pölähtää kun käynnistää!?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

pölähtää kun käynnistää!?

Viesti Kirjoittaja gis »

Moro!

Taasko alkaa uusi ongelma kertomaan itsestään... Eli nyt kuukauden sisällä parilla käynnistyskerralla olen huomannut 2.3T tonnarin pöläyttävän kuin vanhan diesselivehkeen konsanaan. Semmoista sinertävän oloista savua kunnon pilvi. Samaan oireyhtymään saattaa kuulua (tai sitten ei) tonnarin tapa kuluttaa joskus öljyä enempi, toisilla tarkastuskerroilla taas näyttää ettei mitään ole kulunut. Pakokaasutestit näyttivät pari kk sitten melkein nollaa eli poltti ainakin silloin erittäin puhtaasti. Voisiko tuo tyyppipiirre eli venttiilinvarren kumit oireilla noin (ajettu nyt 221 tmk eli oisi kait juuri tyypillinen hetki...)? Tai ahdin? Mikä muu? Mitä ja miten testata?

Ärsyttävää, kun entuudestaankin etupäästä puslat, jarrulevyt ja palat ovat jo vaihtolistalla :evil:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kaipa ne ne venttiilin kumit on...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla teki samallalailla niin ahdinhan sieltä porsi. :?
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

jaah?

Viesti Kirjoittaja gis »

Paljonkos on laskua odotettavissa jos vie liikkeeseen laitettavaksi (mitä en mielelläni tee, mutta taitaapa olla pakko, eikös tuossa venttiilijutussa tarvita painesysteemejä eli ei voi tehdä missä sattuu?)... Niin jos siis vika on jommassakumassa noista? Missä muuallahan se vianpoikanen vielä voisi piillä... niin joo, vm on 1994 mutta sillä nyt ei kait ole mitään merkitystä tässä asiassa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

noissa vvk-hommmissa otetaan kansi pois ja sitä ei laiteta takas ennen kun kansi on plaanattu, venttiilikoneisto putsattu ja säädetty, venttiilinvarren kumit ja kansipahvi vaihdettu.

Remontin hinnat liikkuu tonnin molemmilla puolilla riippuen korjaamon kustannusalueesta.

Eli venttiilinvarren kumien remontti = kansiremppa. Samalla voi tietysti kattooo jakopään kuntooon, poistaa tasapainokettingin, vaihtaa runkolaakerit... :) Jotkuthan noita on tehneet itsekin. Vaatii pikkasen harrastaneisuutta ja parin viikon hermot :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

peinu kirjoitti:
Eli venttiilinvarren kumien remontti = kansiremppa.
(Hieman OFFTOPIC) Ei välttämättä... Pari duunikaveria oli päättänyt vaihtaa viime lauantaina venttiilivarren kumit molempien autoihin, Citröen ja Peugeot. Menetelmä oli nimenomaan kantta irroittamatta, venttiilit paineilman varassa. Perjantaina sattui vaan olemaan duuniporukalla pieni päivän reissu Tallinnaan ja molemmilla ko. herroista oli juuttunut automaattiryyppy lievästi päälle :wink:.

Käväisin lauantaina iltapäivällä ohi kulkiessani katsomassa, miten remontti sujuu ja kavereilla oli juuri oletetun kaltainen remonttikunto päällä, ihme että olivat ylipäätänsä saaneet itsensä raahattua korjauspuuhiin. Homma oli sitten kuulemma venynyt sunnuntaiaamuun saakka yhteen putkeen, ennenkuin autot olivat nipussa. Oli varmaan alkanut jo "vähän" väsyttämään ja kaikkea pientä säätämistä oli ilmaantunut ehkä hieman normaalia enemmän, mutta homma oli päätetty painaa sisulla kerralla loppuun. Sunnuntaiaamuna olivat jo molemmat lähteneet käyntiin, mutta Pökötistäpä loppui heti koeajolla kulku tykkänään, hyytyi kahdeksankympin vauhdista eikä moottori pyörinyt enää ollenkaan :mrgreen: (tai oikeastaan :cry: , eihän tuollaiselle saisi nauraa). Tänään lähtee sitten kansi pois, saahan nähdä mitä kivaa löytyy.

