Tulevaisuuden klassikot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Onhan noita klassikoiksi sopivia autoja nykyisissäkin. Lähinnä Volvoista ja Saabeista tulee mieleen noi avoautot, niissä on sitä jotain, ainakin omasta mielestäni :wink:

Tosin varmasti ihan jokaisesta autosta tulee klassikko vanhempana.
50- ja 60-lukujen(tai vanhempiakin) tuotoksia alkuperäisiksi entisöityinä on ilo katsella merkistä riippumatta 8)

Vanhat jenkit on kyllä nykyään upeen näkösiä, nykyset näyttää lähinnä samalta kuin japanilaiset, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.


Ja tähän nykyautot vs. vanhemmat:
kannattaa ottaa huomioon, että nykyinen superhypertekniikka kuuluu jo 20-vuoden päästä historiaan. Silloin näiden nykyisten elektroniikkapalikoiden valmistus on halpaa kuin saippua, eri asia tietenkin kuka niitä enää silloin valmistaa, jos kysyntää riittää, niin riittää valmistajiakin.
Ruostesuojauksien osalta ruotsalaiset on ihan keskitasoa.. Volvokin prkl meni huonontamaan S80:n suojausta faceliftin yhteydessä. (S60 muuten sai vieläkin täydet tähdet :wink: ) Saabikin näyttää tehneen näin: 93 SS -03 **** vs. 9-3SC -06 *** :( :roll:
Myös moni muu merkki näyttää tinkivän ruostesuojasta. Poikkeuksiakin löytyy: Renault oli 90-luvun lopussa heikoiten menestyviä autoja ruostesuojauksen suhteen, nyt ovat ottaneet asian tosissaan, ja Renault näyttäisi olevan ainut merkki, jonka suojaus nykymallien osalta on 5 tähteä jokaiselle 8O

http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Enpä usko että elektroniikan määrä tulee haittaamaan nykyautojen klassikoitumista. Siinä niiden korjaaminen on opittavissa kuin mekaaniikankin, mustanraudan miehille vain elektroniikka on aina välillä hieman vieroksuttu alue :)

Testerit sun muut tuskin koskaan tulevat olemaan ongelma, siinä vaiheessa kun sopivaa testeriä ei enää korjaamoista löydy on joku pellepeloton jossainpäin maailmaa kyhännyt tee-se-itse-version ja kytkentäkaavio löytyy netistä.

Noiden vanhojen autojen keston, laadun ja varsinkin ruostumisen suhteen taitaa aika kullata muistoja aika pahasti :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Vähän itsestä selvää, mutta tulevaisuuden klassikoiksi yltävät monet erikoismallit (avo-, urheilu-, luksusautot), pienten valmistusmäärien mallit ja sitten tietenkin arvoon vaikuttavat mahdolliset historian käänteet.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja Hepis »

dq kirjoitti:Onko se ruosteenestoaineiden käytön rajoitus peräisin tehtailta vai maahantuojilta?
Tehtailta. Täälläkään eivät joidenkin merkkien maahantuojien huollot saa laittaa ruosteenestoainetta tehtyään uudehkoon autoon peltitöitä. Myöskään asiakas itse ei saa teettää ruosteenestokäsittelyä omaan autoonsa, koska se katkaisee takuun. Jokainen voi itse miettiä kauanko kestää ennen kuin ko. korjauspaikka on ruosteessa... :roll:
Viimeksi muokannut Hepis, Ti Tammi 24, 2006 14:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Rommitommi kirjoitti:Vanhat jenkit on kyllä nykyään upeen näkösiä, nykyset näyttää lähinnä samalta kuin japanilaiset, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.
Näin on. Yksi pahimpia pyhäinhäväistyksiä on diesel-Cadillacin ja nelosmoottorisen Mustangin jälkeen ollut Chevroletin bowtie-merkin laittaminen Daewoo-merkkisten riisikattiloiden keulille. :evil:
NG 900S 3d 2.3i -98
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Hepis kirjoitti:Yksi pahimpia pyhäinhäväistyksiä on diesel-Cadillacin ja nelosmoottorisen Mustangin jälkeen ollut Chevroletin bowtie-merkin laittaminen Daewoo-merkkisten riisikattiloiden keulille. :evil:
Juuri näin. Voi vain kuvitella Chevrolet-harrastajien v---tuksen määrää 8O.
9-5 2,3t -03
#2514
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Montoya kirjoitti:Juuri näin. Voi vain kuvitella Chevrolet-harrastajien v---tuksen määrää 8O.
Mahtaiskohan olla samaa luokkaa kuin Saah-harrastajien kun Saabin merkki lykättiin Chevroletin keulaan... tai kun Saabin merkki lykättiin *jätetään sanomatta* :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja dq »

