Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7707
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No näköjään juuri tuos Kristiinankaupungin kohdalla on aika aukko chademossa :facepalm_man:

Ja muutenki pikalatauksissa säästö ei oo enää niin iso crossiin nähden ees..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kevyttä kulutusraporttia Porvoo-Kristiinankaupunki-Porvoo reissusta, eli maanantaina sinne ja äsken takaisin. Samalla voi vähän laskeskella mitä polttoaine maksoi ja mitä olisi maksanut Leafilla seikkailla. Tuli katseltua myös tuota latausinfraa sivusilmällä ja kyllähän CCS-matkailijoille oli laturia, nopeitakin, tarjolla yllin kyllin ja 80% tyhjänä kaikki kentät. Esim. normaali pysähdyspaikkani Ylöjärven Shell oli hävittänyt bensamittarit ja tilalla oli nopea latauskenttä, avajaistarjous 29 senttiä kilowatti. Mikä hienointa, maksu käy ihan normaalisti maksukortilla tai kännykkää heilauttamalla lähimaksulla, ei appeja eikä kikkailua. Tämä jos joku alentaa kynnystä sähköautoiluun, toivottavasti yleistyy. Virran appilla kävi lataus toki myös, mutta kuka sitä nyt käyttää, jos riittää kortti tai kännykkä ! Laturit olivat Kempowerin 400 kilowattisia jokainen erikseen. Kaikki vapaina sen ajan mitä pihalla pyörähdin.

Mennessä oli melko tuuleton hellekeli, lämpötila +24-29 asteen välissä, sanoisin että 80% matkasta 28-29 astetta.
Ekat 17 km kotoa Porvoon keskustaan mentiin vähällä.
Kuva

Tasan tunnin ajon jälkeen oltiin tässä.
Kuva
'
Kahden tunnin kohdalla moottoritiellä lähestymässä Tamperetta
Kuva

Kolmen tunnin kohdilla Tampere oli jo kaukana takana
Kuva

Neljän tunnin kuluttua jossain Honkajoen tietämillä
Kuva

Hiukan yli viisi tuntia ja perillä. Vähällä meni, pakko sanoa.
Kuva

Siellä missä pystyi ajoin aina vakkarilla +8 km/h mittarinopeutta vs. rajoitus ja muuten sitten liikenteen ja liikennetilanteiden mukaan. Kaksi vuotta sitten aika identtisissä olosuhteissa Hyundai i20 vei samalla reissulla 4.9 litraa satasella.

Tänään olikin sitten ihan eri keli, eli hemmetin kova tuuli koko matkan, kovia sadekuuroja ja lämpötila +14-21 asteen välillä. 2/3 matkasta alle +20. Se näkyi myös kulutuksessa. Tässä perillä kotona.
Kuva

Eihän tuokaan paha ole, mutta iso ero kuitenkin. Hyvinkään kohdalla moottoritieltä noustessani taulussa oli niinkin kova lukema kuin 4.9, siitä se sitten laski hitaammalla loppupätkällä tuohon.

Kankaanpään ja Honkajoen välillä oli 17 km päällystystyö ja harvinainen järjestely, satuin pääsemään jonon keulille saattohoitoon :D
Kuva

Siinä saa Hilux-kuski hinkata työpäivän aikana aika monta kertaa eestaas odottelusta *ittuuntunut jono takanaan. Oli meinaan aika pitkä pysähdys. Minua ei haitannut, mitä vaan, kunhan tekevät uutta pintaa maanteille.

Yaris Crossissa on hyvä penkki, ei tuntunut missään viisi tuntia suuntaansa, aika usein on tuntunut. Aika kova penkki se on, mutta mun kropalle sopii muoto hyvin. Rengasmelu on kova, paitsi hyvällä pinnalla, mutta hyvin toimiva viihdejärjestelmä kuittaa sen. Kaikkea ei voi saada. Kaikkinensa oikein sopiva matkantaittaja, riittävän ripeä ja hyvin taloudellinen, helppo ja stressitön auto.
Polttoainetta meni 780 km matkaan 33,15 litraa, tämän päivän keskihinnalla maksoi 58 euroa ja risat.

Nissan Leaf olisi kuluttanut sähköä tuolla reissulla n. 125 kilowattia, sille jos lasketaan hinta Nero-latauksen Chademon mukaan niin n. 61 euroa. Oikea laskutoimitus toki olisi, että kotilataus ei maksa minulle euroakaan ja sillä olisi päässyt n. 200 km, toisessa päässä vanhemmilla sama homma, eli Neroa olisi pitänyt käyttää reilun 60 kilowatin verran = n. 30 euroa.

Niin täi näin, tuollainen Toyotan hybridi on niin taloudellinen, että saattaa olla puhtaasti pikalaturien hintoihin verratessa kuluiltaan jopa edullisempi tai ainakin hyvin samoissa. Että jos ei latureilla notkuminen hotsita, niin aika hyvä vaihtoehto on joku sellainen. Jos paljon ajaa ja pystyy suurimmaksi osaksi lataamaan kotona, niin sähkö lienee aika selvä ykkösvaihtoehto.

Miten tuo Toyota käy sähköllä, no esim. Tampere-Kristiinankaupunki EV-ajosuhde oli tasan 50/50. Moottoritiellä painuu alle 30%, mutta kaupungissa nousee liki 80%. Noin karkeasti.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Lincoln ei koskaan ilmestynyt myyntiin huutokauppaan tai Nettiautoon. Hedinin tarjous siitä vs. muut oli epäilyttävän hyvä, joten oletin alusta saakka, että heillä oli käytännössä ostaja valmiina Lincolnille. Olin oikeassa, nopealla tsekkauksella Lincoln oli siirtynyt yksityishenkilön omistukseen heti seuraavana päivänä kun kaupat tehtiin Leafista ja Lincoln jäi autoliikkeeseen. Näin se homma toimii, kunnon tarjous ja samantien seuraavalle !

Lefan "akkutesti" jatkuu, yhteenlaskettu luku ajetusta ja jäljellä olevasta luvatusta on nyt reilut 284km, kun alunperin oli 295 km. Mielenkiintoista nähdä, kiihtyykö vauhti kuinka kovasti kun prosentit vähenee. Pari kaupunkireissua uskaltaa vielä tehdä, mutta ei kolmatta. Testi etenee hitaasti, näin lomalla tulee keskimäärin kolmen päivän välein reissu kaupunkiin ilman yllätyksiä. Haarukoin tällä samalla tavalla seuraavan kerran, kun kelit olennaisesti muuttuvat sinne +10 asteen nurkille tai alapuolelle ja niin edelleen. Osaa sitten paremmin arvioida, miten tuo käyttäytyy, jos sattuu joutumaan pidemmän siivun vetämään.

Kuva

Kokeilin muuten tuota e-Pedalia, eli yhden polkimen ajoa. Ei jatkoon, en tykännyt sitten yhtään. Tuntui kuin olisi ajanut hirvittävään vastatuuleen tai että ajelee käsijarru päällä. Heti kun hellitti kaasusta, alkoi hidastua vauhdilla. En ymmärrä, että tuota joku hehkuttaa, kertakaikkisen hirveä systeemi.
Kokeilin myös mitä vaikuttaa, kun painaa Eco-nappulaa. No, tuli 4km lisää rangea ja sama efekti kuin tuolla e-Pedalilla, eli vapautunut rullaus katosi samointein, moottorijarrutus tehostui ja taas tuntui siltä. ettei ajan käsijarru päällä. Hyi olkoon. Eipä tarvitse enää koskaan kokeilla. Paitsi jos sattuisi pelastamaan tielle jäämiseltä kun akku on loppumassa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hivenen ennuste muuttuu pessimistisemmäksi loppua kohden, kuten on ollut nähtävissä. Tuossahan on muutaman kilowatin bufferi ja auto pakottaa laturille tarpeeksi ajoissa, vaikka sillä vielä nollan jälkeen eteenpäin pääsisikin. Seuraavan kauppareissun jälkeen lienee 5-6% taulussa ja sen jälkeen ladataan ja katsotaan minkä verran menee aikaa mihinkäkin varaukseen. Sitten voikin latailla vähän järkevämmin taas vähän aikaa.
Kuva

Tyyppivikakin tuli bongattua, eli kun jarruttaa pysäyksiin tai melkein pysäyksiin, kuuluu napsaus tai pari edestä ja siitä kun kiihdyttää, niin uusi napsaus. Vauhdissa vetoa vaihdellessa ei napsu, eikä kovemmissakaan kiihdytyksissä tunnu tutinaa tms. Eli jospa tämä menisi nyt ihan vaan vetarien mutterien kiristyksellä ja voitelulla. Aika hyvin löytyi tästä yleisestä viasta kommenttia Facebookin puolelta.

Soittelen myyjälle huomenissa ja kysyn, menisikö tämä autoliikkeen piikkiin. Auto on kuitenkin huollettu juuri ennen kuin sen ostin ja luulisi, että tämä olisi siellä havaittu. Olisihan se nyt ollut liian hyvää tuuria, että tämä yksilö olisi välttynyt tältä napsahtelu-ominaisuudelta :facepalm_man:
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1749
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Olen puolisentoista vuotta ajellut BMW i3:lla missä tuota yhden polkimen ajoa ei edes saa pois päältä. Sen kanssa kun oppii ajamaan niin meinaa toisen auton kanssa tulla oho-hetkiä kun auto ei pysähdykään samalleen kun jalan nostaa kaasulta. Itse kyllä tykkään kun risteyksiin pystyy jo nykyään arvioimaan milloin nostaa jalan kaasulta ja auto pysähtyy käytännössä jarrupolkimeen koskematta. :)
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5886
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mä tykkään kanssa ajaa vahvalla regenillä, vaikkei MG eikä Eenakki pysähdykään kumpikaan paikalle asti, vaan ryömivät noin 5kmh jos ei jarrua ala polkea. Ajan motarillakin regen maksimilla. Enemmän risoo nykyään kun cabbella ajaa ja moottorijarru on todella laiska ja joutuu sillä yleensä lisäksi kuluttaa jarrupaloja :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mä olen ihan päinvastaista koulukuntaa, tykkään siitä kun auto rullaa vapaasti ja vastaan hangoittelematta. E-Pedalin kytkentä Leafissa aiheuttaa välittömästi fiiliksen, että ajaa jotain vasten ja kun vähänkin hellittää kaasusta, regenerointi on todella aggressiivista. En todellakaan halua, että auto pysähtyy heti kun nostaa jalan kaasulta, se ei sovi tohon mun työmatkan tieprofiiliin yhtään. Makuasioitahan nämä.

Soitin Leafin myyjälle. Sanoi, että "on vähän byrokratiaa välissä" ja "pitäisi saada korjaamolta vikadiagnoosi" ja "katsotaan sitten". Ei kuulemma väliä mistä sen diagnoosin hakee. No, en minä nyt Leafia mihinkään peruspajalle vie, täytyy koittaa saada paikallisen Hedinin kanssa homma hoitoon ja katsoa sitten kuka maksaa viulut.

Varmasti on tuo naksuminen tiedossa joka ainoalla Nissan-korjaamolla, niin yleiseltä vialta vaikutti kun vähän Googlailin. Samalla kun se diagnoosi tehdään, voisi sen varmaan korjatakin. Ymmärsin, että yleensä tulee kuntoon kun ei muita oireita ole sillä, että "vetarin mutterit ne kiristää ja laittaa voiteluainetta navan booriosan ja vetonivelen kosketuspintaan".

Minä vähän arvasin, että Hedinin kanssa tämä ei mene niin, että sovi aika, korjauta kuntoon ja me maksamme laskun. Minulla oli vähän ajatus, ettei 40 tkm ajettua autoa tarvitse alkaa heti pajoittaa. No, vielähän sen ehtii vaihtaa vaikkapa neliveto-Hiaceen ennen talvea :twisted:
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13500
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä en ole myöskään yhden ajon polkija, en ole siihen oikein totutellut enkä siten siis tottunut. Varmaan voisi alkaa sujumaan kun väkisin hetken aikaa ajaisi voimakkaalla regenillä, mutta en ole katsonut tarpeelliseksi totuttautua.

Varmaan jotain tekemistä sen kanssa myös että kun ajoi lataushybridillä, niin tottui rullailemaan alamäkiä minimoidakseen kulutuksen. Regenin käyttäminen alamäessä kun on epätaloudellisempaa kuin sen mäenlaskun käytäminen auton vauhtiin. Toki nopeusrajoitukset täytyy muistaa huomioida. Myös kulku on tällöin kaikkein silkkisintä, kun ei tule väkisin pieniäkään hidastussuuntaisia G-voimia jos nostaa kaasua liikaa silloin kun haluaisi rullailla.

