myös Noco apukäynnistin. Lisäksi olen ostanut Nocon älylaturin, pienen 12V lyijyakun ja OBD- pistoke adapterin. Näillä hoituu akun vaihtohommatkin.
Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Noco on viisas ja monipuolinen laite, menee Bahcon hallitunkin ja Defan älylaturin joukkoon laitteeksi, johon investoitu raha on erinomaisesti käytetty, omasta mielestäni.
Olen varovaisen toiveikas ! Kävin kurkkaamassa tilanteen nyt kun uusi akku on ollut 2 vrk kiinni Lincolnissa. Jännite oli 12.70V, täsmälleen sama kuin eilen ja toissapäivänä. Ei siellä mitään isompia kuluttajia näytä olevan päällä.
Sen sijaan vanha akku irrallaan pannuhuoneen lämmössä, oli vajentunut nyt taas vuorokaudessa 12.63V->12.59V, hiipuu hiljalleen. Vieressä on viime kesänä mustasta Accordista poistettu Exide, joka siis oli loppujen lopuksi kunnossa kun laturi piiputti ja on nyt ollut kohta vuoden pannuhuoneessa. Latasin sen samaan aikaan täyteen, kuin tuon Lincolnin vanhan. Siinä näytti jännite olevan nyt 12.79V.
Noilla lukemilla näyttää siltä, että vika oli akussa. Mutta, huomenna Lincoln ajoon, ei nuolaista vielä. Toisaalta, jos nyt täräyttää akun tyhjäksi, niin sitten lienee vika jossain maapisteessä tms., josta tyhjää akun kerralla. Vanhasta kokemuksesta sanoisin näin, näiden mittailujen perusteella. Täytyy toki tarkastaa vielä, että laturi lataa jne., mutta eiköhän tässä tämän viikon aikana viisastu lisää.
Jos nyt saisi tämän virtahomman pois päivänjärjestyksestä, niin voisi vähitellen laittaa tuon sisäpuhaltimen nopeudet kuntoon.
Olen varovaisen toiveikas ! Kävin kurkkaamassa tilanteen nyt kun uusi akku on ollut 2 vrk kiinni Lincolnissa. Jännite oli 12.70V, täsmälleen sama kuin eilen ja toissapäivänä. Ei siellä mitään isompia kuluttajia näytä olevan päällä.
Sen sijaan vanha akku irrallaan pannuhuoneen lämmössä, oli vajentunut nyt taas vuorokaudessa 12.63V->12.59V, hiipuu hiljalleen. Vieressä on viime kesänä mustasta Accordista poistettu Exide, joka siis oli loppujen lopuksi kunnossa kun laturi piiputti ja on nyt ollut kohta vuoden pannuhuoneessa. Latasin sen samaan aikaan täyteen, kuin tuon Lincolnin vanhan. Siinä näytti jännite olevan nyt 12.79V.
Noilla lukemilla näyttää siltä, että vika oli akussa. Mutta, huomenna Lincoln ajoon, ei nuolaista vielä. Toisaalta, jos nyt täräyttää akun tyhjäksi, niin sitten lienee vika jossain maapisteessä tms., josta tyhjää akun kerralla. Vanhasta kokemuksesta sanoisin näin, näiden mittailujen perusteella. Täytyy toki tarkastaa vielä, että laturi lataa jne., mutta eiköhän tässä tämän viikon aikana viisastu lisää.
Jos nyt saisi tämän virtahomman pois päivänjärjestyksestä, niin voisi vähitellen laittaa tuon sisäpuhaltimen nopeudet kuntoon.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Lincoln on toiminut kuten pitää, uusi akku pysyy 12.70V lukemissa, kurkkasin piruuttani vartti eilisen kotiutumisen jälkeen ja näytti 12.85V, sen verran pörhöllään ajon jälkeen, että voi päätellä latauksenkin toimivan kuten pitää. Tänään käynnistin tallista, siirsin 100m pesupaikalle ja sen jälkeen sama toisinpäin. Pari tuntia tuon jälkeen kurkkasin ja 12.70V näytti.
Pari kuvaa, pesun jälkeen auringossa. Muutaman tunnin sitä tallissa jo tuon jälkeen myllyttelin. Huominen päivä on varattu hommalle kokonaisuudessaan, tyrkkään vielä pinnoitteen päälle kun saan kerran möyrittyä pinnat läpi.
Sanomista on siellä täällä. Kaukaa kaunis.



Mutta, ottaen huomioon iän ja kilometrit, niin oikein asiallisessa kunnossa. Huolta on pidetty pakostakin, muuten olisi ihan eri vedossa...



Ruostettahan tässä ei juurikaan ole, enemmän sellaista pintamaalin lohkeilua siellä täällä, etenkin keulassa maskin ympärillä. Siinäkään ei ole ruskeaa, vaan valkoista pohjamaalia, tai panssaria, kun vaikuttaa niin paksulta. Esim. ovet ovat kylkilistojen alapuolelta muovia, niin paha on ruostuakaan. Lakkavikaa on myös noin kolmessa kohtaa, onneksi tämä väri hävittää virheet tehokkaasti, niin ei häiritse niin paljoa.

Tämä auto ansaitsisi varmaan varakkaamman omistajan kuin minä, aika pienellä vaivalla ja ylimaalaamalla tästä saisi todella hienon, kun sisusta on erinomaisessa kunnossa jo valmiiksi. Minulla ei sellaisia resursseja ole ja vaikka olisikin, niin autot vaihtuu sen verran tiuhaan, että isommat projektit saa olla. Tehdään mitä tulee vastaan omassa käytössä ja pidetään hyvänä !
Pari kuvaa, pesun jälkeen auringossa. Muutaman tunnin sitä tallissa jo tuon jälkeen myllyttelin. Huominen päivä on varattu hommalle kokonaisuudessaan, tyrkkään vielä pinnoitteen päälle kun saan kerran möyrittyä pinnat läpi.
Sanomista on siellä täällä. Kaukaa kaunis.



Mutta, ottaen huomioon iän ja kilometrit, niin oikein asiallisessa kunnossa. Huolta on pidetty pakostakin, muuten olisi ihan eri vedossa...



Ruostettahan tässä ei juurikaan ole, enemmän sellaista pintamaalin lohkeilua siellä täällä, etenkin keulassa maskin ympärillä. Siinäkään ei ole ruskeaa, vaan valkoista pohjamaalia, tai panssaria, kun vaikuttaa niin paksulta. Esim. ovet ovat kylkilistojen alapuolelta muovia, niin paha on ruostuakaan. Lakkavikaa on myös noin kolmessa kohtaa, onneksi tämä väri hävittää virheet tehokkaasti, niin ei häiritse niin paljoa.

Tämä auto ansaitsisi varmaan varakkaamman omistajan kuin minä, aika pienellä vaivalla ja ylimaalaamalla tästä saisi todella hienon, kun sisusta on erinomaisessa kunnossa jo valmiiksi. Minulla ei sellaisia resursseja ole ja vaikka olisikin, niin autot vaihtuu sen verran tiuhaan, että isommat projektit saa olla. Tehdään mitä tulee vastaan omassa käytössä ja pidetään hyvänä !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ulkoa on Lincoln nyt vahattu ja pinnoitettu. Joku saa auton esipesuunkin menemään enemmän aikaa, mutta meikä on enempi Korrek-ja vahamies, joten niillä standardeilla. Aika tarkkaan 10 tuntia taisi mennä aikaa kahtena päivänä.
Korjaan aiempaa lausuntoani lakka-ym. vioista numerosta kolme n. numeroon 13
Ei mitään vakavaa eikä isoa, mutta siellä täällä on sanomista. Aika hyvin tulee kartoitettua kaikki, kun on nenä kiinni pelleissä tuntitolkulla. Laskin, että jokainen pinta tuli käsiteltyä n. seitsemän kertaa, tai yhdeksän, jos ottaa pesunkin mukaan.
Ajelin parin laikan taktiikalla epäkeskolla puhdistavan ja korroosiosuojan omaavan vahan pintaan ja kiillotin koneellisesti. Viimeistelykiillotus käsin parin mikrokuituliinan turvin, vahapinnan päälle lopullinen kiilto pinnoitteella, joka käsin pintaan ja kiillotus käsin taas parilla mikrokuituliinalla. Aika paljon parani ja naarmujakin katosi, kelpaa mulle ja tämänkuntoiselle autolle. Perfektionisti olisi tehnyt tämän vielä pari kertaa.

Takapäätä hoidellessa joutui vähän tallin ovia raottamaan, kun meinasi tila loppua kesken ja loppuikin.

Keulasta näkee lähikuvassa hyvin, että vaikka kuinka kiillotteli, niin matka on tehnyt tehtävänsä niin merkkeihin kuin maalipintaan. Ei tuu uutta, ei.

Vanteet olisivat peruskunnostuksen tarpeessa, kun vähän pidemmälle koloihin lähdetään tsekkailemaan, kaikkein päällimmäinen osio on vielä suht ok ja siihen laitoin pinnoitteen. Onneksi tässä on vielä nuo alkuperäiset keskiöt tallessa, kuulemma alkavat olla katoava luonnonvara ja hinnoissaan.

Seuraavaksi sisätilat, perussiivous, tuulilasin sisäpuolella on liimajälkiä kuskin puolen alakulmassa, jotain on ollut kiinni joskus. Penkit ovat niin siistit, että pyyhin ne vain kevyesti kissasaippualla höystetyllä vedellä ja parin Viledan voimin. Imurointi, pölyt, ikkunoiden pesu sisäpuolelta jne.
Korjaan aiempaa lausuntoani lakka-ym. vioista numerosta kolme n. numeroon 13

Ajelin parin laikan taktiikalla epäkeskolla puhdistavan ja korroosiosuojan omaavan vahan pintaan ja kiillotin koneellisesti. Viimeistelykiillotus käsin parin mikrokuituliinan turvin, vahapinnan päälle lopullinen kiilto pinnoitteella, joka käsin pintaan ja kiillotus käsin taas parilla mikrokuituliinalla. Aika paljon parani ja naarmujakin katosi, kelpaa mulle ja tämänkuntoiselle autolle. Perfektionisti olisi tehnyt tämän vielä pari kertaa.

Takapäätä hoidellessa joutui vähän tallin ovia raottamaan, kun meinasi tila loppua kesken ja loppuikin.

Keulasta näkee lähikuvassa hyvin, että vaikka kuinka kiillotteli, niin matka on tehnyt tehtävänsä niin merkkeihin kuin maalipintaan. Ei tuu uutta, ei.

Vanteet olisivat peruskunnostuksen tarpeessa, kun vähän pidemmälle koloihin lähdetään tsekkailemaan, kaikkein päällimmäinen osio on vielä suht ok ja siihen laitoin pinnoitteen. Onneksi tässä on vielä nuo alkuperäiset keskiöt tallessa, kuulemma alkavat olla katoava luonnonvara ja hinnoissaan.

Seuraavaksi sisätilat, perussiivous, tuulilasin sisäpuolella on liimajälkiä kuskin puolen alakulmassa, jotain on ollut kiinni joskus. Penkit ovat niin siistit, että pyyhin ne vain kevyesti kissasaippualla höystetyllä vedellä ja parin Viledan voimin. Imurointi, pölyt, ikkunoiden pesu sisäpuolelta jne.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sopivaa keliä pidellyt tälle Toyotan hybriditekniikalle. Pari kaupunki/työmatkareissua ajettu, tuossa se kulutus pyöriskelee. Jos ei täyssähköä halua, niin nämä ovat kyllä hyvä vaihtoehto perinteisen ja täyssähkön puolimatkan krouvista.


Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Aamulla töihin lähtiessä havaitsin, että kuskin puolen eturengas on ihan länässä. Painetta ei ollut enää kiloakaan. Katselin samaista rengasta 3pv aikaisemmin, kun autoa pesin ja kämmenellä nojasinkin, mutta pistin näköharhan piikkiin ja unohdin koko asian. Täytin 2.4 bariin ja ajelin töihin. Ja töistä kotiin, tässä jo kotona.