Hepis kirjoitti:Tehtailta. Täälläkään eivät joidenkin merkkien maahantuojien huollot saa laittaa ruosteenestoainetta tehtyään uudehkoon autoon peltitöitä. Myöskään asiakas itse ei saa teettää ruosteenestokäsittelyä omaan autoonsa, koska se katkaisee takuun. Jokainen voi itse miettiä kauanko kestää ennen kuin ko. korjauspaikka on ruosteessa... :roll:
Ilmaisin asian vähän huonosti, meinasin sitä että onko ennen muka tehtailla tehty hyviä ruosteenestoja. Mutta juu tottahan tuo "kielto" on, ja kieltämättä hieman kieroutunut ajattelutapa. Itse kyllä, jos ostaisin uuden auton, laittaisin kunnollisen ruosteenestokäsittelyn takuusta piittaamatta. Onhan sekin tietysti vaihtoehto että korjauttaa auton juuri takuun loppumisen aikoihin ja sen jälkeen käsittelee. :lol:
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

ng900aero kirjoitti:Aikanaan muistetaan og900-sarjasta korkeintaan Aerot ja ng900-sarjasta esim. sensonicit tai cabet
edit: tai ng900 "aerot" ;)
Höpö höpö. Vaikka 99 on satkun edeltäjä niin satku on kuitenkin se kaikista Saabein ja epäilemättä jää hitoriaan nimenomaan mallisarjana. Toki airo on klassikko jo nyt ja tulevaisuudessa ehkäpä halutuin käytetty Saab ikinä.

Hitsasin satkuani nyt 22-vuotta vanhana ekan kerran ja ne oli pieniä ja ei kovinkaan vakavia paikkoja ne. Eli käyttäjästä pitkälti kiinni, mutta ei toi nyt ihan paska voi olla :)

Tästä en luovu ennen kuin on pakko. Tunnen olevani etuoikeutettu saadessani ajaa satkulla.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

ng900aero kirjoitti:Aikanaan muistetaan og900-sarjasta korkeintaan Aerot ja ng900-sarjasta esim. sensonicit tai cabet
edit: tai ng900 "aerot" ;)
Tähän on kyllä pakko huomauttaa että kai sentään og900 cab kuuluu myös tuohon listaan? :D
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja Hepis »

dq kirjoitti:Mutta juu tottahan tuo "kielto" on, ja kieltämättä hieman kieroutunut ajattelutapa. Itse kyllä, jos ostaisin uuden auton, laittaisin kunnollisen ruosteenestokäsittelyn takuusta piittaamatta. Onhan sekin tietysti vaihtoehto että korjauttaa auton juuri takuun loppumisen aikoihin ja sen jälkeen käsittelee. :lol:
Jaa-a, voi olla että siinä vaiheessa jo Kuusakoski hoitaa sen käsittelyn. :wink:

Nimittäin kun nykyään annetaan jopa yli kymmenen vuoden takuita, niin voi olla pitkä aika odottaa kahdenkintoista vuoden täyttymistä, jos autossa alkaa olla mätähommia jo viiden vuoden ikäisenä.
NG 900S 3d 2.3i -98
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja dq »

Hepis kirjoitti:Jaa-a, voi olla että siinä vaiheessa jo Kuusakoski hoitaa sen käsittelyn. :wink:

Nimittäin kun nykyään annetaan jopa yli kymmenen vuoden takuita, niin voi olla pitkä aika odottaa kahdenkintoista vuoden täyttymistä, jos autossa alkaa olla mätähommia jo viiden vuoden ikäisenä.
Niin no siis oishan se auto pellitetty takuuseen jo pari kertaa aiemmin siinä vaiheessa. :lol: Menet vinkumaan autoosi uusia peltejä niin huoltopäällikkö pokkana väittää ruosteen lähteneen kiveniskemästä tms. liikenteeseen, miten todistat mistä saanut alkunsa kun peltiä ei enää olekaan? :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tema kirjoitti: satku on kuitenkin se kaikista Saabein ja epäilemättä jää hitoriaan nimenomaan mallisarjana. Tästä en luovu ennen kuin on pakko. Tunnen olevani etuoikeutettu saadessani ajaa satkulla.
Olen samaa mieltä, ja toivottavasti molemmat puhumme nyt ng-satkusta :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin