Kevyttä kulutusraporttia Porvoo-Kristiinankaupunki-Porvoo reissusta, eli maanantaina sinne ja äsken takaisin. Samalla voi vähän laskeskella mitä polttoaine maksoi ja mitä olisi maksanut Leafilla seikkailla. Tuli katseltua myös tuota latausinfraa sivusilmällä ja kyllähän CCS-matkailijoille oli laturia, nopeitakin, tarjolla yllin kyllin ja 80% tyhjänä kaikki kentät. Esim. normaali pysähdyspaikkani Ylöjärven Shell oli hävittänyt bensamittarit ja tilalla oli nopea latauskenttä, avajaistarjous 29 senttiä kilowatti. Mikä hienointa, maksu käy ihan normaalisti maksukortilla tai kännykkää heilauttamalla lähimaksulla, ei appeja eikä kikkailua. Tämä jos joku alentaa kynnystä sähköautoiluun, toivottavasti yleistyy. Virran appilla kävi lataus toki myös, mutta kuka sitä nyt käyttää, jos riittää kortti tai kännykkä ! Laturit olivat Kempowerin 400 kilowattisia jokainen erikseen. Kaikki vapaina sen ajan mitä pihalla pyörähdin.
Mennessä oli melko tuuleton hellekeli, lämpötila +24-29 asteen välissä, sanoisin että 80% matkasta 28-29 astetta.
Ekat 17 km kotoa Porvoon keskustaan mentiin vähällä.
Tasan tunnin ajon jälkeen oltiin tässä.

'
Kahden tunnin kohdalla moottoritiellä lähestymässä Tamperetta
Kolmen tunnin kohdilla Tampere oli jo kaukana takana
Neljän tunnin kuluttua jossain Honkajoen tietämillä
Hiukan yli viisi tuntia ja perillä. Vähällä meni, pakko sanoa.
Siellä missä pystyi ajoin aina vakkarilla +8 km/h mittarinopeutta vs. rajoitus ja muuten sitten liikenteen ja liikennetilanteiden mukaan. Kaksi vuotta sitten aika identtisissä olosuhteissa Hyundai i20 vei samalla reissulla 4.9 litraa satasella.
Tänään olikin sitten ihan eri keli, eli hemmetin kova tuuli koko matkan, kovia sadekuuroja ja lämpötila +14-21 asteen välillä. 2/3 matkasta alle +20. Se näkyi myös kulutuksessa. Tässä perillä kotona.
Eihän tuokaan paha ole, mutta iso ero kuitenkin. Hyvinkään kohdalla moottoritieltä noustessani taulussa oli niinkin kova lukema kuin 4.9, siitä se sitten laski hitaammalla loppupätkällä tuohon.
Kankaanpään ja Honkajoen välillä oli 17 km päällystystyö ja harvinainen järjestely, satuin pääsemään jonon keulille saattohoitoon
Siinä saa Hilux-kuski hinkata työpäivän aikana aika monta kertaa eestaas odottelusta *ittuuntunut jono takanaan. Oli meinaan aika pitkä pysähdys. Minua ei haitannut, mitä vaan, kunhan tekevät uutta pintaa maanteille.
Yaris Crossissa on hyvä penkki, ei tuntunut missään viisi tuntia suuntaansa, aika usein on tuntunut. Aika kova penkki se on, mutta mun kropalle sopii muoto hyvin. Rengasmelu on kova, paitsi hyvällä pinnalla, mutta hyvin toimiva viihdejärjestelmä kuittaa sen. Kaikkea ei voi saada. Kaikkinensa oikein sopiva matkantaittaja, riittävän ripeä ja hyvin taloudellinen, helppo ja stressitön auto.
Polttoainetta meni 780 km matkaan 33,15 litraa, tämän päivän keskihinnalla maksoi 58 euroa ja risat.
Nissan Leaf olisi kuluttanut sähköä tuolla reissulla n. 125 kilowattia, sille jos lasketaan hinta Nero-latauksen Chademon mukaan niin n. 61 euroa. Oikea laskutoimitus toki olisi, että kotilataus ei maksa minulle euroakaan ja sillä olisi päässyt n. 200 km, toisessa päässä vanhemmilla sama homma, eli Neroa olisi pitänyt käyttää reilun 60 kilowatin verran = n. 30 euroa.
Niin täi näin, tuollainen Toyotan hybridi on niin taloudellinen, että saattaa olla puhtaasti pikalaturien hintoihin verratessa kuluiltaan jopa edullisempi tai ainakin hyvin samoissa. Että jos ei latureilla notkuminen hotsita, niin aika hyvä vaihtoehto on joku sellainen. Jos paljon ajaa ja pystyy suurimmaksi osaksi lataamaan kotona, niin sähkö lienee aika selvä ykkösvaihtoehto.
Miten tuo Toyota käy sähköllä, no esim. Tampere-Kristiinankaupunki EV-ajosuhde oli tasan 50/50. Moottoritiellä painuu alle 30%, mutta kaupungissa nousee liki 80%. Noin karkeasti.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634