Noco menee pakkosyötölle, kun painaa punaista huutomerkkiä pitkään.petrisa kirjoitti: ↑Ma Kesä 30, 2025 09:18Jaaha, onko todellakin noin![]()
Olen aina luullut, että tuosta 12V lähdöstä, mitä käytetään apukäynnistykseen, ei tule jännitettä ulos, mikäli ei ole vertailu (vasta) jännitettä avustettavasta akusta. Sitä ei siis voisi käyttää varavirtalahteenä. Tämä lähtö siis vaatii aina kytkettäväksi akun rinnalle. Ainoastaan näistä USB lähdöistä saa varavirtaa ulos.
Itselläni on myös Noco apukäynnistin. Lisäksi olen ostanut Nocon älylaturin, pienen 12V lyijyakun ja OBD- pistoke adapterin. Näillä hoituu akun vaihtohommatkin.
Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Noco on viisas ja monipuolinen laite, menee Bahcon hallitunkin ja Defan älylaturin joukkoon laitteeksi, johon investoitu raha on erinomaisesti käytetty, omasta mielestäni.
Olen varovaisen toiveikas ! Kävin kurkkaamassa tilanteen nyt kun uusi akku on ollut 2 vrk kiinni Lincolnissa. Jännite oli 12.70V, täsmälleen sama kuin eilen ja toissapäivänä. Ei siellä mitään isompia kuluttajia näytä olevan päällä.
Sen sijaan vanha akku irrallaan pannuhuoneen lämmössä, oli vajentunut nyt taas vuorokaudessa 12.63V->12.59V, hiipuu hiljalleen. Vieressä on viime kesänä mustasta Accordista poistettu Exide, joka siis oli loppujen lopuksi kunnossa kun laturi piiputti ja on nyt ollut kohta vuoden pannuhuoneessa. Latasin sen samaan aikaan täyteen, kuin tuon Lincolnin vanhan. Siinä näytti jännite olevan nyt 12.79V.
Noilla lukemilla näyttää siltä, että vika oli akussa. Mutta, huomenna Lincoln ajoon, ei nuolaista vielä. Toisaalta, jos nyt täräyttää akun tyhjäksi, niin sitten lienee vika jossain maapisteessä tms., josta tyhjää akun kerralla. Vanhasta kokemuksesta sanoisin näin, näiden mittailujen perusteella. Täytyy toki tarkastaa vielä, että laturi lataa jne., mutta eiköhän tässä tämän viikon aikana viisastu lisää.
Jos nyt saisi tämän virtahomman pois päivänjärjestyksestä, niin voisi vähitellen laittaa tuon sisäpuhaltimen nopeudet kuntoon.
Olen varovaisen toiveikas ! Kävin kurkkaamassa tilanteen nyt kun uusi akku on ollut 2 vrk kiinni Lincolnissa. Jännite oli 12.70V, täsmälleen sama kuin eilen ja toissapäivänä. Ei siellä mitään isompia kuluttajia näytä olevan päällä.
Sen sijaan vanha akku irrallaan pannuhuoneen lämmössä, oli vajentunut nyt taas vuorokaudessa 12.63V->12.59V, hiipuu hiljalleen. Vieressä on viime kesänä mustasta Accordista poistettu Exide, joka siis oli loppujen lopuksi kunnossa kun laturi piiputti ja on nyt ollut kohta vuoden pannuhuoneessa. Latasin sen samaan aikaan täyteen, kuin tuon Lincolnin vanhan. Siinä näytti jännite olevan nyt 12.79V.
Noilla lukemilla näyttää siltä, että vika oli akussa. Mutta, huomenna Lincoln ajoon, ei nuolaista vielä. Toisaalta, jos nyt täräyttää akun tyhjäksi, niin sitten lienee vika jossain maapisteessä tms., josta tyhjää akun kerralla. Vanhasta kokemuksesta sanoisin näin, näiden mittailujen perusteella. Täytyy toki tarkastaa vielä, että laturi lataa jne., mutta eiköhän tässä tämän viikon aikana viisastu lisää.
Jos nyt saisi tämän virtahomman pois päivänjärjestyksestä, niin voisi vähitellen laittaa tuon sisäpuhaltimen nopeudet kuntoon.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Lincoln on toiminut kuten pitää, uusi akku pysyy 12.70V lukemissa, kurkkasin piruuttani vartti eilisen kotiutumisen jälkeen ja näytti 12.85V, sen verran pörhöllään ajon jälkeen, että voi päätellä latauksenkin toimivan kuten pitää. Tänään käynnistin tallista, siirsin 100m pesupaikalle ja sen jälkeen sama toisinpäin. Pari tuntia tuon jälkeen kurkkasin ja 12.70V näytti.
Pari kuvaa, pesun jälkeen auringossa. Muutaman tunnin sitä tallissa jo tuon jälkeen myllyttelin. Huominen päivä on varattu hommalle kokonaisuudessaan, tyrkkään vielä pinnoitteen päälle kun saan kerran möyrittyä pinnat läpi.
Sanomista on siellä täällä. Kaukaa kaunis.



Mutta, ottaen huomioon iän ja kilometrit, niin oikein asiallisessa kunnossa. Huolta on pidetty pakostakin, muuten olisi ihan eri vedossa...



Ruostettahan tässä ei juurikaan ole, enemmän sellaista pintamaalin lohkeilua siellä täällä, etenkin keulassa maskin ympärillä. Siinäkään ei ole ruskeaa, vaan valkoista pohjamaalia, tai panssaria, kun vaikuttaa niin paksulta. Esim. ovet ovat kylkilistojen alapuolelta muovia, niin paha on ruostuakaan. Lakkavikaa on myös noin kolmessa kohtaa, onneksi tämä väri hävittää virheet tehokkaasti, niin ei häiritse niin paljoa.

Tämä auto ansaitsisi varmaan varakkaamman omistajan kuin minä, aika pienellä vaivalla ja ylimaalaamalla tästä saisi todella hienon, kun sisusta on erinomaisessa kunnossa jo valmiiksi. Minulla ei sellaisia resursseja ole ja vaikka olisikin, niin autot vaihtuu sen verran tiuhaan, että isommat projektit saa olla. Tehdään mitä tulee vastaan omassa käytössä ja pidetään hyvänä !
Pari kuvaa, pesun jälkeen auringossa. Muutaman tunnin sitä tallissa jo tuon jälkeen myllyttelin. Huominen päivä on varattu hommalle kokonaisuudessaan, tyrkkään vielä pinnoitteen päälle kun saan kerran möyrittyä pinnat läpi.
Sanomista on siellä täällä. Kaukaa kaunis.



Mutta, ottaen huomioon iän ja kilometrit, niin oikein asiallisessa kunnossa. Huolta on pidetty pakostakin, muuten olisi ihan eri vedossa...



Ruostettahan tässä ei juurikaan ole, enemmän sellaista pintamaalin lohkeilua siellä täällä, etenkin keulassa maskin ympärillä. Siinäkään ei ole ruskeaa, vaan valkoista pohjamaalia, tai panssaria, kun vaikuttaa niin paksulta. Esim. ovet ovat kylkilistojen alapuolelta muovia, niin paha on ruostuakaan. Lakkavikaa on myös noin kolmessa kohtaa, onneksi tämä väri hävittää virheet tehokkaasti, niin ei häiritse niin paljoa.

Tämä auto ansaitsisi varmaan varakkaamman omistajan kuin minä, aika pienellä vaivalla ja ylimaalaamalla tästä saisi todella hienon, kun sisusta on erinomaisessa kunnossa jo valmiiksi. Minulla ei sellaisia resursseja ole ja vaikka olisikin, niin autot vaihtuu sen verran tiuhaan, että isommat projektit saa olla. Tehdään mitä tulee vastaan omassa käytössä ja pidetään hyvänä !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ulkoa on Lincoln nyt vahattu ja pinnoitettu. Joku saa auton esipesuunkin menemään enemmän aikaa, mutta meikä on enempi Korrek-ja vahamies, joten niillä standardeilla. Aika tarkkaan 10 tuntia taisi mennä aikaa kahtena päivänä.
Korjaan aiempaa lausuntoani lakka-ym. vioista numerosta kolme n. numeroon 13
Ei mitään vakavaa eikä isoa, mutta siellä täällä on sanomista. Aika hyvin tulee kartoitettua kaikki, kun on nenä kiinni pelleissä tuntitolkulla. Laskin, että jokainen pinta tuli käsiteltyä n. seitsemän kertaa, tai yhdeksän, jos ottaa pesunkin mukaan.
Ajelin parin laikan taktiikalla epäkeskolla puhdistavan ja korroosiosuojan omaavan vahan pintaan ja kiillotin koneellisesti. Viimeistelykiillotus käsin parin mikrokuituliinan turvin, vahapinnan päälle lopullinen kiilto pinnoitteella, joka käsin pintaan ja kiillotus käsin taas parilla mikrokuituliinalla. Aika paljon parani ja naarmujakin katosi, kelpaa mulle ja tämänkuntoiselle autolle. Perfektionisti olisi tehnyt tämän vielä pari kertaa.

Takapäätä hoidellessa joutui vähän tallin ovia raottamaan, kun meinasi tila loppua kesken ja loppuikin.

Keulasta näkee lähikuvassa hyvin, että vaikka kuinka kiillotteli, niin matka on tehnyt tehtävänsä niin merkkeihin kuin maalipintaan. Ei tuu uutta, ei.

Vanteet olisivat peruskunnostuksen tarpeessa, kun vähän pidemmälle koloihin lähdetään tsekkailemaan, kaikkein päällimmäinen osio on vielä suht ok ja siihen laitoin pinnoitteen. Onneksi tässä on vielä nuo alkuperäiset keskiöt tallessa, kuulemma alkavat olla katoava luonnonvara ja hinnoissaan.

Seuraavaksi sisätilat, perussiivous, tuulilasin sisäpuolella on liimajälkiä kuskin puolen alakulmassa, jotain on ollut kiinni joskus. Penkit ovat niin siistit, että pyyhin ne vain kevyesti kissasaippualla höystetyllä vedellä ja parin Viledan voimin. Imurointi, pölyt, ikkunoiden pesu sisäpuolelta jne.
Korjaan aiempaa lausuntoani lakka-ym. vioista numerosta kolme n. numeroon 13

Ajelin parin laikan taktiikalla epäkeskolla puhdistavan ja korroosiosuojan omaavan vahan pintaan ja kiillotin koneellisesti. Viimeistelykiillotus käsin parin mikrokuituliinan turvin, vahapinnan päälle lopullinen kiilto pinnoitteella, joka käsin pintaan ja kiillotus käsin taas parilla mikrokuituliinalla. Aika paljon parani ja naarmujakin katosi, kelpaa mulle ja tämänkuntoiselle autolle. Perfektionisti olisi tehnyt tämän vielä pari kertaa.

Takapäätä hoidellessa joutui vähän tallin ovia raottamaan, kun meinasi tila loppua kesken ja loppuikin.

Keulasta näkee lähikuvassa hyvin, että vaikka kuinka kiillotteli, niin matka on tehnyt tehtävänsä niin merkkeihin kuin maalipintaan. Ei tuu uutta, ei.

Vanteet olisivat peruskunnostuksen tarpeessa, kun vähän pidemmälle koloihin lähdetään tsekkailemaan, kaikkein päällimmäinen osio on vielä suht ok ja siihen laitoin pinnoitteen. Onneksi tässä on vielä nuo alkuperäiset keskiöt tallessa, kuulemma alkavat olla katoava luonnonvara ja hinnoissaan.

Seuraavaksi sisätilat, perussiivous, tuulilasin sisäpuolella on liimajälkiä kuskin puolen alakulmassa, jotain on ollut kiinni joskus. Penkit ovat niin siistit, että pyyhin ne vain kevyesti kissasaippualla höystetyllä vedellä ja parin Viledan voimin. Imurointi, pölyt, ikkunoiden pesu sisäpuolelta jne.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634