Onnistuin välttämään sateet, niin pysyi puhtaana/kiiltävänä. Kivasti kyllä ulkomuoto koheni myllytysoperaation avulla, vaikkei virheitä korjannutkaan.

Tuostakin kuvasta näkyy, ettei ollut rengas vajennut päivän aikana lainkaan, painetta oli 2.55 kotiin tullessa, joka menee kelin ja renkaan lämpenemisen piikkiin vs. kylmä auto aamulla.
Täytyy käydä näyttämässä rengasliikkeessä ensi viikolla, kenties ruuvaan renkaan irti ja vien irtonaisena, säästää jonkun euron. Olisko nyt niin, että vähän vuotaa ja kun on kyllin vajentunut paine, niin alkaa vuotaa sukkelammin. En mä tuota muuten ymmärrä ?

Onnistuin välttämään sateet, niin pysyi puhtaana/kiiltävänä. Kivasti kyllä ulkomuoto koheni myllytysoperaation avulla, vaikkei virheitä korjannutkaan.

Tuostakin kuvasta näkyy, ettei ollut rengas vajennut päivän aikana lainkaan, painetta oli 2.55 kotiin tullessa, joka menee kelin ja renkaan lämpenemisen piikkiin vs. kylmä auto aamulla.
Täytyy käydä näyttämässä rengasliikkeessä ensi viikolla, kenties ruuvaan renkaan irti ja vien irtonaisena, säästää jonkun euron. Olisko nyt niin, että vähän vuotaa ja kun on kyllin vajentunut paine, niin alkaa vuotaa sukkelammin. En mä tuota muuten ymmärrä ?
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ota ratas irti ja mene rantaan sen kans ja paina uppeluksiin, kyllä näkyy vuotaako (irroita venttiilikorkki testin ajaksi) 

Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Fairyvesi + pensseli on huomattavasti helpompi tapa. Tuollainen kovin hidas vuoto viittasi vähän venttilin sielun vaihtotarpeeseen. Jos kuitenkin jostain kohtaa kulutuspintaa vuotaa, lakupaikka kehiin. Missään kohtaa ei tarvii edes rengasta irroittaa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sieluvuotohan saattaa umpeutua renkaan täyttämällä, kun sitä sielua törkitään ja asento voi vaihtua. Sekin viittaisi sieluvuotoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mä sen mustan Accordin renkaan heitin viime syksynä mereen kun vajeni ja siinä paljastui venttiilivuoto. Tarvittaessa vaikka niin tämänkin kanssa. Huomenna on vapaapäivä ja ulkona vedenpaisumus, ehtii tallissa tutkailla tilannetta, aloitetaan sillä, että mitataan paine, kun on vajaat 2 vrk ollut paikallaan. Eilen kävin laittamassa kaikkiin renkaisiin samat paineet, niin voi vertailla.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Äsken tarkistin Lincolnin ja kaikissa renkaissa täsmälleen samat paineet vajaan parin vuorokauden jälkeen. Tämä jää toistaiseksi statukselle seurataan. Ehkä se tosiaan oli se venttiilin sielu, joka siellä temppuili ja kun tyrkkäsin testaillessa reilut ylipaineet, niin loksahti oikeaan positioon.
Enpä muuten muista tähän aikaan vuodesta, että olisi vähään aikaan olleet ojat niin täynnä, että treenikenttä lainehtii tähän malliin ! Nyt on maailma kasteltu, joten kesä ja lämpö voi tulla, kuten ennuste näyttää.

Enpä muuten muista tähän aikaan vuodesta, että olisi vähään aikaan olleet ojat niin täynnä, että treenikenttä lainehtii tähän malliin ! Nyt on maailma kasteltu, joten kesä ja lämpö voi tulla, kuten ennuste näyttää.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
vetta ib naassa kun iso kuusi kaatui juurineen oli sen alla uima allas 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Samoin saattaa ruuvikin vuotaa. Maata vasten kun sattuu, on hetkessä tyhjä ja toisaalta muussa asennossa ei välttämättä yhtään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Näin on, aina se vuoto kohta on maata vasten, kun koskaan en ole nähnyt vuotoa, joka olisi tyhjentänyt rengasta muusta kohtaa

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Lincolnilla piti opetella uudestaan ajamaan. Kun ei tätä ajeta samalla lailla kuin perusautoa. Nimittäin, ihmettelin joka reissulle osunutta 1-2 "rytkähdystä" vedossa, että onko tämä *aatana sittenkin rikki. Kun ei se tuolla isolla tiellä kovempi veto päällä rytky ollenkaan, eikä kaupungissa. Sitten aloin vähitellen yhdistämään ne aina samanlaiseen tilanteeseen, eli mutkaisella pätkällä nousun jälkeen lasku ja tiukka mutka, sitten taas nousu ja mutka jne. ja kaasun käyttö kuin aina ennenkin.
Tällä liutaan. Gliding, taitaa olla kuvaavin termi amerikkalaisittain. Eli jos ajelee dynaamisesti veto päällä koko ajan kuten jotain väännötöntä litraista, niin ei ole hyvä se. Ajelin äsken kotimatkan täysin smoothisti, ilman yhtään ylimääräistä nykäystä tai outoutta. Perfect 10.
Viimein tajusin, että tämä todellakin menee tasaisella tai pienimmälläkin alaspäin viettävällä osuudella ilman kaasua / tyhjäkäynnillä sitä mutkapätkän matkanopeutta, ei tarvitse kaasua painaa. Kaasua painetaan vain hetkellisesti silloin, kun sitä tarvitaan ylämäkeen tai muuten nopeuden ylläpitämiseksi, sitten taas tassu pois kaasulta ja anna liukua. Menee hämmästyttävän pitkään pikku polkaisulla.
Laatikon välitykset ovat pitkät ja turhia se ei vaihtele, kotimatkalla kun kotitielle kääntyy on edessä 8.5 km, siitä varmaan eka 6 km menee samalla vaihteella aika minimaalisella kaasun käytöllä.
Tämä ei yhtään tykkää siitä, että vedätät ylämäkeen ja jatkat kaasu päällä alamäkeen, auto tavallaan kuin rullaa kaasun ohi ja silloin vaihteisto ei oikein tiedä mitä se tekisi. Tämähän on täysin päinvastainen vekotin kuin tuo Yaris Cross, millä ajan enemmistön ajojani. Siinä alamäessä vauhti hidastuu, kun se kerää jarrutusenergiaa talteen ja ennen alamäen suoristumista joutuu jo käymään kaasulla. Se tuppaa vähän jäämään itselle päälle ja on täyttä myrkkyä Lincolnille, jolla ajetaan kaasulla lähelle mäen nokkaa, liutaan ilman kaasua mäen laen yli ja annetaan rullata alas ilman kaasua ja yleensä joutuu hillitsemään vähän jarrulla, koska vauhtia tulee niin paljon lisää vs. nopeusrajoitus. Kaasulle vasta sitten, kun vauhti alkaa hidastumaan esim. seuraavan mäen ja mutkan alkaessa.
Lincolnissa on kaiken lisäksi siinä mielessä ihana kaasupolkimen vaste ja käytös, että se ei vedon vaihdellessa nyi tai nytkähtele yhtään, koska perusvääntö siellä taustalla pitää tilanteen rauhallisena ja kaasun hellittäminen tuntuu ainoastaan siltä, että auto liukuu entistä vapaammin eteenpäin, ilman esim. perusToyotan (joita minullakin on ollut pilvin pimein) selvää nytkäystä ja vauhdin välitöntä hiipumista kun moottori alkaa jarruttaa.
Sellaisia mietteitä. Jätkä ei vaan osannut ajaa ameriikanraudalla... Mä olen niin paljon ajanut hybrideillä ja edelleen jatkuvasti, että Lincolnilla ajaessa joutuu kääntämään omat asetukset täysin nurinpäin, kun tuo hybridöinti tulee selkärangasta. Tavallaanhan tuo Lincolnin ajotapa on kuin jo vanhasta Priuksesta tuttu "Pulse and glide", mutta loppujen lopuksi ei kuitenkaan, koska tuntuma ja käytös on niin erilainen.
Mutta, niin on kulutuskin. Yaris Crossissa tankillisen keskikulutus on nyt 3.5, Lincolnissa 12.3. Yritin etsiä sopivaa hymiötä tähän, mutta en löytänyt. Kenties sellainen, missä setelitukko saa siivet ?
Tällä liutaan. Gliding, taitaa olla kuvaavin termi amerikkalaisittain. Eli jos ajelee dynaamisesti veto päällä koko ajan kuten jotain väännötöntä litraista, niin ei ole hyvä se. Ajelin äsken kotimatkan täysin smoothisti, ilman yhtään ylimääräistä nykäystä tai outoutta. Perfect 10.
Viimein tajusin, että tämä todellakin menee tasaisella tai pienimmälläkin alaspäin viettävällä osuudella ilman kaasua / tyhjäkäynnillä sitä mutkapätkän matkanopeutta, ei tarvitse kaasua painaa. Kaasua painetaan vain hetkellisesti silloin, kun sitä tarvitaan ylämäkeen tai muuten nopeuden ylläpitämiseksi, sitten taas tassu pois kaasulta ja anna liukua. Menee hämmästyttävän pitkään pikku polkaisulla.
Laatikon välitykset ovat pitkät ja turhia se ei vaihtele, kotimatkalla kun kotitielle kääntyy on edessä 8.5 km, siitä varmaan eka 6 km menee samalla vaihteella aika minimaalisella kaasun käytöllä.
Tämä ei yhtään tykkää siitä, että vedätät ylämäkeen ja jatkat kaasu päällä alamäkeen, auto tavallaan kuin rullaa kaasun ohi ja silloin vaihteisto ei oikein tiedä mitä se tekisi. Tämähän on täysin päinvastainen vekotin kuin tuo Yaris Cross, millä ajan enemmistön ajojani. Siinä alamäessä vauhti hidastuu, kun se kerää jarrutusenergiaa talteen ja ennen alamäen suoristumista joutuu jo käymään kaasulla. Se tuppaa vähän jäämään itselle päälle ja on täyttä myrkkyä Lincolnille, jolla ajetaan kaasulla lähelle mäen nokkaa, liutaan ilman kaasua mäen laen yli ja annetaan rullata alas ilman kaasua ja yleensä joutuu hillitsemään vähän jarrulla, koska vauhtia tulee niin paljon lisää vs. nopeusrajoitus. Kaasulle vasta sitten, kun vauhti alkaa hidastumaan esim. seuraavan mäen ja mutkan alkaessa.
Lincolnissa on kaiken lisäksi siinä mielessä ihana kaasupolkimen vaste ja käytös, että se ei vedon vaihdellessa nyi tai nytkähtele yhtään, koska perusvääntö siellä taustalla pitää tilanteen rauhallisena ja kaasun hellittäminen tuntuu ainoastaan siltä, että auto liukuu entistä vapaammin eteenpäin, ilman esim. perusToyotan (joita minullakin on ollut pilvin pimein) selvää nytkäystä ja vauhdin välitöntä hiipumista kun moottori alkaa jarruttaa.
Sellaisia mietteitä. Jätkä ei vaan osannut ajaa ameriikanraudalla... Mä olen niin paljon ajanut hybrideillä ja edelleen jatkuvasti, että Lincolnilla ajaessa joutuu kääntämään omat asetukset täysin nurinpäin, kun tuo hybridöinti tulee selkärangasta. Tavallaanhan tuo Lincolnin ajotapa on kuin jo vanhasta Priuksesta tuttu "Pulse and glide", mutta loppujen lopuksi ei kuitenkaan, koska tuntuma ja käytös on niin erilainen.
Mutta, niin on kulutuskin. Yaris Crossissa tankillisen keskikulutus on nyt 3.5, Lincolnissa 12.3. Yritin etsiä sopivaa hymiötä tähän, mutta en löytänyt. Kenties sellainen, missä setelitukko saa siivet ?
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634