Tarinan opetus: kannen irroittaminen voi kuitenkin olla helpompi tapa, eikä ainakaan kannata tehdä remonttia kuuttatoista tuntia putkeen darrassa ja nukkumatta välissä lainkaan :lol: .

edittiä: Pökötistä oli sitten nokka-akselin päittäislaakerin kiinnityspultti unohtunut sormitiukkuudelle ja lähtenyt ajossa kävelemään ympäri venttiilikoneistoa :? . Tulos: jako pompannut, yksi laakeripukki + yksi öljyputki p*skana ja pari venttiiliä vuotaa.
Viimeksi muokannut ah79, Ma Touko 30, 2005 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1970
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

yleensä se on ihan hyvä hioa venttiilit samalla kertaa....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

tutkailtu

Viesti Kirjoittaja gis »

Eli katsateltiin eilen porukalla kahdessakin paikassa mahdollista syytä ohjauksen ikävän tuntuiseen hakemiseen ja tuohon pölähtelyyn. Ensimmäiseen tulee hoitoyritykseksi nelipyöräsuuntaus, ja ellei auta lienee vika ajokkiin huonosti istuvissa renkaissa + puslien pienessä väljyydessä. Pölläyttely: turbopuoli näytti olevan OK, samoin kaikki muu, paitsi pientä öljyvuotoa useistakin tiivisteistä. Jäljelle jää tuo venttiilikumipuoli. Miksei muuten tonnari savuta jatkuvasti jos vika noissa kumeissa? Eli pitäisköhän ottaa aikalisä ja katsoa miten ongelma kehittyy ja paikallistuuko vika varmasti tuolle sektorille... Kysyin menetelmää paikalliselta yrittäjältä, tekee kuulemma homman paineilmasysteemillä. Sattui silmiin, että jossain vaiheessa konetta on aiemmin käytetty auki, kun papareista löytyi vaihdettujen listalta noita rullia + tiivisteitä, muttei ketjuja, kumma juttu... lienee olleet sitten hyvät. Eipä nuo ääntä pidä nytkään. Karkaa offiksi taas...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sulla oli joku ng900?
Mulla vastaavassa -95 mallissa tehtiin kansiremppa ja kumien vaihto+liimaus. EI mennyt pisaraakaan öljyä enää sen jälkeen. myöhemmissä malleissa ei pahemmin tuota ongelmaa ole ollutkaan.

Jos ei sitä öljyä hirveesti mene, voi tuota pitää auton luonteena. Öljy on halpaa. Jotkut on pelotelleet katalysaattorin hengellä, mutta eipä linee vielä ennakkotapauksia sellaisen kajahtamisesta.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

jooh

Viesti Kirjoittaja gis »

Niin mulla on 2.3T tonnari vm 1994. Ja en ota hirveän vakavasti sitä, että vähän siltä ja täältä tiivisteistä tihkuu muutaman pisaran öljyä. Mutta sen sijaan tuo sinertävä pölähdys köynnistettäessä ja sen syyn ja kustannusarvion 8O selvittely kyllä toi mieleeni jossain näkemäni aforismin: kaikki mikä ei tapa vituttaa :evil:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Heh, hieno aforismi.

Sama kone siis kuin ng900:ssa. Noissakin pientä kehitystä kokoonpanossa ja materiaaleissa on ollut loppua kohden. Puhuvat, että -96 eteen päin ei juuri ongelmia.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mikko05
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Syys 12, 2004 16:24
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja mikko05 »

Joo kyllä ne on venakumit, ilmenee juuri noin eli pöläyttää kun auto on seisonu ja kaasua löysätessä jos on kulunu pahemmin...ei muuta ku kansi pöyvälle ja samalla kunnon remontti
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Edelleenkin itsellä oli ahdin paskana kun pöläytti käynnistyksen yhteydessä. Kaikki muut epäili muuta vikaa. Ahdin vaihtui mitsuun ja pöläyttely loppui siihen paikkaan. Ja niin minunkin ahtimen luultiin olevan kunnossa mut toisin oli.

Mut kannattaa odottaa ennenkuin teet mitään toimenpiteitä autoosi. Jos ahdin on todellakin menossa moroksi niin tulet kyllä huomaamaan sen myöhemmin järkyttävänä jälkipöläytyksenä risteyksessä kun moottori jarrutat... :) Kuten itsellä kävi.
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

joo

Viesti Kirjoittaja gis »

eli jätänpä asian tarkkailulistalle. Uskomaton ero muuten ajettavuudessa kun käytin tonnaria eilen nelipyöräsuuntauksessa.
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

joo

Viesti Kirjoittaja gis »

tarkasettu toissapäivänä. Turbo kunnossa. Ainakin siltä vaikutti sillä hetkellä. Silti hieman kiusaa tuo, ettei vika ilmene jatkuvasti vaan sitäkin selvempänä muutaman kerran... tarkkaillaan ja jos pahenee niin pitää sitten heti tehdä jotain. Onneksi on tuo käyttöauto (426 000 ajettu 1.6 l Subaru Leone) varalla...
Vastaa Viestiin