Vale-mussessa miedoin regen on whisper-ajotilassa, jolla siis ajelen aina, siitä löytyy sitten kaksi sporttisempaa ajotilaa myös, joissa kaasunvaste on ärjympi ja samoin sitten regen. Mitään lätkiä ratin takana eri regen-tasojen käyttämiseksi ei ponikkaassa ole, Mitsulla tuli niitä käytettyä jarrutteluun ja viimeistelin sitten jarrutukset polkimella. Whisper-ajotilassakin yhden polkimen ajon saa valikosta kyllä päälle, mutta säätömahdollisuutta regenin voimakkuudelle ei siis ole, se on joko on tai off.

Valeponissa whisperilläkin regenin saa päälle valikon lisäksi painamalla vaihdevalitsinkiekon keskeltä L-nappulaa, jolloin ruudussakin vaihde vaihtuu D:ltä L:lle. Se siis vastaa sitä että laittaisi valikosta yhden polkimen ajon päälle, ja vähän sitä kuin laittaisi Mitsun rattilätkistä tiukimman regenin eli B5-tason päälle. Siksipä olenkin opetellut ajelemaan vapaasti rullaillen mutta esim liittymään hidastaessa en useinkaan ala jarrutella polkimella vaan painan ensin L:n päälle ja annan auton hidastua, viimeistellen sitten taas polkimella.

Mutta normiajossa en aja koskaan L päällä, se yhden polkimen ajo ei vain ole itseä miellyttänyt. Sillä ajosta tulee herkästi mun makuun liian nykivää tai sitten kokee että koko ajan saa jalalla hienosäätää menoa sen sijaan että lepuuttelee vain jalkaa pois polkimelta silloin kun se on ok.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Juuri näin, samat ajatukset kuin siinä yläpuolella. Auton pitää rullailla vapaasti ja herkästi. Varmasti monien hybridien perua itsellä, mutta siitä tunteesta tykkään. Tulee myös jarruteltua, joka on hyvä jarruille, koska ne tykkää siitä että jarrutellaan. Leafille varattu aika niinkin pian kuin 27.8, jolloin saavat sitten asijantuntijat :D diagnosoida vian, mun puolesta korjatakin, neuvotellaan sitten kustannuksesta erikseen. En minä montaa kertaa viitsi säätää tuon takia.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5236
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

Säätämisestä tuli mieleen, että käske samalla säätää etupään osat istumaan paremmin, etenkin konepellin ja etupuskurin sivuttaissuhde.

Kuva

Kuva
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7707
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
Ma Elo 11, 2025 12:40
Siksipä olenkin opetellut ajelemaan vapaasti rullaillen mutta esim liittymään hidastaessa en useinkaan ala jarrutella polkimella vaan painan ensin L:n päälle ja annan auton hidastua, viimeistellen sitten taas polkimella.
Hyvä yhden polkimen ajo on kyl ruuhkassa kiva kun ei tartte jalkaa nostella ees taas mut ei sitä juuri osaa kaivata kunnei oo paljoo ajanut :roll:

corsan power mittarii kun seuraa niin kevyesti jarrupolkimeen koskemalla niin regeneroi samalla tyylillä kun laittaisi B ajomoodin päälle missä tiukempi regenerointi siis. Vasta kun mittari menee miinukselle tappiin olen ollut havaitsevani vasta jarrujen ottavan kiinni. Olettaisin että muutkin sähkikset toimii samoin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Risto kirjoitti:
Ma Elo 11, 2025 19:40
Säätämisestä tuli mieleen, että käske samalla säätää etupään osat istumaan paremmin, etenkin konepellin ja etupuskurin sivuttaissuhde.

Kuva

Kuva
Hyvä huomio. Miten ei olekaan pistänyt silmään aikaisemmin, mutta nyt kun sanot, niin huomaa hyvin !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13500
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:
Ma Elo 11, 2025 20:19
corsan power mittarii kun seuraa niin kevyesti jarrupolkimeen koskemalla niin regeneroi samalla tyylillä kun laittaisi B ajomoodin päälle missä tiukempi regenerointi siis. Vasta kun mittari menee miinukselle tappiin olen ollut havaitsevani vasta jarrujen ottavan kiinni. Olettaisin että muutkin sähkikset toimii samoin...
Kyllä se noin toimii sähköautoissa ja hybrideissä myös. Hidastaessa otetaan aina mahdollisimman paljon energiaa talteen akkuun ja vasta kun regeneroinnin rajat tulee vastaan, auto käyttää varsinaisia jarruja. Sillä, syntyykö hidastaminen jarrupolkimen painamisen, yhden polkimen ajon, vakionopeudensäätimen tai minkä komentamana, ei ole väliä.

Syyt siihen että regeneroinnin rajat tulee vastaan, voi olla myös moninaiset. Mitsun kanssa huomasi että kun akku oli täynnä, ei auto regeneroinut alamäkeen kotipihasta lähtiessä, vaikka asetus oli B5:llä. Eli kun akussa ei ole tilaa, ei sinne voida energiaa regeneroinnilla tunkea.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Leaf meni kauppareissun niin vähällä kulutuksella, että jäi 10% vielä akkua ja matkaakin lupaa vielä 32 km. Tällä reissulla hupeni 11% ja 33km, joten mitään kiihdytystä ei tapahtunut loppua kohden. Ainakin tällä työ-ja kauppareissu ajoprofiililla menee loppuun asti lineaarisesti. Hyvä niin. Ihmetellään sitten kylmemmillä keleillä, tuleeko isoja humpsauksia alaspäin. Tuosta näkee myös elokuun tähänastisen vaatimattoman ajosuoritteen ja keskikulutuksen, pitkä reissuhan tuli ajettua Yariksella.
Kuva

Laitoin laturiin kiinni ja 17.5 tunnin kuluttua lupasi olevan täynnä. Seurailen appista miten prosentit kehittyy, niin pystyy sitten arvioimaan jatkossa suurinpiirtein sen, koska ajastaa, että on max.90% täynnä. Itse asiassa taisi olla melkein 11% jäljellä, kun appi ilmoittaa 10 minuutin latauksen jälkeen 11% varaukseksi.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kun ei tarvitse autoille mitään tehdä, alkaa huomaamaan muitakin asioita. Olen yllättänyt kaikki ja itseni, touhuamalla pihamaalla muutaman tunnin stinttejä päivittäin. Kaikki lähti siitä, kun Nissan piipitti joka suuntaan talliin ajaessa, siinä kun on tutkat joka nurkassa. Tajusin, että metsä oli alkanut hyökätä kulkuväylälle. Ja sitten huomasin muutakin :lol:
Tuli ihan lapsuus mieleen, kun vesurin kanssa karsi rankoja, että saa appiukko olohuoneen kaakeliuuniin sopivia pikku klapeja noista vähän jykevämmistä, jotka ei mene suoraan polttokasaan.
Kuva

Kottikärry, pikkuinen sähkösaha, katkaisupihdit, puukkosaha (lihasvoima), isompi ja pienempi vesuri jne., kaikenlaista sitä tarvitsee raivatessa. Juurineen irti se mikä lähtee ilman keväällä paikatun tyrän uudelleen repeämistä ja loput poikki. Kottikärrykuormia on viety pidemmälle tontille kasaan kymmenittäin.
Kuva

Kaksinumeroinen luku ei riitä sille, kuinka monta muutaman kymmenen sentin tai parin metrin kuusta on revitty irti ja kärrätty pois. Sellaisella periaatteella, että kaikki mikä on häirinnyt kulkua, raivataan. Vielä on tekemistä, mutta kulkuväylä tallilta poispäin on leventynyt ja siistiytynyt reippaasti.
Kuva

Kivahan se on tehdä, kun lopputuloksen näkee per heti. Tässäkin alkoi olla yhtenäinen kasvusto, mutta nyt on enempi saareke keskellä, jonka molemmilla puolilla kulkureitit. Huomenna jatketaan, olen yrittänyt kolmeen-neljään tuntiin rajoittaa per päivä, sillai kun on tuntunut kivalta. Kelit suosii, yöt ovat jo viileitä, joten hyvin on uni maistunut ilman ylimääräisiä hikoiluja. Loma on ihmisen parasta aikaa.
Kuva

Nissan on nyt latautunut reilut 4 tuntia ja näyttää kerryttävän akkuun aika tasan 5% per tunti. Siitähän se on helppo laskeskella jatkossa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin